سهم متقابل تولیدکنندگان و خریداران در تحقق شعار سال

صنایع کوچک در انتظار حمایت واقعی برای چرخش چرخ تولید

تاریخ انتشارجمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
کد مطلب : ۳۵۸۳۲۶
باوجود آن که دو سوم همه‌ شغل‌های رسمی ایجادشده در کشورهای درحال توسعه دنیا توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد شده است و از سویی دیگر توسعه این صنایع علاوه بر مردمی‌کردن اقتصاد و عدم نیاز به سرمایه‌های هنگفت، اما متأسفانه طی سالیان متمادی به شدت از توجه و نگاه مسئولان امر، مغفول و بی‌نصیب مانده است، امری که انتظار می‌رود طی سال‌جاری و با توجه به تأکیدات رهبری، در صدر والویت کاری متولیان صنعت کشور قرار گیرد.
۰
plusresetminus
صنایع کوچک در انتظار حمایت واقعی برای چرخش چرخ تولید
به گزارش بلاغ، براساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب، رکود و بیکاری دو مشکل عمده‌ کشور است و این مشکلات بیشتر از اینکه ناشی از تحریم‌ها باشد، متوجه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت فعلی، دولت سابق و دولت اسبق است.

ایشان در ادامه این دیدگاه توصیه کردند: برای حل این دو مشکل باید به صنایع کوچک و متوسط توجه شود و احیای این‌گونه صنایع، از بنیان‌های اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند تا حد زیادی باعث تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.

به فرموده رهبر معظم انقلاب، راه مردمی کردن اقتصاد، اولاً تغییر ذهنیت‌های اشتباه درباره بنگاه‌های کوچک و متوسط است و ثانیاً رفع موانع متعدد مقابل تولد و رشد بنگاه‌ها در ایران است. چراکه «آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد می‌کند، تحرّک ایجاد می‌کند و طبقات پایین را بهره‌مند می‌کند، همین صنایع کوچک و متوسّط است.

نقش انکارناپذیر صنایع کوچک و متوسط در تحقق شعار سال

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با بلاغ، با اشاره به نام‌گذاری سال 1397 از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال حمايت از کالای ايرانی، گفت: برای تحقق شعار سال، بايد خريد و استفاده از کالای ايرانی را به يک فرهنگ تبديل کنيم.

سیدمصطفی موسوی افزود: بی‌شک واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، نقش انکارناپذیر در زنجیره تولید دارند و خودکفایی و اشتغال پایدار، با فعالیت مستمر این واحدها امکان‌پذیر خواهد بود.

وی اظهار کرد: واحدهای توليدي کوچک نه‌تنها با هزینه کمتر نسبت به واحدهای بزرگ‌تر ایجاد می‌شوند، بلکه می‌توانند با صادرات کالا، نقش اساسی و مهمی در صادرات و ارزآوری برای کشور داشته باشند.

موسوی تصریح کرد: برای مقابله با اجناس بی‌کیفیت خارجی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، باید خرید و حمايت از کالای ایرانی به‌عنوان یک فرهنگ، در خانواده‌های ایرانی تبدیل شود.

سهم متقابل تولیدکنندگان و خریداران در تحقق شعار سال
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران به نقش متقابل تولیدکننده و مصرف‌کننده در تحقق شعار سال اشاره و اذعان کرد: تولیدکنندگان از یک‌سو باید محصولات خود را باکیفیت بالاتر به بازار عرضه کنند تا بتوانند رضایت خریداران را برای خرید کالای ایرانی فراهم آورند و از سوی دیگر، اولویت هر ایرانی در خرید و مصرف، کالاهای بومی باشد تا باعث رونق بازار داخلی شود.


حمایت از صنایع کوچک در سال حمایت از تولید ملی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: حدود ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد این واحدها را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند و از این میزان فقط حدود ۶۵ درصد فعال هستند.

صادق نجفی با بیان اینکه شعار امسال باید در اولویت کاری قرار گیرد، افزود: به علت اینکه بخش بزرگی از صنایع ما کوچک است باید نوسازی، بازسازی، استارت آپ‌ها و صنایع کوچک روستایی و شهرک‌های صنعتی و ایجاد مشوق‌هایی در حوزه صادرات صنایع کوچک را در برنامه کاری خود قرار دهیم.‌

نجفی با اشاره به اینکه ۷ درصد از معوقه‌های بانکی متعلق به صنایع کوچک است، گفت: باید شرایط را آماده کنیم که تولید ما بتواند رقابتی در شان مردم و کشورمان باشد.

وی یادآور شد: صندوق‌های ضمانتی و حمایتی مانند صندوق ضمانت صادرات و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری‌های کوچک را حمایت می‌کنیم تا ریسک تولیدکنندگان و صادرکنندگان را کاهش دهیم.

حرف پایانی...
در پایان یادآور می‌شویم با وجود آنکه دو سوم همه‌ شغل‌های رسمی ایجادشده در کشورهای درحال توسعه دنیا توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد شده است و از سویی دیگر توسعه این صنایع علاوه بر مردمی‌کردن اقتصاد و عدم نیاز به سرمایه‌های هنگفت، اما متأسفانه طی سالیان متمادی به شدت از توجه و نگاه مسئولان امر، مغفول و بی‌نصیب مانده است، امری که انتظار می‌رود طی سال‌جاری و با توجه به تأکیدات رهبری، در صدر اولویت کاری متولیان صنعت کشور قرار گیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰