کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش لحظه به لحظه از سیل در مازندران/

بسته شدن راه ارتباطی 12 روستای گلوگاه/رکورد بارش و برف در مازندران شکسته شد/بسیج تمام‌قد پای کار آمد

28 اسفند 1397 ساعت 9:25

پس از بارش‌های شدید باران، طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل در شهرستان میاندورود، روستای حسن‌آباد بخش گهرباران مازندران در محاصره سیلاب قرار گرفت و به زیر آب رفت که اهالی محل خانه‌های خود را تخلیه کردند.


به گزارش بلاغ، اهالی مازندران از نیمه شب روز یکشنبه 26 اسفند ماه امسال شاهد بارش باران، بارش برف در ارتفاعات، وزش باد برخی مناطق شدید و کاهش حدود 12 درجه‌ای دمای هوا هستند.

درحالی‌که مردم انتظار بارش بهاری داشتند، بارش‌های سنگین برف و باران مازندرانی‌ها را غافلگیر کرد که در نوع خود بی‌سابقه بوده تا حدی که برخی از شهرهای روستاها زیر آب رفته و برخی از شهرها دچار آبگرفتگی شدید شدند.

امدادرسانی به 1600 حادثه دیده در سیلاب مازندارن

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به اینکه ۱۳ شهر استان دچار آبگرفتگی شدند گفت: هزار و ۵۹۱ حادثه دیده امدادرسانی شدند.


مجتبی اکبری با بیان اینکه ۱۳ شهر استان دچار حادثه آبگرفتگی شدند اظهار کرد: در این حادثه به هزار و ۵۹۱ حادثه دیده امدادرسانی شده است و ۶۹ نفر اسکان اضطراری داده شدند.

وی تخلیه آب ۲۵۸ واحد مسکونی، رهاسازی ۱۰۴ دستگاه خودرو، کمک به بستن زنجیر چرخ ۱۰۴ دستگاه خورو، و رهاسازی ۱۸۴ دستگاه خودرو از سیل را از جمله اقدامات برشمرد و گفت: در این عملیات ۷۱ تیم عملیاتی با ۲۸۵ نفر، ۲۳۲ نجاتگر امدادرسانی کردند.

اکبری یادآور شد: همچنین ۲۲ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه خودرو نجات، ۳۱ دستگاه خودرو کمک دار، یک دستگاه جت اسکی و دو دستگاه قایق موتوری نیز برای امدادرسانی بهره گیری شده است.

مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران نیز در ارتباط با آخرین وضعیت بحران سیل در مناطق مرکزی استان اظهار کرد: به دلیل کاهش بارندگی تا حدودی حجم سیلاب‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی با اعلام اینکه برنامه‌ریزی برای کنترل بحران به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد، گفت: خدمات‌رسانی در حال انجام است.

معاون عمرانی استاندار مازندران در ادامه از وضعیت بحرانی در روستای حسن آباد میاندورود خبر داد و گفت: این روستا به طور کامل زیر آب رفته است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر اقدامات لازم برای تخلیه روستا در دستور کار است،گفت: در حال حاضر چاره‌ای به جز تخلیه روستا نداریم.

غلامی فرماندار میاندورود تیز از انتقال ادوات و تجهیزات برای تخلیه کامل روستا حسن آباد خبر داده است.


بسته شدن راه ارتباطی 12 روستای مناطق هزارجریب گلوگاه

در پی کاهش دما و بارش باران و برف در مازندران، ارتفاع بارش برف در منطقه هزارجریب گلوگاه به یک متر رسیده است و اهالی 12 روستا در منطقه بالادست با مشکل بسته شدن جاده مواجه شده‌اند.



در پی کاهش دما و بارش باران و برف در استان مازندران، ارتفاع بارش برف در منطقه هزارجریب شهرستان گلوگاه به یک متر رسیده است و اهالی چندین روستا در منطقه بالادست با مشکل بسته شدن جاده مواجه شده‌اند.

به دلیل بارش سنگین برف، برق برخی از روستاها قطع شده است و تردد در محور گلوگاه به روستاهای بالا دست به سختی انجام می‌شود.

محمدرضا تباکی فرماندار گلوگاه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در حال حاضر اهالی روستاهای آغوزدره، دهی، لت کومه، همچان، رمدان، بارکلا، مصیب محله، چین پارچ، کلکت، ویوا، اوارد با بحران بارش برف و بسته شدن جاده‌ها مواجه شدند که یگان‌های امدادی در حال بازگشایی مسیرها هستند که پیشرفت بازگشایی جاده‌ها محور گلوگاه به نیالا بوده است.

*مسدود شدن راه دسترسی روستاهای تازه‌آباد و حسن‌آباد گهرباران

هنگام انحراف مسیر سیلاب بر اثر سرعت سیل و ریزش جاده راه دسترسی روستاهای تازه‌آباد و حسن‌آباد بخش گهرباران شهرستان میاندورود مسدود شد.

پس از بارش شدید باران و زیر آب رفتن روستای حسن‌آباد بخش گهرباران شهرستان میاندورود، اهالی این روستا از منازل مسکونی خود تخلیه و در روستاهای همجوار اسکان یافتند.



هنگام انحراف مسیر سیلاب بر اثر سرعت سیل و ریزش جاده راه دسترسی روستاهای تازه‌آباد و حسن‌آباد بخش گهرباران شهرستان میاندورود مسدود شد.

سرعت بالای آب و سیلاب موجب سقوط چندین تیر برق، پارگی لوله آب و کابل تلفن شده است که علاوه بر مسدود بودن جاده، تلفن، برق و آب روستاهای تازه‌آباد و حسن‌آباد بخش گهرباران میاندورود قطع شده است.

بسیج تمام‌قد پای کار آمد

استاندار مازندران بعد از ظهر امروز در جلسه مدیریت بحران با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده توسط سپاه و بسیج برای برون‌رفت از مشکلات گفت: از آنها به‌صورت ویژه تشکر می‌کنم، بسیج به‌طور تمام‌قد در سیمرغ، میاندورود و ساری و هر جایی که بنده حضور پیدا کردم، پای کار بود.

احمد حسین‌زادگان اظهار کرد: بحث توسعه پایدار، سال‌ها مطرح شده ولی به آن کم‌توجهی می‌شود.

وی با اعلام اینکه در استان مازندران اداره‌کل هواشناسی اشراف و دانش کامل دارد، تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها و اخطارها به فرمانداران و دستگاه‌ها اعلام شده اما واقعاً این‌گونه نیست که دستگاه‌ها کوتاهی کرده باشند، حجم بارندگی در سطح چندین شهرستان بوده؛ حجم سیل نکا چندین برابر وضعیت گذشته بود؛ سیل رودخانه تلار هم در چند سال اخیر بی‌سابقه بود.



استاندار مازندران خاطرنشان کرد: برخی از اقدامات زیربنایی و اساسی باید در برنامه کاری قرار گیرد که نیاز به همکاری نمایندگان مجلس داریم، مکاتبات لازم در این زمینه انجام شده و آقای نوبخت هم قول داده که این موضوع را پیگیری کند.

حسین‌زادگان با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده توسط سپاه و بسیج برای برون‌رفت از مشکلات گفت: از آنها به‌صورت ویژه تشکر می‌کنم، بسیج به‌طور تمام‌قد در سیمرغ، میاندورود و ساری و هر جایی که بنده حضور پیدا کردم، پای کار بود.

استاندار مازندران اضافه کرد: در این زمینه نیاز به مدیریت اطلاعات داریم، نباید اجازه بدهیم که برخی از رسانه‌ها در این زمینه اطلاعات نادرست به مردم بدهند، انتظار داریم که نیروی انتظامی و ارشاد در این بخش حساسیت‌ها را پیگیری کنند.

این مسؤول با اعلام اینکه در حال حاضر نیاز داریم که همه امکانات برای رفع مشکلات استان تجمیع شوند، شهرستان به شهرستان از امکانات بخش خصوصی باید برای رفع بحران استفاده کنیم.

حسین‌زادگان خواستار مدیریت بازسازی راه‌ها از مدیرکل راه و شهرسازی شد و اضافه کرد: به‌صورت ویژه مدیر این بخش باید پاسخگو بوده و زمینه رفع انسداد راه‌ها را باید فراهم کند.

وی با اعلام اینکه حجم آب زیادی در مزارع مردم است، گفت: مسیرهای انسداد آب باید فراهم شده و گزارش آن توسط آب منطقه‌ای اعلام شود.

استاندار مازندران با اعلام اینکه روستاهای کانون بحران توسط فرمانداران پیگیری شوند، گفت: از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع بحران باید استفاده شود، در این بخش نیاز به همکاری مدیرکل بازرسی استان داریم.

حسین‌زادگان بیان کرد: بنیاد مسکن بحث پرداخت تسهیلات را جدی بگیرد و مدیریت در توزیع تجهیزات و امکانات انجام شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی و تداوم ناپایداری هوا بیان کرد: اقدامات لازم برای جلوگیری بحران در دستور کار قرار گیرد.

*رکورد بارندگی در ۴ شهر مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: بارش‌هایی که طی روز گذشته در مدت ۲۴ ساعت در شهرهای ساری، بندرامیرآباد، دشت‌ناز و کیاسر داشتیم در دوره آماری بی‌سابقه بوده است.

سیدمحمدرضا رضوی اظهار کرد: براساس آمار ایستگاه‌ها در حدود ۱۵ سال اخیر بارش‌هایی که طی روز گذشته در مدت ۲۴ ساعت در شهرهای ساری، بندرامیرآباد، دشت‌ناز و کیاسر داشتیم در دوره آماری بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: بیشترین میزان بارش از عصر یک‌شنبه تا ساعت ۱۸:۳۰ روز دوشنبه طی ۲۴ ساعت در بندر امیرآباد با ۱۳۷، دشت‌ناز با ۱۳۰، ساری با ۱۱۷ و کیاسر با ۱۱۱ میلی‌متر رکورد زد.

مدیرکل هواشناسی مازندران اضافه کرد: بیشترین میزان بارندگی در طول دوره آماری اسفند ماه در ساری مربوط به ۱۰ اسفند ماه سال ۹۴ با ۵۷.۴ میلی‌متر و در طول سال در هفتم تیر ماه سال ۹۲ به میزان ۸۵ میلی‌متر اتفاق افتاده است.

این مسؤول بیان کرد: بیشترین میزان بارندگی در طول دوره آماری اسفند ماه در دشت‌ناز مربوط به ۱۰ اسفند ماه سال ۹۴ با ۵۹ میلی‌متر و در طول سال در ۱۴ خرداد ماه سال ۹۳ به میزان ۱۱۳ میلی‌متر اتفاق افتاده است.

رضوی ادامه داد: بیشترین میزان بارندگی در طول دوره آماری اسفند ماه در بندرامیرآباد مربوط به ۱۵ اسفند ماه سال ۹۳ با ۴۰ میلی‌متر و در طول سال در ۲۹ مهر ماه سال ۹۲ به میزان ۱۳۴ میلی‌متر اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: همچنین بیشترین میزان بارندگی در طول دوره آماری اسفند ماه در کیاسر مربوط به اول اسفند ماه سال ۹۰ با ۴۵ میلی‌متر و در طول سال در ۱۴ بهمن ماه سال ۹۰ به میزان ۱۰۴ میلی‌متر اتفاق افتاده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: می‌توان گفت این میزان بارش در این فصل از سال با این حجم بی‌سابقه بوده است.

رضوی در پایان گفت: براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، هرچند امروز از شدت بارندگی کاسته شد اما بارش‌های معمولی به‌تناوب تا ظهر پنج‌شنبه در آسمان مازندران ادامه دارد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 383343

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/383343/بسته-شدن-راه-ارتباطی-12-روستای-گلوگاه-رکورد-بارش-برف-مازندران-شکسته-بسیج-تمام-قد-پای-کار-آمد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com