کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بی‌تدبیری عامل اصلی کمبود گوشت

آقای دولت! گوشت قرار است کی ارزان شود؟ لطفاً قدری به مردم بیاندیشید

21 خرداد 1398 ساعت 1:26

قیمت گوشت و نحوه پائین‌کشیدن آن از برج عاج است و رونق بخشیدن به سفره مردم و کار و کسب قصابی‌هاست. بیش از شش ماهی از بحران گوشت و خارج شدن این ماده غذایی از رژیم غذایی اغلب مردم ایران می‌گذرد و دولت همچنان بی‌اقدام موثر از کنار این کمبود بزرگ می‌گذرد و اصلاً به روی خود نمی‌آورد.


به گزارش بلاغ، بیش از شش ماهی از بحران گوشت و خارج شدن این ماده غذایی از رژیم غذایی اغلب مردم ایران می‌گذرد و دولت همچنان بی‌اقدام موثر از کنار این کمبود بزرگ می‌گذرد و اصلاً به روی خود نمی‌آورد.

متعاقب خروج بیش از 2/5 میلیون دام مولد از کشور، که به غلط از آن با عنوان قاچاق دام زنده یاد شده بود، قیمت گوشت بناگاه از کیلویی 30 تا 35 هزار تومان گوشت گوسفندی به 110 تا 120 هزار تومان بالغ شد و امکان تهیه آن را از اغلب مردم ایران گرفت تا آنها منتظر اقدام قهرمانانه دولت برای کاهش قیمت آن باشند.

این‌که عنوان قاچاق دام زنده بیشتر شبیه افسانه غول جادویی است بدین دلیل می‌باشد که دام، طلا و یاقوت و موبایل نیست که بتوان آن را با توجه به حجم کوچک‌شان جاسازی و از کشور خارج کرد. دام زنده آنهم در تعداد 2/5 میلیون رأس گاو و گوسفند و خارج کردن این تعداد از مرز، کار ممکنی نیست مگر آنکه بگویند مرزبانان به مدت یک یا دو ماه بطور کامل به مرخصی فرستاده شده باشند و مرز کاملاً در قرق قاچاقچیان قرار داشته باشند و آنها نیز کامیون کامیون دام زنده را از کشور خارج کرده باشند.
 
بهر تقدیر، آچه که در اینجا مورد سخن است، قیمت گوشت و نحوه پائین‌کشیدن آن از برج عاج است و رونق بخشیدن به سفره مردم و کار و کسب قصابی‌هاست.
 
ظرف شش ماه اخیر آنچنان خرید مردم از گوشت به سطح نازل و در حدّ صفر رسیده که بسیاری از قصابان با گلایه شدید نسبت به وضعیت کنونی کسب و کار خود، مصمم به تغییر شغل و تحیر در انتخاب نوع شغل بعدی می‌باشند.

شرائط بحرانی برای مصرف‌کنند و قصاب
نشستن پای درد دل‌ها و شکوائیه‌های قصابان چیزی جز دلتنگی و آگاهی ریزتر نسبت به بی‌تدبیری دولت و اولیای امور دستاورد دیگری ندارد.

حسن قمی، که از 34سال سابقه قصابی خود می‌گوید، شرائط چند ماه اخیر را در عمر حرفه‌ای خود بی‌سابقه ذکر می‌کند و اظهار می‌دارد: ما شرائط مختلف را تجربه کردیم، با کسادی و رکود مواجه شدیم، اما هیچ‌گاه بمانند این ماه‌های اخیر صفر شدن فروش و خجالت از مردم را تجربه نکرده بودیم.
 
او فروش معمولی خود را 200 تا 250 کیلو گوشت در روز ذکر کرد و گفت: طی شش ماه اخیر سرجمع فروش ما به اندازه دو روز عادی و قبل از وضعیت فعلی نرسیده و بسیاری از قصاب‌ها به خاک سیاه نشستند.
 
مصطفی آئینی صاحب فروشگاه گوشت هم از رقت‌آمیز بودن وضعیت بازار گوشت سخن می‌گوید و می‌افزاید: واقعاً دیدن خجالت مشتری‌ها به‌خصوص خانم‌ها برای‌مان بسیار ناگوار است وقتی که مراجعه می‌کنند و خواهان 20 هزار تومان گوشت می‌شوند.
 
وی شرائط کنونی گوشت را ناشی از تعمد عده‌ای برای در رنج و فشار قرار گرفتن مردم می‌داند و می‌گوید: مگر قابل قبول است که دام زنده در کشور بعلت صادرات یک‌روزه به وضعیت کنونی رسیده باشد و دولت از آن بی‌اطلاع بوده باشد. اگر دولت خود را بی‌اطلاع معرفی کند، دلالت بر واقعیت تلخ بی‌عرضگی دارد و اگر دولت می‌دانست و تدبیر نکرد که باید روی این اقدام نام دیگری نهاد که نیاز به پیگرد قانونی و قضایی دارد.
 

خانم‌خانه‌دار: مصرف گوشت‌مان به صفر رسید
در بازار شهر از خانمی میانسالی که مشغول خرید سبزی است، از میزان خرید گوشت می‌پرسم؛ او می‌گوید: این سئوال را از مسئولین و دولت بپرسید تا جواب دهند که با حقوق‌های نجومی خود چقدر می‌توانند ماهانه گوشت خریداری کنند. ما که تنها شوهرمان با حقوق ثابت زیر سه میلیون تومان و پرداخت اجاره خانه، فقط می‌توانیم با حداقل مواد غذایی خودمان را پیش ببریم و اداره کنیم.
 
وی می‌افزاید: مدت‌هاست که گوشت نخریدم و اصلاً به خرید آنهم فکر نمی‌کنم. خیلی که ناچار شوم از سویا برای ماکارونی استفاده می‌کنم. ولی می‌خواهم به مسئولان به‌خصوص اقای رئیس جمهور بگویم که بخدا قسم این رسم مملکت‌داری و پاسخ به اعتماد ما نبود. ما همه سختی‌های این سال‌ها را نزد خداوند به شکایت می‌بریم.
 
فروشنده سبزی که یک زن روستایی است، رشته سخن را به دست می‌گیرد و می‌گوید: ما کار چندانی با دولت نداریم هرچند معتقدیم که همه این اوضاع زیر سر دولت و کارنابلدی دولت است، اما باید قبول کنیم که خودمان نیز فرصت‌طلب و سوءاستفاده‌چی هستیم و به خودمان رحم نمی‌کنیم آنگاه چطور انتظار داریم تا دیگران به ما رحم کنند. ما همه چیز را به دلار نسبت می‌دهیم و عملاً خودمان و زندگی و همه وجودمان را گره زدیم به دلار. آیا این هم به دولت مربوط می‌شود یا اینکه ما خودمان مقصر هستیم؟.
 
از او راجع به گوشت و میزان خرید او سئوال می‌کنم. می‌گوید: ما بیشتر به سوی مرغ و اردک محلی خودمان روی آوردیم و توان خرید گوشت را نداریم مگر اینکه برای‌مان میهمان برسد که ناچار به خرید گوشت شویم و آنهم یک یا دوبار در ماه اتفاق می‌افتد.
 
وی خرید گوشت در میان در و همسایه را خیلی کم ارزیابی کرد و گفت: خورشت با گوشت خیلی گران تمام می‌شود و همه نمی‌توانند هزینه خورشت گران را تامین کنند. در میان اقوام و همسایگان وقتی دقت می‌کنم، خیلی‌های‌شان دیگر نمی‌توانند گوشت بخرند و انکار گوشت را کرده‌اند.
 
ارزش غذایی گوشت:
 
از لحاظ میزان پروتئین انواع گوشت نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است، زیرا پروتئین گوشت دارای مقدار زیادی از اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن است. همچنین مقدار زیادی از چربی حیوانی در بافت گوشت حیوانات قرار گرفته است که منبع مهم انرژی برای بدن به شمار می روند. گوشت یکی از منابع سرشار از انواع ویتامین هایB  است که مقداری از این ویتامین ها در اثر حرارت از بین می روند. مواد معدنی موجود در گوشت یکی از عوامل موثر در ارزش غذایی گوشت هستند که به صورت ترکیبات آلی و املاح معدنی از جمله آهن،روی، سدیم،کلر،منیزیم و... نیز دیده می شوند.
 
اهمیت گوشت
یکی از عوامل مؤثر در اهمیت غذایی گوشت ، وجود املاح معدنی به ویژه آهن  و روی  در آن است. .کم خونی  ناشی از کمبود آهن در اکثر نقاط جهان اعم از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته در بین انسان ها دیده می شود. زنان به ویژه در هنگام بارداری و عادت ماهیانه و کودکان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. از آن جا که اغلب، آهن به اندازه‌ی کافی در بدن ذخیره نمی شود، با مصرف به اندازه‌ی گوشت و فرآورده‌های آن، می توان از بروز عوارض کمبود آهن جلوگیری کرد. گوشت منبع غذایی مهمی از پروتئین ، ویتامین های گروهB و املاحی مانند آهن، روی، منیزیم و فسفر است. همچنین کمبود روی نیز با عوارضی از قبیل اختلال در رشد قدی و قوای جنسی ، اختلال در رشد جنین، سقط جنین و کم اشتهایی همراه است که در بسیاری از زنان و نوجوانان قابل مشاهده است. روی قابلیت جذب بالایی در بدن دارد.به طور خلاصه می توان گفت که گوشت ماده ی غذایی پروتئینی با ارزشی است. گوشت دارای مقدار زیادی چربی نیز هست
 
عوارض مصرف کم گوشت‌ها را بدانید
 
درست است که زیاده روی در مصرف گوشت موجب بیماری می شود، اما کم خوردن و نخوردن آن هم سلامت شما را به خطر می اندازد. یکی از اصلی ترین عوارض مصرف کم گوشت کم خونی ناشی از فقر آهن مخصوصا در کودکان است. همچنین با نخوردن گوشت میزان روی بدن شما کم می شود. روی وظیفه تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد.
 
عوارض مصرف کم گوشت چه در کودکان و چه در بزرگسالان بسیار است. متاسفانه خیلی ها به غذاهای فست فود علاقه دارند و به جای گوشت طبیعی از سوسیس و کالباس استفاده می کنند. برنج و خورشت جای خود را به پیتزا و ساندویج های بیرون داده که همه اینها زنگ خطری برای سلامتی نسل ما و نسل آینده است.
 
در کنار میوه و سبزی، گوشت هم باید در وعده های غذایی هر شخصی گنجانده شود. مرغ، ماهی، گوشت گوسفند و همه اینها برای سلامتی فواید خاص خود را دارد. درست است که تاکید شده در مصرف گوشت قرمز زیاده روی نکنید، اما کم خوردن گوشت قرمز هم باعث بیماریهایی از بدن از جمله کم خونی خواهد شد.
 
مصرف گوشت حاوی پروتئین حیوانی و اسیدهای آمینه ضروری برای رشد افراد به خصوص کودکان است، بنابراین مصرف این گروه از مواد غذایی در کودکان در سنین رشد )پیش دبستانی) بسیار مهم است. همین آمینواسیدها در رشد افراد هم تاثیر گذار است.
 

 کودکان آسیب‌پذیرترین در قبال مصرف کم گوشت
طبق اطلاعات بدست آمده در سنین پیش دبستانی کم‌خونی فقر آهن شایع است. متاسفانه کم ‌خونی ناشی از فقر آهن تمرکز را پایین آورده و موجب پرخاشگری و خستگی در کودکان می‌شود. از علایم کم خونی در افراد می‌توان به پف زیر چشم اشاره کرد.
 
به گفته محققان یکی از عللی که باعث می شود کودکان گوشت نخورند اینست که باید آن را بجوند. شما می‌توانید از گوشت چرخ کرده یا شیره گوشت برای راحت خوردن آن استفاده کنید.
 
بنابراین یکی از مهمترین عوارض مصرف کم گوشت چه در بزرگسال و چه در کودکان ، کم‌خونی فقرآهن است که باعث عصبانیت و بی حوصلگی آنها می شود.
 
یکی دیگر از عوارض مصرف کم گوشت آنست که امکان دارد ذائقه چشایی خود را از دست بدهید و این فقط در مورد گوشت قرمز نیست. زینک یا روی یک محرک قوی بیوشیمیایی است که وظیفه تقویت سیستم ایمنی را در بدن بر عهده دارد. روی در صدف‌ها و گوشت قرمز به وفور یافت می شوند و برای حس چشایی و شنوایی ضروری است. کمبود روی عامل اصلی اختلال در ذائقه و حس چشایی است.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 391106

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/391106/آقای-دولت-گوشت-قرار-کی-ارزان-شود-لطفا-قدری-مردم-بیاندیشید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com