تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۳۸۴۶۸۶
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: «برخی طرح‌ها و لوایح شکل سیاسی به خود می‌گیرد و آنجا که شکل سیاسی به خودش می‌گیرد، کار را سخت می‌کند و حتی تعامل را برای بنده نیز که با آقایان آشنایی دارم، سخت می‌کند. شروع لوایح مرتبط با FATF زمانی که آقای شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد آقای احمدی‌نژاد بودند، پیگیری می‌شد و آقای جلیلی نیز آن را پیگیری می‌کردند، منتهی در این دولت سیاسی شد.»
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، حامیان FATF هیچ دلیل فنی و کارشناسی و منطقی برای لزوم پیوستن به این سازمان بین دولتی ندارند، بنابراین با دروغ پراکنی و توهین به منتقدان و هراس افکنی در میان مردم، در پی جاده صاف کنی برای تصویب این لوایح خسارت‌بار هستند.
برخلاف ادعای حامیان FATF، در دولت دهم سازمان FATF مدعی می‌شود که چون ایران قانونی داخلی در موضوع مقابله با تروریسم ندارد، پس این کشور حامی تروریسم است. دولت وقت در واکنش به این اتهام زنی، لایحه‌ای تنظیم کرده و آن را تقدیم مجلس می‌کند.
نکته قابل توجه اینجاست که این لایحه مطابق قانون اساسی و شرع بوده و هیچ تعهدی نسبت به FATF ایجاد نکرده بود. اما در دولت یازدهم در سال ۹۵ علی طیب نیا، وزیر وقت اقتصاد بطور پنهانی و غیرقانونی از سوی دولت ایران متعهد می‌شود که ۴۱ بند مربوط به دستورات FATF را آن هم بدون اطلاع مجلس اجرا کند!
اما ۴ بند از ۳۷ بند مذکور مربوط به تغییر قوانین است و اینجاست که دولت مجبور می‌شود این ۴ بند را در قالب لایحه تنظیم کرده و نتیجه آن، می‌شود لوایح چهارگانه مرتبط با پیوستن به FATF و جنجال‌های چند ماه اخیر برخی دولتمردان و مدعیان اصلاحات.
لازم به ذکر است که دولت آقای روحانی از سال ۹۵ تاکنون حدود ۹۰ درصد از دستوراتFATF را اجرا کرد اما همانطور که قابل پیش‌بینی بود، این اقدام هیچ تاثیری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور نداشت.
لیست امید را با پول بستند نه حداقل‌ها
روزنامه آرمان دیروز در گفت‌وگویی نوشت: «نخستین مشکل برای اصلاح‌طلبان فیلترهای نظارتی است که موجب می‌شود نتوانند افراد شایسته، کارآمد و توانا را جهت انتخاب به مردم ارائه کنند. از این رو طبیعی است که وقتی قرار بود لیست اصلاح‌طلبان تحت عنوان لیست امید در تهران و شهرستان‌ها بسته شود، به همین دلیل شاهد بودیم که 2 یا 3 نفر‌اشخاص شناخته شده در این لیست‌ها قرار داشتند و لیست‌ها با حداقل‌ها بسته شد...من معتقدم بخش انتخابی چیزی در حدود یک سوم قدرت را در کشور ما در اختیار دارد که آن هم با یک‌سری محدودیت‌ها و محرومیت‌ها. امروز در شوراها چقدر آزادی عمل وجود دارد؟ وقتی نگاه می‌کنیم به دلایل و ابزارهای مختلف، بخشی از اقداماتی که باید صورت بپذیرد امکان‌پذیر نیست. در مجلس و دولت نیز روال به همین گونه است. طبیعی است که محدودیت‌ها مانع کار است و به همین دلیل از لیست حداقلی امید نمی‌توان انتظاری بیش از این داشت.»
به اعتراف خودشان در درون اردوگاهشان نظارت استصوابی دارند. باز به اعتراف خودشان، لیست امید مجلس را با رانت و پول بستند. از متقاضیان حضور در لیست امید شورای شهر تهران هم دو میلیارد تومان پول گرفتند. برآمدگان از این رویه کاسب‌کارانه می‌خواهند مشکلات مردم را حل کنند؟ این جماعت در همین شرایط در اوج بی‌شرافتی، یا ناکارآمدی‌شان را گردن نظارت استصوابی شورای نگهبان می‌اندازند و می‌گویند خب دیگر انتظاری از لیست حداقلی امید نمی‌توان داشت! یا می‌گویند اختیاراتمان محدود است! آن همه رقیب هراسی و دروغ‌پردازی و جنگ روانی برای رسیدن به اختیارات محدود بود؟
ترامپ، دموکرات بدون رتوش
آفتاب یزد دیروز در گفت‌وگویی نوشت: «پیش‌بینی درباره انتخابات آتی آمریکا به شرایط بین‌الملل و کاندیدای حزب دموکرات بستگی دارد. بخشی از سیاست‌ها که می‌تواند با پیروزی مجدد دموکرات‌ها در دستور کار قرار بگیرد، اجماع مجدد اتحادیه اروپا و آمریکا و اوج گیری بحث حقوق بشر است. محبعلی در پایان گفت: در صورت پیروزی مجدد ترامپ مسئله حمایت از اسرائیل و عربستان ادامه خواهد داشت و مسائل امنیتی، مورد توجه دولت آتی آمریکا قرار خواهد گرفت. اما به هر روی تفاوت جدی در وضعیت ایران ایجاد نخواهد شد. زیرا دموکرات‌ها نمی‌توانند چندان تغییرات جدی در شرایط ایران به وجود بیاورند اما می‌تواند زمینه‌ساز یک مذاکره با مجموعه اروپا و آمریکا با ایران درباره ادامه برجام و مباحث مورد مناقشه باشد.»
برجام را در روز نخست اجرای آن همین دموکرات‌های آمریکایی نقض کردند که مورد علاقه مدعیان اصلاح‌ طلبی‌اند! همان‌ها که رکورد‌دار تحریم ایران هم هستند. مدعیان اصلاح‌طلبی برای کتمان خسارت محض برجام ترامپ هراسی را کلید زدند و دوگانه اوبامای خوب ـ ترامپ بد راه انداختند. ترامپی که نه متفاوت با دموکرات‌ها، که دموکرات بدون رتوش بود.
بی هویتی اصلاحات
روزنامه آرمان نامه صادق زیباکلام به رئیس‌دولت اصلاحات را منتشر کرد. در این نامه آمده است: «در اینکه اصلاح‌طلبان بخش قابل ‌توجهی از محبوبیت‌شان را از دست داده‌اند تردیدی نیست... بعد از گذشت 20 سال ما هنوز نتوانسته‌ایم یک هویت مشخص ترقی‌خواهانه برای خودمان خلق‌نماییم. خواسته‌های مشخص اصلاح‌طلبان که آنها را در جایگاه یک جریان دموکراتیک و ترقی‌خواه قرار می‌دهد کدام هستند؟ بی‌هویتی جریان اصلاحات را نه می‌توانیم بر گردن اصولگرایان بیفکنیم، نه روحانی، نه شورای نگهبان و نه نظارت استصوابی. ما هنوز نتوانسته‌ایم یک شعار استراتژیک برای اصلاح‌طلبی که به صورت شناسنامه و هویت آن درآمده باشد ایجاد‌نماییم...»
در دهان گرگ برویم تا تهدید اقتصادی رفع شود!
روزنامه آرمان دیروز در مطلبی نوشت: «در شرایط فعلی یکی از راه‌های همراه شدن با قوانین بین‌المللی، پذیرش لوایحی چون FATF و الحاق به کنوانسیون‌های زیرمجموعه آن است. کسانی هستند که به دلیل شکست در انتخابات چند سال اخیر سرخورده شده‌اند، با سنگ‌اندازی به دنبال انتقام گرفتن از دولت هستند... لازمه رفع تهدیدات اقتصادی و سیاسی خارجی احترام به قوانین بین‌المللی از جمله عدم تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی است.» منشأ تهدید اقتصادی وزارت خزانه‌داری آمریکا یا اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران است که دستیار بخش تأمین مالی تروریسم این وزارتخانه، رئیس‌FATF هم هست. کشور را می‌خواهند در دهان گرگ بیندازند تا تهدید اقتصادی و سیاسی رفع شود!
در داخل سپاه را به خاطر FATF تحریم کردند
امروز می‌گویند اقدام آمریکا ربطی به FATF ندارد!
روزنامه ایران ارگان دولت در مطلبی نوشت: «در روزهای اخیر و به دنبال متهم کردن سپاه پاسداران به تروریسم از سوی دولت آمریکا، عده‌ای با تکرار حرف‌های قدیمی و تکراری، این موضوع را بدون اینکه ربطی داشته باشد، به FATF ربط داده‌اند. شبه استدلال آنها این است که چون آمریکا سپاه را تروریست خوانده، پیوستن به FATF عملاً بستن دست این نهاد انقلابی برای کمک به نهضت‌های انقلابی و آزادیبخش است و به همین دلیل باید از پیوستن به آن خودداری کرد. آمریکا و برخی متحدانش در منطقه و بویژه رژیم صهیونیستی تلاش بسیاری کرده‌‌اند که ایران به FATF نپیوندد.. طبیعی است که آمریکا و ارتجاع منطقه به دنبال منزوی کردن ایران باشند و...اصولاً آمریکا به عنوان یک ناقض همیشگی مقررات بین‌المللی، برای اعمال فشار و تحریم و... نیازی به FATF ندارد... در FATF مسئله ما اصلاً آمریکا نیست. مسئله ما کشورهایی است که متحد یا شریک تجاری ما هستند... بنابراین بهانه کردن آمریکا، فقط مشکلات تجاری- مالی کشورمان را افزایش می‌دهد... گاه به این استناد می‌شود که فلان آمریکایی گفته است از طریقFATF با ایران چنین و چنان می‌کنیم. این استناد واقعاً خنده‌دار است. دشمن برای مرعوب کردن ما به هر حیله‌ای متوسل می‌شود و این هم یکی از آنهاست. اصلاً FATF چنین آوردگاهی نیست. بر فرض هم که باشد، فرار از آن ضعف بزرگ و اعتراف به شکست است. اگر از دشمن بگریزیم او به دنبال‌مان می‌آید و در گوشه‌ای از ما خفت‌گیری می‌کند. فرار، عزت نیست، ذلت است.»
تروریست اعلام کردن سپاه از سوی آمریکا اگر ربطی به پیوستن به FATF ندارد، چطور پیش از آنکه سپاه رسما از سوی آمریکا تروریست خوانده شود، تحریم داخلی آن با صدور بخشنامه برخی بانک‌ها و در اجرای دیکته‌های FATF آغاز شد؟
آن زمان مدعیان اصلاح‌طلبی می‌گفتند سپاه در لیست تحریم‌‎های آمریکا نیست، امروز می‌گویند اقدام آمریکا رسمیت جهانی ندارد، ربطی به هم ندارد، نباید اینها را با هم خلط کرد!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما