تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
کد مطلب : ۳۹۵۸۶۵
فشارهای سنگین بر عوامل سریال تلویزیونی گاندو و حتی صدا و سیما و ادامه حملات هدفمند رسانه‌های زنجیره‌ای ، در کنار سایت‌ها و صفحات مجازی متعلق به عناصر ضد انقلاب و برانداز به این سریال نشان می‌دهد تولید و پخش «گاندو» و احتمال ادامه‌یافتن آن بسیاری را در داخل و خارج از کشور به وحشت انداخته است .
۰
plusresetminus
حمله‌کنندگان به گاندو، از ادامه آن وحشت دارند
به گزارش بلاغ، سریال «گاندو»، به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی موسسه شهید آوینی، که روایتگر ماجرای نفوذ یکی از پیچیده‌ترین و کارکشته‌ترین جاسوسان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) به نام «جیسون رضاییان» به برخی ساختارهای حاکمیتی جمهوری اسلامی بود ، طی شبهای گذشته بسیاری از هموطنان را پای شبکه سوم سیما نشانده بود تا تنها گوشه‌هایی از پروژه عظیم «نفوذ و استحاله» سرویس‌های بیگانه علیه جمهوری اسلامی را شاهد باشند.
«گاندو» فارغ از همه نقاط قوت و ضعف و همه ایراداتی که شاید بتوان به لحاظ فنی به آن وارد کرد، یکی از معدود آثار تصویری بود که در سال‌های اخیر، به بزرگ‌ترین خطری که در دست‌کم سه دهه اخیر کشور و نظام را تهدید می‌کند، یعنی پروژه «نفوذ» پرداخته است و در مجموع توانسته نظر مخاطبان سیمای جمهوری اسلامی را به خود جلب کند، آن هم مخاطبی که در سال‌های اخیر، هیچ محدودیتی در دسترسی به آخرین و تازه‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی ساخته شده در دنیا ندارد و از این رو، جلب چنین مخاطبانی و نشاندن آنها به پیگیری یک سریال جاسوسی-پلیسی کار کمی نیست.
در مدت زمان پخش این سریال اما خبرها و گزارش‌های متعددی از فشارهای سنگین نهادهای خاص بر عوامل سریال و حتی بر خود نهاد صدا و سیما به گوش می‌رسید که اصرار داشتند بخش‌های زیادی از این سریال سانسور و حذف شود، آن‌هم در حالی که «گاندو» تنها گوشه‌هایی کوچک از حقیقت پرونده جاسوسی «جیسون رضاییان» و شبکه فوق را به تصویر کشیده بود.
نکته دیگر اینکه برغم پایان یافتن این مجموعه 30 قسمتی همچنـان حملات هدفمند ازسوی برخی چهره‌های نزدیک به دولت، رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته به این جریان در کنار سایتها و صفحات مجازی برانداز و ضد انقلاب از تهران گرفته تا لندن به این سریال با شدت ادامه دارد، موضوعی قابل تامل که نشان می‌دهد تولید و پخش «گاندو» و احتمال ادامه یافتن آن بسیاری را در داخل و خارج از کشور به وحشت انداخته است.
حملات زنجیره‌ای‌ها به گاندو
در شرایطی که پخش سریال گاندو با موضوع جاسوسی و نفوذ با استقبال گسترده مردم مواجه شده بود ، روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی که چندی پیش با انواع و اقسام بزک‌ها و فریب‌ها، خسارت محض برجام را به این کشور تحمیل کردند، بعد از پخش گاندو گویی که آتش به خرمن‌شان افتاده ، به همراه سایتها ، کانال‌ها و صفحات مجازی ضد انقلاب و براندازان، توپخانه حملات خود را به سمت این سریال گرفته و از صدا و سیما تا سازندگان و بازیگران آن را آماج تهمت و توهین و افترا قرار دادند.
روزنامه ایران ارگان دولت دیروز و در صفحه نخست سه مطلب را به همراه ۵ تیتر تخریبی علیه این سریال منتشر کرد. این روزنامه، گاندو را پروژه متهم‌سازی دولت حسن روحانی نامید و نوشت که طبق این سریال، سر تا پای این دولت را جاسوسان گرفته‌اند! این اقدام ارگان دولت در حالی است که پیش از این حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور توییت‌های تهدیدآمیزی علیه تولیدکنندگان سریال گاندو انجام شده است.
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد هم دیروز با 8 مطلب و تیتر تخریبی ، از رکورداران زنجیره‌ای‌ها در حمله به یک سریال تلویزیونی بود. این روزنامه در یادداشتی به قلم یکی از نمایندگان زن لیست امید مجلس در ادعای عجیب ، تولید و پخش این سریال را ضربه‌ای به منافع کشور دانست و نوشت که اینگونه سریالها می‌تواند نوعي القاي حس نا امني را در ميان مردم به دنبال داشته باشد به اين معنا كه هر لحظه احساس كنند، فردي كه در همسايگي‌شان قرار دارد يك جاسوس است كه مي‌تواند هر لحظه از اين ابزار خود استفاده كند.
روزنامه زنجیره‌ای آرمان هم از سر استیصال، نقل قولی دروغ و کذب از یکی از خبرگزاری‌های دولتی را مبنای به اصطلاح گزارش خود برای تخریب این سریال پر بیننده قرار داد و در تلاشی عجیب برای تطهیر خواهر زاده مدیر ارشد اجرایی کشور و همچنین جاسوس آمریکایی نوشت: «شاید با بررسی روند تخریب‌های سریال گاندو بتوان اینگونه مطرح کرد که خوی ترسو بودن مخالفان دولت است که آنها را وادار به ساخت سریالی پر انتقاد کرده است اما توجه نکردند که نسل گاندوها در آستانه انقراض است و روند تخریبی سریال گاندو هم با توجه به عملکرد بی‌حاصل مخالفان دولت به همین سمت پیش خواهد رفت. داستان «گاندو» در ارتباط با جیسون رضاییان است که دستگاه‌های امنیتی چند سال گذشته او و همسرش را به جرم جاسوسی زندانی کردند».
همچنین روزنامه شرق ، آفتاب یزد و شهروند هم از قافله زنجیره‌ای‌ها جا نمانده و هرکدام در مطالبی جداگانه به تخریب ، فضا‌سازی و توهین علیه این سریال و سازندگان آن پرداختند.

دروغ خبرگزاری دولتی
 که توسط نویسنده برملا شد
نکته قابل تامل و البته تأسف آور دروغ‌سازی خبرگزاری دولتی علیه این سریال بود که از سوی سایتها و کانالهای تلگرامی و همچنین صفحات عناصر معلوم‌الحال در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده انتشار یافت.
ایسنا که طی چند ماه اخیر در بین رسانه‌های رسمی به تولید اخبار دروغ ، جهت‌دار و تفرقه‌افکنانه شهره شده است ، تیتری دروغ از مصاحبه با آرش قادری نویسنده این سریال منتشر کرد و نوشت که نویسنده گاندو تاکید کرده است ۸۰ درصد از قصه‌ «گاندو» تخیل وی بوده است.
موضوعی که البته با واکنش قادری مواجه شد، وی در نشست خبری عوامل این سریال که روز گذشته در مرکز همایش‌‌های صدا و سیما برگزار شد ، مطلب منتشر شده در خبرگزاری دولتی ایسنا را تکذیب کرد و گفت: دیروز مصاحبه‌ای منتشر شد و فکر می‌کنم تیتری که زده شد که در اندازه گفت‌وگو نبود، صحبت درباره اصل پرونده «گاندو» و موضوع سریال همزمان اتفاق افتاد. ما پرونده واقعی داشتیم که صد‌در‌صد به آن وفادار بودیم، اما قرار نبود مستند بسازیم؛ بنابراین نیاز به داستان داشتیم درباره پرونده جیسون از لحظه شناسایی تا دستگیری مو به مو براساس واقعیت بود. صرفا ارتباط دادن این خورده پرونده‌ها براساس تخیل بوده است، حتی نحوه دستگیری و رفت و آمد او در خیابان همان چیزی است که در پرونده جیسون آمده است.
پاسخ تهیه‌کننده گاندو به وزارت امور خارجه
مجتبی امینی تهیه‌کننده این سریال نیز در این نشست درباره موضع سخنگوی وزارت خارجه مبنی‌بر اینکه اگر تیم تولید سریال به ما رجوع می‌کردند سند‌های بیشتری در اختیارشان قرار می‌دادیم: این موضوع را وزارت خارجه از دیدگاه خود گفته است. ما اطلاعات مکفی برای سریال داشتیم و این کیس در دست سپاه بود و هیچ نهادی نمی‌تواند ادعا کند اطلاعات بیشتری داشته است. ما از منبع اصلی اطلاعات را گرفتیم.
امینی همچنین درباره سکانس‌های حذف شده گفت: وقتی سریالی ساخته می‌شود ده نسخه آن به جا‌های مختلف ارسال می‌شود. اگر اصلاحیه‌ای باشد باید به ما می‌گفتند. رسانه ملی باید بگوید چه کسی فشار آورده است. این را هم باید بگویم اطلاعات محرمانه‌ای به ما داده نشده؛ آنچه قابل نمایش بود به ما گفته شد و از آن هم استفاده کردیم.

عملکرد‌ها را اصلاح کنید
تا سوژه «گاندو» نشوید!
تهیه‌کننده «گاندو» درباره ادامه‌دار بودن این سریال هم عنوان کرد: برنامه‌ریزی شده که فصل‌های مختلف این سریال ادامه پیدا کند. ولی شرایط سخت است و باید ظرفیت‌ها بیشتر شود. سوژه فصل‌های بعدی گاندو چندین گزینه است که به آن بپردازیم و نسبت به شرایط روز جامعه و اولویت‌های جامعه باشد. من پیشنهاد می‌کنم برخی عملکرد خود را اصلاح کنند تا سوژه گاندو نشوند.
افشار هم تصریح کرد: گاندو هدفی را دنبال می‌کرد و می‌خواست شفاف‌سازی برای موضوع امنیت داشته باشد. ما اعتقاد داریم نباید هیچ حاشیه امنی برای هیچ‌کس وجود داشته باشد تا برخی آقازاده‌ها سواستفاده کنند. گاندو این هشدار را داده و این نوید را می‌دهد که نیرو‌های امنیتی هوشیار هستند. برخی می‌گویند حریم خصوصی در روایت این سریال نقض شده، اما امنیت ملی حریم خصوصی نمی‌شناسد.
پیام دهکردی بازیگر نقش مایکل هاشمیان (جیسون رضائیان) هم در این نشست گفت: واقعیت این است که اگر خوشبختی در کار نمایشی رخ می‌دهد حاصل تلاش همه عوامل است. وقتی اموال و کار‌های مسئولان رصد می‌شود برای این است که اعتماد مردم سلب شده است. من دوست دارم گاندو همین یک فصل باشد و دیگر شاهد پاکدستی همه باشیم. گاندو برای نخستین بار گفته است می‌توانی ظاهر خوبی داشته باشی، اما دزد و خائن باشی.
این بازیگر تأکید کرد: مردم ما تشنه صداقت هستند و هر سریالی صادق باشد این چنینی می‌تواند خواب دزدان را برآشفته کند.
گاندوهای دستگیر شده در چند سال اخیر
به هر ترتیب گاندو، یک به مثابه یک شوک هم به دوستان و هم به دشمنان، ظاهرا چُرت خیلی‌ها را پاره کرده است. مردم، کنجکاو و حساس شده‌اند؛ مانند تشنه چند روزه‌ای که حالا فقط به اندازه یک نصف لیوان آب، رفع تشنگی کرده است. عطش دانستن درباره ماجرای نفوذ، که تنها گوشه‌ای از آن، در سریال 30 قسمتی گاندو به تصویر کشیده شده است.
مردم شوکه‌اند. هنوز باورشان نمی‌شود این حجم از نفوذ و خسارت‌های آن را. هنوز سریال را کامل و دقیق ندیده‌اند. چون تصور می‌کردند یک سریال معمولی با همه سرگرم کنندگی‌هایش را تماشا می‌کنند؛ که کنارش می‌شود کار انجام داد، گپ و گفت‌و‌گوی خانوادگی کرد، میوه و شام خورد و قصه را هم شنید.
گاندو در عین حال، نوک کوه یخ است. گاندوهای دو و سه چهار و پنج هم هستند که باید درباره شان مستند و فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی ساخت. بنی صدر، یک گاندوی بزرگ بود در جایگاه ریاست جمهوری و با اسم رمز SD LURE در لانه جاسوسی آمریکا. همین طور، عباس امیر انتظام و صادق قطب زاده و کیانوری و ناخدا افضلی. یا نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی که پس از دوره موسوم به اصلاحات، از کشور‌گریختند و پناهندگی گرفتند.
اما از تاریخ که به امروز بیاییم، در همین سه چهار سال اخیر، کم گاندو شکار نشده است. سیامک و باقر نمازی، درّی اصفهانی، نزار زکا، نازنین زاغری، کاووس سید امامی، و... این آخری، خانم «النا- الف» در ارتباط با وزارت نفت.
«گاندو» فقط سر تمساح «نفوذ» را به تصویر کشید
آنچه مهم است اینکه شبکه گاندوها، با نفوذ در تصمیم‌سازی و دستبرد به اطلاعات سرّی، بخش مهم خسارت‌ها و عقبگردهای فعلی در عرصه ارتباطات و شبکه سازی، اقتصادی، دیپلماتیک، سیاسی و فنی را موجب شده‌اند.آنها میزبانان و حامیانی در سیستم مدیریتی داشته‌اند. یا کسانی را تور کرده و به تله انداخته‌اند. هنوز جا دارد گاندوی 2 و 3 و 4 و 5 ساخته شود. اکنون فقط، سر تمساح به تصویر کشیده شده است. باید منتظر ماند و دید فصل دوم و سوم گاندو برای کدام موضوع و درباره کدام نفوذی‌ها ساخته خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما