تاریخ انتشارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۳
کد مطلب : ۳۶۳۴۳۵
نوسانات ارزی در درون کشور، شرکت‌های پتروشیمی را وسوسه کرد تا علیرغم وجود نیاز داخلی، به کشورهای دیگر صادر کند که این امر موجب شد تا تولیدکنندگان مواد اولیه خود را به سختی و با قیمت چند برابری تهیه کنند که ماحصل آن، افزایش 100 برابری قیمت این محصول در محرم امسال شد.
۰
plusresetminus
وسوسه صادرات محصولات پتروشیمی بلای جان تولیدکنندگان/ نظارت تکه گمشده همیشگی پازل بازار!
به گزارش بلاغ، نوسانات نرخ ارز بر بسیاری از بازارها تاثیرگذار بوده است، اما این نوسانات بر بازار محصولات پتروشیمی که مواد اولیه پلاستیک است، تأثیر بسزایی داشته است که به گفته کارشناسان، بازارهایی همچون پتروشیمی که صفر تا صد آن به بازارهای خارجی نیازی ندارد و حتی دیگر کشورها مشتری محصولات آن هستند نیز از نوسانات نرخ دلار تأثیر گرفت.

تاثیر محصولات پتروشیمی از نوسانات ارزی تا وسوسه صادرات به کشورهای خارجی
تأثیر محصولات پتروشیمی به واسطه آن بود که دلارهای دیگر کشورها برای خرید مواد پتروشیمی، شرکت‌های پتروشیمی را وسوسه کرد تا محصولات خود را با وجود نیاز داخلی به بازارهای دیگر عرضه کنند و در این مسیر به دلیل آنکه بازار ارز کشور نیاز به اسکناس دلار داشت، دولت نیز از این اتفاق دلخور نبود.

تولیدکنندگان داخلی در بازارهای مختلف به‌ویژه پلاستیک و ظروف یک‌بارمصرف برای تهیه مواد اولیه تولیدی پتروشیمی‌ها باید محصولات را در سختی تمام و با قیمت‌های گران شده خریداری می‌کردند و همین امر موجب داغ شدن بازار دلالی و طبیعتا افزایش قیمت تمام شده ظروف یکبار مصرف در کشور شد، امری که در ماه عزاداری و توزیع نذورات فراوان از سوی دلدادگان به سالار شهیدان، موجب نارضایتی گسترده مردم در تمام کشور شده است.

افزایش چندبرابری قیمت در مقایسه با محرم سال گذشته تا بهت خریداران
هم‌زمان با آغاز ماه محرم و نذورات مواد غذایی، تقاضای خرید ظروف یکبار مصرف نیز افزایش می‌یابد، اما محرم امسال افزایش قیمت و کاهش عرضه این محصولات در بازار موجب بهت و یکه‌خوردن مشتریان بهنگام خرید این محصولات شده است.

ترس از اتهام احتکار عامل کاهش عرضه مواد اولیه
بر اساس این گزارش، هرچند دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف اعلام کرده است به دلیل کاهش عرضه مواد اولیه و ترس از اتهام احتکار، قیمت این محصولات دو تا سه برابر افزایش یافته است، اما گزارش میدانی و قیمت‌های کف بازار حاکی از افزایش چندین برابری این اظهارنظر ارائه شده است.

افزایش 5.5 برابری قیمت از زبان یکی از خریداران
خانم نوری یکی از مشتریانی است که اقدام به خرید ظروف یکبار مصرف کرده است و در خصوص قیمت این کالا به ما می‌گوید: من هر ساله بابت نذری که دارم طبیعتا از ظروف یکبار مصرف استفاده می‌کنم؛ در حالیکه همین میزان و تعداد کالا را در سال قبل با مبلغ 35 هزار تومان خریداری کردم، اما الان در کمال تعجب جمع فاکتور همان محصول که توسط فروشنده به من داده شد، 180 هزار تومان شده است که من واقعا از تعجب چند لحظه‌ای گیج بودم.

وی افزود: من یک چک پول 100 هزار تومانی همراهم بود که طبق روال سال گذشته خریدهایم را مازاد بر خرید ظروف یکبار مصرف انجام دهم که با این حساب، مجبور شدم کل مبلغ پیش‌بینی‌ام را بیعانه گذاشته و برای مابقی وجه و خرید سایر لوازم به خانه برگردم.

افزایش قیمت مواد اولیه و برخورد قهری با محتکران عوامل اصلی گرانی
محمد باقر امامی آل‌آقا دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در ادامه اظهاراتش با اشاره به اینکه کمبود عرضه، بازار سیاه و دلالی معمولا در شبکه توزیع وجود دارد و درصد ناچیزی از تولیدکنندگان از شرایط کنونی سوء استفاده می‌کنند، اظهار کرد: افزایش و نوسان قیمت مواد اولیه و برخورد قهری سازمان نیافته با احتکارکنندگان دو عامل مهم در کمبود مواد اولیه شده است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته تامین مواد اولیه، حداقل از شبکه دلالی امکان پذیر بود، اما امسال قاطبه صنعت ظروف یکبار مصرف با کمبود مواد اولیه مواجه شده است.

از افزایش 6 برابری قیمت تا کاهش قدرت خرید مردم
سید رحیم مقیمی اصل رئیس نیز در این‌باره گفت: قیمت ظروف یکبار مصرف، نسبت به سال گذشته 5 تا 6 برابر افزایش یافته است و این امر موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است.

وی ادامه داد: پتروشیمی‌ها با توجه به امکاناتی که از دولت دریافت می‌کنند، باید به کارخانجات وابسته خدمات بیشتری ارائه دهند.

افزایش قیمت مواد اولیه علیرغم خودکفایی کشور در پتروشیمی
رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و نایلون با تاکید بر خودکفایی کشور در زمینه تولید مواد پتروشیمی بیان کرد: افزایش قیمت مواد پتروشیمی سبب بالا رفتن قیمت تمامی مواد پلاستیکی شده است؛ در حالی که کشور ما برای تولید مواد پتروشیمی به هیچ ماده اولیه‌ای نیاز ندارد.

تغییر عرضه کالا در بورس و دلالان علت اصلی افزایش قیمت
طاهره زمانی طی گفت‌وگویی با تایید افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف در ماه محرم عنوان کرد: تغییر عرضه کالا در بورس و وجود واسطه‌ها در این میان، علت اصلی افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف است.

وی افزود: باتوجه به اینکه سهمیه‌بندی مواد اولیه در بورس براساس میانگین خرید تولیدکنندگان در سال 96 انجام می‌شود،بسیاری از شرکت‌های جدید و یا شرکت‌هایی که در سال 96 از بازار آزاد خرید کرده‌اند، امسال از سهمیه مناسبی برخوردار نشده‌اند.

این کارشناس بورس تاکید کرد: تولیدکنندگان به دلیل کمبود مواد اولیه نتوانستند به میزان لازم محصولاتشان را تولید کنند و همین امر موجب کاهش محصولات در بازار و افزایش قیمت‌ها شد.

به گفته زمانی، با وجود تاکید سازمان صنعت،معدن و تجارت بر توقف صادرات مواد پتروشیمی موردنیاز تولیدی‌های ظروف یکبار مصرف، هنوز صادرات در این حوزه را شاهد هستیم.

افزایش 100 درصدی ظروف یکبار مصرف در بازار
دانیال دماوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت حال حاضر ظروف یکبار مصرف به‌دلیل افزایش مواد اولیه جهت تولید این محصولات است که روی قیمت تمام شده آن‌ها اثرگذار بوده است.

وی افزود: در حال حاضر مواد اولیه هر کیلو 18 هزار تومان و مواد اولیه پت نیز هر کیلو 24 هزار تومان شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف مرکز مازندران تصریح کرد: قیمت ظروف یکبار مصرف طی ماه محرم سال‌جاری در مقایسه با محرم سال گذشته 100 درصد و بیشتر افزایش داشته است.

قیمت جدید و قدیم انواع ظروف یکبار مصرف در بازار
به گفته وی، قیمت هر بسته لیوان یکبار مصرف که با قیمت 9 هزار تومان عرضه می‌شد، الان با قیمت 24 هزار تومان از سوی کسبه خریداری می‌شود.

دماوی ادامه داد: قیمت لیوان کاغذی هر بسته 3 هزار تومان بود که الان با قیمت 10 هزار تومان، سفره یکبار مصرف 3 هزار تومانی با قیمت حال حاضر 7 هزار تومان، هر کیلو نایلون سفید 6 هزار تومانی با قیمت فعلی 17 هزار تومان، ظرف غذا فوم هر دانه 90 تومانی با قیمت فعلی 300 تومان، کاسه آش 80 تومانی با قیمت فعلی 300 تومان، چنگال 40 تومانی با قیمت حال حاضر 80 تومان و وردست 70 تومانی با قیمت حال حاضر 150 تومان در حال عرضه است که حاکی از افزایش چندین برباری و محسوس این کالا در بازار دارد.

نظارت تکه گمشده همیشگی پازل بازار!
در حالیکه به گفته رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون هیچ کسی نمی‌تواند نرخ بازار را دقیق مشخص کند؛ اما در نهایت با توجه به حجم بالای استفاده از این ظروف در ایام عزاداری جای خالی نظارت‌نهادهای نظارتی از جمله سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به خوبی به چشم می‌خورد، خلاهای نظارتی که در سایه غفلت مسئولان، دودش به چشم مردم می‌رود!

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم