تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۳۹۴۸۳۲
کمتر از 4 روز مانده به پایان مهلت اعلام شده از سوی ایران، نمی‌توان پیش بینی کرد که آیا دولت‌های اروپایی توان قانع کردن ایران برای تمدید مهلت 60 روزه را دارند یا نه، اما آنچه مسلم است، اروپایی‌ها آن‌قدر استقلال عقیده ندارند که بتوانند بدون موافقت آمریکا در این باره به ایران امتیازی بدهند.استراتژی دشمن، همان فتح سنگر به سنگر انقلاب است که متأسفانه عده‌ای بی بصیرت که ضعف در دشمن شناسی دارند؛ متوجه این طراحی دشمن نیستند.
۰
plusresetminus
امیدواری به «اینستکس» اشتباه است/دوران کنونی عصر مقاومت است نه معامله و مذاکره
به گزارش بلاغ، پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، طرف‌های دیگر این توافق بین‌المللی هم نتوانستند به تعهدات خود در این رابطه عمل کنند و یک سال انتظار ایران برای اقدامات آن‌ها به ویژه از سوی اروپا بی‌نتیجه ماند. به همین خاطر روز 18 اردیبهشت، ایران به صورت رسمی کاهش تعهدات خود را بر اساس برجام اعلام کرد.

بر این اساس، در بیانیه شورای امنیت ملی ایران در 18 اردیبهشت‌ماه امسال همزمان با یک‌ساله شدن خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و زیر پاگذاشتن تعهدات مندرج در قطعنامه 2231، اعلام شد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند؛ ایران به کشورهای باقیمانده در برجام، 60 روز برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داد تا به تعهدات خود بازگردند.

طرف‌های دیگر برجام، هر چند از زمان خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی که قطعنامه 2231 سازمان ملل آن را تضمین کرده را در حرف تعهد خود به این توافق را اعلام کرده‌اند اما در عمل نتوانسته‌اند خواسته‌های ایران را در مقابل تحریم‌های آمریکا تامین کنند.

در کمتر از 4 روز مانده به پایان مهلت اعلام شده از سوی ایران، نمی‌توان پیش بینی کرد که آیا دولت‌های اروپایی توان قانع کردن ایران برای تمدید مهلت 60 روزه را دارند یا نه، اما آنچه مسلم است، اروپایی‌ها آن‌قدر استقلال عقیده ندارند که بتوانند بدون موافقت آمریکا در این باره به ایران امتیازی بدهند؛ بنابراین، هر پیشنهادی که ایران از سوی دولت‌های اروپایی دریافت کند، پیشنهاد‌های آمریکایی است که از زبان اروپایی‌ها و با ضمانت روسیه و چین مطرح می‌شود.

حال بسیاری منتظر تصمیم ایران در پایان مهلت اعلام شده هستند تا ببیند که آیا با اقتدار، گام بعدی را در راستای کاهش تعهدات بر می‌دارد و یا اینکه شاید با موضعی منفعلانه، مهلت مقرر را تمدید می‌کند؟!

سیدعلی سلیلی کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: اصل قضیه استقبال نیروهای انقلابی از افزایش سطح غنی سازی علیرغم اقدام دیرهنگام آن از سوی دولت است.

وی افزود: ما معتقدیم این تصمیم باید از اردیبهشت‌ماه سال گذشته انجام می‌شد، اما با یک‌سال تأخیر به اجرا درآمد.

این کارشناس مسائل سیاسی و حوزه بین‌الملل خاطرنشان کرد: تعیین ضرب‌الأجل و مهلت 60 روزه به گرگ‌صفتانی که به تعهدات بین‌المللی خود متعهد نبودند، موضوعیتی ندارد و آن‌را خلاف عقل می‌دانیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص واکنش طرف‌های باقیمانده برجام در روزهای کوتاه باقیمانده، اعلام کرد: قطعا با سابقه‌ای که از تعلل‌ها و عهدشکنی‌های اروپا داریم، واضح است که آنان همان راهی را طی خواهند کرد که آمریکا رفته است.

سلیلی ادامه داد: طبق فرموده مقام معظم رهبری؛ مرزبندی در روابط خارجی که بند ششم گام دوم انقلاب است، یک اصل استراتژیک در روابط بین‌المللی ما با کشورهای خارجی است که بر این اساس، نباید به آن‌ها اعتماد و به وعده‌های آنان دل خوش کرد.

وی با بیان اینکه امید به "اینستکس" هم یک امید واهی است؛ تصریح کرد: امید به "اینستکس" همانند امید به برجام دل بستن به نقطه امید خیالی است و علاج در این قضیه، مثل سایر قضایا، موضوع مقاومت و پافشاری بر سر اصول است.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل اضافه کرد: مصداق این گفته، نابودی پهباد آمریکایی توسط دلاورمردان هوافضای سپاه است که توانست تمام مناسبات و معادلات بین‌المللی را بر هم بزند و بار دیگر موید این نکته مهم شد که عصر حاضر، عصر مقاومت است نه عصر معامله و مذاکره.

سلیلی با بیان اینکه "اینستکس" باب جدیدی از برجام است که به نظر می‌رسد مثل گام‌های قبلی، پوسیده و بی‌فرجام است؛ تأکید کرد: استراتژی دشمن، همان فتح سنگر به سنگر انقلاب است که متأسفانه عده‌ای بی بصیرت که ضعف در دشمن شناسی دارند؛ متوجه این طراحی دشمن نیستند.

اکنون در حالیکه که شمارش معکوس مهلت ایران به کشورهای اروپایی رو به پایان است، این نکته را نباید فراموش کرد که مقامات دیپلماسی ایران که با فرجام یک‌ساله به امریکا و سپس 60 روزه به اروپایی‌ها، حسن نیت خود را ثابت و حجت خود را به طرفین برجام نشان دادند، نباید پس از بی توجهی و عدم عکس‌العمل موجه و عملی از سوی اروپایی‌ها، موضعی منفعلانه به خود بگیرند و باید با قاطعیت، گام بعدی را بدون مسامحه و تردید، بردارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴