تاریخ انتشاريکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۳۷۶۵۳۴
چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد. چهل سالی پر فرود و فراز که این انقلاب را به پختگی و تجربه بالایی رساند. چهل سالی که ملت بزرگ ایران توانست هویت اسلامی خود را در مقابل انواع توطئه‌های شیطانی امریکایی‌ها صیانت کند و نمونه‌ای شود برای جهان محرومان و مستضعفان.
۰
plusresetminus
هویت‌بخشی، دستاوردی در گذشته، حال و آینده ایران اسلامی/ فرهنگ دینی پایه اصلی تمدن اسلامی
به گزارش بلاغ، انقلاب اسلامی ایران در شرائطی قدرت‌های جهانی را غافلگیر کرده بود که دنیا و تمام کشورها به دو بلوک غرب و شرق به اربابی امریکا و شوروی وابسته بودند. دو ابرقدرت همه کشورها را بدون استثناء بین خود تقسیم کرده و در تیول قدرت خود داشتند.
در میان این دو فهرست وابسته، ایران متعلق به بلوک غرب به سردمداری امریکا بود و تمام سیاست‌ها و راهبردهای آن، تامین‌کننده منافع غرب و بعبارت شفاف‌تر، حیاط خلوت امریکایی‌ها بود.
در شرائط دو قطبی بودن آن سال‌های جهان، سخن از استقلال ملی و هویت و شخصیت تاریخی در هر یک از این کشورها، مفاهیمی بدون مصداق و ادعاهایی بدون پشتوانه عملی بود.

آغاز تخریب و تخلیه فرهنگی با رویکرد هویت غربی
ایران از نخستین سال‌های پس از مشروطیت با اعزام اولین گروه دانشجویی به خارج از کشور، احساس استقلال و حریت را از دست داد آنجا که گروه‌های اعزامی به این برداشت و باور رسیده بود که برای پیشرفت و توسعه کشور، هر ایرانی باید از نوک سر تا نوک پا غربی شود و فرهنگ غربی را در درون خود بپذیرد تا بتواند مثل آنها فکر کند و مثل آنها توسعه یابد و کشوری توسعه یافته را بوجود آورد!!

وقتی قشر تحصیل‌کرده (به اصطلاح) و انتلکتوئل کشور این گونه دچار تسلیم و پوچی درونی شود، دیگر می‌توان رمینه‌های استحاله و وادادگی مردم آن کشور را پیش‌بینی کرد. از همین تخریب هویت ملی است که بیگانگان حداکثر استفاده را در رسوخ و نفوذ دادن تربیت‌شدگان و فارغ‌التحصیلان گوش بفرمان خود در ارکان مدیریت جامعه ایرانی بعمل آورده و دهها سال بر ایران و منافع آن حکومت کرده و اجازه استقلال کشور و رشد و مدیریت منابع انسانی این سرزمین را به فرزندان شایسته ایران ندادند.

هویت‌یابی، دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی
اگر ملت بزرگ ایران توانست در سایه انقلاب اسلامی خود به دستاوردهای بزرگی دست یابد که رهایی از وابستگی سیاسی از جمله آنهاست، بدلیل بازیابی هویت خود است.

مقام معظم رهبری در این زنینه می‌فرمایند: شاید مجملاً یک فهرستی از دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف -در زمینه‌های زیرساختی، در زمینه‌های نیروی انسانی، در زمینه‌های گوناگون را گفته باشم، چون بعضیحاضر نیستند این‌ها را اقرار کنند. اعتراف کنند، حتی بعضی از خود مسئولین هم  غفلت می‌کنند از آنچه دستاورد انقلاب است. اینکه این مسائلی که برای کشور پیش آمد، با این همه مشکلات، با تحمیل جنگ، تحریم‌های کذائی، کشور توانسته است این دستاوردها را به دست بیاورد، این‌ها نیست جز اینکه کشور احساس هویت کرد؛ ملت ایران هویت خودش را فهمید و شناخت؛ احساس موجودیت کرد، با قوت و قدرت حرکت کرد، این احساس هویت چنین حالتی را به انسان می‌دهد، این اعتماد به نفس را به انسان می‌دهد.

امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی ایران را حاصل احیای هویت دینی نیروی انسانی می‌داند و در توصیف این انقلاب می‌فرماید: بحمدلله از برکت انقلاب اسلامی ایران دریچه‌های نور و امید به روی همه مسلمانان جهان باز شده است و می‌رود تا رعد و برق حوادث آن، رگبار مرگ و نابودی را بر سر همه مستکبران فرو ریزد.

انقلاب، تبدیل‌کننده منفعل کامل به فعال کامل
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دست مسئولان کشور به سوی امریکا و قدرت‌های غرب و شرق دراز بود و این قدرت‌ها اوج تحقیر را علیه ملت ایران به نمایش می‌گذاشتند. سیاست‌های داخلی و خارجی و انتصاب‌ها و شکل‌گیری خانه ملت و انتخاب نمایندگان تا حتی قیام و قعود نمایندگان با دخالت مستقیم امریکایی‌ها انجام می‌شد که آنها جای انگلیس را پس از جنگ جهانی دوم در ایران گرفته بودند.

امریکایی‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کردند که نشان‌ دهند ایرانی‌ها توان تولید و شناخت وسایل و ابزارهای مختلف را ندارند، ضمن حضور بیش از 60هزار مستشار نظامی در ایران، حتی اجازه حضور کارشناسان ایرانی در تعمیرات دستگاه‌ها و وسایل خریداری‌شده توسط ایران را به آنها نمی‌دادند. علاوه بر فروش جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی به ایران و دریافت حق ماموریت‌های جنگی برای نظامیان خود از ایران، تعمیرات و تعویض قطعات وسایل را حتی خود انجام می‌دادند و برای این موارد نیز سودهای نجومی می‌گرفتند.

انقلاب اسلامی به مردم ایران روحیه خودباوری و عزت نفس ملی را تزریق کرد.
امروز جوان ایرانی با همین روحیه خودباوری توانسته به اوج قله‌های علمی کشور برسد که حیرت تمامی کارشناسان را در پی داشته است.
اولین نتیجه خودباوری فروپاشی رژیم شاهنشاهی بود. دهها سال امریکایی‌ها با همراهی رژیم پهلوی،شکست‌ناپذیری رژیم 2500ساله شاهنشاهی را تبلیغ کرده بود و برای اثبات آن، شدیدترین برخورد و شکنجه‌های قرون وسطایی را اعمال می‌کرد.

‌وحشتناک‌ترین فضای پلیسی و امنیتی را حاکم کرده بود بگونه‌ای که احساس امنیت حتی در میان خانواده‌ها از بین رفته بود.

انقلاب اسلامی ایران توانست با تکیه بر رهبری امام راحل و هوشیاری و حضور مردم در صحنه، نظام 2500 ساله شاهنشاهی که بدنبال محو ارزش‌های دینی و الهی و حاکم کردن سکولاریسم در جامعه بود را از بین برده و به شاه‌محوری و رابطه ارباب و رعیتی میان شاه و مردم پایان دهد.

سرنگونی نظام شاهنشاهی که توسط تمامی قدرت‌های جهانی مورد حمایت قرار داشت، حیرت تمامی کارشناسان و تحلیل‌گران را برانگیخت و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران موجب شد تا منافع مادی و استراتژیک قدرت‌های غرب و شرق در منطقه از بین برود.

شاخص توسعه انسانی
شاخص توسعه انسانی یا HDI شاخص جهانی برای سنجش موفقیت هر کشور در سه معیار زندگی طولانی و سالم، دسترسی به دانش و آگاهی و سطح زندگی مناسب است. ارزش عددی شاخص توسعه انسانی در گزارش‌های جهانی بین صفر تا یک است و نشان می‌دهد که هر کشوری چه مقدار از مسیر خود را برای رسیدن به بالاترین ارزش ممکن یعنی یک، طی مرده است.

براساس گزارش توسعه انسانی 2016، شاخص توسعه انسانی ایران به 0/774 رسیده است که در مقایسه با نمره 0/437 در قبل از انقلاب اسلامی بیش از 0/337 درجه افزایش نشان می‌دهد که رشد 86درصدی به نسبت قبل از انقلاب اسلامی یافته است.

در طول 40 سال انقلاب اسلامی، ایران رتبه اول رشد شاخص توسعه انسانی را در دنیا کسب کرده است و پس از ایران کشور چین در رتبه دوم رشد این شاخص قرار دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما