تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۳۶۱۶۲۰
باید روشن شود ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداختی دولت از بیت‌المال به شرکت‌های واردکننده خودرو، کجا رفته و چه سرنوشتی داشته است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: متاسفانه در شرایط جنگ اقتصادی که حتی واردات خودرو با ارز آزاد نیز نادرست است شاهد بودیم ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی برای واردات خودرو به واردکنندگان این محصول پرداخت شد.

امینی با بیان اینکه این ۶۰۰ میلیارد تومان رانتی است که به شرکت‌های واردکننده خودرو داده شده است، خاطرنشان کرد: در این شرایط دولت باید موضوع را پیگیری و از واردکنندگان خودرو سوال کند ارز یارانه‌ای اختصاص یافته را چه کرده‌اند. وی ادامه داد: وظیفه دولت این است نظارت کند شرکت‌های واردکننده، خودروهای وارد شده با ارز یارانه‌ای دولتی را به نرخ ارز آزاد نفروشند. هرچند متاسفانه می‌توان پیش‌بینی کرد شرکت‌های واردکننده خودرو طبق روال گذشته، خودروهای وارد شده با ارز دولتی را با نرخ ارز آزاد فروخته و ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداختی را تصاحب کنند. گفتنی است بر اساس گزارش بانک مرکزی شرکت‌های رامک‌خودرو، بهمن‌موتور، یاران‌خودروی الوند، ابراهیمی‌شادمان‌محمد، ایران‌خودرو دیزل، جهان‌نوین آریا، ایرتویا، نادران کار موتور، کوشا خودرو نگین، آرین‌موتور پویا، نگین‌خودرو، نوشه تجارت سپهر، پاکرو سبز قشم، ماموت‌خودرو، ایمن تجارت جام‌جم، آرین‌موتور تابان، آپام‌خودروی الوند، نگین‌خودرو، آژمان نگین‌کارا، ملینا تجارت آرکا و کرمان‌موتور دریافت‌کننده ارز دولتی برای واردات خودرو هستند. طبق اعلام رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، برند خودروهای وارد شده با ارز دولتی شامل برندهای نیسان، میتسوبیشی، رنو، سانگ‌یانگ، دی‌اس، هیوندای، تویوتا، هاوال و فولکس‌واگن بوده است.

تشکیل 2700 پروند شکایت خودرویی
در همین باره رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی گرانفروشی از سوی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی مانند خودرو و موبایل خبر داد. یدالله صادقی در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب اظهار داشت: خسارت مردم از محل جریمه متخلفان جبران می‌شود بنابراین معترضان به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مراجعه و در سامانه ۱۲۴ اعلام گزارش کنند. صادقی افزود: هم‌اکنون برای واردکنندگان موبایل کمیته‌ای تشکیل شده و ۴۰ واردکننده را مورد بررسی قرار دادیم که ۳۵ شرکت از آنها مختص تهران بوده است.

در این فرآیند تعداد شرکت‌ها، میزان ثبت‌سفارش آنها، میزان تخصیص ارز و ارز دریافتی از سوی آنها را بررسی و مشخص کرده‌ایم. هم‌اکنون در انتهای رسیدگی قرار داریم و همه اطلاعات را در این کمیته که سازمان تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی در آن عضو هستند، ارزیابی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز قیمت کالاهای ورودی در حال بررسی است و با توجه به توزیع حدود ۲۲۴ هزار دستگاه تلفن همراه و باقی ماندن حدود ۹۴ هزار دستگاه در انبارهای واردکنندگان، منتظر اعلام قیمت از سوی سازمان حمایت هستیم تا نه‌تنها مابه‌التفاوت قیمت واقعی با آن چیزی که در بازار فروخته شده است را محاسبه کنیم، بلکه مابقی تلفن‌های همراه توزیع نشده با قیمت درست در بازار عرضه شود.

صادقی تاکید کرد: قطعا با متخلفان و گرانفروشان برخورد خواهد شد و حداقل دو برابر مبلغ گرانفروشی از آنها به عنوان جریمه دریافت و به خزانه دولت واریز می‌شود. از سوی دیگر نیز خسارت خریداران و مردمی که از این بابت زیان دیده‌اند، جبران خواهد شد. بنابراین از مردم می‌خواهیم با سامانه ۱۲۴ یا وزارت صنعت، معدن و تجارت استان تهران تماس گرفته و نسبت به جبران خسارت‌شان اقدام کنند.

وی همچنین به وضعیت بازار خودرو اشاره کرد و گفت: در زمینه خودرو نیز به همین ترتیب کمیته‌ای را در سطح استان تهران فعال کردیم و همه شکایات مربوط به این حوزه را در سراسر کشور مورد بررسی قرار دادیم که در نهایت ۳۷۰۰ پرونده تشکیل شد و ۲۷۰۰ پرونده را در این میان به صورت قطعی بررسی کردیم. در بررسی‌های انجام شده روشن شد عدم ایفای تعهد و گرانفروشی عمده تخلفات در پرونده‌های ارزیابی شده بوده و همه این موارد به تعزیرات حکومتی برای برخورد معرفی شده است. همچنین مابقی پرونده‌ها نیز در حال بررسی و پیگیری قرار دارد و روزانه حدود ۱۵۰ پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

صادقی با اشاره به اینکه خودروهای وارد شده از ارز متقاضی سال گذشته استفاده کرده‌اند، گفت: ارز متقاضی در سال گذشته بین ۴۲۰۰ تا ۴۸۰۰ تومان شناور بوده است و همه خودروهایی که با این ارز وارد شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴