تاریخ انتشاردوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۴۳۴۱۹
تبلیغات شهری ساری نشان‌دهنده غفلت متصدیان فرهنگی است، کسانی که تمام مسئولیت را متمرکز بر حمایت از تعدادی از کانون‌های تبلیغاتی منصوب به خودشان کرده‌اند و بودجه‌های آن را به تاراج می‌برند.
۰
plusresetminus
ناهنجاری فرهنگی در تبلیغات شهری مازندران/ فرهنگ؛ یتیمی که حقش به یغما می‌رود
به گزارش بلاغ، فرهنگ نامتعارف تبلیغات در سطح شهر ساری و استان مازندران، به یک معضل تبدیل‌شده، تبلیغات خیابانی امری که گرچه فعالیتی مدرن و نو است اما به یکی از ناهنجاری‌ها و معضلات اساسی شهری مبدل شده است.

هنگامی‌که سخن از تبلیغات به میان می‌آید، دیگرکسی به فکر زیبایی و پیوست فرهنگی آن برای شهر نیست و گاه با عبور از این مناظر تبلیغاتی دچار تشنج فکری می‌شویم.

https://www.bloghnews.com/images/docs/files/000343/nf00343419-3.jpg
تبلیغاتی که نیاز مردم نیستند

اگر در سطح ساری گشتی بزنیم، بیشترین و پرتکرارترین مناظری که خواهیم دید بنرهای مختلف تبلیغاتی است که هرکدام سعی در جلب مشتریان خود دارند. از تبلیغات کالاهای لوکس و خارجی گرفته تا تبلیغ جذب دانشجو در خارج از کشور و ثبت‌نام مؤسسات گوناگون زبان و تورهای خارج از کشور و از همه شورتر تبلیغات گستره آرایشگاه‌های زنانه است.

تبلیغ‌هایی که به‌جرأت می‌توان گفت نیاز بسیاری از مردم نیستند، ولی این فضاسازی‌های تبلیغاتی در سطح جامعه، باعث به وجود آمدن و تقویت نوعی نیاز کاذب در اجتماع می‌شود که خود مقدمه بسیاری از معضلات و مشکلات در آینده خواهد شد.

این حواشی پررنگ زمانی اتفاق می‌افتد که ساری و مازندران با مشکلات عدیده فرهنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و روزبه‌روز بر پیچیدگی این مشکلات افزوده می‌شود. معضلاتی که سبک زندگی مردم را بیش از گذشته تحت تأثیر خود قرار می‌دهند و باعث بروز ناهنجاری در آینده می‌شود.

تبلیغات آرایشگاه زنانه ساغر و یا عمادی و... مصداقی بر این چالش است. آرایشگاهی واقع در ساری اما با تبلیغات گستره در مرکز و شرق استان، این سؤال را ایجاد می‌کند که به‌راستی تبلیغات یک سالن آرایش زنانه در ساری چرا در بیلبوردهای بابلسر، بابل، قائم‌شهر دیده می‌شود.

از این‌که علماء مرکز استان از نامگذاری برخی مراکز انتقاد کردند بگذریم، بی‌توجهی قابل‌تأمل مسئولان و بانیان فرهنگی ساری قابل‌اغماض نیست.

متصدیان فرهنگی پاسخگو باشند

طاهره بالوئی رئیس صنف آرایشگران زنانه ساری با اشاره به این موضوع، گفت: قطعاً این معضل متوجه آرایشگر و یا صنف آرایشگران زنانه نیست زیرا مسئولان ارائه مجوز و بانیان آن، نهادها و سازمان‌های دیگر هستند.

وی در دفاع از صنف خود گفت: اگر واحد صنفی آرایشگاه زنانه عملی خارج از عرف انجام دهد، قطعاً اماکن نیروی انتظامی و متصدیان فرهنگی شهر باید پاسخگوی آن باشند.

رئیس صنف آرایشگران زنانه ساری نحوه تبلیغات جدید آرایشگران زنان در این شهر را غلط دانست و افزود: بسیاری از اسم‌های مطرح‌شده در این تبلیغات از واحد‌های صنفی باسابقه ساری هستند و شاید دلیل ورودشان به این سبک تبلیغات باوجود عدم نیاز به آن، رقابت با واحدهای صنفی جدید آرایشگری در ساری است که قطعاً غلط و قابل‌پیگیری توسط متصدیان فرهنگی شهر است.

در میان سکوت و عدم اقدام مسئولین و نهادهای فرهنگی در شهر ساری، تمام سنگینی کارهای فرهنگی بر دوش مؤسسه‌ها و کانون‌های تبلیغاتی افتاده که عمدتاً به‌واسطه رابطه بازی‌ها، تمرکز بر روی درآمد بیشتر و عدم نظارت مسئولان، به هر سبکی که می‌خواهند تبلیغات محیطی را مهندسی و اجرا می‌کنند بی‌آنکه در این فرآیند تعریفی از کیفی سازی فرهنگی برای مردم ساری لحاظ شده باشد.

https://www.bloghnews.com/images/docs/files/000343/nf00343419-2.jpg
تبلیغات مازندران در انحصار  چند کانون تبلیغاتی

سید محمد احمدی آزاد مدیر کانون تبلیغاتی بهمن شمال با اشاره به چالش‌های کانون‌های تبلیغاتی مازندران، گفت: نظارت بر قراردادها و اجرای آن، حلقه مفقوده تبلیغات شهری و بین‌شهری در استان است.

وی با تأکید بر وجود انحصار در تبلیغات شهری و بین‌شهری استان، اظهار کرد: شهرداری‌ها و اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌ها به‌واسطه بدهی گسترده مجبور به واگذاری انحصاری تابلوها به کانون‌های قدرتمند استان بدون حتی کوچک‌ترین نظارت و یا وجود پیوست فرهنگی هستند.

این مدیر کانون تبلیغاتی با بیان اینکه طبق قراردادها اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌ها ناظر بر اجرا در تمام مسائل حتی فرهنگی است، تصریح کرد: این اداره همیشه نظارت فرهنگی را به فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کرده و قطعاً آن‌ها هم طی چند سال اخیر از پس این امر برنیامدند.

احمدی‌آزاد کانون‌های تبلیغاتی را مقصر اصلی این مشکل دانست و گفت: کانون‌ها با پشتوانه قدرتمند در مازندران فقط به دنبال کسب درآمدند و پیوست فرهنگی در تبلیغات آن‌ها دیده نمی‌شود.

بودجه‌های فرهنگی شهر سهم‌الارث اعضای شورا

وی با اشاره به وجود بودجه‌های کلان در بخش فرهنگی، خاطرنشان کرد: بودجه‌های فرهنگی تبدیل به بخشی از سهم‌الارث اعضای شورای شهر شده، هرکدام از اعضای شورای شهر در استان تعدادی بیلبورد در اختیار دارند و بدون توجه به وظیفه اصلی‌شان، فقط به دنبال درآمدزایی برای خود هستند.

به‌هرحال تبلیغاتی ازاین‌دست نشان‌دهنده غفلت متصدیان فرهنگی مرکز استان است؛ کسانی که تمام مسئولیت را متمرکز بر حمایت از تعدادی از کانون‌های تبلیغاتی منصوب به خودشان کرده‌اند و بودجه‌های آن را به تاراج می‌برند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴