تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۰
کد مطلب : ۳۵۳۸۱۶
شهرستان سوادکوه با دارابودن دو شاخص مهم، سابقه بیش از 5 هزار ساله تمدن و نزدیک به 700 جاذبه طبیعی، تاریخی و مذهبی گزینه مهم و برجسته‌ای برای گردشگری است اما استفاده از استعداد توریستی این شهرستان در حد بسیار پائینی است.
۰
plusresetminus
صنعت توریسم مازندران در انتظار شکوفایی/غربت سوادکوه با وجود 700 جاذبه گردشگری
به گزارش بلاغ، شهرستان سوادکوه یکی از معدود شهرستان‌های استان مازندران به حساب می‌آید که با وجود مواهب طبیعی و تاریخی بسیار، همواره اقتصاد تک بعدی را تجربه کرده است و تنها سرمایه خود را وجود زغال سنگ در منطقه می‌دانست که تاکنون کلنگ‌های بی‌شماری برای احیای کارخانه زغال سنگ آن بر زمین خورده و وعده‌های بی‌شماری نیز از سوی مسئولان برای راه‌اندازی قطب اقتصاد این شهرستان داده شده، اما متاسفانه هرروز که می‌گذرد نه آن وعده‌های طلایی به عمل می‌انجامد نه این شهرستان تکانی برای استفاده از دیگر ظرفیت‌های این منطقه به خود می‌دهد.

باید گفت توریسم به عنوان یک عامل اقتصادی عمده و بسیار موثر، در سال‌های اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته و در دنیای امروز توریسم بزرگ‌ترین منبع تجارت بین‌المللی محسوب می‌شود و از نظر اقتصادی بسیار مهم و پر ارزش است.

از جمله مزایایی که صنعت توریسم از نظر اقتصادی دارد، گستردگی زمینه اشتغال است به گونه‌ای که هم کارگران ساده و بدون مهارت و هم صاحبان مهارت‌های گوناگون می‌توانند در این رشته شاغل شوند.

رابطه اقتصاد و توریسم رابطه‌ای است بسیار نزدیک و تقریباً جدا نشدنی، زیرا توریسم پدیده‌ای است اقتصادی، چون به مجردی که افراد اقدام به مسافرت می‌کنند یک سلسله فعل و انفعال اقتصادی شروع می‌شود.

شهرستان سوادکوه با داشتن طبیعت زیبا و برخورداری از جذابیت‌های منحصر به فرد طبیعی، فرهنگی و تاریخی از جمله شرایط آب و هوای مناسب در فصول مختلف سال و اعتدال دما، بارش فراوان، رطوبت نسبی، وجود جنگل و پوشش گیاهی انبوه و چشمه‌ها و آبشارها و آثار باستانی و دیدنی مانند برج لاجیم و پل ورسک و...، دارای شرایطی است که می‌تواند هرساله هزاران تور گردشگر را از نقاط مختلف کشور جذب کند.

با مقایسه بین شهرستان سوادکوه و شهرهای دیگر استان و شهرهای داخلی کشور متوجه خواهیم شد به شرط استفاده از مسئولان آگاه و باتجربه، باتوجه به پتانسیل‌های محیط می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های جهانگردی کشور درآید و در این رهگذر از درآمد قابل ملاحظه‌ای برخوردار شود.

سوادکوه دیار جاذبه‌ها

شهرستان سوادکوه با دارابودن دو شاخص مهم، سابقه بیش از 5 هزار ساله تمدن و نیز دارا بودن نزدیک به 700 جاذبه طبیعی، تاریخی و مذهبی گزینه مهم و برجسته‌ای برای گردشگری است.

منطقه گردشگری كوهستانی امامزاده حسن آلاشت، منطقه گردشگری آبشار گزو، منطقه گردشگری‌ جوارم، پل تاريخی ورسك، غار اسپهبد خورشيد، درياچه شورمست، برج لاجيم، قلعه كنگلو و...، تنها بخش کوچکی ازجاذبه‌های بی‌شمار در حوزه گردشگری این منطقه است.

در حال حاضر نحوه استفاده از استعداد توریستی شهرستان سوادکوه در حد بسیار پائینی است و تلاش‌های صورت گرفته در مجموعه گردشگری جوارم زیراب و یا دریاچه شورمست پل‌سفید استفاده از حداقل ظرفیت در آن مناطق است که حضور چشمگیر علاقمندان در آن مناطق با وجود مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها می‌تواند بیانگر توجیه اقتصادی، درآمدزایی و اشتغالزایی گسترده در صنعت توریسم شهرستان سوادکوه باشد.

عدم توازن امکانات با توانمندی‌های شهرستان‌ سوادکوه


زیرساخت‌ها همواره در حوزه گردشگری امری مهم و اساسی محسوب می‌شود که متاسفانه باید گفت چه از لحاظ راه‌ها، چه در امر امکانات خدماتی و رفاهی برای مسافران این شهرستان بسیار ضعیف عمل کرده است.

استان مازندران طبق گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارای 49 هتل با هزار و 829 اتاق و پنج هزار و 751 تخت، 38 متل، 68 هتل‌آپارتمان با هزار و 729 اتاق و 5 هزار و 410 تخت و 213 دفتر خدمات مسافری است که سهم شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی از این شاخص‌ها صفر است، همچنین استان مازندران دارای 13 مهمان‌پذیر و 362 واحد پذیرایی است که سوادکوه دارای یک سهم از تعداد مهمان‌پذیر استانی و 19 واحد پذیرایی است.

نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد بحث تبلیغات برای جذب گردشگران است، در شهرستان سوادکوه باتوجه به غنی بودن پتانسیل‌های طبیعی بخصوص اقلیم، پوشش گیاهی و منابع آب سیاست اولویت‌دار و هدفمندی را از مسئولان ذیربط جهت تبلیغات جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری مشاهده نمی‌کنیم.

وجود 2 و نیم‌ درصد اماکن اقامتی مازندران در شهرستانی که 24 درصد آثار تاریخی و باستانی مازندران و بیش از 7 و نیم‌ درصد از آثار ملی ثبت‌شده مازندران را در خود جای داده است، بیان‌گر توازن نداشتن امکانات با توانمندی‌های شهرستان‌ سوادکوه در حوزه گردشگری است.

هر چند استفاده نکردن بهینه از استعداد‌های گردشگری را در کشور هم مشاهده می‌کنیم، ولی فاصله بین امکانات اولیه این صنعت با استقبال گردشگران در این 2 شهرستان طولانی است و برنامه‌ریزی کلان برای استفاده از این صنعت برای کاهش بیکاری و توسعه پایدار را باید مورد توجه قرار داد.

در موضوع اسکان گردشگران در واحد‌های دارای حداقل و حداکثر استاندارد بین‌المللی، شاهد فعالیت 17 تا 38 تخصص هستیم که به همراه سایر خدمات به آمار خیره‌کننده اشتغال‌زایی می‌رسیم و به رتبه دوم و سوم صنعت گردشگری در اشتغال‌زایی جهانی بیشتر پی می‌بریم.

تأثیر مثبت تعریض محور سوادکوه در افزایش گردشگران نوروزی

رضا دانش‌زاده با اشاره به اینکه رشد صنعت گردشگری مازندران با ایجاد و تقویت زیر‌ساخت‌های مناسب و مکمل تأسیسات گردشگری به‌دست می‌آید، گفت: دولت زیر‌ساخت‌های لازم برای فعالیت‌های خدماتی و رفاهی گردشگری را تا ورودی تأسیسات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه همکاری ادارات و نهاد‌های مختلف با میراث فرهنگی برای تقویت فعالیت‌های این حوزه ضروری است، افزود: دولت در پارک جوارم و مجموعه شورمست به‌صورت مناسبی برنامه‌ریزی کرد و اگر همکاری منابع طبیعی و سایر ادارات و نهاد‌ها به‌وجود نیاید، توفیقی در صنعت گردشگری به‌دست نمی‎آید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان‌های سوادکوه از افزایش مسافران نوروزی سوادکوه در نوروز 96 خبر داد و خاطرنشان کرد: تعریض بخش‌های مهمی از محور سوادکوه در افزایش تعداد مسافران نوروزی موثر بوده است.

کلیدهای طلایی رشد صنعت گردشگری در سوادکوه

برنامه‌ریزی هدفمند و آینده‌نگرانه، چندوجهی با حفظ سنت‌ها و ارزش‌های بومی می‌تواند قفل موانع توسعه گردشگری سوادکوه رابگشاید. باید پتانسیل‌های گردشگری، فرهنگی و صنایع دستی شهرستان شناسایی و مسیرتوسعه این پتانسیل‌ها در حوزه رونق گردشگری هموارشود، باید نگاه‌ها را به حوزه‌گردشگری جلب کرد.

وجود محور سوادکوه و حضور گسترده گردشگران فرصت مناسبی برای مسئولان به منظور دستیابی به اهداف اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد برای شهرستان است و ورود گردشگر الزاما به همراه هزینه‌هایی در مقصد است، هزینه غذا و هزینه محل اقامت، هتل، مهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینه حمل و نقل، هزینه گشت‌ها، تورها و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی شهرستان میزبان می‌پردازند و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی آن نیز با درآمد قابل توجهی همراه خواهد بودکه می‌تواند اقتصاد مرده سوادکوه را رونقی دوباره بخشد.

به گزارش بلاغ، توسعه و بهبود راه‌های ارتباطی، تشویق موسسات خصوصی جهت سرمایه‌گذاری برای ایجاد هتل‌آپارتمان و متل، راه‌اندازی واحدهای پذیرای و مهمان‌پذیرها،نصب تابلوها راهنما برای معرفی جاذبه‌های گردشگری در مدخل ورودی به شهرها،ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی برای معرفی منظره دیدنی و توریستی نقاط مختلف سوادکوه،احداث تله کابین،ایجادبازارهای صنایع دستی و...می‌تواند سوادکوه را به یکی از مناطق نمونه گردشگری کشور و چه بسا بین‌المللی تبدیل کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴