کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیرات مثبت بارش‌های اخیر برای کشور از زبان وزیر نیرو

فارس , 17 فروردين 1398 ساعت 0:48

وزیر نیرو با بیان اینکه اکثر تالاب‌های کشور با بارش‌های اخیر احیا شدند، از بالا آمدن ۳۲ سانتی‌مترتراز آب دریاچه ارومیه خبر داد.


به گزارش بلاغ، رضا اردکانیان گفت: وقوع سیلاب‌های اخیر باعث شده تا ۲۰ درصد تالاب هامون و هیرمند، ۷۰ درصد تالاب حله بوشهر، ۱۰۰ درصد تالاب گندمان بروجن، ۸۰ درصد تالاب چغاخور چهارمحال و بختیاری، ۹۰ درصد بخش ایران هورالعظیم، ۸۰ درصد تالاب بامدژ اهواز و ۴۰ درصد تالاب مهارلو استان فارس آبگیری و پر شود.
وی ادامه داد: حجم فعلی آب موجود در مخازن سدهای ایران به ۳۵ میلیارد مترمکعب رسیده است و وقوع سیلاب‌های اخیر موجب شده تا ۷۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور پر شود.همچنین تراز دریاچه ارومیه نیز ۳۲ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است. تالاب گاوخونی اصفهان هم پس از ۱۵ سال آب‌گیری شد.
وزیر نیرو افزود: ذخیره‌سازی آب شیرین هم از فواید و برکات سیل است به همین ترتیب طی بارشها و سیلابهای دو هفته اخیر، سدهای کشور آبگیری صورت پذیرفته و حجمی حدود 73 درصد سدها آب گیری شده و در استان خوزستان این رقم به 95درصد رسید و 45 تالاب کشور حتی به مرحله سر ریز شدن رسیده است. سال قبل حدود 330 شهر کشور دچار تنش کم آبی شد که به برکت مواهب سیل‌های اخیر این مشکل و تهدید هم رفع شد.
در همین حال خبرگزاری ایرنا گزارش داد: در استان خشک و کویری یزد، روان آب‌هایی که جاری شد و در فضای مجازی به‌اشتباه از آن با عنوان سیل یاد کردند، طراوت تازه‌ای به پیکر نیمه جان طبیعت داد. این روان آب‌ها که با بارش‌های مطلوب هم همراه بود هر چند خساراتی جزئی بر جا گذاشت اما زمین‌های تشنه و بی‌رمق استان را جانی دوباره داد، چشمه‌ها جاری شد، درختان پژمرده استان، نفسی تازه کردند و کشاورزان هم از خوشحالی، سجده شکر بجا آوردند.
استاندار یزد درباره بارش‌های اخیر این استان گفت: در بارندگی‌های یک هفته اخیر در برخی مناطق شهرستان‌های ییلاقی استان یزد مانند تفت و مهریز، روان آبهایی جاری شد که خوشبختانه تخریب و تلفاتی به همراه نداشت. آبشار دره گاهان تفت، چشمه تامهر این شهرستان، چشمه غربالبیز و سنگ آب‌های زیبای بخش ندوشن از جمله مناطقی بودند که از موهبت باران بی‌نصیب نماندند و پس از سالها رکود و بی‌آبی ، دوباره جان گرفتند. همچنین سد مخزنی کاسه رود شهرستان ابرکوه به دنبال بارندگی‌های اخیر آبگیری شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد هم با تأکید بر برخورد جدی با کاربری‌های غیرقانونی در مسیر و بستر رودخانه‌های خشک (مسیل‌ها) افزود: پیش‌ بینی‌های لازم و آمادگی بخش‌های مختلف برای مدیریت سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های احتمالی در استان اتخاذ شده است.
هر چند خبرهای نه چندان قابل اتکایی مثل شکست فلان سد یا تخلیه خانه‌ها در فلان روستا در فضای مجازی جا خوش کرد اما بارش‌ها و روان آبها برای مردم استان یزد خوش یمن بود و سالی سرشار از بارندگی و طروات را نوید داد.


کد مطلب: 384175

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/384175/تاثیرات-مثبت-بارش-های-اخیر-کشور-زبان-وزیر-نیرو

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com