تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۳۶۳۱۹۷
موضوع افزایش قیمت‌ها به ویژه در ایامی نزدیک به سال نو و سال تحصیلی به یک موضوع تکراری و قانونی نانوشته تبدیل شده است؛ اما امسال، حرف از گرانی به‌ ویژه در بازار نوشت‌افزار گذشته است و داد خانواده‌ها که هیچ، صدای کاسب‌ها را هم در آورده است! مسئولان عزیز، تدبیر خیلی چیزها را تبخیر می‌کند، این روزها نه بهتر بگوییم این ماه‌ها، صبر مردم به‌ویژه اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر است که در نبود تدبیر، ذره ذره تبخیر می‌شود!
۰
plusresetminus
کام تلخ والدین از بی‌مهری بازار مهر/ ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار نوشت افزار
به گزارش بلاغ، موضوع افزایش قیمت‌ها و اینکه نزدیک ماه مهر همه چیز از جمله لوازم التحریر گران می‌شود به یک موضوع تکراری و قانونی نانوشته تبدیل شده است که همواره مردم را طی سالیان متمادی مورد اذیت قرار داده است؛ اما امسال، حرف از گرانی گذشته است و داد خانواده‌ها که هیچ، صدای کاسب‌ها را هم در آورده است!

گرانی کام والدین را تلخ کرده است
اینکه همیشه در آستانه مهرماه تقاضا برای خرید لوازم التحریر افزایش می‌یابد و مردم درصدد تدارک آغاز مدرسه‌ای خاطره انگیز برای فرزندان هستند، بر کسی پوشیده نیست، اما در سال‌های اخیر بروز برخی آشفتگی‌ها و التهابات در بازار و نوسان قیمت، شیرینی این ایام را بر کام  والدین تلخ کرده و روزهایی پر تنش و پر اضطرابی را برای مردم رقم زده است.

یکی از خریداران با بیان اینکه امسال لوازم التحریر گران‌تر از سال گذشته است، گفت: قیمت‌ها خیلی بالا است و تفاوت چندانی هم میان برخی از لوازم التحریر ایرانی و خارجی از نظر قیمت نیست اما خارجی‌ها بیشتر نظر بچه‌ها را جلب می کند.
 
به گفته این خریدار، اغلب مردم توان خرید همه مایحتاج را به صورت کلی ندارند و باید در طول سال تحصیلی و به تدریج نیاز فرزندان خود را تامین کنند. البته این هزینه‌ها در کنار خرید لباس، کیف و کفش برای مدرسه قرار می‌گیرد که آن هم هزینه بالایی دارد.

اما موضوعی که در در بازار رنگارنگ لوازم التحریر بیش از همه خودنمایی می‌کند، وجود اجناس خارجی با کیفیت های متنوع است و تقریبا حجم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده و مشتریان هم به دنبال این اجناس هستند. حتی برخی از این لوازم التحریرها باوجود آنکه وارداتی هستند، قیمت کمتری به نسبت به انواع ایرانی ها دارند و شکل و شمایل آنها بیشتر مورد پسند دانش آموزان است.

گرانی نوشت افزار قدرت خرید مردم را کاهش داده است
فریدون رستمخانی با اشاره به افزایش 30 درصدی برخی از لوازم التحریر اظهار کرد: همین امر قدرت خرید خانواده ها را کاهش داده است؛ چون برای مثال جعبه مدادرنگی 20 هزار تومانی 50 هزار تومان شده و در شرایطی که در 6 ماهه اخیر قدرت خرید مردم نصف شده؛ خرید لوازم التحریر مشکل‌تر شده است.
 
قیمت‌ها ساعتی تغییر می‌کند
رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم التحریر فروشان زنجان فروش نقد از سوی عمده فروشان لوازم التحریر را از دیگر مشکلات موجود در این صنف اعلام کرد و افزود: به خاطر اینکه قیمت لوازم التحریر ساعتی تغییر می‌کند؛ از همین رو فروشندگان لوازم التحریر را نقد می‌فروشند.
 
وی ادامه داد: البته پارسال با چک خرید می‌کردیم؛ اما در حال حاضر به علت گرانی و افزایش قیمت‌ها و واریز ساعتی بهای لوازم التحریر فروشندگان استانی نیز توان خرید بیشتری را ندارند.

90 درصد بازار در دست کالاهای خارجی است
رستمخانی همچین درباره ایرانی و خارجی بودن کالاهای عرضه شده خاطرنشان کرد: فروشنده بین کالای ایرانی و خارجی، جنس با کیفیت را انتخاب و عرضه می‌کند؛ اگر ایرانی باشد که بهتر است؛ اما منتهی صنف ما طوری است که نوشت افزار تولید خیلی کم است و 90 درصد آن خارجی است و تولید داخل صرفا به دفتر محدود می‌شود.

تولید داخلی در ساخت دفتر خلاصه می‌شود
وی با بیان اینکه تولیدات نوشت افزار داخلی محدود به مداد دایناسور یا آریا و دفاتر شکرستان است که آنهم انحصاری است؛ گفت: به همین خاطر این کالاها نیز گران عرضه می‌شود؛ هرچند جدا از این مسائل، کلا تولید داخلی در ساخت دفتر خلاصه می‌شود.
 
رستمخانی با اشاره به اینکه کاغذ جزو کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود؛ بیان کرد: قاعدتا با این شرایط کاغذ باید با ارز دولتی عرضه شود؛ در صورتی که اینطور نیست و همین امر موجب گرانی کالاهای ساخته شده از کاغذ می‌شود.
 
از عید تا حالا همه چیز 130 درصد گران شده است
محمود متین وارد کننده است و عصبانی از وضعیت ترخیص اجناس در گمرک می‌گوید: «از عید تا حالا همه چیز 130 درصد گران شده. جنس آورده‌ایم با دلار  4 هزار و 200 تومان اما گمرک مانده و الان می‌گویند باید با دلار هشت هزار تومانی حساب کنی تا اجازه ترخیص بدهیم.
 
مرد فروشنده ادامه می‌دهد: «الان ماژیک وایت برد که من دارم قیمت می‌گیرم شده جعبه ای 36 هزارتومان درحالی که 12 تا 13 هزارتومان بود. یکی دو ماه پیش شد 22 تومان اما یکدفعه شد 36 هزار تومان واقعا غیرقابل توجیه است. یعنی هر دانه ماژیک هزار تومانی شده 3 هزار تومان. ما که هزار و 500 فروخته‌ایم از کجا بیاوریم 3 هزار تومان بخریم؟».
 
 
در همه این سال‌ها این طور بازاری ندیده بودم

وی با پنجاه سال سابقه کار در بازار، از جمله قدیمی‌های این صنف است؛ با این حال عنوان کرد: «هر کی صبح زودتر از خواب بلند شد برای خودش قانون می‌گذارد. با این وضعیت ما دیگر نمی‌توانیم جنس به بازار بدهیم. قبلا خودکار می‌آوردم 500 تومان الان شده هزار تومان؛ خب مردم چطور بخرند؟ در همه این سال‌ها این طور بازاری ندیده بودم. ما دوران قطعنامه هم کار می‌کردیم، ولی اوضاع این همه بد نبود.
 
متین ادامه داد: بازار افتضاح است، هیچ وقت این شکلی نبود، قیمت‌ها بالاست،... جملاتی که دائم تکرار می‌شود.

 بچه‌های ما با پر پولی هم بزرگ نمی‌شوند
یکی از خریداران نیز با گلایه از گرانی نوشت افزار در بازار می‌گوید: «یک دفتر نقاشی با یک مداد رنگی تا حالا شد 40 هزار تومان. جامدادی، مگر جامدادی چیست که قیمتش شده 60 هزارتومان؟ یک تکه پارچه یک زیپ مگر می‌شود آنقدر گران باشد؟ کیف... آقا یک کیف ساده که دوسال دوام داشته باشد 200 هزارتومان... هرچی ما با کم پولی بزرگ شدیم ولی بچه‌های ما با پر پولی هم بزرگ نمی‌شوند.
 
«اوضاع قیمت‌ها که وحشتناک است. دو تا دفتر و دو جعبه مداد خریدیم با یک مداد رنگی شد 112 هزار تومان. دارد می‌رود کلاس اول و چون کلاس اولی است باید بخریم، نمی‌شود گفت نه، چون مجبوریم. شما فکر کن روز اول مدرسه اگر وسایلش خوب نباشد، بچه چه حالی پیدا می‌کند؟»


افزایش قیمت اثر خود را بر خرید مردم گذاشته است

 موسی فرزانیان با بیان اینکه افزایش قیمت تاثیر خود را گذاشته است به طوری که الان مصرف‌ها به حداقل رسیده است و کاملا مشخص است که مردم میزان مصرف خود را مدیریت می‌کنند؛ گفت: در چند سال اخیر ما درگیر رکود در این صنف بودیم و با توجه به مشکلات پیش آمده در بازار ارز و عدم ترخیص کالا از گمرک امسال مشکلات ما بیشتر شده است.
 
همه نوع سنگ‌اندازی برای رسیدن مواد اولیه به تولیدکنندگان وجود دارد
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تصریح کرد: آقایان شعار حمایت از تولید داخل می‌دهند، اما در رسیدن مواد اولیه به این واحدها همه نوع سنگ‌اندازی وجود دارد؛ در این چند وقت به قدری بخشنامه صادر شده که ثبت سفارش و واردات تبدیل به یکی از سخت‌ترین کارها شده است.

کالا در بازار نسبت به گذشته کم شده است
وی افزود: امروز ما کارخانه‌هایی برای تولید مداد و خودکار داریم؛ اما همین کارخانه‌ها در آستانه سال تحصیلی به دلیل نبود جوهر و چوب مجبور شدند با حداقل ظرفیت تولید کنند؛ از طرف دیگر جلوی واردات را گرفته‌ایم نتیجه آن این شده که امروز کالا در بازار نسبت به گذشته کم شده است.
 
فرزانیان متذکر شد: تولید کننده‌های خودکار می‌گویند الان دو ماه است جوهر در گمرک ایران مانده اما به دلیل مابه‌التفاوت ارزی و عدم ابلاغ بخشنامه جدید برای ترخیص کالا، گمرک از خروج جنس خودداری می‌کند و اینطور جواب می‌دهد که چیزی معلوم نیست. از طرف دیگر کالاهایی که مواد اولیه آن از پتروشیمی تامین می‌شود علاوه بر اینکه افزایش قیمت 150 درصدی داشته‌اند؛ اکنون نمی‌توان به راحتی آن را از بازار تهیه کرد.
 
 ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار نوشت افزار
وی با بیان اینکه تا به امروز لوازم التحریر 60 درصد افزایش قیمت داشته است که این روند صعودی ادامه خواهد داشت؛ بیان کرد: امروز این جنس هایی که در بازار وجود دارد با ارز 4200 تومانی تهیه شده است و هنوز بار جدید با ارز 9 هزار تومانی وارد کشور نشده که به طور حتم در سری جدید کالاها بیش از دو برابر قیمت‌ها افزایش خواهیم داشت.

افزایش 50 تا 200 درصدی قیمت‌ها در بازار امسال
 رضا نجفی رئیس اتحادیه نوشت افزار مرکز مازندران در خصوص بازار فعلی لوازم التحریر گفت: قیمت‌ها در سال جاری در مقایسه با سالیان گذشته، 50 تا 200 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت کالاهای ایرانی بیشتر از کالاهای خارجی و چینی موجود در بازار است، افزود: برای نمونه، مداد رنگی 12 تایی پیکاسو که 5500 تومان فروش بود الان 14 هزار تومان شده و 24 تایی آن از 12 هزار تومان به 30 هزار تومان رسیده است.

فعالیت هزار واحد صنفی عرضه نوشت افزار در مازندران

رئیس اتحادیه نوشت افزار مرکز مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار ما با اشاره به فعالیت 200 واحد صنفی در ساری و نزدیک به بیش از هزار واحد صنفی در استان، خاطرنشان کرد: هیچ واحد صنفی یا مرکز فروشی در استان وجود ندارد که به طور صددرصد نوشت افزار ایرانی عرضه کند، حتی کانون پرورش فکری هم کالاهای آن مختلطی از ایرانی و خارجی است.

این فعال بازار نوشت افزار استان متذکر شد: البته برخی از کالاهای ایرانی تولید می‌شوند که با برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند؛ در حالیکه کارخانه تولید آن در ایران است.

نجفی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما می‌گوید: 90 درصد کالاهای موجود در بازار خارجی است و استقبال عمومی مردم نیز روی کالاهای خارجی است.

کالاهای ایرانی گران‌تر از کالاهای خارجی است!
وی ضمن اشاره به افزایش نزدیک به دو برابری دفترهای تولید داخل نسبت به یال قبل، ادامه داد: کالاهای ایرانی به‌جای آنکه ارزانتر باشند، گران‌تر از کالاهای خارجی است، حتی در برخی موارد، کیفیت کالاهای ایرانی خیلی بالاتر از کالای چینی است اما قیمت‌ها باعث شده است تا رغبت مردم به سمت گزینه‌های خارجی باشد.

رئیس اتحادیه نوشت افزار مرکز مازندران در پایان یادآور شد: ما در کشور کارخانه تولید نوشت افزار داریم، ولی بخشی از آن تولید داخل و بخشی دیگر از مواد آن از خارج می‌آید؛ مثلا بدنه تراش در ایران تولید می‌شود و تیغه آن از خارج وارد می‌شود که مطمینا اگر این تولیدات با افزایش کیفیت و قیمت مناسب‌تری ارائه شود، شاهد افزایش رغبت عمومی به سمت کالاهای ایرانی خواهیم بود.

 اگرچه به گفته رییس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار، در حال حاضر در این حوزه کمبودی وجود ندارد و به اندازه نیاز کالا موجود است؛ اما این در حالی است که قیمت‌ها تا 200 درصد افزایش یافته است.

هر دم از این باغ بری می‌رسد!
حال اقتصادی خانواده‌ها از افزایش قیمت طلا و ارز، مرغ و تخم مرغ، میوه، لاستیک، آهن، مصالح ساختمانی، سموم کشاورزی، نهاده‌های دامی، پوشاک و مواد غذایی کم بد نبود که در آستانه بازار بی مهر این روزهای مانده به مهر، از گرانی چند برابری نوشت افزار به کما هم خواهد کشید.

مسئولان عزیز و زحمتکش، دستتان در نکند، خدا قوت! برای کنترل بازار مهر، شش ماه فرصت داشتید، تدبیرتان را رو کنید لطفا، مردم منتظرند. نوشت افزار طلا نیست، اقلام اساسی خانواده‌ها در این فصل به حساب می‌آید، نگویید سرمان شلوغ بود، یادمان رفت، تدبیرتان را اجرایی کنید!

یادتان نرود نبود تدبیر خیلی چیزها را تبخیر می‌کند، این روزها نه بهتر بگوییم این ماه‌ها، صبر مردم به‌ویژه اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر است که در نبود تدبیر، ذره ذره تبخیر می‌شود!

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴