قدرت‌هایی که بر بدنه انقلاب تاختند تا اقتدارش را نابود سازند، اما سر از حماسه مردمی ‌درآورند و نتیجه آن مشت‌هایی بود که بر دهان استکبار محکم زده می‌شد.
۰
plusresetminus
حماسه 6 بهمن؛ الگوی امروز شجاعت‌های دلیرانه مدافعان حرم/ حماسه‌‌ای مردمی که با اهدای 40 شهید معادلات دشمن را بر‌هم زد
به گزارش بلاغ به گزارش سفیر هراز، انقلاب اسلامی‌ایران در حالی سن 40 سالگی‌اش را شروع می‌کند که درختی تنومند شده است؛ نهالی که روزی توسط دستان امام(ره) بنیان‌گذاری شد با پرورش مردم به بار نشست و امروز شاهد قدرت‌مندی‌اش در منطقه و جهان هستیم که نشان از ثمره حماسه‌های مردمان این سرزمین است.

 

قدرت‌هایی که بر بدنه انقلاب تاختند تا اقتدارش را نابود سازند، اما سر از حماسه مردمی ‌درآورند و نتیجه آن مشت‌هایی بود که بر دهان استکبار محکم زده می‌شد.

 

سال 60، نهال کوچک انقلاب محفل نا آرامی‌ها بود. تجاوزهای حکومت بعثی عراق، حمایت‌های دست‌های استکبار از هر سو، تجزیه کردستان و ترورهای فرزندان ایران همه و همه خاک این سرزمین را آشفته می‌کرد.

 

کشورهایی که در آرزوی تجزیه جغرافیای این خاک مقدس بودند، شخصیت‌هایی که با تعصبات و تحریکات جریان‌های منحرف سمت گروهک‌ها می‌رفتند، منافقان کوردلی که آرمان‌های شیطان بزرگ به خوردشان داده می‌شد، اتفاق‌های سال 60 را رقم می‌زد.

 

شبیخونی برای آمل

سایه شوم کمونیست‌ها و گروهک‌های مختلف انقلاب را آزرده خاطر کرده بود، در 6 بهمن سرنوشت این نظام نوپا آبستن اتفاقات تاریخ‌ساز بود، افسانه‌ای از دلیرانه یک شهر، ماجرای کم نظیری که در تاریخ قابل قیاس نیست و با حرف‌هایی که در پس آن نهفته است می‌توان کتاب‌های بی‌شماری نوشت.

 

قدرت‌هایی که شبیخون آمل را حمایت می‌کردند، هیچ وقت به ذهنشان خطور نمی‌کرد که مردم این شهر در مقابل چریک‌ها تاب بیاورند، اما درایت مردم تمام معادلاتشان را بر هم زد، دیدند کمرشان شکست و بساط‌شان از تاریخ ایران محو شد.

 

مردم آمل حماسه‌ای تاریخی آفریدند و آن چنان در جهان تاثیرگذار بود که امام(ره) در وصیت‌نامه سیاسی – الهی خود این‌گونه یاد می‌کند: «من از شهرستان آمل و مردم فداکار آن تشکر می‌کنم. دیدید مردم دلیر و مسلمان آمل چه به روزتان آوردند.»

 

حماسه مردمان آمل، وفاداری ملتی را در تاریخ ثبت کرد که در شرایط سختی به سر می‌برد، شهری که مزدوران شیطان بزرگ برای تسخیر و تثبیت مواضع خود در آن تلاش کردند به سرانجام نرسید، اندیشه ناشیانه‌ای که با اهدای 40 شهید نگذاشت به بار بنشیند.

 

روایت فتح

رحمت ملاری، پاسدار دادگاه انقلاب در سال 60 ضمن واکاوی حماسه 6 بهمن اظهار کرد: سال 59 وارد سپاه شده بودم در آن زمان بخاطر آزادی‌های که بنی صدر داده بود گروهک‌های چون کمونیست، فرقان و دیگر توده‌ها جان تازه گرفته بودند در آمل نیز وضع همین منوال بود.

 

وی به فعالیت‌های سازمان منافقان در آمل اشاره کرد و گفت: در محله اسپه کلا کتابخانه سید محسن مقر اعضای اصلی منافقین بود، قادی محله مرکز گروهک‌ها بود و در مناطق دیگر هم فعالیت‌های انجام می‌دادند، دادستان وقت حجت‌الاسلام اصغری همیشه با آنان صحبت می‌کردند و توانسته بودند بسیاری از آنان را به مسیر انقلاب و امام(ره) بکشانند.

 

پاسدار دادگاه انقلاب، سال 60 آمل را یکی از قطب‌های سیاسی کشور خواند و خاطرنشان کرد: آمل اولین شهری بود که حکومت مردمی ‌اعلام کرد و متفکران و اندیشمندان زیادی در این شهر حضور دارند شهر نخبگان علمی ‌و مذهبی است.

 

وی با بیان وضعیت آن روزهای آمل، تصریح کرد: در تمام طول شبانه‌روز در کنار دادستان بودیم و شب‌ها در دادگاه انقلاب می‌خوابیدیم، بعضی از شب‌ها دادستان به همراه مسئول اطلاعات عملیات به مناطق مختلف سری می‌زدند تا از اوضاع وضعیت شهر اطلاع پیدا کنند.

 

ملاری به تعریف حماسه 6 بهمن پرداخت و عنوان کرد: برای آموزش اسلحه به روستای میان‌رود می‌رفتم، بعد از اینکه آمدم چون دیر شده بود به گشت نرفتیم، در موقع خواب صدای تیراندازی شنیدیم، می‌خواستند دادگاه را تسخیر کنند، با فرمانده سپاه تماس گرفتم و او گفت تا صبح مقاومت کنید.

 

وی درباره سمتش که در آن زمان که حافظ جان دادستان و دادگاه بود، گفت و یادآور شد: به بیرون از ساختمان رفتم و کنترل برق را زدم تا در تاریکی قرار بگیریم و آنها دید کمتری به ما داشته باشند همچنان تیراندازی‌ها به سمت ساختمان ادامه داشت و یک مرد عابر نیز شهید شده بود، خواستم وارد اسلحه خانه شوم در قفل بود مجبور شدم در را بشکنم و تیربار ام ژه سه بردارم، به بالای پشت بام دادگاه رفتم و به صورت رگبار تیراندازی کردم و این غائله ختم به خیر شد و نتوانستند ساختمان را بگیرند.

ملاری این حماسه را مدیون شجاعت‌های مثال زدنی مردم آمل عنوان کرد و افزود: مردم در مقابل کمونیست‌ها اصلا جانشان را نمی‌دیدند، کارهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌دادند؛ همکارمان ذبیح‌ هاشمی‌ که انباردار بود به محض شنیدن صدای تیر از خانه امن خود و زن و بچه‌هایش بیرون آمد و در میان تیر اندازی‌ها به دادگستری رسید تا در انبار را باز کند، این مسئولیت پذیری‌ها و از خودگذشتگی‌ها خیلی زیاد بود و همه این‌گونه بودند.

 

وی با بیان اینکه شجاعت‌های دلیرانه مردان مدافعین حرم از این قبیل حماسه‌ها سرچشمه گرفته است، خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی و امروز در مدافعان حرم شجاعت‌هایی می‌بینیم که حیرت برانگیزاند، انسان‌هایی که جانشان را برای آرمان‌های بزرگ در کف دستانشان گذاشتند و هیچ ترسی به‌دل راه نمی‌دهند؛ حاضرند تمام هستی‌شان را برای انقلاب بدهند.

 

حکومت پایبند مردمانش است

این پاسدار بسیجی به اتفاقات ششم بهمن پرداخت و تصریح کرد: تنها راه ارتباطی میان کمیته و شهربانی که در خیابان امام رضا(ع) واقع شده بود پل به شمار می‌رفت که آن را بسته بودند و این کار را دشوار کرده بود.

 

وی دوام هر حکومت را پایبندی مردمانش به آن دانست و اظهار کرد: هر حکومتی پایبند مردمانش است و اگر جایگاه مردمی‌نداشته باشد فرو خواهد ریخت؛ همه مردم آمده بود تا هزاران سنگر بسازند، با چوب و بیل و هر چه داشتند آمده بودند و همه جا را سنگر کردند.

 

رحمت ملاری به بازجویی که از آنان داشت اشاره کرد و افزود: می‌گفتند ما در یک محیط بسته بودیم، اطلاعات جامع شهری در اختیارمان نبود، می‌گفتند به آمل برسید مردم به شما پناه خواهند داد در حالی که روز اعدام در استادیوم حکم تیر آنان با هم صدایی مردم داده شد.

 

وی با بیان عشق و مسئولیت پذیری در کار مردم، خاطرنشان کرد: حجت السلام اصغری روحیه سازندگی داشت، همیشه با مردم کار می‌کرد، بسیاری از افراد گروهک‌ها هم عاشق‌اش بودند و از این رو بسیاری به سمت انقلاب آمده بودند، محمد رنجبر مسئول اطلاعات عملیات بود، در لباس چوپانی به جنگل می‌رفت و از کمونیست‌ها اطلاعات می‌گرفت، شهید فضلی از دوستانی بود که شب و روز باهم بودیم حاضر بود قطعه قطعه شود، اما دست از آرمان‌هایش برندارد.

 

دوئلی میان حق و باطل

سردار محمد رنجبر به وضعیت  سیاسی-اجتماعی سال 60 اشاره کرد و گفت: دشمن بعد از پیروزی مردم ایران در مقابل شاه و استکبار جهانی منافع‌اش را درخطر دید و دست به ترور شخصیت‌های برجسته، طایفه و قوم بازی در کردستان و فعالیت‌هایی زد تا این انقلاب را تضعیف کند.

 

وی به بیان اتفاقات آن دوره پرداخت و عنوان کرد: مسئله گنبد، گروه‌بندی ترکمنان، درگیری در سیستان و مردم بلوچ و اختلافات شیعه و سنی، پیدایش جنگ نشان می‌داد، دشمن همیشه فعال عمل کرده و منتظر روزنه‌ای برای ایجاد از هم پاشیدگی بوده است.

 

مسئول اطلاعات عملیات جنگل سال 60 منطقه شمال را به‌عنوان جبهه سوم بیان کرد و افزود: خواستند در کنار جنگ تحمیلی، کردستان جبهه دیگری ایجاد کنند و با وجود سابقه دیرینه آمل و علمای برجسته این شهر باز هم خیال خامی‌داشتند که مردم با آنان همراه خواهند شد.

 

وی با بیان کردن نقش نفوذی در میان کمونیست‌ها تصریح کرد: یکبار در لباس شکارچی و بارهای دیگر در لباس گالش در میان آنان نفوذ کردم و اطلاعات زیادی بدست آوردم آنان از شهریور سال 60 تا 18 آبان فکر می‌کردند سپاه اطلاعی از آنان ندارد.

 

محمد رنجبر به اتفاقات قبل ششم بهمن اشاره کرد و گفت: در 22 آبان به مقرشان حمله کردیم و این باعث شد آنان پراکنده شوند و از قدرتشان کاسته شود، بسیاری کشته شوند و بسیاری از این وضعیت فرار کنند.

 

وی با یادآوری شب ششم بهمن، خاطرنشان کرد: آن شب با دادستان و فرمانده کمیته جلسه داشتیم، یک ساعتی طول نکشیده بود به خانه‌ام در آغوزبن رسیده بودم که صدای تیراندازی شنیدم به سپاه آمدم، تحلیل‌ام این بود که آنان تا صبح خواهند رفت، چند گردان که آموزش نظامی‌داده بودیم در مناطق جنگی بودند و نیروهای هم در محمودآباد مستقر شده بودند.

 

فرمانده عملیات کمیته نظامی،‌ این حماسه مردمی ‌را بی‌نظیر خواند و افزود: مردم جلوتر از ما سنگر درست کرده بودند و همراه با ما قدم می‌گذاشتند، بعد از آزادسازی مخابرات، دادگستری و ساختمان بسیج آنان را به طرف باغ پیرزاد می‌کشاندیم تا ظهر تمام نشده بود که این غائله تمام شد، البته اوخر 62 با دستگیر تمام اعضای این گروهک کار تمام شد.

 

مسئولان 6 بهمنی نیستند

وی مردم آمل را با بصیرت خواند و اظهار کرد: مردم در هر زمانی که احساس خطر کنند وارد صحنه می‌شوند و حماسه خلق می‌کنند، این مسئولان هستند که 6 بهمن را فراموش کرده‌اند و 6 بهمنی نیستند در حالی که مسئولان چون سربازی گوش به فرمان حضرت آقا باید باشند.

 

این جانباز شیمیایی از مراسمات شش بهمن ابراز ناراحتی کرد و متذکر شد: آنطور که باید و درخور این حماسه است کار نشده، از مراسماتی که می‌گیرند راضی نیستم، شاید بیشترین مشکل ما این است که از انقلاب چیزی نفهمیده‌ایم.

 

وی همه چیز این روزهایمان را مدیون شهدا دانست، افزود: مردم همیشه حاضر بودند؛ چه در 6 بهمن و چه در 9 دی، مسئولان باید کمی‌قدر این مردم را بدانند و به دادشان برسند، گرفتاری‌هایشان را حل و فصل کنند.

 

سردار محمد رنجبر در عملیات‌های چون بدر، مرصاد شرکت داشت و بیش از 50 منطقه مین‌گذاری را خنثی کرد، بعد از عملیات کربلای 1 و در عملیات بدر مجروح و در سردشت شیمیایی شد در سال 62 برای مبارزه به لبنان رفت و اینک یادگاری‌های زیادی به همراه دارد که در میان دردهایش با آب سر می‌کشد.

 

6 بهمن‌های امروز

به گزارش سفیر هراز؛ تمام قدرت‌های دنیا اگر امروز مقابله نظامی ‌با ایران را خودکشی محض می‌دادند، به‌خاطر حماسه‌هایی چون 6 بهمن آمل است.

 

مقام معظم رهبری در مورد 6 بهمن فرمودند: «نباید اجازه داد که این خاطره‌های پرشکوه، این حوادث بی‌نظیر و تعیین کننده تاریخ انقلاب، در ذهن‌ها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره‌ها را درست بشناسد، آنها را تحلیل کند و چراغ راه آینده خود و هدف بلند خود قرار دهد.»

 

مردمانی که نگذاشتند نا اهلان در شهر جولان دهند و شهر را تسخیر کنند، در برابر چریک ایستادند، هرچند مبارز نبودند، از زنان و مردانی ساده تا سربازانی که از جان گذشتند.

 

قضایای جاری برای یک ملت در هر برهه از زمان تکرار می‌شود؛ آنچه دیروز در آمل رخ داد، امروز در مدلی دیگر در 9 دی و ... خود را نشان داد و فردا در طرحی دیگر پا به عرصه وجود می‌گذارد؛ اما آنچه این حماسه را نابود خواهد کرد غبار فراموشی است و امروز با وجود عبور چند دهه از این حماسه نتوانستیم آن را بطوری که شایسته‌اش است عنوان کنیم، با وجود این فداکاری‌ها و از خود گذشگی‌ها که جزو تفکیک ناپذیر مردمان این شهر است، پیشینه بلندآوزه و قطب سیاسی آمل، برای یادآوری این روز هم که شده دیدار حضوری با رهبری را که مایه ی خیر و برکت ساکنین دیار علویان است برای مردم این شهر دریغ نشود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴