تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۴
کد مطلب : ۳۵۸۵۳۷
روزهای سال جدید یکی پس از دیگری گذشت و امروز که نوزدهمین روز آن را سپری می‌کنیم خبری از توقف و کاهش دلار نیست که هیچ، فعالان بازار طلا سیر صعودی طلا را ادامه‌دار توصیف کرده‌اند. عوامل زیادی در کنار ناتوانی دولت در مهار قیمت ارز دست به‌دست هم داده‌اند تا اینگونه طلا در بازار کشور طغیان کند، ناتوانی که با ادامه روند آن در سال‌جاری، بی‌شک تبعات ناخوشایندی را در بخش‌های کلان اقتصادی گرفته تا کف بازار در پی دارد.
۰
plusresetminus
بازار نافرجام طلا و نوسانات ناتمام دلار/ کسی جلودار قیمت دلار نیست!
به گزارش بلاغ، نوسانات قیمت دلار که در ماه‌های پایانی سال گذشته به اوج خود رسید و بازار بسیاری از اقلام را دستخوش تغییرات محسوس کرد.

براساس این گزارش، شاید طلا در میان سایر اقلام موجود در بازار نوسانات بالاتری به خود گرفت و پیش‌بینی‌ها برای کاهش قیمت دلار در روزهای پایانی سال، درست از آب درنیامد و فعالان این صنف، دل به توقف این سیر در ایام تعطیلات نوروزی خوش کردند تا بازار نفسی هر چند کوتاه تازه کند.

این گزارش حاکی است روزهای سال جدید یکی پس از دیگری گذشت و امروز که نوزدهمین روز آن را سپری می‌کنیم خبری از توقف و کاهش دلار نیست که هیچ، فعالان بازار طلا سیر صعودی طلا را ادامه‌دار توصیف کرده‌اند.

بازار نافرجام طلا و نوسانات ناتمام دلار

محمدرضا نصیری عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران در این‌باره به خبرنگار ما گفت: بازار روز به روز خراب‌تر و نافرم‌تر از قبل می‌شود و نوسانات قیمتی دلار، گویی تمامی ندارد.

وی تصریح کرد: در حالی که قیمت اونس جهانی نه تنها تغییری نداشته، بلکه با تنزل آن در سال‌جاری مواجه بودیم؛ اما قیمت دلار در کشور روند صعودی خود را در پیش گرفته و کسی جلودارش نیست.
 
افزایش 1400 تومانی قیمت دلار در مدت مشابه سال قبل
این فعال بازار طلا تأکید کرد: در حالی که در سال گذشته و در چنین ایامی قیمت دلار در نهایت از 3 هزار و 800 تومان تجاوز نکرد اما در بازار کنونی، دلار 5 هزار و 200 تومانی پیدا نمی‌شود و شاهد صف‌های طولانی متقاضیان برای خرید دلار هستیم.

نصیری در ادامه بیان کرد: پس از عدم توقف نوسانات قیمت دلار و متعاقبا تنش‌های بازار طلا در روزهای پایانی سال 96، پیش‌بینی می‌شد بعد از سال نو وضعیت بهتر شود و یا حداقل در یک زمان کوتاهی بازار به روال سابق برگردد تا بالانس در بازار حاکم شود، اما این موضوع محقق نشد که هیچ، برعکس شد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران با بیان اینکه قیمت یک گرم طلای آب شده در بازار امروز، 163 هزار تومان است، بیان کرد: قیمت سکه تمام بهار آزادی یک‌میلیون و 770 هزار تومان، نیم سکه 860 هزار تومان، ربع سکه 560 هزار تومان و قیمت سکه یک گرمی 400 هزار تومان است.

تورم 75 درصدی بازار طلا نسبت به مدت مشابه سال قبل

با مقایسه قیمت طلا در هفته‌های نخستین سال 97 و قیمت طلا در مدت مشابه سال قبل در می‌یابیم که بازار طلا در سال‌جاری، با 70 تا 75 درصد تورم نسبت به سال قبل مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که قیمت سکه در هفته‌های نخستین سال 96، از مرز یک میلیون تومان عبور نمی‌کرد، این بها در سال جاری با 75 درصد تورم در بازار طلا به یک‌میلیون و 770 هزار تومان رسیده است.

در حالی‌که قیمت طلای جهانی در ارتباط مستقیم با قیمت اونس جهانی است، اما در کشور ما علیرغم ثبات قیمت فعلی اونس در بازارهای جهانی، متأثر از قیمت دلار در بازار داخلی است.

انتظار نافرجام فعالان بازار طلا برای شکسته‌شدن حباب قیمت
پس از نوسان‌های زیاد نرخ طلا و ارز و گران شدن حبابی قیمت سکه در مدت اخیر، با شروع کاهش نرخ جهانی طلا و پیوستگی نزول نرخ، هیچ اثری از کاهش نرخ طلا به ویژه سکه در كشور مشاهده نمی‌شود و این روند اثرات خوشایندی را برای اقتصاد کشور در پی نخواهد داشت.

سرکشی دلار عامل طغیان طلا در بازار
به گفته کارشناسان اقتصادی عوامل زیادی دست به‌دست هم داده‌اند تا اینگونه طلا در بازار کشور و استان طغیان کند و مهار قیمت آن دشوار شود. از مهم‌ترین عوامل تنش‌های قیمتی طلا، می‌توان به نوسانات نرخ ارز، درگیری‌های کشورهای همسایه خلیج‌فارس، کاهش سود بانکی و افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازار اشاره کرد، عواملی که هر چند قوی و محکمه‌پسند هم باشد، نمی‌توان از ناتوانی دولت در مهار قیمت دلار گذشت، ناتوانی که با ادامه روند آن در سال‌جاری، بی شک تبعات ناخوشایندی را در بخش‌های کلان اقتصادی گرفته تا کف بازار در پی خواهد داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴