کارشناسان: بازار ارز به‌خاطر نبود برنامه‌ریزی بی‌ثبات شد

ندانم‌کاری‌ها دلار را 14 هزارتومان کرد!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴
کد مطلب : ۳۶۳۲۲۴
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، بازار ارز هر لحظه قیمت جدید به خود می‌گیرد. این بی‌ثباتی موجب شده است نرخ دلار که در ابتدای هفته جاری 11 هزار و 900 تومان رقم خورد طی 4 روز بیش از 14هزار تومان برسد.
محمدقلی یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره علل رشد نرخ ارز و کم‌توجهی مسؤولان نسبت به ساماندهی این بازار گفت: بازار اکنون بسیار نابسامان است، چرا که مدیریتی در آن به چشم نمی‌خورد، بنابراین رشد روزانه و حتی لحظه‌ای قیمت‌ها نشان از عدم مدیریت و نبود برنامه‌ریزی درست در ساماندهی بازار کالاها بویژه بازار ارز دارد.

یوسفی با بیان اینکه صحبت کردن یا اظهارنظر درباره رشد نرخ ارز و قیمت کالاها در بازار دیگر مفهوم خاصی ندارد و بی‌جهت است، گفت: در این‌باره خیلی صحبت شده است اما آیا نتیجه‌ای کسب شده یا بازار به ثبات رسیده است؟
وی دلیل روزافزون گرانی نرخ ارز را ناشی از عوامل متعدد دانست و اظهار داشت: متاسفانه ندانم‌کاری‌ها و عدم برنامه‌ریزی اصولی و علمی در کنار برخی محدودیت‌های داخلی و خارجی باعث شده وضعیت اقتصاد کشور روز به روز بدتر شود.
وی در پاسخ به این سوال که با انتصاب دکتر همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی و با اجرای برنامه‌های وی چرا بازار ارز همچنان نابسامان است، گفت: رئیس کل بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند در این شرایط سخت، کاری را پیش ببرد و این موضوع نیازمند یک نظام تصمیم‌گیری قوی است.
این اقتصاددان تصریح کرد: در شرایطی که نرخ ارز همچنان سیر صعودی را طی می‌کند مردم بویژه سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید برخی کالاهای با ارزش می‌کنند از طرفی وجود نقدینگی بالا در کشور این سیل را روانه بازارهای سفته‌بازی می‌کند.
دکتر بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی نیز درباره گرانی نرخ ارز و تبعات آن در اقتصاد کشور گفت: عوامل خارجی و داخلی در گرانی نرخ ارز نقش‌آفرین است و در این مقطع زمانی تئوری‌های رایج در اقتصاد آزاد نمی‌تواند در ساماندهی بازار موثر واقع شود.
وی به گرانی خودرو و میزان افزایش سطح تقاضا برای این کالا اشاره کرد و گفت: به طور مثال توزیع خودرو به صورت پیش‌فروش رانت‌زاست بنابراین دولت هر برنامه‌ای که بخواهد ارائه دهد باید منهای فساد باشد. ملکی اضافه کرد: در بحث پیش‌فروش سکه و ارز نیز مشخص شد برنامه دولت برای تعدیل قیمت‌ها در بازار ارز و سکه موفق عمل نکرد و سفته‌بازی و فساد در این بازار شکل گرفت.

ارز مورد نیاز کالاهای اساسی تأمین شد
بنا بر سیاست‌های جدید ارزی، تامین ارز کالاهای اساسی و ضروری بر مبنای نرخ ارز مصوب دولت به صورت معمول در حال انجام است و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵/۵ میلیارد یورو ارز بابت ورود کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم تامین شده است. طبق اعلام بانک مرکزی، همچنین عملکرد بازار ثانویه با ورود ارزهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و سایر کالاهای صادراتی از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳میلیارد یورو است. ارز تامین شده در این بازار برای واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و سایر کالاها مورد نیاز کشور توسط واردکنندگان بر مبنای مکانیزم بازار با نرخ توافقی خرید و فروش شده است. از زمان اجرای سیاست جدید ارزی دولت در مورخ ۱۶/۰۵/۱۳۹۷ قریب به یک میلیارد یورو در بازار ثانویه برای ورود کالاها با نرخ متوسط ۹۰۰۰ تومان به ازای هر یورو معامله شده است. بانک مرکزی اعلام کرد برای تامین نیازهای ارزی واقعی مردم به صورت اسکناس و در جهت مصارف خدماتی بنا بر سیاست‌های اعمال شده مقرر است بانک‌ها و صرافی‌ها نسبت به ورود و تامین ارز به‌صورت اسکناس اقدام کنند. بر این اساس به تمام بانک‌ها و صرافی‌ها اجازه داده شده است تمهیدات لازم را برای تامین اسکناس به کار گیرند. انتظار می‌رود بتدریج اسکناس لازم برای تامین نیاز واقعی مردم توسط بانک‌ها و صرافی‌ها تامین شود. بانک مرکزی اطمینان داد که ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و ضروری بنا بر سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران با نرخ مصوب تامین می‌شود. درباره بازار ثانویه نیز سیاست بانک مرکزی بر آن است که صادرکنندگان با توجه به مکانیزم بازار، ارز خود را عرضه کرده و واردکنندگان و تولیدکنندگان نیز برای تامین ماشین‌آلات، مواد اولیه و سایر کالاهای مورد نیاز خود در این بازار ارز مورد نیاز را تامین کنند. بانک مرکزی اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای تامین منافع و مصالح عامه جامعه به‌کار می‌برد و دغدغه اصلی این بانک تامین نیازهای اساسی، ضروری و واقعی مردم است و در این زمینه تمام مساعی خود را به کار خواهد برد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما