تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۰
کد مطلب : ۳۵۳۵۸۷
آن‌چه باید مدنظر قرار بگیرد لزوم نظارت بر بازار مبلمان، چه از لحاظ کیفی در عرصه تولید و چه از لحاظ کمی و نرخگذاری در عرصه فروش است، از سویی دیگر، مردمی که به این نمایشگاه‌ها اعتماد می‌کنند، حق‌شان خرید مطمین، باکیفیت و قیمت منصفانه است، امری‌که طی سالیان اخیر، محل بسیاری از شکایات و زیان‌ها بوده است.
۰
plusresetminus
رقابت تولیدکنندگان بومی با کالاهای بی‌کیفیت غیربومی!/بازار مبلمان زیر فشار واردات کالاهای چینی
به گزارش بلاغ، مبل‌فروشان و تولیدکنندگان بومی از سراسر استان، برگزاری نمایشگاه‌های مبلمان را غیرقانونی می‌دانند و خواستار تعطیلی و نظارت جدی آن هستند، چراکه اعتقاد دارند به کیفیت و میزان تولید آن‌ها ضربه وارد می‌کند.

تا پای درد و دل‌ها و شکوه‌های فعالان و تولیدکنندگان بومی ننشینی، به مظلومیت و اجحافی که در حق آنان می‌شود، پی نمی‌بری. آنان عدالت را در بازار مطالبه دارند، در برگزاری نمایشگاه، در تبلیغات، در فرصت فروش، در حضور در نمایشگاه‌ها. آن‌ها دلشان به حال مردم هم می‌سوزد، مردمی که به نمایشگاه‌ها اعتماد می‌کنند و کالا انتخاب می‌کنند، کالایی که به لحاظ کیفی ضعیف است، کالایی که تنها به‌واسطه قیمت، گزینه‌ای برای انتخاب می‌شود؛ اما این انتخاب تازه اول دردسری است که خریداران از آن بی‌اطلاعند.

طی سال‌جاری نیز علی‌رغم اعتراضات گسترده فعالان صنفی طی سال گذشته در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های مبلمان و دکوراسیون منزل در جای جای مازندران شاهد برگزاری آن بودیم و همین امر موجب گلایه جمعی از مبل‌فروشان شده چراکه آن‌ها معتقدند برگزاری چنین نمایشگاه‌‌هایی، آن‌هم برای چندین‌بار در طول یک‌سال، اجحاف بزرگی در حق مبل‌فروشان بومی است؛ تولیدکننده‌ای که تمام توان خود را صرف تولید کالای با کیفیت در رقابتی نفس‌گیر می‌کند تا گوی سبقت را از رقبای خارج استان برباید.

*شرکت‌کنندگان در نمایشگاه حق فروش ندارند
یکی از تولیدکنندگان مبلمان منزل در استان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های مازندران با بیان اینکه نمایشگاه‌ها باید با این هدف برپا شود که آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان در هر حوزه‌ای در معرض دید عموم قرار گیرد، اظهار کرد: متأسفانه در نمایشگاه‌های شهری و حتی بین‌المللی سطح استان سفارش گرفته می‌شود و مردم به‌خاطر ارزان‌قیمت بودن اجناس، آن را خریداری می‌کنند و گاها از نحوه دریافت و جنس فروخته‌شده شاکی هستند.

وی افزود: افرادی که در نمایشگاه شرکت داده می‌شوند، حق فروش ندارند، ولی در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد و فروش در نمایشگاه موجب می‌شود تا ما به‌عنوان تولیدکننده بومی، ضرر کنیم و با کاهش تولیدات، مجبور به تعدیل نیرو شویم.

یکی از خریداران مبلمان نیز طی گفت‌وگویی با بیان اینکه در یکی از این نمایشگاه‌ها برای خرید مبل پول واریز کرده‌ام و بیش از 25 روز منتظر ماندم، خاطرنشان کرد: زمانی که اجناس سفارش‌ داده‌شده را تحویل گرفتم شب بود و نتوانستم کیفیت بار را تشخیص دهم و وقتی آن را به خانه بردم دیدم زمین تا آسمان با آن‌ چیزی که در نمایشگاه دیده بودم و سفارش دادم متفاوت است.

*میدان برای تولیدکننده مازندرانی فراهم نیست
یکی دیگر از تولیدکنندگان بومی طی گفت‌وگویی سفره دلش را می‌گشاید و عنوان می‌کند: هر وقت سازمان صنعت و معدن، اقدام به برگزاری نمایشگاه مبلمان در قائم‌شهر می‌کند، شرکت‌های تولیدکننده و یا واردکننده، از تهران و سایر استان‌های همجوار، از تولیدی‌های مبل استان پیشی می‌گیرند، این درست نیست که میدان برای تولیدات استان‌های دیگر فراهم باشد، اما برای تولیدکننده مازندرانی نه!

وی ادامه داد: مسئولان بیایند نمایشگاه‌ها را فصلی کنند، آن هم فقط با شرکت تولیدکننده مازندرانی؛ یک‌بار به غرب استان فرصت بدهند و نمایشگاه را در آنجا برگزار کند، یک‌بار به شرق استان و یک‌بار هم به مرکز استان. فرصت‌ها باید به عدالت تقسیم شود، تبلیغات خوب صورت بگیرد، نه سرسری!

یکی دیگر از فروشندگان مبلمان در استان نیز بیان کرد: ما در سایه حمایت از تولیدات داخلی، خواهان مطالبات به‌حق صنفی خود در پی اعتراض مجدانه به برپایی چنین نمایشگاه‌هایی هستیم.

وی اضافه کرد: با این حال، صنعت مبلمان استان در ورطه نابودی قرار دارد، آیا به ما هم به همین راحتی اجازه می‌دهند در سایر استان‌ها، تولیدات خود را بفروشیم؟

شایان ذکر است بر اساس مجوزی که به غرفه‌داران ارائه می‌شود، آن‌ها نباید فروش مستقیم داشته باشند و با اعتراضات گسترده فعالان صنفی، غرفه‌داران در غالب نمایشگاه‌ها فقط ثبت سفارش می‌کنند و از فروش مستقیم تا حدود زیادی خودداری کرده‌اند.

البته از حق هم نباید بگذریم تعدادی از خریداران از این نمایشگاه‌ها نیز معتقدند فروشندگان بومی، باید قیمت‌های خود را قابل رقابت با تولیدات سایر استان‌ها کنند، آن‌ها معتقدند در میان تولیدکنندگان بومی نیز اجناس نامرغوب وجود دارد که با قیمت‌های غیرمنصفانه در اختیار خریداران قرار داده می‌شود و چنین نمایشگاه‌هایی موجب رقابتی شدن و تعدیل قیمت‌ها می‌شود.

*نمی‌توانیم کار ضعیف تحویل مشتری دهیم
فرشاد رضایی عضو هیئت مدیره اتحادیه مبلمان مرکز مازندران در گفت‌وگو با بلاغ، در خصوص بازار شب عید اظهار کرد: هر ساله و در ایام پایانی سال، شاهد افزایش تقاضا در بازار مبلمان خانگی هستیم.

وی افزود: در بازار سال‌جاری، با افزایش قیمت دلار و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده و همچنین کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا غالبا به سمت کارهای با قیمت پایین گرایش دارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مبلمان مرکز مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم موجب شده است تا اولویت انتخاب مشتریان از کیفیت به سمت قیمت متوجه شود، لذا رغبت مردم به سمت خرید مبلمان از نمایشگاه‌های فصلی در این ایام از سال است.

رضایی با بیان اینکه فعالان صنفی و تولیدی غیر بومی در این نمایشگاه‌ها بازار را در دست می‌گیرند، تصریح کرد: غرفه‌داران بومی به‌دلیل اینکه از پارچه، چوب و اقلام با کیفیت برای ساخت مبلمان استفاده می‌کنند، لذا اجناس با کیفیت در این نمایشگاه عرضه می‌کنند که طبیعتا دارای قیمت بالاتری نسبت به کالاهای دیگر غیربومی است که به لحاظ کیفیت در سطح پایین‌تری قرار دارند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم کار ضعیف تحویل مشتری دهیم، چرا که هم مشتری و هم اتحادیه و هم مجریان برگزاری نمایشگاه شاکی می‌شوند و از آن‌جا که ما نمی‌توانیم با این روش کار کنیم، بازار را در رقابت با غرفه‌داران غیر بومی می‌بازیم.

این فعال صنفی صنعت مبلمان در مازندران اضافه کرد: غالب غرفه‌داران غیربومی یا دلال‌اند یا دوره‌گرد که به عرضه کالاهای با کیفیت پایین و قیمت طبیعتا پایین‌تر می‌پردازند که از سویی دیگر قابل شناسایی و پیگیری نیستند و مشتری در موقع خرید تنها به قیمت آن کالا نگاه می‌کند و به دردسرهای بعدی توجهی نمی‌کند، چرا که در صورت هرگونه مشکلی این فروشندگان هیچ واحد صنفی و آدرسی ندارند و تنها یک کارت ویزیت با شماره ایرانسل دارند که بعد نمایشگاه غالبا خاموش است.

رضایی متذکر شد: موارد بسیاری در سطح استان داریم که مراجعه‌کنندگان، کار انتخابی و برای آن پیش پول پرداخت کردند تا کار را ظرف 10 الی 30 روز آینده تحویل بگیرند، اما پس از تماس با گوشی خاموش مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان صنعت و معدن برای حضور غرفه‌داران بومی از آن‌ها مجوز کسب می‌خواهد اما از تهرانی که در نمایشگاه حاضر است، مجوزی نمی‌خواهد، تأکید کرد: از سویی دیگر اگر کالای من بومی، غیر مرغوب باشد، قابل شناسایی هستم و بازخواست می‌شوم، اما آن تهرانی، نه قابل شناسایی است و نه قابل بازخواست؛ بعد دلالی، می‌رود که می‌رود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مبلمان مرکز مازندران بیان کرد: مردم به غرفه‌داران و کالاهای این نمایشگاه‌ها اعتماد می‌کنند و لذا کار انتخاب می‌کنند و پیش‌پول پرداخت می‌کنند اما در هنگام تحویل، می‌بینند که طرف کار آن‌ها را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند که اگر بومی باشد قابل پیگیری و شناسایی و حتی قابل عودت وجه یا غرامت است، اما غالب این شکایات متوجه غرفه‌داران غیر بومی حاضر در این نمایشگاه‌ها است.

*بازار مبلمان تحت تاثیر نوسانات دلار
رضایی ضمن ابراز گلایه فعالان این صنف از برپایی نمایشگاه‌های این دست در استان، یادآور شد: متأسفانه مسئولان و ارگان‌های برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها هیچ نظرسنجی از اتحادیه‌های صنفی در خصوص صلاحیت صنفی و فردی متقاضیان این نمایشگاه نمی‌کنند، تا حداقل این افراد دارای پروانه کسب باشند و در صورت بروز مشکل قابل شناسایی و پیگیری باشند.

وی افزود: نمایشگاه محل نمایش کالاهای با کیفیت و به‌روز بازار است، اما طی سالیان اخیر این نمایشگاه نه تنها به یک فروشگاه بزرگ تبدیل شده است، بلکه غالب حاضران، دلال‌اند.

این فعال صنفی صنعت مبلمان در مرکز مازندران با بیان اینکه 60 واحد صنفی و نزدیک به 50 کارگاه تولیدی در ساری مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: هر نمایشگاه یا کارگاهی که بسته می‌شود، چهار تا پنج خانواده از نان خوردن می‌افتند و این برای بالادستی‌ها، اهمیتی ندارد.

رضایی در بخش دیگر سخنانش به افزایش 70 درصدی چوب نراد اشاره و خاطرنشان کرد: نوسانات دلار طی ماه‌های اخیر بازار مبلمان را تحت تأثیر قرار داده است و موجب افزایش مواد اولیه شده است؛ از سویی دیگر با این هجمه‌های نمایشگاهی که دارد به بازار وارد می‌شود، شاهد تعطیلی واحدهای کسبی هستیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مبلمان مرکز مازندران در پایان با بیان اینکه واردات کالاهای بی‌کیفیت، کمر ما را شکسته است، گفت: متأسفانه با افزایش قیمت دلار و واردات پارچه‌های بی‌کیفیت چینی به‌جای ترک و همچنین واردات کالاهای ضعیف و ارزان قیمت، بازار فعالان و تولیدکنندگان را به رکود کشانده است.

در پایان آن‌چه باید مدنظر قرار بگیرد لزوم نظارت بر بازار مبلمان، چه از لحاظ کیفی در عرصه تولید و چه از لحاظ کمی و نرخ‌گذاری در عرصه فروش است، ضمن آنکه مدیریت منسجم و کارشناسانه در زمان، مکان، تعداد و صلاحیت غرفه‌داران نمایشگاه‌ها نیز از نکات قابل تأمل و توجه در برپایی نمایشگاه مبلمان در سطح استان است که امیدواریم در سال 97 شاهد اجرای صحیح و مطلوب آن با هدف حمایت از تولیدات استانی و حقوق مصرف‌کنندگان باشیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲