تاریخ انتشاريکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۳۹۷۶۸۳
در کنار تسامح و تساهل مسئولان که نتیجه‌ای جز قد علم کردن هر ساله گرانی در این موسم از سال ندارد، تنها بار سنگین این کوتاهی روی دوش مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و کمر آن‌ها را هر سال خم و خم‌تر می‌کند؟!
۰
plusresetminus
افزایش سه برابری قیمت نوشت افزار در بازار/بار کم‌کاری مسئولان روی دوش والدین
به گزارش بلاغ، با گذشت بیش از یک ماه از فصل تابستان و رفته رفته نزدیک شدن به شهریورماه، تب و تاب خرید لوازم تحریر در حال داغ شدن است.

خیلی از والدین با این تفکر که اکنون که بازار خرید نوشت افزار هنوز داغ نشده است، قیمت‌ها کمی متعادل‌تر از شهریور ماه است؛ کم کم خرید لوازم تحریر را برای فرزندان خود اغاز کرده‌اند.

هر چند نرخ لوازم تحریر در مقایسه با تابستان گذشته تفاوت زیادی پیدا کرده است اما مردم ضمن گلایه از وضعیت موجود، خرید خود را می‌کنند؛ چرا که چاره‌ای جز این هم ندارند.

البته هر چند موضوع افزایش قیمت‌ها به موضوع تکراری و قابل بحث مردم تبدیل شده است، اما در سال‌های اخیر بروز برخی آشفتگی‌ها و التهابات در بازار لوازم تحریر و نوسانات قیمت، شیرینی این ایام را بر کام والدینی که قصد تهیه بهترین مقدمات برای فرزندان خود هستند، تلخ کرده است.

فتح‌الهی یکی از کسبه قدیمی صنف نوشت افزار در مرکز مازندران در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: وضعیت بازار روز به روز بدتر و خراب‌تر می‌شود و پاخور مغازه‌ها هم مثل گذشته نیست.

وی افزود: امسال آن قدر قیمت‌ها بالا رفته است که ما حتی علیرغم برنامه همه ساله، برای خرید به تهران نرفته‌ایم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم تحریر مرکز مازندران خاطرنشان کرد: تمامی عمده‌فروشان هم دیگر حساب دفتری کار نمی‌کنند و با این گرانی‌ها، فقط با پول نقد، جنس می‌دهند.

این کسبه قدیمی بازار نوشت افزار در خصوص وضعیت کالاهای ایرانی در بازار لوازم تحریر بیان کرد: غالب کالاهای بازار خارجی است و معدود کالاهای ایرانی مثل دفتر، خودکار و مداد نیز، کاغذ و مواد اولیه‌شان از خارج می‌آید.

رضا نجفی یکی دیگر از فعالان صنفی بازار نوشت افزار در مرکز مازندران به خبرنگار ما گفت: قیمت‌ها در بازار لوازم تحریر امسال در مقایسه با سال گذشته تقریبا سه برابر شده است.

وی افزود: دفترهای 50 برگی که سال گذشته، دو هزار تومان به فروش می‌رسید، اکنون به 7 هزار و 500 تومان رسیده است و دفترهای فانتزی که قیمتش در تابستان گذشته از 3 هزار تومان تجاوز پیدا نمی‌کرد اکنون از مرز 10 هزار تومان گذشته است.

رئیس اتحادیه نوشت افزار مرکز مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به این حجم از گرانی، استقبال والدین در حال حاضر نزدیک به صفر است و بازار در حال رکود است.

این کسبه بازار نوشت افزار ساری تصریح کرد: در حالیکه در سال گذشته، والدین دانش‌اموزان می‌توانستند با 150 هزار تومان  یک بسته کامل در سطح متوسط از نوشت افزار را برای فرزندان خود خرید کنند؛ اما امسال همان بسته را باید با صرف هزینه 500 هزار تومان خریداری کنند.

نجفی در خصوص سهم کالای ایرانی در مقایسه با کالای خارجی در بازار نوشت افزار عنوان کرد: 70 درصد کالای موجود در بازار نوشت افزار خارجی است.

وی ادامه داد: کاغذ دفاتر تولید داخل، خارجی است، جلدهاشان هم خارجی است و تنها چاپ‌شان در داخل کشور انجام می‌شود؛ در خصوص سایر اقلام نیز، مواد اولیه‌شان وارداتی است.

رئیس اتحادیه نوشت افزار مرکز استان متذکر شد: 90 درصد بازار مداد، خودکار و مدادرنگی موجود در بازار در دست تولیدات خارجی و چینی است.

نجفی در پایان یادآور شد: قیمت کالاهای مشابه ایرانی از خود نمونه اصلی و یا مشابه خارجی آن در بازار، گران تر است و متاسفانه معدود کالاهای ایرانی تولید داخل با توجه به قیمت بالایی که دارند، در مقام انتخاب از شانس کمتری برخوردار می‌شوند.

اینکه همواره گرانی بوده و هست حرفی نیست، اینکه شدت و حدت، آن در نزدیکی ماه مهر بیشتر و بیشتر می‌شود و اثرات سوءاش بر سبد خانوار مشهود و مشهودتر، حرف دل مردم است؛ باید بپیذیریم در کنار تسامح و تساهل مسئولان که نتیجه‌ای جز قد علم کردن هر ساله گرانی در این موسم از سال ندارد، تنها بار سنگین این کوتاهی روی دوش مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و کمر آن‌ها را هر سال خم و خم‌تر می‌کند؟!

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴