کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش 200 درصدی آجیل در نوروز امسال

پسته خندان اشک همه را درآورد!/ آجیل از روی سفره نوروز پرید

19 اسفند 1397 ساعت 0:00

آجیل همواره پای ثابت سفره‌های نوروزی بوده و تصور سفره نوروزی بدون آجیل‌های خوشمزه و دلچسبش، برای هیچ ایرانی جالب نیست، اصلا یک عید است و آجیل‌هایش. اما امسال گویی، آجیل سر سازگار با سرپرستان خانوار ندارد و خیز بلندی که از ماه‌ها قبل و حتی پیش‌تر از شب یلدا برای پریدن از روی سفره نوروزی مردم برداشته بود؛ بی‌فایده نبوده و براحتی می‌تواند این رکورد را بشکند.


به گزارش بلاغ، آجیل همواره پای ثابت سفره‌های نوروزی بوده و تصور سفره نوروزی بدون آجیل‌های خوشمزه و دلچسبش، برای هیچ ایرانی جالب نیست، اصلا یک عید است و آجیل‌هایش.

اما امسال گویی، آجیل سر سازگار با سرپرستان خانوار ندارد و خیز بلندی که از ماه‌ها قبل و حتی پیش‌تر از شب یلدا برای پریدن از روی سفره نوروزی مردم برداشته بود؛ بی فایده نبوده و براحتی می‌تواند این رکورد را بشکند و نوروزی بدون آجیل روی سفره‌های نوروزی را شاهد باشیم.

گرانی که طی سال‌جاری به هر کوی و برزنی سرک کشیده است و به هر جا که رسیده، ردی آشکار از خود بر جای گذاشته است، حتی به ریز و درشت اقلام بازار هم رحم نکرده است و امسال به قول معروف، دور دور گرانی بوده است و تا دلش خواسته بی دردسر، یکه تازی کرده است!

در کمتر از دو هفته مانده به شب عید، مردم در تکاپو هستند تا به هر نحوی شده، سفره شب عیدشان را پر کنند، بماند که لباس عید بچه‌ها هم مانده؛ اما هر طوری که دو دو تا می‌کنند، چهار نمی‌شود که نمی‌شود! قیمت‌ها طوری سر به فلک کشیده است که دیگر حتی طبقه متوسط‌ها هم در ردیف اقشار کم‌درآمد قرار گرفته‌اند!

به سمت بازار که می‌روی، گریزان می‌شوی و وقتی به سراغ کالای دیگری می‌روی بازهم ناتوان از تصمیم؛ شاید خیلی‌ها به اجبار تن به خرید می‌دهند؛ دوئل سختی است میان خریدن و نخریدن؟ آری و خیر؟ اما مگر می‌شود؟ ما ایرانی‌ها هستیم و شب عید و ماییم و نوروز و رسم مهمان‌نوازی.

یادش بخیر، وقتی پشت ویترین آجیل فروشی‌ها که می‌رفتیم، روی شیشه زده بود پسته خندان، فلان قدر.. آن قدیم‌ها پسته از روی شادی می‌خندید و اینکه مهمان سفره‌های ما است اما این روزها، پسته‌ها یا نمی‌خندند و یا اگر می‌خندند، از روی شادی نیست گویی دارند به حال و روز ما می‌خندند! به سراغ یکی از آجیل‌فروشی‌های سطح استان می‌رویم؛

محمد اعلایی یکی از کسبه‌های فعال این بازار در استان در پاسخ به وضعیت حال حاضر بازار آجیل به ما می‌گوید: زبان حال آجیل‌ها در این روزها این است که " ما ز بالاییم و رو به بالا می‌رویم" !

وی افزود: قیمت‌ها در مقایسه با بازار شب عید سال قبل، 150 تا 200 درصد افزایش داشته است و این افزایش قیمت بی سابقه، هم از یک سو موجب کاهش شدید قدرت خرید مردم شده و هم از سوی دیگر، موجب کاهش شدید فروش آجیل فروشی‌ها.

این فعال صنفی بازار آجیل در مازندران خاطرنشان کرد: قیمت‌ها در مقایسه با شب یلدای امسال هم تغییر پیدا کرده است و اقلامی نظیر فندق، پسته و بادام زمینی مجددا افزایش قیمت داشته‌اند.

اعلایی ادامه داد: قیمت فندق از کیلویی 70 هزار تومان در شب یلدا، اکنون به 90 هزار تومان و بادام زمینی از 38 هزار تومان به 50 هزار تومان رسیده است.

به گفته وی، قیمت حال حاضر هر کیلو پسته احمد آقایی 180 هزار تومان و هر کیلو پسته فندفی 150 هزار تومان است.

این کسبه بازار آجیل در استان بیان کرد: قیمت هر کیلو بادام هندی 180 هزار تومان، بادام درختی 140 هزار تومان و بادام زمینی آستانه 50 هزار تومان است.

اعلایی عنوان کرد: قیمت هر کیلو فندق در بازار 90 هزار تومان، تخمه ژاپنی 40 هزار تومان؛ تخمه کدو 55 هزار تومان است.

وی در خصوص قیمت انواع آجیل در بازار نیز اعلام کرد: قیمت هر کیلو آجیل مخلوط بین 100 تا 110 هزار تومان و آجیل چهار مغز نیز تقریبا 150 هزار تومان است.

این کسبه صنفی بازار در خصوص قیمت انواع شکلات در بازار نیز گفت: قیمت شکلات بسته به نوع و کیفیت آن از کیلویی 15 هزار تومان تا 60 هزار تومان متفاوت است.

اعلایی در پاسخ به سوال آخر خبرنگار ما در این خصوص که تقریبا هر خانواده برای خرید آجیل و شکلات شب عید برای پذیرایی از مهمانان نوروزی‌اش چه میزان باید هزینه کند؛ اذعان کرد: به‌طور متوسط اگر برای هر خانوار 2.5 کیلو آجیل مخلوط و 2.5 کیلو شکلات را در نظر بگیریم تقریبا 350 هزار تومان خرج روی دست سرپرست خانوار می‌گذارد.

شمارش معکوس برای تحویل سال نو برای خانوارها شروع شده و در این ماراتن سخت برای رسیدن به خط پایان، این سرپرستان خانوارها هستند که نفس نفس زنان تلاش می‌کنند تا از این میدان سربلند خارج شوند و گاه هم خیلی‌ها از دور خارج می‌شوند و باید بدانیم که برنده در نوروز امسال، دونده‌ای نیست که به خط پایان برسد بلکه برنده کسی است که دست رقیب از نفس افتاده خود را برای رسیدن به خط پایان گرفته باشد و از روی زمین بلند کرده باشد! هوای همدیگر را داشته باشیم.

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/


کد مطلب: 382113

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/382113/پسته-خندان-اشک-همه-درآورد-آجیل-روی-سفره-نوروز-پرید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com