تاریخ انتشاردوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۳۹۷۸۴۴
تکریم هرچه بیشتر امام‌زادگان و بقاع متبرکه در ایران اسلامی درکنار تقویت جنبه‌های دینی و معنوی جامعه درصورت بهره‌گیری از برنامه‌های هدفمند و کارآمد می‌تواند نقش موثری را در ترویج سبک زندگی اسلامی‌ایرانی برای مواجهه با موج گسترده فرهنگ غیر دینی روی آورده به کشور ایفا کند.
۰
plusresetminus
تکریم امام‌زادگان سمبل تعظیم شعائر دینی است/ بقاع متبرکه، مرکز ترویج فرهنگ اصیل اسلامی‌ایرانی
به گزارش بلاغ، کهن سرزمین ایران از دیرباز مأمن و پناهگاه مطمئنی برای آزادی‌خواهان و مردمان دارای سرشت پاک در گستره زیست بوم انسانی بوده که در هر عصر و زمانی پهلوانان، عیاران و نخبگان سرآمدی در آن سکنی  گزیده و تاریخ بی‌نظیر این بخش از زندگی بشر در کره خاکی را رقم زده‌اند.

یکی از بلند مردمان و در واقع پاک‌ترین فرزندان آدم ابوالبشر بدون شک خاندان مطهر رسول گرامی اسلام و آخرین فرستاده الهی برای بشر است که در بازه‌های زمانی مختلف روی به سرزمین مردمان پارسی نهاده و این بلاد را برای زندگی و ترویج سنت‌های الهی برگزیدند.

التبه طبق اسناد تاریخی یکی از برهه‌های حضور پر رنگ امام‌زادگان در ایران را باید در ماجرای حضور امام رضا(ع) در این سرزمین و سفر فرزندان و اقوام ایشان برای ملاقات با ان حضرت و مواجهه با مأموران حکومت وقت برشمرد که سبب پراکندگی آنان در نقاط مختلف این کشور شده است.

اما منطقه شمالی ایران هم به سبب شهرت به دیار علویان و اعتقادات محکم شیعی آنان نسبت به خاندان رسول اکرم و هم آب و هوای مطلوب سبب حضور گسترده و پر جمعیت امامزادگان در این منطقه بوده است.

برهمین اساس استان مازندران با بیش از یک هزار امامزاده و شهرستان نکا با 64 امامزاده نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این بقاع متبرکه تبدیل به محفلی برای انس و توسل مردم این دیار به ائمه اطهار و پیشگاه با عظمت الهی است.
 
* امام‌زاده‌ای خاص و شاهی به نام سلطان
اما یکی از امام‌زاده‌های برجسته و پر رونق از لحاظ حضور گسترده مردم در نکا را باید امام‌زاده شاهرضا(س) روستای ملاخیل لایی از بخش هزارجریب این شهرستان دانست که باتوجه به داستان‌های معتبر ارتباط ایشان با حضرت رضا(ع) و کرامات فراوانش کمتر زمانی از سال را می‌توان بدون زائر و مسافر مشاهده کرد.

این امام‌زاده که با قرارگیری در نقطه‌ای مرتفع و استراتژیک گویی بر تمام منطقه اشراف داشته و از هرگوشه‌ای می‌توان به مشاهده این مکان مقدس پرداخت و در دل که حریم مقدس الهی است خلوتی هرچند کوتاه برای ارتباط با ذات اقدس الهی ایجاد کرد.

برهمین اساس و به منظور پاسداشت مقام امام‌زادگان از سوی مردم و مسئولان به فاصله چند سال نسبت به تعویض و نوسازی ضریح و محوطه اماکن مقدس اقدام می‌شود که در حدود یک ماه گذشته ضریح این امام‌زاده نیز پس از چند ماه مراحل ساخت سرانجام آمده و در مرقد امام‌زاده شاهرضا(س) لایی نکا نصب شد.

این هفته نیز در مراسمی با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران، امام جمعه نکا، تنی چند از مسئولان شهرستان و با حضور خیل باشکوه مردم منطقه با پایان یافتن تکمیل محوطه و اطراف ضریح نصب شده از این ضریح پرده‌برداری شد.
 
* تحکیم حرمت الهی با تکریم امام‌زادگان
آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی امام جمعه نکا در آیین پرده‌برداری از ضریح امامزاده شاهرضا روستای ملاخیل لایی از بخش هزارجریب این شهرستان، اظهار کرد: برگزاری این برنامه مصداق تعظیم شعائر دینی بوده و نشان از تحکیم حرمت‌های الهی دارد.

وی افزود: تجلیل از این‌ امامزاده بر همه واجب و لازم است،  در این زمینه حرمت‌ها باید حفظ شده و سر تعظیم فرود آوریم، مردم این منطقه و همچنین ۴۰ روستای دیگر، مردگان خود را در گذشته و تاکنون اینجا به خاک سپردند.

امام جمعه شهرستان نکا خاطرنشان کرد: هر ساله یکبار مردم بصورت دسته جمعی به این مکان متبرک آمده و مراسم روضه‌خوانی در دیدار و زیارت اموات را برپا می‌کنند.

این مسئول اضافه کرد: در تجدید این بنای متبرک زحمات فراوانی کشیده شد که طی برنامه تجدید بنای این امامزاده ضریح امامزاده شاهرضا (ع) تغییر داده و از آن پرده‌برادری گردیده است.

وی یادآور شد: این‌ امامزاده سابقه بسیار طولانی دارد، زمین آن و زمین اطراف وقفی است ما اهالی روستا وظیفه سنگینی داریم چون افتخار خدام و زوار بودن این امامزاده بزرگوار را داریم به همین منظور باید اخلاق، منش و رفتار ما حساب شده باشد چراکه ما سر سفره این امامزاده هستیم و هر چه داریم به برکت حضور ایشان در این منطقه است.

محمدی لائینی بیان کرد: معجزه‌هایی از این امامزاده نقل شده که یکی از آنها معطر شدن فضای این مکان به خودی خود است.
 
* تجدید بقاع متبرکه در مازندران
همچنین حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری مدیرکل اوقاف مازندران نیز در این مراسم با اشاره به انجام طرح تجدید بقاع متبرکه در سطح این استان، گفت: این طرح ادامه خواهد داشت، ما پیرغلامان امام حسین(ع) و خادمان بسیاری را در این منطقه دیدیم که وظیفه خودمان می‌دانیم ادامه دهنده راه‌شان باشیم.
 
وی افزود: این امامزاده به نام پنج‌تن آل عبا پنج ضریح را بر تن کرد، پیامبر اسلام اهل بیت خود را به آب تشبیه کردند که اگر نباشند هیچ جنبنده‌ای نیست و ارادت به آنها بر همه واجب است که طبق روایات این‌ها در عالم قبر دستگیر ما مسلمانان خواهند بود.

حیدری اضافه کرد: تجدید بنای این امامزاده نیازمند ۱۰۰ میلیون تومان هزینه است، با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور برای تأمین همه این‌مبلغ به مشکل برمی‌خوریم، تا پایان هفته اداره اوقاف 10 میلیون تومان کمک بلاعوض تقدیم می‌کند و امیدواریم بتوانیم کمک‌های بیشتری ارسال کنیم.
 
* اولویت توسعه مساجد و بقاع متبرکه
در ادامه عبدالجواد توحیدی مقدم فرماندار شهرستان نکا تصریح کرد: ما هم در بخش دولتی نگاهمان به این است که  حوزه‌های فرهنگی، مساجد و بقاع متبرکه را توسعه بدهیم چرا که این‌ها دانشگاه عام هستند که اگر بتوانیم جوانان را در فضای مکتبی و مذهبی در جوار ائمه بزرگ کنیم قطعا از آسیب‌های اجتماعی کاسته می‌شود.

وی افزود: در این راه هر چه از دستمان بر بیاید دریغ نخواهیم کرد، دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز پای کار بوده و در مقابل هجمه‌های وسیعی که دشمن در طول یک سال و نیم گذشته بر ما روا داشته ایستادند.

توحیدی مقدم گفت: توسعه این اماکن مذهبی با توجه به موارد خاص و اینکه از خرافات بزداییم مهم است، در بحث کلان کشوری به این نکته اشاره شد که مساجد دولتی نشوند، با این حال ما سعی می‌کنیم حتی اگر ردیف بودجه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد نیز برای خدمت از طریق راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و دهیاری آماده‌ایم.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به فتنه‌های گذشته دشمن که یک بار با بنزین، شکر، مرغ، گازوئیل بازی کرد مردم ما هم از درک بالایی برخوردار بوده، همه چیز را تحلیل و تفسیر می‌کنند و در مقابل‌شان خواهیم ایستاد.
 
* قطب فرهنگی اسلامی ایرانی
امامزادگان بدون اغراق قطب فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران و یک مرکز ترویج سبک زندگی اسلامی‌ایرانی به شمار می‌آیند که می‌توانند در شرایط کنونی که جامعه آماج مواجهه با تهاجم فرهنگ بیگانه قرار گرفته سبب تقویت و استحکام بنیه فرهنگی و اجتماعی آحاد مردم شود.

مردیم که باوجود تأثیرپذیری خواسته یا ناخواسته کم و بیش غباری از تظاهر به فرهنگ بیگانه بر وجودشان نشسته اما در باطن دارای بنیه اسلامی و ایرانی بوده و دل در گرو اعتقادات خود نهاده‌اند اما در این مواجهه سهمناک با شبیخون فرهنگی دشمنان که جز نابودی ریشه دینی این مردم چیز دیگری را هدف نگرفته است زخمی و چشم به راه امداد الهی و تلاش داعیه‌داران امر قرار دارند.

صحبت از داعیه‌داران یعنی تمام ارکان مسئول در این حکومت که از دولت و دستگاه‌های حکومتی تا نهادهای دیگر خصوصی و مردمی را شامل می‌شود که به یقین هریک سهم مشخص و بسزایی در این عرصه دارند.
 
* تقویت تازه فرهنگی با ورود به پختگی 40 سالگی
امروزه حضور مردم به خصوص جوانان در اعیاد مختلف دینی و غیردینی حتی عید نوروز در اماکن مقدس مانند امام‌زادگان دارای پیام روشنی برای دوست و دشمن است که این مردم با وجود تغییر نسل و پوست‌اندازی سنی اما همچنان دل به آرمان‌های دینی و ملی خود بسته‌اند و باوجود همه شرایط دشوار و نبرد در تمام حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و نظامی با ایادی استکبار باوجود برخی اهمال‌های خواسته یا ناخواسته مسئولان اما اصالت خویش را فراموش نکرده‌اند.

همین امر نیز بار مسئولیت را بر دوش مسئولان بیش از هر زمان دیگری سنگین‌تر ساخته و دیگر نمی‌شود به سبک 40 سال گذشته به اقدامات فرهنگی پرداخت بلکه انقلاب و نظام اسلامی مردم ایران با عبور از چهل سالگی و پای نهادن به روزهای جدیدی از زندگی خود در کمال پختگی و جوانی با بهره‌مندی از نقشه راه گام دوم انقلاب در برابر شیوه‌های نوین مبارزه شیطان قسم خورده از اولین روز خلقت انسان برای انحراف فرزندان آدم نیازمند روش‌ها، منش‌ها و ایده‌های به روز مخاطب پسند است.

 و به طور قطع امام‌زادگان و بقاع متبرکه توانایی تبدیل به کانون اثرگذار برای ایجاد تحولات فرهنگی با بن‌مایه مذهبی و ملی را در خود داشته و نوع نگاه در کنار عملکرد مسئولان است که بر میزان اثرگذاری تأثیر مستقیم دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴