حمایت از کالای ایرانی در گرو تغییر ذائقه مردم؛

تیشه تیز لوازم تحریر خارجی بر ریشه تولیدات بومی

تاریخ انتشارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۶۳۰۸۵
در حالی که عزم تولیدکنندگان خارجی تیشه زدن به ریشه تولیدات بومی کشور در بازار نوشت افزار است؛ اما مردم با خرید کالا‌های تولید داخل می‌توانند چرخ اقتصاد کشور خود را بچرخانند و به جای گذاشتن نان در سفره خارجی‌ها این نان را در سفره هموطن ایرانی خود قرار دهند و زمینه اشتغال کارگران ایرانی را فراهم آورند.طبق آمار رسمی سهم بسزایی از بازار نوشت افزار کشور به خارجی‌ها تعلق دارد و باید بپذیریم بازار نوشت افزار، جولانگاه خارجی‌ها است.
۰
plusresetminus
تیشه تیز لوازم تحریر خارجی بر ریشه تولیدات بومی
به گزارش بلاغ، چند هفته‌ای بیش به آغاز سال تحصیلی جدید نمانده است و انتخاب بین لوازم تحریر ایرانی یا خارجی یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها در این ایام است.

سهم ناچیز نوشت افزار ایرانی در سبد خرید خانواده‌ها
شدت این موضوع زمانی بالا می‌گیرد که طبق آمار رسمی سهم بسزایی از بازار نوشت افزار کشور به خارجی‌ها تعلق دارد و باید بپذیریم بازار نوشت افزار، جولانگاه خارجی‌ها است و سهم تولیدکنندگان داخلی، رقم ناچیزی است که آن‌ هم تنها با رغبت دانش‌آموزان و والدین آن‌ها قابل رونق و افزایش است.

کیفیت توجیه خریداران نوشت افزارهای خارجی
شاید بسیاری از خریداران لوازم تحریر خارجی برای توجیه خرید خود معیار کیفیت را مدنظر خود قرار دهند و اعلام کنند که این لوازم نسبت به لوازم تحریر ایرانی در سطح کیفی بالاتری قرار دارند؛ اما عمومیت بخشیدن به این قضاوت‌ها صحیح نیست و حتی محصولاتی در ایران ساخته می‌شود که از لحاظ کیفی قابلیت رقابت با محصولات جهانی را دارند.

البته نمی‌توان منکر این موضوع شد که صنعت تولید برخی از محصولات ایرانی به دلیل کمبود سطح دانش و یا عدم دسترسی به امکانات اولیه ضعیف هستند؛ اما در حال حاضر می‌توان محصولاتی مانند مداد، خودکار، کیف و موارد دیگری را مشاهده کرد که کیفیت آن‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

از تولیدات بومی استاندارد تا ورود کالاهای خارجی قاچاق
در حالیکه لوازم تحریر ایرانی در شرایط کنترل شده و مطابق با استانداردهای داخلی تولید می‌شوند، از سویی دیگر بر روی روند تولید محصولات خارجی کنترل خاصی صورت نمی‌گیرد و حتی بسیاری از آن‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و اگر از این موضوع هم بگذریم استفاده از الگوهای خارجی و ترویج آن در میان دانش‌آموزان نیز از موضوعات قابل تاملی است که باید به آسیب‌های ذهنی آن در میان دانش‌آموزان توجه کرد.

در گزارش‌های میدانی از والدین و فروشندگان لوازم تحریر، قیمت، کیفیت و جذابیت‌های بصری از عمده‌ترین دلایل انتخاب کالاهای خارجی در قبال کالای ایرانی است که می‌بایست در همین راستا، تولیدات بومی را ارتقا بخشید.

ضرورت هدایت سرمایه‌گذاران داخلی به سمت تولید نوشت افزارهای ایرانی
نبود واحدهای توليدی مکفی در بخش لوازم التحرير نشان می‌دهد اين حوزه به‌شدت از كمبود سرمايه گذار رنج می‌برد و اين در شرايطی است كه در اكثر حوزه‌ها تعداد سرمايه‌گذاری‌ها به نحوی است كه بازار كاملاً اشباع و خواب سرمايه گذاری ايجاد شده است؛ حال برای برون رفت از وضعيت به وجودآمده می‌توان متقاضيان سرمايه گذاری را به سمت توليد لوازم التحرير هدايت كرد تا بتوان خلاهای صورت گرفته را با توليدات ملی پر كرد.
 

برای نمونه در خصوص اهمیت توجه به این مسئله باید اذعان کنیم که از آن‌جا كه كارخانه مداد تراش، خط كش و پاك كن در كشور وجود ندارد؛ كالاهاي خارجي تنها گزينه اصلي خريد شهروندان است و ورود به این بازار کمک شایانی به افزایش سهم تولیدات داخلی در این بازار دارد، لذا براي آن كه صنايع لوازم التحرير در كشور فعال شود، می‌توان تعرفه واردات اين اقلام را افزايش داد تا تاجران از محل واردات منتفع نشوند و در كنار آن توليد شكل گيرد.

فرهنگ غلط حاکم، کالای ایرانی را بی‌کیفیت می‌پندارد
یک فروشنده نوشت افزار اعتقاد دارد: به‌ دلیل باور و فرهنگ غلط حاکم که کالای داخلی را بی‌کیفیت می‌داند، برخی تولیدکنندگان به جای نام و برند خود نام یک برند معروف خارجی را، حک و از طرح‌هایی با نمادهای غربی در تولیدات خود بهره می‌گیرند؛ البته شاید این نکته درست باشد که فرهنگ‌سازی در بازار نوشت‌افزار ضعف داشته و بی‌علاقگی مخاطب به تولیدات داخلی بر فرهنگ دیرینه «کالای خارجی بهتر است» استوار مانده، اما بازهم این موضوع، بی‌کیفیتی برخی تولیدات ایرانی چه در جنس و چه در رنگ را نفی نمی‌کند.
 
به گفته وی محصولات خارجی با نیازسنجی درست بازار ایران و توجه به ذائقه‌ها، هنوز سردمدار بازار نوشت‌افزار هستند و محصولاتی با طرح و نقش‌های مورد پسند کودکان ایرانی وارد کشور می‌شود که باید مسوولین به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
 
 
حال تولیدکنندگان بومی نوشت افزار خوب نیست
یکی از تولیدکنندگان ایرانی با بیان اینکه حال تولید داخلی خوب نیست، توضیح می‌دهد: واردات بی رویه نوشت افزارهای خارجی باعث شده بسیاری از کارگرهای ایرانی بیکار بمانند و برخی از کارخانه‌ها بیشتر از یک شیفت کار نمی‌کنند و از طرفی انبوه کالاهای خارجی توان رقابت را از تولید لوازم التحریر ایرانی گرفته است.

به زبان ساده باید اذعان کنیم عوض شدن سلیقه‌های مردم و بی معنی شدن حمایت از تولید داخلی پای محصولات خارجی را به راسته لوازم التحریر بازار کشور باز کرده است تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان توان تولید و رقابت با محصولات خارجی را دیگر ندارند.  
لزوم فرهنگ‌سازی در تغییر ذائقه مردم در حمایت از کالای ایرانی اما بحث اصلی در این زمینه فرهنگسازی مردم برای حمایت از تولید ایرانی و کمک به اقتصاد کشور است متاسفانه امروز مارک‌دار بودن مداد پاک کن، مداد‌تراش و کیف و جامدادی مهم‌ترین موضوع برخی دانش‌آموزان است. در حال حاضر سلیقه‌ها عوض شده و دیگر کیفیت محصولات و تولیدات داخلی برای برخی افراد بی‌معنی شده است بلکه امروز تنوع در بازار حرف اول را می‌زند، به طوری که داغی این بازار پرسود موجب شده تا افرادی برای سود بیشتر دراین مدت زمان منتهی به آغاز مهر محصولات خارجی بی‌کیفیت، اما پر زرق و برق را وارد کشور کنند.
 

خبر خوش وزیر
در کنار این بازار نابرابر و غیرمنصفانه که رقابت کالای ایرانی را با همتای خارجی خود سخت و گاه غیرقابل امکان می‌کند؛ ممنوعیت استفاده از نوشت افزارهای خارجی در مدارس طی ماه گذشته از اخبار خوب و دلگرم‌کننده‌ای برای تولیدکنندگان بود که در رسانه‌ها منتشر شد و امید می‌رود این گفته، تنها در حد شعار نباشد و قاطعانه اجرایی شود.

گردش مالی 6 هزار میلیارد تومانی لوازم تحریر در بازار کشور

 سید محمد بطحایی با بیان اینکه رقابت ناجوانمردانه بین کالای ایرانی و خارجی وجود دارد و ما نیازمند کمک بخش‌های دولتی هستیم؛ گفت: عنوان می‌شود گردش مالی بازار لوازم التحریر 4 هزار میلیارد تومان است البته حدس بنده بازار 4 تا 6 هزار میلیارد تومان است که 50 تا 60 هزار شغل را ایجاد می‌کند؛ این عدد بزرگی است و نباید به سادگی از کنار آن بگذریم.
 

سهم 10 درصدی نوشت افزار ایرانی در بازار کشور
وی با بیان اینکه یکی از عوامل ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به بیکاری باز می‌گردد، افزود: عنوان می‌شود سهم تولیدکنندگان داخلی از این بازار لوازم التحریر، 10 تا درصد است.
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کشور ما بیش از هر کشوری دارای قهرمان در عرصه‌های مختلف است و ما نیاز به الگوسازی از سوی کشورهای خارجی نداریم.
 
وی ادامه داد: در سال‌های اول انقلاب، استفاده از کالای ایرانی یک فضیلت بود و آنهایی که کالای خارجی داشتند در انباری گذاشته بودند ولی کم‌کم کالاهای تجملی تبدیل به فضیلت شد.
 
بطحایی با بیان اینکه 14 میلیون دانش‌آموز داریم و 30 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش دارند؛ خاطرنشان کرد: استفاده از کالای ایرانی در بوفه مدارس و فروشگاه ‌های مرتبط با آموزش و پرورش از اقدامات است و ما اعلام کردیم به هیچ عنوان در فروشگاه ‌های مرتبط با آموزش و پرورش است نباید کالای خارجی عرضه شود.
 
 
ممنوعیت استفاده از کالای خارجی در مدارس
وزیر آموزش و پرورش به ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی که دارای نماد خارجی باشند در مدارس تأکید کرد و افزود: به عنوان مثال دانش‌آموزان نباید از کوله‌پشتی‌ها و لوازم التحریری استفاده کنند که نماد خارجی را تبلیغ می‌کنند و در این مسیر به کمک والدین نیاز داریم.
 
وی تصریح کرد: توجیه دانش آموزان و والدین در استفاده از کالای ایرانی از دیگر اقدامات است به طوری که رغبت به خرید لوازم التحریر ایرانی بیشتر شود.

مهرداد بائوج لاهوتی در این باره و با اشاره به گردش مالی 6 هزار میلیارد تومانی بازار نوشت افزار در کشور، عنوان کرد: افزایش نرخ ارز در مقطع کنونی باعث شد که سوداگران در هر بازاری ورود کنند و موجب ایجاد اخلال در بازارهای مختلف شوند.
 
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ممنوعیت استفاده از نوشت افزار خارجی در مدارس کشور را اقدام بسیار مثبت و در جهت حمایت از کالای داخلی خواند و تصریح کرد: بر اساس قانون مصوب مجلس واردات کالایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، ممنوع بوده و بخشنامه آموزش و پرورش نیز در راستای همین قانون است.
 
عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس اضافه کرد: در کنار ممنوعیت استفاده از کالای خارجی باید فرهنگسازی نیز صورت گیرد به این صورت که وقتی به دنبال ریشه‌کن کردن بیکاری در کشور هستیم چه لزومی دارد کالاهایی از جمله مداد، خودکار و پاک‌کن که تولید آن‌ها کار بسیار ساده‌ای به شمار می‌آید، وارد شود.
 
 
بائوج لاهوتی افزود: متأسفانه 90 درصد نوشت افزار  مورد استفاده مردم تولیدات تایوان، چین و کره است و این مسئله با وجود تولید داخل جای تأسف دارد.
 
واردات نوشت افزارهای خارجی به کشور ممنوع شود

وی یادآور شد: بهتر است در کنار ممنوعیت استفاده از نوشت افزار خارجی در مدارس که علاوه بر زیان مالی مضرات فرهنگی نیز به دنبال دارد، واردات نوشت افزار خارجی نیز به داخل کشور ممنوع شود تا در مقطع کنونی ارز برای تولیداتی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود، خارج نشود.
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در هر صورت وزیر آموزش و پرورش رسالت خود را در این زمینه با صدور بخشنامه اخیر انجام داده است و سایر دستگاه‌ها که مسئول واردات هستند نیز باید در این مسیر به قانون مصوب مجلس تمکین کنند.
 

یک حقیقت تلخ اما واقعی!

باید این حقیقت تلخ را بپذیریم  جولان نوشت افزاری که با عکس‌هایی بدلباس از پرنسس‌های کارتونی، با تصاویری خشن از دیوها و کاراکترهای عجیب فضایی و تخیلی رنگ و لعاب پیدا کرده و سیطره خود را از روی کولی‌ها و  کیف‌های دانش آموزان تا جلد دفاتر و طرح مدادها و .. رسانده است؛ شاید در ظاهر تصاویری جامد و سرد باشند، اما در واقع سیالی گرم و تأثیرگذار بر نوع تفکر و خواسته‌های کودک و نوجوان خواهند بود.

نوشت افزارهای خارجی سنخیتی با مفاهیم ارزشی ما ندارند  

و تلخ‌تر آن‌که شیوع لوازم التحریر قاچاق در بازار و مراکز فروش، صرفا به مسائل اقتصادی و مصالح مربوط به این حوزه خلاصه نمی‌شود،بلکه متاسفانه از حیث فرهنگی و اجتماعی نیز برخی از لوازم التحریر تولید خارج که به‌صورت بی رویه و بعضا غیر مجاز وارد کشور می‌شوند،باعث آسیب‌های جدی به دانش آموزان می‌شوند.
 
در کشوری همچون ایران که چارچوب و قواعد ارزشی، اخلاقی و معنوی از حساسیت بسیاری برخوردار است، متاسفانه برخی از لوازم التحریر موجود، با طرح‌ها، نقش‌ها و تصاویری عرضه می‌شوند که هیچ سنخیتی با مفاهیم ارزشی جامعه ندارد.

در حالی که عزم تولیدکنندگان خارجی تیشه زدن به ریشه تولیدات بومی کشور در بازار نوشت افزار است؛ اما مردم با خرید کالا‌های تولید داخل می‌توانند چرخ اقتصاد کشور خود را بچرخانند و به جای گذاشتن نان در سفره خارجی‌ها این نان را در سفره هموطن ایرانی خود قرار دهند و زمینه اشتغال کارگران ایرانی را فراهم آورند.

گزارش از مجتبی قربانی
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲