کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اراضی کشاورزی «فوتم علیا» جویبار زیر آب رفت

۱۲ سال انتظار، اما هیچ!/تبعات تخریب کانال ۲۰۰ ساله یک روستا

7 مرداد 1398 ساعت 0:34

تخریب کانال ۲۰۰ ساله روستای فوتم علیا در شهرستان جویبار و مرمت نشدن آن و بی‌توجهی مسئولان جویباری به این موضوع سبب شده تا مزارع این منطقه در فصل داشت و برداشت برنج با آبگرفتگی روبرو شود و خسارت زیادی را به کشاورزان وارد شود.


به گزارش بلاغ، در این سال‌ها خبر کمبود آب را فراوان از سوی مسئولین جویباری و در رسانه‌های این شهرستان شنیده‌ایم ولی این بار در جویبار با پدیده‌ای نوظهور به عنوان پُرآبی مواجه هستیم که به دلیل سهل‌انگاری یا کم‌توجه‌ای مسئولین به چالشی برای کشاورزان این منطقه تبدیل شده است.
 
دیدن افرادی از روستای فوتم علیای جویبار که در ملاقات مردمی به دیدار فرماندار جویبار آمدند تا از فراوانی آبی بگویند که چند سالی است به محصول کشاورزی‌شان خسارت وارد می‌کند، بسیار جالب و دور از انتظار بود.
 
محمد علیزاده یکی از اعضای شورای روستای فوتم علیا درگفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ سال پیش کانالی به عرض ۸ متر توسط مردم همین منطقه برای انتقال آب به مناطق پایین دست احداث شده بود، گفت: متأسفانه چند سال پیش برای توسعه آب‌بندان بخشی از این کانال قدیمی را تخریب و حالا کشاورزان چندین روستا در فصل کشاورزی با مشکل آب گرفتگی اراضی خود مواجه هستند.
 

اگر مسئولین توان اجرای این کار را ندارند، کار را به مردم بسپارند

وی با بیان اینکه هر ساله چند صد هکتار از اراضی و باغات کشاورزان با مشکل مواجه هستند خاطرنشان کرد: تنها سؤال من از مسئولین این است که گناه این مردم زحمتکش که در ایام گرم سال برای کسب  رزق و روزی حلال  برای خود وخانواده شان زحمت می کشند چیست؟
 
عضو شورای فوتم علیا، این مشکل را تنها به فصل کشاورزی ندانست و تصریح کرد: در فصل زمستان نیز بیش از هزار خانوار از روستاه‌های پایین دست منطقه جویباربا مشکل عبورو مرور مواجه هستند.
 
علیزاده با بیان اینکه گوش شنوایی که به درد مردم توجه کند، نیست افزود: قرار بود ۱۲ سال پیش زیر آب‌بندان برای انتقال آب لوله‌گذاری شود اما تاکنون هیچ اقدامی در این روستا انجام نشد در حالی که این لوله‌گذاری زیر آب‌بندان هزینه چندانی ندارد و اگر مسئولین توان اجرای این کار را ندارند، اهالی همین روستا حاضرند با هزینه شخصی خود این کار را بعد ۱۲ سال به سرانجام برسانند.
 
وی با اشاره به اینکه در مجموع ۲۰۰ متر لوله‌گذاری و در مدت ۴ روز این کار انجام می‌شود، گفت: بنده چندین بار به مسئولین مربوطه مراجعه کردم اما مرا به‌عنوان اخلال‌گر متهم کردند در حالی که بنده به‌عنوان عضو شورا تنها به‌دنبال احقاق به حق مردم این روستا بودم.
 
عباس عباسی یکی از کشاورزان روستای فوتم علیا در گفت‌وگو با ما با اشاره به اینکه انتهای کانال انتقال آب مسدود شده است، گفت: در تابستان با مشکل آبگرفتگی زمین‌های کشاورزی و درزمستان نیز با مشکل عبور و مروردر خیابان‌ها مواجه هستیم.
 
وی با بیان این مطلب که چند سال پیش حدود ۵۰ میلیون تومان برای احدات دستگاه پمپاژ برای انتقال آب هزینه شده است اظهار کرد: الان مدتی است این موتور خانه تعطیل است و هرروز شاهد خسارت دیدن محصول برنج خود هستیم، اگر این دستگاه پمپاژ به کار گرفته شود مشکل آب گرفتگی چندین هزار هکتار و حتی آبگرفتگی جاده روستای بیزکی نیز حل می‌شود.
 
ذوالفعلی جباری از اهالی روستا فوتم علیا گفت: با این حجم آب موجود در زمین‌ها، هر کشاورز برای جمع‌آوری محصول خود باید به‌صورت سنتی چندین کارگر را به‌کار بگیرد که این کار هزینه چند برابری را برای کشاورزان این منطقه تحمیل می‌کند.
 
وی با بیان اینکه شورای وقت با قدرت خود مسیر قانونی کانال را برای توسعه آب‌بندان تخریب کرد یادآور شد: مسیر این کانال از قائمشهر آغاز و به مناطق پائین دست ادامه داشت اما شورای وقت با قدرت خود این مسیر قانونی را برای توسعه آب‌بندان تخریب کرد و امروز بیش از ۶۰ هکتار از اراضی شالیزاری این روستا با مشکل آب گرفتگی مواجه هستند.

حسین پای فشرده یکی دیگر از اهالی روستای فوتم علیا با بیان اینکه مشکل آبگرفتگی اراضی این روستا مربوط به چند سال گذشته است، اظهار کرد: روستاهای پایین دست کانال‌های انتقال آب را لایروبی نکرده‌اند و سوء مدیریت و نداشتن راه خروجی آب امروز این روستا را با این مشکل مواجه کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه همه مسئولین اذعان به لایروبی کانال‌ها دارند، تصریح کرد: سال‌های نه چندان دور همین زهکشی‌ها جوابگوی بارندگی‌های شدید بوده است اما حالا که شدت گرما و بارندگی ها نیز کاهش یافته دیگر زهکشی ها جوابگوی انتقال آب به مناطق پائین دست نیستند.

 علی شعبانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار در خصوص مشکل آب گرفتگی اراضی روستای فوتم علیا گفت: در گذشته کانال انتقال آب که از قائمشهر آغاز و به مناطق پایین دست شهرستان وصل می‌شد با توسعه آب‌بندان که توسط اهالی همان منطقه احداث شد یک قسمت این کانال مسدود شد و امروز شاهد آبگرفتگی زمین های کشاورزی هستیم.

وی با بیان اینکه در دونقطه این آب‌بندان زیرگذر نصب شده است، اظهار کرد: بعد هر بار لایروبی سطح زیرگذرها با آبندان هم‌سطح نخواهد شد و همین مسئله در انتقال آب مشکل ایجاد کرده است.
 
مدیر جهادکشاورزی جویبار بیان کرد: نصب لوله بتنی زیر آبندان با هزینه‌های گزافی همراه است و در آینده لایروبی آبندان و رفع رسوب این لوله‌گذاری که طول آن حدود ۲۸۴ متر می‌شود یکی دیگر از مشکلاتی است که در آینده باید به آن توجه کرد.
 
شعبانی با بیان اینکه در رفع این مشکل باید مسائل فنی لحاظ شود افزود: در گذشته ایستگاه پمپاژی توسط جهاد کشاورزی با دو پمپ قوی در این روستا احداث شده است اما امروز به‌خاطرمسائلی که ما اطلاع نداریم، کار این پمپاژ متوقف شده است.
 
مدیر جهاد کشاورزی جویبار با اشاره به راه‌حل‌های این مشکل گفت: پایین بردن زیرگذرها، جابجایی مرز آبندان‌ها و وصل شدن دوسر کانال آب از راهکارهای حل مشکل آبگرفتگی اراضی و باغات این روستا است.
 
گزارش از محسن رحمانی

انتهای پیام/


کد مطلب: 397777

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/397777/۱۲-سال-انتظار-اما-هیچ-تبعات-تخریب-کانال-۲۰۰-ساله-یک-روستا

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com