تاریخ انتشاردوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
کد مطلب : ۳۹۷۹۵۷
«گریس ۱ پس از دور زدن قاره آفریقا برخلاف انتظار به‌سمت جانب انگلیسی تنگه متمایل شد و شگفت‌آور آنکه در کنار قرارگاه دریایی انگلیس در همان منطقه لنگر انداخت»!
۰
plusresetminus
سایت جام‌نیوز به نقل از نشریه انگلیسی «تایمز» روایتی ویژه از ماجرای سرقت نفتکش ایرانی
«گریس ۱» در تنگه جبل‌الطارق منتشر کرده است.
این منبع به نقل از فعالان صنعت دریایی این کشور می‌نویسد: «نفتکش ایرانی در طول مسیر به‌صورت آن‌به‌آن تحت کنترل اطلاعاتی و رهگیری آمریکایی‌ها بوده و جزئیات حرکتش برای لندن مخابره می‌شده است.»
تایمز با‌ اشاره به اینکه شناور ایرانی علی‌القاعده می‌بایست از جنوب تنگه که در اختیار اسپانیاست‌ تردد می‌کرد، افزود: «ولی‌گریس ۱ پس از دور زدن قاره آفریقا برخلاف انتظار به سمت جانب انگلیسی تنگه متمایل شد و شگفت‌آور آنکه در کنار قرارگاه دریایی انگلیس در همان منطقه لنگرانداخت!»

نشریه انگلیسی در شرح ماوقع به گزارش پایگاه صنعت دریانوردی استناد کرده و سپس با توجه به شواهد و قرائن احتمال داده است که در داخل نفتکش ایرانی «یک یا چند نیروی نفوذی» بوده‌اند که آن را به ‌سمت منطقه مزبور هدایت کرده‌اند تا تصرفش برای انگلیسی‌ها تسهیل شود.
در این روایت، به تغییر مشکوک قانون دریایی «جبل‌الطارق» (مستعمره انگلیس) تنها ۳۶ ساعت پیش از کشتی‌ربایی انگلیسی‌ها نیز‌ اشاره شده است.
تایمز در پایان خاطرنشان کرده است: «روز حادثه، قایق‌های نیروی دریایی اسپانیا تلاش‌کردند از اقدام نیروهای انگلیسی ممانعت کنند؛ ولی کمک اطلاعاتی آمریکا و نقش نفوذی‌های احتمالی باعث شد که تسخیر نفتکش ایرانی به ‌سرعت انجام شود.»
گفتنی است پیش‌تر نیز عده‌ای از صاحب‌نظران و فعالان رسانه‌ای درخصوص توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های جبل‌الطارق ابهاماتی را مطرح کرده بودند. از جمله اینکه با توجه به ثبت نفتکش در روسیه و استفاده آن از پرچم پاناما و خدمه غیرایرانی، چه کسانی و با چه اغراضی به این اقدام خصمانه کمک کرده و اطلاعات را درز داده‌اند؟
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما