تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۳۹۷۵۸۲
تحلیلگر آمریکایی فعال در زمینه مسائل اطلاعاتی و امنیتی با بیان اینکه توصیف ایران از نحوه جذب جاسوس توسط آژانس مرکزی اطلاعاتی آمریکا (سیا)، صحیح به نظر می‌رسد، تصریح کرد که اگر ایرانی‌ها درست بگویند، یعنی این افراد باید در اسرع وقت به واشنگتن فراخوانده شوند و دوران مأموریت‌های خارجی آنها هم به سر رسیده است. علاوه‌بر این، بسیاری از عملیات‌های گردآوری اطلاعات توسط نیروهای انسانی که ایجاد بعضی از آنها سال‌ها زمان برده، باید لغو شود.
۰
plusresetminus
 

 

 




سیلی‌های پی‌در‌پی ایران به آمریکا و هم‌پالگی‌هایش جریان اول خبری تحلیلی جهان شده است. از شکست مفتضحانه آمریکا در سوریه و عراق و یمن با وجود هزینه‌کرد 7 تریلیون دلاری‌اش تا موضع مقتدرانه و عزتمندانه رهبر معظم انقلاب در قبال پیغام ترامپ، سرنگونی خاطره‌انگیز پهپاد غول پیکر آمریکا و توقیف کشتی انگلیسی به تلافی دزدی دریایی تفنگداران روباه پیر و به تازگی شکار 17 جاسوس سیا. یکی از واکنش‌ها به تازه‌ترین ضرب شست‌ ایران متعلق به ترامپ بود که از شدت این ضربه و سیلی‌های پیشین به هذیان‌گویی افتاد و چاره‌ای جز دروغ خواندن آن نداشت.

در همین زمینه، یک تحلیلگر آمریکایی فعال در حوزه مسائل اطلاعاتی و امنیتی نیز با بیان اینکه توصیف ایران از نحوه جذب جاسوس توسط آژانس مرکزی اطلاعاتی آمریکا (سیا)، صحیح به نظر می‌رسد، نوشته است که واشنگتن باید افسران اطلاعاتی لو رفته را فرا بخواند.

«جوزف فیتساناکیس» در پایگاه «اینتل‌نیوز» که به‌صورت تخصصی اخبار مربوط به سرویس‌های اطلاعاتی را پوشش داده و تحلیل می‌کند، نوشته است: چه کسی راست می‌گوید؟ ابتدا باید‌ اشاره کرد که تردیدی وجود ندارد که سیا به‌شدت در ایران نیرو جذب می‌کند، چرا که جمهوری اسلامی ایران یکی از اهداف اطلاعاتی اصلی آمریکا و البته جهان است. از سال ۱۹۷۹ که واشنگتن سفارت خود را در ایران از دست داد، کار سیا برای جمع‌آوری اطلاعات از داخل این کشور غنی از انرژی، دشوارتر شد.
کارشناس آمریکایی مسائل اطلاعاتی و امنیتی افزود: در نتیجه، نیاز به داشتن نیروهایی داخل ایران به‌شدت افزایش یافت و اکنون با توجه به تأکیدی که دونالد ترامپ روی ایران دارد، این موضوع بیش از پیش حائز ضرورت شده است.  

وی سپس نوشته است که روایت ایران، صحیح به نظر می‌رسد. او می‌نویسد: توصیف ایران از عملیات‌های جذب نیروی سیا، صحیح به نظر می‌رسد. در نبود یک سفارت و مصونیت‌های دیپلماتیک، فعالیت افسران سیا داخل ایران خطرناک است، به همین جهت این آژانس جاسوسی نیروهای بسیاری را از میان طبقه تحصیل‌کرده غربی‌شده که می‌تواند به خارج از کشور سفر کند، جذب می‌کند.
دانشیار دپارتمان امنیت ملی و اطلاعات دانشگاه ساحلی کالیفرنیا، گیر انداختن ۱۷ جاسوس سیا را آن هم با توجه به اینکه ایران اعلام کرده این افراد یکدیگر را نمی‌شناخته‌اند، بسیار دشوار توصیف کرده و به همین جهت مدعی شده است که ممکن است این عملیات با بازداشت دو یا سه جاسوس آغاز شده و به افراد دیگر بسط یافته باشد. او نوشته است که اگر روایت ایران دست باشد، این یکی از «بزرگ‌ترین فجایع در زمینه جمع‌آوری اطلاعات در تاریخ ۷۲ ساله سیا» به شمار می‌آید.

به گزارش فارس، فیتساناکیس می‌افزاید: مسئله نگران‌کننده‌تر برای سیا، این است که به نظر می‌رسد ایرانی‌ها تصویر شماری از افسران سیا را که وظیفه آنها جذب و مدیریت نیروهای خارجی است، منتشر کرده‌اند. این افراد ظاهرا نیروهای دیپلماتیک وزارت خارجه هستند که در کشورهایی مانند اتریش، هند، ترکیه و زیمبابوه مستقرند. اما ایرانی‌ها ادعا می‌کنند که این دیپلمات‌ها، در حقیقت نیروهای مخفی سیا هستند و به همین دلیل از چهره‌های آن پرده برداشته‌اند. در بخشی از برنامه تلویزیونی روز دوشنبه، یک زن بلوند دیده می‌شود که دارد به یک مرد ناشناس در مورد نحوه مصون ماندن از رصد افسران اطلاعاتی ایرانی در امارات عربی متحده، مشاوره می‌دهد. او فارسی را با لهجه‌ای که بدون تردید آمریکایی است، صحبت می‌کند.
این کارشناس آمریکایی در ادامه، به دلیل لو رفتن مشخصات افسران سیا، نوشته است: اگر ایرانی‌ها درست بگویند، یعنی این افراد باید در اسرع وقت به واشنگتن فراخوانده شوند و دوران مأموریت‌های خارجی آنها هم به سر رسیده است، چراکه حالا دیگر سرویس‌های اطلاعاتی خارجی می‌دانند که این افراد در حقیقت افسران اطلاعاتی هستند. علاوه‌بر این، امنیت نیروها و رابط‌های خارجی آنها باید به‌صورت مورد به مورد، مجددا ارزیابی شود و بسیاری از عملیات‌های گردآوری اطلاعات توسط نیروهای انسانی که ایجاد بعضی از آنها سال‌ها زمان برده، باید لغو شود.

او در پایان نوشته است: در نتیجه، اگر ایرانی‌ها حقیقت را گفته باشند، در آن صورت بسیاری از افسران مستقر در مقر سیا در «لنگلی» ویرجینیا، باید تا ماه‌ها در وضعیت نقاهت به سر برند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲