کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

ثروتمندان 22 برابر فقرا از یارانه سوخت بهره می برند

باشگاه خبرنگاران جوان , 4 خرداد 1398 ساعت 10:40

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد 67 هزار میلیارد تومان از یارانه سوخت به دهک های پر درآمد می رسد، در حالی که سه دهک های کم درآمد تنها سه هزار میلیارد تومان است.


به گزارش بلاغ، سید محمد حسینی شاهرودی گفت: دولت باید مردم را در مدیریت یارانه‌ها دخیل کرده و تمرکز بیشتری برای توزیع و نحوه توزیع یارانه‌ها داشته باشد، به طور مثال سالانه بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت پرداخت می‌شود که تنها سه هزار میلیارد تومان آن به دهک پایین و ۶۷ هزار میلیارد آن به دهک‌های پردرآمد می‌رسد که به هیچ عنوان شیوه مناسبی برای توزیع عدالت نیست.
وی با اشاره به میزان کل یارانه پرداختی افزود: رقم ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه رقم کمی نیست و توزیع آن می‌تواند قسمت اعظمی از مشکلات افراد کم درآمد را رفع کند، منتهی مشکل اساسی دولت در نظام توزیع است. شیوه توزیع یارانه‌ها در ایران بدترین نوع به نوبه خود است و منجر می‌شود تا به جامعه هدف نرسد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امسال دولت ۱۴ هزار میلیارد دلار بودجه برای تخصیص برای تهیه کالا‌های اساسی کنار گذاشته است که تجربه سال قبل نشان داد این شیوه نمی‌تواند قشر کم درآمد و ضعیف جامعه را در برگیرد و بازهم اقشار پردرآمد از این موضوع بهره بیشتری می‌برند.
حسینی شاهرودی عنوان کرد: کشور‌های بزرگی در دنیا در حال حاضر بنابر حمایت اقشار ضعیف جامعه در حال پرداخت یارانه هستند و درصد بالایی هم به هدف خود رسیده‌اند، ولی نظام یارانه‌ای ما به علت تنش‌های اقتصادی موجود تا حدودی هدف پرداخت یارانه را گم کرده است.

احسان خاندوزی، کارشناس اقتصادی هم در این رابطه اظهار داشت: نظام یارانه‌ای کشور با مشکل توزیع عادلانه مواجه است به زبانی دیگر دولتمردان ما با چشم‌های بسته یارانه را در جامعه توزیع می‌کنند و نمی‌بینند که آیا جامعه هدف از آن بهره برده است یا نه!
وی افزود: این روند کورکورانه توزیع یارانه در هر دو بخش یارانه نقدی و غیر نقدی مشهود است چنانچه می‌بینیم افراد پردرآمد همچنان در صف دریافت یارانه نقدی ایستاده‌اند و دولت قدرتی برای حذف این افراد را ندارد.
خاندوزی ادامه داد: راهکار عملیاتی که می‌تواند نظام یارانه‌ای کشور را به نظم و توزیع عادلانه بازگرداند، ایجاد نوعی نظام پرداختی یا قیمت‌گذاری  تبعیضی بین اقشار مختلف جامعه است، به‌طور مثال در مصرف آب باید بین مشترکان پر مصرف و کم مصرف جامعه در نوع پرداخت بهای آب تبعیضی قائل شد. فردی که بیشتر مصرف می‌کند باید هزینه بیشتری پرداخت کند.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان افراد پر درآمد را شناسایی کرد، گفت: زنجیره عظیمی از داده که توسط سازمان‌های امور مالیاتی، برنامه و بودجه کشور، ثبت اسناد ملی، تامین اجتماعی و غیره در اختیار وزارت  کار قرار می‌گیرد، این اجازه را به سازمان مربوطه می‌دهد تا بتواند افراد را براساس درآمد‌ها طبقه بندی کند. این طبقه سال هاست در اختیار دولت‌ها قرار دارد، اما استفاده از آن برای تصمیم گیری در حوزه یارانه‌ها به خوبی صورت نگرفته است.


کد مطلب: 388530

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/388530/ثروتمندان-22-برابر-فقرا-یارانه-سوخت-بهره-می-برند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com