تاریخ انتشارجمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
کد مطلب : ۳۹۲۰۳۵
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
پرسش:
قرآن کریم راه مقابله با طغیان غریزه جنسی را در صورت فراهم نبودن زمینه ازدواج سالم، عفت‌پیشگی و خویشتنداری در امور جنسی می‌داند، سوال اصلی در اینجا این است که منظور از این عفاف چیست و آیا عفاف می‌تواند نیاز به ازدواج و یا خلأ ازدواج را تامین نماید؟.

پاسخ:
مفهوم عفاف
عفاف و عفت یعنی نگاه داشتن نفس از چیزهایی که حرام است یا انجام آن شایسته نیست. شهید مطهری در تعریف عفاف می‌فرمایند: « عفت، حالتی نفسانی است به معنی رام بودن قوه شهوانی و تحت حکومت عقل و ایمان، و تحت تاثیر قوه شهوانی نبودن.» (تعلیم و تربیت در اسلام، شهید مرتضی مطهری، ص 150)
حضرت علی (ع) درباره حقیقت عفت می‌فرمایند: «عفت، بی‌رغبتی نسبت به خواسته‌های نفسانی است.» (غررالحکم و درارلکلم، ص 256)
آیات 30 و 31 و 33 سوره نور، لزوم عفاف شامل مردان هم می‌شود و حتی تفاوتی هم بین افراد مجرد و متاهل نیست. گرچه قرآن در آیه 33 سوره نور افراد مجرد را که نیاز بیشتر به کنترل غریزه جنسی دارند را مورد اشاره قرار داده است.

قلمرو عفاف
اما این که قلمرو ابعاد عفت چه چیزهایی را شامل می‌شود؟ باید گفت: عفت انواع و اقسامی دارد. ولی مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین بعد از ابعاد عفاف، عفت نفس و پاکی و طهارت روح است که اگر در انسان باشد ابعاد دیگر عفاف تحقق پیدا خواهد کرد. اقسام دیگر عفاف عبارتند از:
1- عفت چشم: یعنی چشم‌های خود را چه زن و چه مرد از حرام بپوشاند که این فوائدی را به دنبال دارد. از جمله پیشگیری از هوا و هوس، سازندگی اخلاقی،‌ آرامش روح و روان و آلوده نشدن به گناهانی که با چشم‌چرانی آغاز می‌شود، و...
2- عفت در صدا: قرآن‌ کریم خطاب به زنان پیامبر می‌فرماید: «به گونه‌ای هوس‌انگیز با مردان سخن نگویید، مبادا بیماردلان در شما طعم کنند بلکه سنگین و درست سخن بگویید.» (احزاب-32) افراد با شخصیت و باایمان مخصوصا زنان،‌ هنگام سخن گفتن باید جدی سخن بگویند و سعی نکنند با لحن تحریک‌کننده که گاه توام با ادا و اطوار هم هست، افراد شهوت‌ران را به فکر گناه بیندازند.
3- عفت در شکم (خوردن): به این معنا که علاوه بر اجتناب از غذاهای حرام و شبهه‌ ناک و غذاهای محرک نیروی جنسی، با کم‌خوری، میل جنسی خود را کاهش دهند. کم‌خوری در کاهش میل جنسی تاثیر بسیار دارد تا جایی که پیامبر گرامی اسلام (ص)، روزه را به جوانانی که توانایی برای ازدواج ندارند توصیه کرده و می‌گویند: «ای جوانان، هر یک از شما اگر توان انجام ازدواج دارد،‌ ازدواج کند و کسی که توان آن را ندارد، پس روزه بگیرد که میل جنسی را کاهش خواهد  داد.» (بحارالانوار،‌ج103، ص 220)
4- عفت در کلام و گفتار: یعنی از بیان گفتارهای زشت و خارج از نزاکت و شوخی‌های مستهجن و... دوری بجوید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷