تاریخ انتشارجمعه ۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
کد مطلب : ۳۷۱۶۵۰
در شرایطی که رئیس جمهور اعلام کرده ذخایر ارزی کشور در ابتدای سال تقریبا صفر بوده است، (با فرض درست بودن این ادعا) باید گفت این اتفاق در نتیجه سیاست های اشتباه دولت در تخصیص ارز 4200 تومانی رخ داده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، حسن روحانی هفته گذشته در حین ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی گفت: «چرا یک مرتبه در ماه‌های اولیه سال ۹۷ کشور و اقتصاد ما با التهاب مواجه شد؟ دلیلش این بود که تحریم‌ها توانست بر بازار ارز عملاً و رواناً تأثیر بگذارد. ما در مقطعی در اوایل سال ۹۷ قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ما تقریباً صفر بود، منظورم اسکناس ارزی است و آن التهاب‌ها در بازار به وجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار تصمیماتی ولو سخت و برای دولت با اولویت نه اول و دوم بلکه سوم اجرا کند تا بتواند کشور را از التهاب نجات دهد.»
رئیس جمهور در حالی از صفر بودن ذخایر ارزی حرف زده که در پی اجرای سیاست ارز 4200 تومانی همین دولت، 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور اسراف شد و اگر واقعا ذخایر ارزی کشور صفر بوده است، مسئولیت آن بر عهده دولت کنونی می باشد. ضمن اینکه بیان چنین سخنانی از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور به خودی خود یک جو روانی منفی ایجاد کرد و اثری شبیه همان اثر خالی بودن ذخایر برجای گذاشت.
بر همین اساس، پس از اظهارات رئیس جمهور، نرخ ارز در بازار روند صعودی به خود گرفت و از کانال 10 هزار تومان تا آستانه 12 هزار تومان هم افزایش یافت!
به گزارش فارس، اعلام صفر بودن ذخایر اسکناسی توسط رئیس جمهوری چند سوال را به وجود می‌آورد. اول اینکه مسئول صفر شدن ذخایر اسکناس ارز بانک مرکزی کیست؟ آیا نمی‌توان سهم بزرگ و مهمی برای دولت در کاهش ذخایر اسکناس ارز بانک مرکزی و سیاست‌های غلط در این حوزه در نظر گرفت؟
این جمله شبیه همان جمله‌ای بود که روحانی در دوران مذاکرات هسته‌ای گفت: «خزانه را خالی تحویل گرفتیم.» علاوه بر اینکه این جمله صددرصد خلاف واقع بود -حتی با فرض واقعیت چنین جمله‌ای- در آن شرایط بیان آن کاملا مخالف منافع ملی به شمار می رفت.
به عبارت دیگر، دولت کنونی که ابتدای سال جاری مانور تبلیغاتی برای اجرای سیاست های 4200 تومانی برگزار می کرد، در حال حاضر به جای ژست های طلبکارانه، باید پاسخگوی کمبود ذخایر ارزی باشد چراکه اگر ذخایر کشور با محدودیت هایی مواجه شده باشد مسئولیت اصلی آن بر گردن خود دولت است.
جالب اینجاست که پس از اظهارات روحانی در خصوص صفر بودن ذخایر ارزی کشور، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: «قبلا نیز تاکید کردم که ذخایر اسکناس کشور در وضعیت بسیار مطلوبی بوده و تسلط و احاطه بانک مرکزی پرقدرت‌تر از همیشه است.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴