تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۳۹۸۱۰۶
در کنار فرصت بی بدیلی که فضای مجازی در بخش اشتغال ایجاد می کند، باید از عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی جلوگیری شود تا تولید بخش داخلی از این فضا آسیب نبیند.
۰
plusresetminus
آسیب عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی به تولید بخش داخلی
به گزارش بلاغ، این روزها با توجه به گسترش فضای مجازی و گستردگی و بعضا پیچیدگی که در این فضا وجود دارد عده‌ای برای فروش کالای قاچاق این فضا را انتخاب کرده‌اند، اغلب دیده می شود که در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها کالاهای خارجی تبلیغ و به فروش می رسد، بسیاری از این کالاها با توجه به اینکه قاچاق هستند و در بازار و مغازه‌ها امکان فروش آنان وجود ندارد از این فضا سر در آورده‌اند.

در کنار فرصت بی بدیلی که فضای مجازی در بخش اشتغال ایجاد می کند، باید از عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی جلوگیری شود تا تولیدبخش داخلی از این فضا آسیب نبیند.

*خرید و فروش کالای قاچاق در فضای معضلی جدی

خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی خصوصا در مورد کالاهایی مانند دارو و محصولات مرتبط با سلامتی، تبدیل به معضلی جدی شده است که می‌بایست هم از طریق فرهنگسازی و هم از طریق قانونگذاری و نظارت، ساماندهی شوند.

برای کنترل قاچاق در فضای مجازی، دستگاه‌های متعددی متولی این امر هستند از قبیل: شورای عالی فضای مجازی، سازمان فن آوری اطلاعات، سازمان توسعه تجارت الکترونیک، سازمان حمایت مصرف کننده، مرکز امور اصناف و بازرگانان، پلیس فتا و … اما با وجود تلاش های تمامی سازمان‌های ذی ربط، متاسفانه مشاهده می‌شود همچنان در زمینه ضرورت مقابله با عرضه کالای قاچاق در بین کسب و کارهای مجازی، قانون محکمی نهادینه نشده است و بسیاری از کالاهای وارداتی که در حال حاضر توسط فروشگاه‌های اینترنتی و یا کانال‌های شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسند، از روش‌های غیررسمی وارد کشور شده‌اند و این فروشگاه‌ها در کنار خدماتی که به مردم می‌دهند، به بستری برای تسهیل فروش کالای قاچاق در سطح خرده فروشی تبدیل شده‌اند.

کسب و کارهای مجازی این روزها رونق یافته است و  قطعا زمانی که بستر راحتی برای عرضه کالای قاچاق وجود داشته باشد، عده ای افراد سودجو از آن سوءاستفاده خواهند کرد؛ از این رو بایستی با ورود وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد، گمرکات در خصوص انجام اقدامات قانونی، ساختاری و ... در مبارزه با قاچاق کالا،  درگاه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی ساماندهی شود.

*عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی ضربه اساسی به تولید ملی و تولید کنندگان

علی صادقی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد:عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی چند مشکل مهم را ایجاد می کند، عرضه این نوع کالاها با توجه به اینکه یک نوع اقتصاد پنهان در پشت خود دارد باعث ضربه اساسی به تولید ملی و تولید کنندگان می‌شود.

وی افزود: متاسفانه این نوع کالاها با توجه به اینکه کیفیت خوبی ندارند اما وقتی با تبلیغات‌های عجیب و غریب در فضای مجازی همراه می‌شوند مشتریان خاص خودشان را دارند، حتی کیفیت این کالاها تا جایی است که بعضا برخی از افراد اقدام به عرضه کالاهای دسته دوم و به اصطلاح تاناکورایی در فضای مجازی می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تبعات منفی عرضه کالاهای قاچاق در فضای مجازی غیربهداشتی بودن این اقلام و ضربه‌ای است که اغلب این کالاها به سلامت خانواده‌ها می‌زنند.

صادقی افزود: متاسفانه با توجه به اینکه این کالاها اغلب ارزان قیمت هستند و سعی می کنند از مزایای عرضه در فضای مجازی استفاده کنند، باعث گمراهی مردم و خرید این موارد می شوند، این درحالی است که به مرور زمان خصوصا در کالاهای بهداشتی و آرایشی این موارد تاثیرات منفی خود را در سلامت افراد می‌گذارد.

*پیش روی اقتصاد تولیدمحور به سمت اقتصاد خدماتی

وی در پایان تصریح کرد:عرضه مداوم کالاهای قاچاق در فضای مجازی سبب می‌شود که اقتصاد کشور از اقتصاد تولیدمحور به سمت اقتصاد خدماتی پیش برود، در این صورت کشورمان نه تنها در کالاهای مختلف خودکفا نمی شود بلکه به نوعی وابستگی اقتصادی به کشورهای دیگر پیدا می کند.

به گزارش بلاغ، با توجه به رشد روزافزون فضای مجازی و داد و ستد از طریق این محیط، لازم است ابعاد خرید و فروش کالای قاچاق از طریق محیط‌های مجازی علاوه بر سایر محیط‌ها مورد بررسی و کنترل و نظارت قرار گیرد چرا که آثار زیان بار آن علاوه بر تولید داخلی، نظام اطلاعات اقتصادی کشور را مختل می کند و زمینه بروز ناهنجاری های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از طریق تغییر ذائقه مصرف کننده به سمت کالای غیر استاندارد فراهم می کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴