تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
کد مطلب : ۳۶۸۷۸۷
رئیس‌جمهور فرانسه در مقابل جنبش خیابانی ضد سرمایه‌داری این کشور، رسما عقب‌نشینی و اعلام کرد، صدای معترضان را شنیده و خواسته‌های آنها را می‌پذیرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، «امانوئل ماکرون » که تاکنون تلاش می‌کرد، جنبش ضدسرمایه‌داری موسوم به «جلیقه‌زردها» را نادیده بگیرد و با کلمات نامناسبی آنها را خطاب قرار می‌داده است، بالاخره در مقابل آنها تسلیم شد و از «ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه، خواست با معترضان مذاکره کند.
پس از آن نیز فیلیپ اعلام کرد، اجرای طرح افزایش بهای گاز و برق، تا شش ماه آینده، به تعویق می‌افتد. وی به همراه رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند که صدای معترضان را شنیده‌اند.
این تصمیم تازه دولت عصر دوشنبه در جریان یک نشست فوق‌العاده در کاخ الیزه و به ریاست ماکرون و با حضور 10 وزیر دیگر کابینه اتخاذ شده است. ماکرون برای شرکت در این نشست، سفر برنامه‌ریزی شده خود به صربستان را به تعویق انداخته بود.
منابع نزدیک به مقام‌های رسمی در پاریس به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که دولت تصمیم دارد به جز تعویق اجرای طرح مالیاتی برای سوخت، تدابیر دیگری را نیز برای آرام کردن فضای اعتراض و خروج از بحران، به اجرا بگذارد.
به نظر می‌رسد دولت فرانسه قصد دارد تا با اعلام این تصمیم و خرید زمان، اوضاع کشور را آرام کند، اما ظاهرا این عقب‌نشینی ضمنی هنوز تغییری در وضعیت ناآرام کشور ایجاد نکرده است. چرا که جلیقه‌زردها این تصمیم را ناکافی می‌دانند و اعلام کرده‌اند که به اعتراض خود ادامه می‌دهند و حتی خواستار برکناری نخست‌وزیر شده‌اند.
ادامه تظاهرات
طی دیروز نیز مثل گذشته، تظاهرات و درگیری‌های معترضان با پلیس ادامه داشت. مرکز ثقل این درگیری‌ها نیز شهرهای «تولوز» و «مارسی» در جنوب فرانسه و در جزیره «رئونیون» بوده است. رئونیون یکی از جزایر تحت حاکمیت فرانسه در اقیانوس هند است. نیروهای پلیس از روز دوشنبه بسیاری از دبیرستان‌های پاریس و حومه این شهر را محاصره کرده و حتی در ساعات برگزاری کلاس‌ها، به دانش‌آموزان اجازه تردد ندادند.
دیروز همچنین، بیش از ۱۷۵ جایگاه پمپ بنزین در سراسر فرانسه مجبور به تعطیلی شدند. علت این تعطیلی، اختلال به وجود آمده در رسیدن ‌تانکرهای حامل سوخت و نیز ترس از حمله معترضان، ذکر شده است.
با آنکه جنبش خودجوش جلیقه‌زردها از ابتدا برای اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت آغاز شده، اما خواسته‌های آنها همچنان نامشخص و پرشمار است. «بنژامن کوشی» یکی از چهره‌های معروف این جنبش، درباره تصمیم جدید دولت به خبرگزاری فرانسه گفت که این تصمیم کافی نیست. به گفته این چهره معترض دولت باید در مورد «اصلاح وضعیت کلی مالیات‌ها»، «توزیع ثروت» و «برگزاری دائمی همه‌پرسی درباره موضوعات مهم اجتماعی»، دست به اقدام بزند.
پایگاه اینترنتی رادیو «فرانس انفو» با انتشار سیاهه‌ای از خواسته‌های جلیقه‌زردها که تاکنون مطرح شده، می‌نویسد که این خواسته‌ها زیاد هستند و شمار آنها اکنون به ۴۸ مورد رسیده است.
یکی از شخصیت‌های سیاسی برجسته فرانسه به نام «اریک دروئه» که به جنبش جلیقه‌زردها پیوسته، خواستار شدت یافتن اعتراض‌ها در روز شنبه آینده شده است. او گفته که عقب‌نشینی در برابر دولتی که محبوبیت خود را از دست داده، جایز نیست.
محبوبیت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر فرانسه در روزهای اخیر به‌شدت کاهش یافته است. براساس آخرین نظرسنجی مؤسسه «ایفوپ» فرانسه، محبوبیت ماکرون با شش درصد کاهش، به ۲۳ درصد و محبوبیت ادوارد فیلیپ با ۱۰ درصد کاهش، به ۲۶ درصد رسیده است
جلیقه‌زردها
 معترضان فرانسوی جلیقه‌ها‌یی به رنگ زرد شبرنگ به تن دارند و به همین خاطر، به اعتراضات آنها، « جنبش جلیقه‌زرد‌ها» می‌گویند.
«جلیقه زرد»‌ها بیشتر شهروندانی هستند که با وجود کار و درآمد، در گذران زندگی و معاش به مشکل برمی‌خورند. این شهروندان شامل کارمندان، کارگران و خانواده‌هایی می‌شوند که در حومه شهرهای بزرگ یا مناطق روستایی زندگی می‌کنند. بر اساس نظرسنجی‌ها، ۸۴ درصد مردم فرانسه از اعتراضات جلیقه زردها حمایت می‌کنند.
اعتراضات کنونی با تظاهرات علیه افزایش قیمت سوخت آغاز شده، اما بعد از آن به مسائل دیگری مانند اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی، کاهش قدرت خرید، سیاست‌های اقتصادی ماکرون و در کل، علیه سرمایه‌داری گسترش یافته است.
 آخرین آمارهای مربوط به تلفات و زخمی‌ها
در جدیدترین تحولات مربوط به ناآرامی‌های فرانسه، یک پیرزن که به علت برخورد گلوله گاز اشک‌آور در شهر مارسی مجروح شده بود، جان باخت و بدین ترتیب، طی دو هفته‌ای که از شروع اعتراضات در فرانسه می‌گذرد، سه نفر کشته شده‌اند. شمار مجروحان نیز بیش از 900 تن اعلام شده است، که حدود ۱۵۰ نفر از آنها، نیروهای امنیتی فرانسه هستند.
«ان هیدالگو» شهردار پاریس، نیز به رسانه‌های فرانسوی گفته، اعتراضات روز شنبه به تنهایی، حدود چهار میلیون یورو خسارت بر جای گذاشته است.
همچنین، دادستان فرانسه اعلام کرد، ۱۳۹ نفر از مجموع ۴۵۸ فرد بازداشت شده، محاکمه خواهند شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما