تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
کد مطلب : ۳۸۳۳۹۶
سردبیر سازندگی دیروز نوشت: «با عملکرد ضعیف فراکسیون امید به خصوص ریاست آن محمدرضا عارف در پارلمان بعید است که اصلاح‌طلبان بتوانند اعتماد دوباره مردم را به دست آورند.»
۰
plusresetminus
بعید است اصلاح‌طلبان بتوانند اعتماد دوباره مردم را به دست آورند
به گزارش بلاغ، دولت به راحتی می‌توانست قیمت ارز را کنترل کند
روزنامه آرمان دیروز گفت‌وگویی را با علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات منتشر کرد. وی گفته است: «می‌توان گفت تیر خلاص رهاسازی کنترل قیمت ارز بود که منجر به افزایش قیمت‌ها شد. تن دادن به پیشنهادات تئوریسین‌های شکست ‌خورده به معنی خطای غیرقابل جبران بود که «به من گفتند اگر ارز را رها کنید به پنج هزار تومان خواهد رسید و بیشتر نخواهد شد اما نتوانستیم ارز را کنترل کنیم.» آقای روحانی از کنار این مسئله گذشت و آن را به اعتراضات مردم مرتبط کرد. همان وقت گفته شد به جهت آنکه شما به خیابان‌ها آمدید، این تورم به وجود آمده است. پس از این موضوع مردم نگران‌تر از گذشته شده و منجر به ایجاد یک وضعیت روانی در جامعه شد که در نتیجه مردم برای خرید ارز هجوم آوردند و به همین جهت تقاضا افزایش یافت. مردم که ابتدا چنین کاری را انجام ندادند. مردم اگر می‌دیدند که دولت در حال کنترل ارز است و تقاضاها را پاسخ می‌دهد و جلوی تقاضاهای اضافی را می‌گیرد (که دولت به راحتی می‌توانست این کارها را انجام دهد) طبعا آن جو روانی را فروکش می‌کرد. مگر این جو روانی در گذشته نبوده است؟ اینگونه موضوعات در مقاطع مختلف در کشور ما به وجود آمده نظام توانسته آن را کنترل کند اما در حال حاضر به نظر می‌رسد جامعه رها شده‌ است نه تنها رها شده بلکه گاه به نظر می‌رسد در مقابل گلایه‌ها و فغان مردم دولت سکوت کرده است و کسی متوجه نیست که مردم در حال زجرکشیدن هستند.»

صوفی افزوده: «در اوج این شرایط در حالی که انتظار می‌رفت دولت با مردم با صداقت و صراحت گفت‌وگو کند، به سکوت خود ادامه داد. چنین واکنشی از سوی مسئولان دولت عجیب بود تا آنکه مجلس واکنش نشان داد و کار به سؤال رسید و ایشان را احضار کرد تا بلکه در مجلس توضیح داده شود و پیش از آن هم در صداوسیما حضور پیدا کرده بود. اما وقتی زمان ارائه توضیح رسید، توضیحات و تحلیل‌ها قانع‌کننده نبود و از آن سخنان توپ را به زمین مردم انداختن استنباط می‌شد. گفته شد که بله، ترامپ از برجام خارج شده و بقیه هم این کارها را کردند. پس از خروج ترامپ از برجام انگار دولت کاری ندارد و باید بنشیند و اوضاع را به روزمرگی پشت سر بگذارد و با توجه به عدم معرفی سخنگو، شاهدیم که پاسخگویی وجود ندارد. طبعا اینها باعث می‌شود تا اعتبار دولت کاهش یابد و این موضوع کاملا طبیعی است. خیلی وقت است که رأی آقای روحانی ریزش پیدا کرده است. شاید بتوان گفت حدود یک سال پیش چنین تحلیلی وجود داشت و این یک واقعیت است.»

منفعت‌طلبی و سهم‌خواهی
تنها صدایی بود که از شورای شهر و شهرداری تهران بیرون آمد
ارگان کارگزاران همچنین دیروز در مطلبی نوشت: «عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات شهردار تهران بسیار بد و غیر اخلاقی و دور از منافع مردم بود. حزب اتحاد ملت و اعتماد ملی و نیز اکثریت اعضای شورای شهر از «ترس» اینکه مهدی چمران پایش به شورای شهر تهران باز نشود، از رأی دادن به محسن هاشمی برای تصدی شهرداری تهران استنکاف کردند. آنها مگر در شورای شهر چه می‌کنند و چه امر پنهانی انجام می‌دهند که نمی‌خواستند فرد غیر محرمی چون مهدی چمران به شورای شهر بیاید؟ از چه کسی انتقام می‌گرفتند؟ از خود؟ از مردم؟ یا از اصولگرایان؟ عملکرد منفی اصلاح‌طلبان در شهرداری تهران، سهم‌خواهی گسترده حزب اتحاد ملت و تسخیر پست‌های مدیریتی شهرداری تهران کندوی عسل آنها بود. آنها در کندوی شیرین عسل افتاده بودند بی‌این‌که بدانند نیش زنبورها در راه است. سال آینده آنچه اصلاح‌طلبان در شهرداری تهران کاشتند، در انتخابات مجلس برداشت خواهند کرد. منفعت‌طلبی و سهم‌خواهی تنها صدایی بود که از شورای شهر و شهرداری تهران بیرون آمد. پس بی‌دلیل نیست که سال آینده، سال تردید است. تردید و ترس برای اصلاح‌طلبانی که چشم بر وعده‌های خود بستند و برخی جیب خود را باز کردند.»

نظر رئیس ‌FATF درباره تصویب لوایح FATF در ایران چیست؟
غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی که دیروز روزنامه آرمان با وی منتشر کرده در پاسخ به این مطلب که «مخالفان این لوایح مطرح کرده‌اند که FATF ابزار آمریکا برای هوشمندسازی تحریم‌هاست» گفته است: «پذیرش این لوایح هیچ تعلقی به منافع ملی آمریکا و یا بیگانگان ندارد. در همین راستا باید گفت که عدم تصویب آن، فرصت‌هایی را برای آمریکا ایجاد می‌کند و بهانه‌هایی را برای برخی از کشورهایی که به منافع ملی ما علاقه‌ای ندارند تا بتوانند به بهانه عدم تایید این لوایح موانع جدی را در ارتباط با مبادلات و نظام ارزی ما ایجاد کنند. این لوایح فی‌النفسه از نظر ایجابی شاید منفعتی برای کشور نداشته باشد اما از نگاه سلبی می‌تواند حتی کشورهایی را که قصد دارند در شرایط کنونی با ما همکاری کنند مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌کند.»
گفتنی است، شرکت‌های زیادی در پسابرجام از ترس جریمه‌های آمریکا از ایران خارج شدند. FATF لازمه مبادلات اقتصادی با خارج هم باشد، تاب تحمل تحریم‌های ثانویه آمریکا را ندارد.

رئیس‌FATF مارشال بیلینگزلی، همزمان معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا است. این وزارتخانه همان اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران است. بیلینگزلی چندی پیش در پاسخ به سؤال نماینده کنگره آمریکا با این عنوان که «ما چگونه باید فشارها بر حکومت و نهادهای مالی ایران را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها نتوانند شکاف‌هایی برای دور زدن تحریم ایجاد کنند؟» گفته بود: «باید مصرانه از آنها بخواهیم قوانین مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی لوایح مرتبط با FATF را در ایران تصویب کنند!»

حرف درمانی دیگر جواب نمی‌دهد
روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: «حرف‌درمانی دیگر جواب نمی‌دهد و باید عمل را ضمیمه حرف‌ها کرد...سال 97، سالی پر التهاب و سرشار از نوسان برای مردم ایران بود؛ از پرواز قیمت دلار تا صف‌های گوشت و مرغ و کمپین تحریم آجیل. در این میان صحبت‌های برخی از مدیران، مردم را آزرده خاطر ساخت و تصوری ایجاد کرد مبنی بر این‌که مسئولان از دردِ مردم بی‌اطلاع هستند». در روزهای گذشته، محمدرضا عارف رئیس‌فراکسیون امید مجلس و رئیس‌شورای عالی اصلاح‌طلبان گفته بود:«مردم احساس می‌کنند دولت فقط آمده گفتاردرمانی کند. مردم دنبال گفتاردرمانی نیستند و عمل می‌خواهند. باید حل مشکلات خود را ببینند و بهترشدن شرایط را حس کنند…من مهم‌ترین مسئله امروز را ناکارآمدی مدیران و نظام اجرایی کشور می‌دانم.»

علاوه‌بر این، «فرزانه ترکان» عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان نیز چندی پیش گفته بود:«اکنون مردم از نظرمعیشتی تحت فشار هستند. از این جهت نمی‌شود صرفاً با صحبت‌های رئیس‌جمهور مردم را دلگرم کرد. این حرف‌ها صرفاً گفتار درمانی است؛ مردم احتیاجی به سخنرانی ندارند و می‌خواهند به چشم خود ببینند که نرخ تورم کنترل شده و جوان‌هایی که تحصیلات عالیه نیز دارند از بیکاری در آمده‌اند. لذا جامعه نیازمند این است که دولت در عمل این مسائل را سامان بخشد.»

یکی از انتقادات جدی به دولت روحانی این است که مجموعه دولت در اغلب موارد با پروژه‌های جنگ روانی، گفتاردرمانی را بر اقدام و عمل ترجیح می‌دهد. در این روش حل مشکلات اساسی به آینده حواله داده شده و در شرایط فعلی اقدام قابل توجهی انجام نمی‌شود. علاوه‌بر این تمامی مشکلات و کم‌کاری‌ها به گردن دیگران انداخته می‌شود و ادعا می‌شود که دولت اختیارات لازم را ندارد!

ترورشخصیت به سبک اصلاح‌طلبانه
روزنامه شرق در شماره روز گذشته در گزارشی با عنوان «باران تذکر بر سر شهردار» به موضوع جلسه ارائه اصلاحیه بودجه سال 97 توسط حناچی، شهردار تهران، به شورای شهر پرداخت.
در بخشی از این گزارش آمده است: «در دوره‌های قبلی شورای شهر تهران که مهدی چمران ریاست آن را بر عهده داشت. او شیوه متفاوتی را برای مواجهه با این تذکرات[شفاهی در شورای شهر] اتخاذ می‌کرد و حتی گاهی با خاموش کردن بلندگوی اعضا مانع از صحبت آنها می‌شد.»

سپس این روزنامه افزوده است: «در شورای جدید اما این روال برقرار نیست و اعضا گاه و بی‌گاه از این امکان استفاده می‌کنند... [اعضای شورای شهر کنونی] در سال اول خود 198 تذکر داشتند در حالی که شورای چهارمی‌ها [شورای شهر قبلی] در سال اولشان فقط 98 تذکر داشتند...»جالب آنکه در همین گزارش ذکر شده است که «محسن هاشمی، رئیس‌شورا [شورای کنونی] خبر امکان حذف تذکر شفاهی در صحن علنی شورای شهر را مطرح کرد... [او] گفت از این به بعد اعضا تذکرهای خود را فقط به صورت کتبی ارائه کنند.»
شورای شهر کنونی تهران به صورت کاملا یک دست از طیف موسوم به اصلاح‌طلب تشکیل شده و لذا شهردارهایی که آنها در این مدت قریب به یک سال و نیم انتخاب کرده‌اند همگی از طیف اصلاحات بوده‌اند.
این طیف در طول این مدت هنوز هیچ کارنامه‌ای برای ارائه ندارد به همین دلیل کاملا طبیعی به نظر می‌رسد که با هجمه به شورای شهر قبلی و شهردار اسبق (قالیباف) سعی کنند که ذهن مردم را از مقایسه میان عملکرد قبلی‌ها با فعلی‌ها در شورای شهر و شهرداری بازدارند. در گزارش فوق هم سعی شده با عنوان کردن این موضوع که مهدی چمران رئیس‌اصولگرای شورای شهر قبل گاهی میکروفون اعضا را خاموش می‌کرده به ترورشخصیت بپردازند حال آنکه در تازه‌ترین مورد در هفته قبل مطهری به همراه وکیلی (از اعضای لیست امید) که در جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس قرار داشتند از باز کردن میکروفن‌های نماینده‌هایی که انتقاد داشتند خودداری کردند و وقتی محمدمهدی زاهدی نزدیک جایگاه هیئت‌رئیسه رفت تا انتقادش را بیان کند وکیلی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس به او گفت: «خفه شو؛ دهانت را ببند»!!

نکته دیگر اینکه در همین گزارش که مدعی شده چمران چند بار میکروفن اعضا را هنگام تذکر شفاهی خاموش کرده، آمده است که در شورای شهر فعلی تصمیم گرفته شده به کل تذکر شفاهی حذف شود!!
از فریبکاری دست بر نمی‌دارند
جعفری ایمن‌آبادی، نماینده همسو با دولت دیروز در روزنامه آرمان نوشت: «مخالفانی که بدون منطق مخالفت می‌کنند پاسخ دهند در مقطعی که برای برجام مذاکره می‌شد، آیا جایگزینی به جای آن وجود داشت؟»

منطق را حتما آنها داشتند که امضای کری را تضمین دانستند! مذاکرات هسته‌ای پیش از دولت آقای روحانی هم جریان داشت اما نه این‌طور نبود که با پیمان شکنان توافقنامه امضا شود تا نه چرخ زندگی مردم بچرخد نه چرخ سانتریفیوژها.

در ادامه این مطلب آمده است: «آن افراد و گروه‌های مخالف باید توجه داشته باشند که اتفاقاتی که در سال 97 بر علیه کشور روی داد، بدون برجام، 3 سال قبل تحریم‌ها و فشارها بر کشور حاکم می‌شد. بنابراین برجام حداقل 3 سال برای کشور و نظام فرصت خرید.»«اتفاقاتی که در سال 97 بر علیه کشور روی داد» ماحصل بی‌تدبیری دولت بود نه تحریم و فشار بر کشور. نوسانات ارزی که منجر به افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها شد، ماه‌ها پیش از خروج آمریکا از برجام آغاز شده بود و رئیس‌جمهور گفته بود خیال مردم از بابت دلار راحت باشد!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰