کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نیاز اعتبار 4 هزار میلیاردی برای مدیریت پسماند

برنامه مدیریت پسماند مازندران و گیلان در مسیر پایانی پاستور

8 مرداد 1398 ساعت 1:19

مطالعات مدیریت پسماند‌ استان‌های مازندران و گیلان پایان یافته و تا چند روز آینده به هیأت دولت تحویل داده می‌شود.


به گزارش بلاغ، بحران زباله در شمال کشور به قدری وخیم است که در کنار ساحل، دل جنگل و کوه، فرقی ندارد، هرجا خدمات شهری‌ها بیابند، زباله را دپو می‌کنند، خواه به شیوه بهداشتی و خواه با روش‌های سنتی و قدیمی. مهم آن است که این زباله‌ها از شهر‌ها دور شوند، اما بوی تعفن آن از کیلومتر‌ها آن طرف‌تر به مشام می‌رسد.

اینگونه اقدامات مقطعی و غیرکارشناسی باعث بروز لطمات محیط زیستی متعدد شده است، به نحوی که در آبان ۹۶، عضو مجمع نمایندگان یک استان شمالی در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر رودخانه‌ها و تالاب‌های شمالی از آلودگی ناشی از دفن زباله آلوده شده‌اند، تصریح کرد: ما از اقدام محیط‌زیست برای ساماندهی و مدیریت معضل زباله استقبال می‌کنیم، هرچند که معتقدیم که این کار نیازمند اراده ملی است و به تنهایی از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار نداریم که این کار را انجام دهد، بلکه همه سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه باید دست به دست هم دهند تا معضلی که تبدیل به تهدید جدی برای استان‌های شمالی کشور شده است، برطرف شود.

اسدا... عباسی درباره قول سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به حل مشکل زباله در استان‌های شمالی کشور ظرف مدت سه سال، افزود: در حال حاضر روند ساماندهی و مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کند است.
 

امروزه در کشور‌های توسعه‌یافته تبدیل پسماند به انرژی یکی از اقدامات مناسب و مقرون به صرفه است تا به این شکل هم انرژی تامین شود و هم نسبت به مدیریت پسماند اقدامات کارشناسی لحاظ شود.

زباله این روز‌ها پای ثابت دغدغه‌های مازندران است، در شهر‌های ساحلی و شهر‌هایی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، دفن زباله ممنوع است، اما در حال حاضر، در این استان زباله‌ها همچنان دفن می‌شوند؛ آن هم به صورت غیراصولی و غیربهداشتی.

*دفن پسماند‌ها و مدیریت آن‌ها بر عهده وزارت کشور است

رئیس کارگروه پسماند سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره گفت: مطالعات مدیریت پسماند‌ استان‌های شمالی کشور پایان یافته و تا چند روز آینده به هیأت دولت تحویل داده می‌شود.

پیام جوهرچی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از سال گذشته نحوه مدیریت پسماند‌های شمال کشور را مورد مطالعه قرار داده است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی استان‌های شمالی کشور مدیریت پسماند‌های عادی است، افزود: مطالعات ما در این زمینه به پایان رسیده و تا چند روز آینده، نتایج را به هیأت دولت تحویل می‌دهیم.

جوهرچی گفت: منابع درآمدی مدیریتی از پسماند نیز در نظر گرفته شده است، بر همین اساس چگونه می‌توان از پسماند درآمد کسب کرد و سهم هر دستگاه از درآمد آن چه اندازه است.

وی بیان کرد: در مطالعات صورت گرفته، تمام طرح‌های نیمه تمام شناسایی و اعتبارات آن‌ها مشخص شده و بهره‌مندی از اعتبارات برای کارخانه‌های کمپوست نیز نیازسنجی شده است.

به گفته رئیس کارگروه پسماند سازمان حفاظت از محیط زیست برای مدیریت پسماند‌های استان‌های شمالی کشور در این سازمان دو کارگروه تشکیل شده است.

وی افزود: دفن پسماند‌ها و مدیریت آن‌ها بر عهده وزارت کشور است و سازمان محیط زیست تنها کار نظارت را بر عهده دارد.

جوهرچی گفت: مدیریت پسماند‌های صنعتی بر عهده خود صنایع است و اگر این کار به درستی توسط دستگاه‌های ذی ربط صورت نگیرد، اخطار‌های لازم به آن دستگاه‌ها داده می‌شود.

*عوامل هزینه‌بر بودن مدیریت پسماند در شمال
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست كشور نیز گفت كه برای مدیریت پسماند در شمال كشور حداقل چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 
مسعود تجریشی بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و كمبود زمین را مهم ترین علت هزینه بر بودن مدیریت پسماند در شمال كشور برشمرد و افزود: در شمال كشور به دلیل وجود آب های زیرزمینی با مشكل زمین مواجه هستیم كه این امر نیازمند یك عزم ملی است .

وی با تاكید بر این كه برای شمال كشور دفن زباله امكان پذیر نیست، گفت: تنها راه مدیریت پسماند در این مناطق این است كه دولت و مجلس یك ردیف بودجه از صندوق توسعه ملی برای این منظور اختصاص دهند.

تجریشی عدم مدیریت مناسب زباله در شمال كشور را تهدیدی جدی برای محیط زیست و همچنین زیست انسانی دانست و تاكید كرد: برای حل این موضوع توصیه می كنم تا نمایندگان با توجه به نزدیك شدن به فصل ارائه لایحه بودجه سالانه، از صندوق توسعه ردیفی را در نظر بگیرند.

معاون محیط زیست كشور همچنین برنامه های این سازمان را تشریح كرد و گفت: برای پسماند بیمارستانی با وزارت بهداشت هماهنگ كرده ایم تا از محل تولید زباله عفونی به استریل آن در مكان مشخصی بپردازند.

وی افزود: در خصوص پسماند صنعتی هم به دلیل این كه تولید كننده موظف به مدیریت پسماند است، ما كار نظارتی افزایش داده ایم.

تجریشی بر ضرورت جدی گرفتن تفكیك زباله از مبدا از سوی شهرداری ها تاكید كرد و گفت: تفكیك زباله در مبدا باعث كاهش 50 درصدی تولید زباله می شود.

*تنها 10 درصد از زباله‌ها تفکیک می‌شوند

مدیر طرح بازیافت زباله در مازندران نیز از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در استان خبر داد و میزان تولید روزانه زباله را سه هزار تن اعلام کرد.

شیدالله مهدوی بابیان اهمیت طرح تفکیک زباله از مبدأ و اجرای آن در شهرهای مازندران گفت: این طرح در برخی شهرستان‌های مازندران در حال اجرا است که امیدواریم با انجام این طرح بتوان کاهش تولید زباله در استان را شاهد بود.

وی از زباله به‌عنوان تهدیدی برای محیط‌زیست نام بردو یادآور شد: پسماند محیط‌زیست را تهدید می‌کند و باید برای  مدیریت زباله  و داشتن محیطی سالم  تلاش کرد.

مدیریت طرح بازیافت زباله مازندران طرح تفکیک زباله از مبدأ را  کمکی برای سلامتی و بهداشت محیط عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح باید از منازل آغاز شود و در این طرح خانواده‌ها نقش مهمی را خواهند داشت.

وی بابیان اینکه روزانه  سه هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود، عنوان کرد: از این میزان تنها پنج درصد تفکیک می‌شوند و این آمار بسیار پایینی است.

مهدوی به موقعیت جغرافیایی مازندران اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۲۷ مرکز دفن زباله در مازندران وجود دارد  و طبق برنامه‌ها این مراکز باید به ۹ مرکز تقلیل یابد اما هم‌اکنون برای دفن زباله در مراکز موجود نیز فضای کافی وجود ندارد.

مدیریت بازیافت مازندران طرح تفکیک زباله از مبدأ را  امری اساسی در مدیریت پسماند خواند و آن را عاملی برای کاهش میزان حجم زباله دانست و تأکید کرد: با تفکیک زباله می‌توان از ارزش اقتصادی آن نیز بهره برد.

وی بابیان اینکه در سطح کشور تنها 10 درصد از زباله‌ها تفکیک می‌شوند، یادآور شد: این در حالی است که  از سه هزار تن زباله تولیدشده در مازندران تنها 10 تا 15 درصد آن زباله خشک را شامل  می‌شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 397963

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/397963/برنامه-مدیریت-پسماند-مازندران-گیلان-مسیر-پایانی-پاستور

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com