تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰
کد مطلب : ۳۸۴۷۹۲
ظرفیت محل دفن زباله در سایت اشکته چال منطقه کلاکولی رامسر در عرصه های جنگلی این منطقه تکمیل شده و متاسفانه حجم انبوهی از شیرابه این زباله ها پس از سرریز شدن وارد سفره های زیرزمینی و رودخانه های منتهی به دریای خزر این شهرستان می‌شود و بنا به تاکید این کارشناسان این وضعیت می تواند زنگ خطر جدی برای از بین رفتن محیط زیست و به مخاطره افتادن سلامت مردم منطقه باشد.
۰
plusresetminus
دفن زباله عروس شهرهای ایران در دل جنگل!/وضعیت بحرانی منطقه «کلاکولی» با دپوی روزانه 100 تن زباله
به گزارش بلاغ، این روز‌ها رامسر عروس شهر‌های ایران با داشتن جنگل‌های بکر و سواحل زیبا با انبوهی از زباله مواجه شده و چهره زیبای شهر به زباله دانی پر از آلودگی تبدیل شده است.

علاوه بر محل دپوی رسمی زباله درسایت اشکته چال منطقه کلاکولی رامسر، انبوه زباله رها شده در داخل دره های اکثر محورهای کوهستانی و ییلاقی نظیر روستای جواهرده ، شباهت زیادی به محل دپوی زباله ها یافته است.

با دیدن جای جای این دره های مملو از زباله انسان را به یاد شوربختگی کسانی می اندازد که برای استفاده از طبیعت بکر و خدادادی به دامان طبیعت می روند و می توان گفت که درختان سربه فلک کشیده دره های این محور زیبا از دست انسان های متجاوز به طبیعت به خاطر رها سازی و انباشت زباله ها شاکی هستند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که به طور متوسط روزانه 80 تن زباله در جنگل های رامسر کاملا به شکل سنتی و غیربهداشتی دفن می شود به طوری که این مقدار زباله در فصول گردشگری روزانه به حدود 120 تن هم می رسد.

بررسی ها گویای آن است که ظرفیت محل دفن زباله در عرصه های جنگلی این منطقه تکمیل شده و متاسفانه حجم انبوهی از شیرابه این زباله ها پس از سرریز شدن وارد سفره های زیرزمینی و رودخانه های منتهی به دریای خزر این شهرستان می شود و بنا به تاکید این کارشناسان این وضعیت می تواند زنگ خطر جدی برای از بین رفتن محیط زیست و به مخاطره افتادن سلامت مردم منطقه باشد.

دپوی روزانه 100 تن زباله در جنگل های رامسر

فرماندار رامسر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تفکیک زباله از مبدا باید با مشارکت مردمی و همت مسئولان عملیاتی شود زیرا اکنون روزانه 100 تن زباله در جنگل های منطقه دپو می شود.

محمد آزاد با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه پسماند و تفکیک زباله از مبدا گام‌های مؤثری برداشته شد گفت: در راستای تفکیک زباله از مبدا با اقدام عملی و برنامه ریزی مناسب و کار جمعی مسئولان و مشارکت مردمی به نتایج خوبی خواهیم رسید.

وی افزود: در حوزه پسماند با وضعیت نامناسبی روبرو هستیم و روزانه 100 تن زباله در شهرستان رامسر تولید و در جنگل اشکته چال در منطقه کلاکولی دپو می‌شود که سبب تخریب محیط زیست می‌شود.

آزاد در خصوص سیطره جنگل‌های هیرکانی رامسر در میان کوه‌های زباله به خبرنگار ما اعلام کرد: شهرستان رامسر نیز همچون سایر شهرهای مجاور در غرب استان، چاره‌ای جز انباشت و دپوی زباله در جنگل‌ها ندارد و رامسر نیز همانند شهرهای چالوس، تنکابن و سایر شهرهای اطراف، همین شرایط را دارد.

وی تصریح کرد: در جانمایی احداث کارخانه زباله سوز و کمپوست، رامسر دیده نشده است و ما برای حل معضل زباله، بحث پردازش و تفکیک زباله از مبدأ را در حال انجام داریم.

فرماندار رامسر میزان تولید روزانه زباله در رامسر را حدود 100 تن اعلام کرد و افزود: امیدواریم ساخت کارخانه زباله سوز در رامسر با توجه به شرایط فعلی زیست محیطی این شهرستان در دستور کار استانی قرار گیرد.

*رامسر را رها نکرده‌ایم

درخصوص ساخت کارخانه زباله سوز در رامسر، محمد تاکامی مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مازندران نیز به خبرنگار ما گفت: در برنامه‌ریزی انجام شده، رامسر در طرح ناحیه‌بندی تحت پوشش کارخانه زباله سوز و کمپوست تنکابن قرار گرفته است که با افتتاح کارخانه کمپوست در تنکابن، بخش زیادی از معضلات فعلی این شهرستان مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما علیرغم احداث کارخانه در تنکابن، شهرستان رامسر را رها نکرده‌ایم؛ گفت: چند سرمایه‌گذار برای ساخت کارخانه در رامسر اعلام امادگی کرده‌اند که در حال رایزنی و صحبت‌های اولیه برای انتخاب سرمایه‌گذار هستیم.

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مازندران در خصوص زمان افتتاح کارخانه کمپوست در تنکابن خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی کارهای کارخانه انجام شده است و تنها برای خرید دستگاه همزن ترنر با مشکل و پول نقد برخورده‌ایم که امیدورایم با صحبت‌های انجام شده با دفتر مقام معظم رهبری این مشکل تا دو ماه آینده مرتفع و کارخانه تا 5 ماه دیگر به افتتاح و بهره‌برداری برسد.

رئیس اداره محیط زیست رامسر نیز گفت: در سال گذشته 16 جلسه کارگروه پسماند برگزار شد که استقرار دستگاه‌های تولید انرژی از زباله به نتیجه نرسید و تولید کمپوست در شهرستان همجوار برای من فایده‌ای نداشت.

حمید رضا نیاستی با اشاره به اینکه تفکیک و پردازش زباله در دستور کار قرار دارد گفت: در سایت کلاکولی وضعیت نامناسبی در زمینه انباشت زباله وجود دارد و اتفاق خاصی در حوزه پسماند نیفتاده است.

وی افزود: سایت دفن زباله در استان مازندران وضعیت نامناسبی دارد و تغییر آنچنانی در سایت ما انجام نشده و حجم زباله ورودی به سایت کلاکولی بسیار زیاد است.

فاضلاب و زباله سلامت مردم رامسر را تهدید می‌کند

شهردار کتالم و ساداتشهر نیز با بیان اینکه سال ۹۸ را با نگاه اجرایی در تفکیک زباله از مبدا شروع کنیم که نیازمند عزم جدی است گفت: در سال ۹۷ با ۴۰ درصد کاهش حجم زباله روبرو بودیم.

مجتبی رضوانی تصریح کرد: همه خانواده‌ها که زمین و باغ دارند بار زباله را بر دوش شهرداری می‌گذارند که باید زباله تر و خشک در همان مکان تفکیک شود.

وی افزود: شرکت‌هایی که در حوزه مقصد زباله فعالیت دارند پیگیری خوبی داشتند و نیازمند جهش قوی و مناسب در این زمینه هستیم.

ابراهیم ناظریان رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر نیز با بیان اینکه سطح آب شهرستان بسیار بالاست گفت: فاضلاب و زباله شدیدا مردم رامسر را تهدید می‌کند و باید فکری اساسی دراین خصوص کرد.

معضل ديرينه زباله رامسر با ساخت کارخانه زباله سوز حل می شود و رفع اين مشکل نيازمند همراهی مسئولان و ايجاد اراده و عزم ملی است تا برای هميشه مردمان از دست طلای کثيف خلاص يابند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما