تاریخ انتشارشنبه ۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸
کد مطلب : ۳۹۳۱۸۰
با گذشت بیش از پنج سال از کلنگ‌زنی ساختمان ورزش زورخانه‌ای شهر نکا اما این مکان که می‌توانست تاکنون به مرکزی برای جذب جوانان و رونق روحیه پهلوانی آمیخته با روح ورزشی و اعتقادی باشد در گوشه‌ای از شهر نکا به صورت متروک رها شده است.
۰
plusresetminus
ساختمان ورزش زورخانه‌ای نکا همچنان مغفول تعلل‌هاست/ رونق یک ورزش ایرانی اصیل در گرو اقدام عملی مسئولان
به گزارش بلاغ، ورزش مدرن امروز که نوعی مرزهای علم را نیز در نوردیده و با عبور از نوعی تفریح و گذران وقت با نشاط حتی از رقابت‌های معمول بشری نیز فراتر رفته است بدون اغراق به یکی از صنایع بزرگ اقتصادی و علمی تبدیل شده که رقابت‌های بزرگ جهانی و حتی اقدامات دیپلماتیک را نیز به این عرصه رقم زده است.

در این میان اما بهره‌مندی هر کشور بلکه ملتی از سابقه و بنیان قوی‌تر و شناخته شده‌تر در ورزش‌های معرفی شده از حوزه سرزمینی خود به ملت‌های جهان می‌تواند نقش اثرگذارتری را در این برهه بر عهده گرفته و علاوه بر جوانان و مردم سرزمین خود می‌تواند دیگر ملل جهان را به همین بهانه با رسوم و فرهنگ خود نیز بیش از پیش آشنا سازد.

به نوعی ورزش‌های قدیمی که تا حدود زیادی همگان با پیشرفت مقاطع و تجهیزات ورزشی خود را به روزرسانی نیز کرده‌اند عرصه جدید و موثری را هم در معرفی قدمت ملت‌ها و هم رشد و گسترش زوایای مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی و سیاسی به روی خود و جهانیان گشوده‌اند.


* بنایی غربت‌زده در گوشه‌ای از شهر

صحبت از ورزش‌های بومی و محلی ایران اسلامی بدون شک پای ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را نیز به بحث باز خواهد کرد چراکه این ورزش اصیل ایرانی و اسلامی با قدمتی بیش از 700 سال درحال تزریق هوای خوش جوانمردی و منش پهلوانی در میان مردم است که هم سلامت جسم را مهم می‌پندارد و هم سلامت روح را با لحاظ معنویت برآمده از فطرت بشر در خود جای داده است.

اثرگذاری و الگوی موفق این ورزش با اصالت به اندازه‌ای بوده که نه تنها در ایران اسلامی بلکه در بسیاری دیگر از ملل جهان که حتی شاید بویی از چنین رسومی در ورزش‌های خود نبرده‌اند نیز نفوذ کرده و با حساس‌سازی همان صفات فطری انسان‌ها علاقه‌مندان فراوانی را در سرتاسر جهان به سوی خود جلب کرده است.

درحالی که بسیاری از شهرهای سرزمین مقدس ایران اسلامی با احداث فضای مناسب و تبلیغات درخور موفق به جذب جوانان و سایر اقشار مردم برای شرکت در این ورزش و رونق آن شده‌اند اما اوضاع این رشته ورزشی در شهرستان نکا تعریفی ندارد.

تاجایی که با گذشت بیش از 5 سال از زمان کلنگ‌زنی ساختمان ورزش زورخانه‌ای نکا در سال 93 در منطقه شهرک ولایت(باغ عرب) این شهرستان آن هم در زمینی به مساحت 400 مترمربع هنوز برای بهره‌برداری زمان بسیار زیادی لازم دارد.

درحالی که اسکلت این بنای ورزشی در سال 94 پس از پی‌ریزی ابتدایی نصب شد تا سال گذشته همین اوضاع بر کالبد این بنای ورزشی حاکم بوده و اتفاق خاصی را سبب نشده بود.

از سال گذشته تاکنون با شروع به کار بخش دیگری از پروژه توسط پیمانکار نسبت به دیوارکشی، احداث سقف و برخی بخش‌های دیگر این مجموعه اقدام شد اما مجدداً نزدیک به یک سال است که این پروژه مجدداً به صورت راکد درآمده و خبری از افتتاح آن به این زودی‌ها نخواهد بود.


* امیدی به امسال هم نیست

به همین منظور مجتبی رضایی مدیر ورزش و جوانان نکا در گفت‌وگو با ما با اشاره به فراهم نبودن شرایط برای پایان دادن به کار ساخت و اتمام این مجمموعه ورزشی در این شهر، تصریح کرد: زورخانه شهرستان نکا تا مرحله دیوارچینی و سقف پیش رفته و بعد از آن اقدام دیگری در آن صورت نپذیرفته است.

وی افزود: امسال قرار است بخش دیگری از پروژه شروع به کار کند که با تزریق مبلغی جدید بخش دیگری از آن تکمیل می‌شود اما بعید است که در سال 98 این مکان ورزشی به بهره‌برداری برسد.

مدیر ورزش و جوانان نکا خاطرنشان کرد: ساخت این ورزشگاه در قالب پروژه‌های ملی است که مبالغ آن کمی سخت به صورت اوراق عرضه می‌شود که پیمانکاران نیز رغبت چندانی برای دریافت اوراق ندارند چراکه زمان دریافت مبالغ اوراق یک سال زمان می‌برد و پیمانکار پس از یکسال از اقدام خود باید هزینه‌های خود را دریافت کند که همین امر سبب عدم تمایل پیمانکاران می‌شود.


این مسئول اضافه کرد: این مجموعه یک زورخانه استاندارد با زیربنای 250 متر است که ابعاد لازم را در بر می‌گیرد و ورزش باستانی ایران با اولویت فتوت، جوانمردی و پهلوانی است که در آن علاوه بر بردن نام امیرالمونین علی(ع) جوانان و نوجوانان را با جوانمردی آشنا می‌کند.

وی گفت: بسیاری از برنامه‌های ورزشی و مذهبی نیز در این مکان تدارک دیده می‌شود که گلریزان‌ها و کمک به مستنمندان و مراسمات مذهبی در این فضا برگزار شده و به عنوان یک عبادتگاه ورزشی به شمار می‌آید.

رضایی اذعان کرد: این زمین بیش از 6 سال قبل واگذار شده است اما در مدت سه سال گذشته از مرحله اسکلت به وضعیت کنونی رسیده است که در تلاش هستیم تا سال آینده کار ساخت آن به پایان برسد.

در پایا وی افزود: در یک برهه از سال‌های قبل نیز شهرداری و شورای اسلامی شهر نکا درصدد ساخت یک مجموعه شامل ورزشگاه زورخانه و موزه بوده‌اند که با تغییر شهردار این بحث عملا پایان یافت.


* تعلل نامفهوم برای انجام یک پروژه کوچک

این درحالی است که این مجموعه ورزشی تنها 400 مترمربع مساحت داشته و 250 متر آن جزو بنای اصلی به شمار می‌آید که در زمره اماکن با مساحت متوسط به پایین تلقی می‌شود و این همه سال زمان برای تکمیل و راه‌اندازی آن هیچ توجیهی را بر نمی‌تابد.

در طول سال‌های گذشته سالن‌های ورزشی گوناگونی در نقاط مختلف شهر و روستاهای شهرستان نکا به بهر ه‌برداری رسیده که نشان می‌دهد هم توان و هم بودجه لازم برای ساخت و استفاده از سالن‌های ورزشی با ابعاد مساحت بسیار بزرگتر از این وجود دارد.

به نظر می‌رسد باید به دنبال دلایلی دیگر برای یافتن چرایی عدم به نتیجه رسیدن ساختمان ورزش زورخانه‌ای شهر نکا گشت چراکه مدت زمان نزدیک به 6 سال برای ساخت یک چنین مجموعه‌ای آن هم در چنین ابعادی کمی زمان زیادی است.

امید است که مسئولان امر به خصوص وزیر و مدیرکل ورزش و جوانان مازندران که سهم بسزایی در به نتیجه رسیدن این پروژه تخصیص یافته از اعتبارات ملی و استانی می‌توانند داشته باشند بیش از این مردم ورزش دوست، اصیل و نجیب شهر نکا را برای برخورداری از یک سالن ورزش زورخانه‌ای معطل نگذارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما