گزارشی از پروژه ناتمام کمربندی شرقی دوم بابل

پروژه‌ای نیمه‌کاره با قدمتی ربع قرن در بابل

تاریخ انتشارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۴۲۰۵۰
با توجه به مشکلات اقتصادی دولت و شهرداری در کنار عدم مدیریت در طول سال‌های متمادی پروژه‌ای به نام کمربندی شرقی‌دوم بابل با یک‌ربع قرن عمر می‌رود تا دمل چرکینی برای عموم مردم بابل و مازندران شود.
۰
plusresetminus
پروژه‌ای نیمه‌کاره با قدمتی ربع قرن در بابل
به گزارش بلاغ، امروزه ترافیک شهری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و دغدغه‌های جامعه شهری شده است و آنچنان زندگی افراد را با خود درگیر کرده که سلامت روح و روان مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بیش از ربع قرن از تاریخ اولین برنامه‌ریزی و کلنگ‌زنی کمربندی دوم شرقی بابل می‌گذرد، که هنوز بعد از گذشت بیش از این مدت زمان طولانی بصورت نهایی این کمربندی، که می‌تواند بار ترافیکی بابل از جاده قائم‌شهر را کم کند و سربار تردد ماشین‌های عبوری مسافران به سمت داخل این شهر را از بین ببرد، هنوز بعد از تلاش‌های متعدد تکمیل نشده است.

تاریخچه این طرح

زمان شروع این طرح در دوره شورای سوم بصورت قطعی بنا نهاده شده و شهردارانی چون آقایان: فرهاد عسگری، اردشیر بیژنی، خداداد و در حال حاضر کبود فیروزجایی با این پروژه بزرگ، که از سطح استانی فراتر رفته و به نوعی ملی شده است، درگیر هستند.

وسعت و بزرگی طرح به گونه‌ای بود که بعد از گذشت یکی دو سال، طرح به سه فاز تقسیم‌بندی شد تا در کنار تملک زمین‌های در مسیر طرح، فاز به فاز به بهره‌برداری برسد.

این کمربندی در سال ۱۳۷۲ مصوب‌، در سال ۱۳۸۹ اجرا و فاز اول آن از بابلسر به بهنمیر به مساحت سه کیلومتر در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید.

فاز دوم این پروژه، که حدفاصل جاده بهنمیر به کیاکلا است، در سه و نیم کیلومتر بوده و در ادامه پروژه کمربندی شرقی دوم بابل هم به مساحت سه و نیم کیلومتر بوده که هزینه عمرانی بودجه داخلی شهرداری و بودجه‌های ملی را به دلیل وسعت کار می‌طلبید و وزارت راه نیز در برهه‌ای وارد این مسئله شد و با پشتیبانی یکی از مدیران بابلی وزارت مسکن و شهرداری در دولت اول روحانی، قرار بود این پروژه به سرانجام برسد که هنوز هم مشکلاتی بر سر راه از نگاه مسئولان وجود دارد که عمده این مسائل بار مالی سنگین طرح است.

جهت تحلیل درست این مسئله به سراغ برخی از کارشناسان و مسئولان، که با این طرح به واسطه‌ای در ارتباط بودند، رفتیم و نقطه نظرات آن‌ها را جویا شدیم.

جهت تسریع در بهره‌برداری نهایی از پروژه کمربندی شرقی دوم بابل نیازمند مشارکت مردمی هستیم

قربانعلی ولیزاده بورا در گفت‌و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که شهروندان بابلی و عموم مردم این شهرستان را با خود درگیر کرده، مسئله ترافیک است و به دلیل موقعیت جغرافیایی و حساس شهر بابل که در مسیر کریدور ترافیکی پنج استان‌های تهران، مازندران، سمنان، گیلان و گلستان در نگاه اول و در نگاه کلی به مسافران سراسر کشور خدمات ارائه می‌کند.

وی افزود: با توجه به وسعت شهرستان علی‌الخصوص شهر بابل و تبادلات سنگین تجاری، علمی، تولیدی و درمانی در سطح این منطقه، لزوم توجه به راه‌های مواصلاتی در دستور کار قرار دارد و ایجاد کمربندی دوم شرقی بابل نیز در این راستا امری بدیهی است.

فرماندار ویژه بابل ادامه داد: با توجه به بار سنگین مالی این طرح در طول بیش از ۱۵ سال از گذشت آن و اجرای فازهای یک و دو حال فاز سوم این طرح در مراحل نهایی خود قرار دارد تا کمی از بار ترافیکی این محدوده از شهرستان را کم کند.

ولیزاده تصریح کرد: در حال حاضر در فاز سوم طرح تملک زمین های حاشیه طرح به طول سه کیلومتر و عرض ۷۵ متر بار مالی بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال را در بر خواهد داشت که شهردای بابل با توجه به منابع مالی محدود خود به راحتی نمی تواند این هزینه را تامین کند و در این راستا باید در کنار خدمات دولت از خدمات و کمک های مردمی جهت این کار عام المنفعه استفاده کرد.

وی در پایان علت کندی کار را عدم موجودی کافی مالی در منابع هزینه‌ای در سطح شهرستان دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی این طرح به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه عمرانی راهی در سطح این شهرستان است که دولت‌های مختلف نتوانستند آن را به دلیل بار سنگین مالی به اتمام برسانند و من فکر می‌کنم مشارکت مردمی در تسریع کار برای پایان دادن به این پروژه می‌تواند راهگشا باشد که اگر این امر میسر شود زمین ورزشی منطقه حیدرکلا نیز با دسترسی بهتری آزاد می‌شود و می‌تواند با ایجاد برنامه‌ریزی و تجهیز از ان به عنوان یکی از استادیوم‌های خوب در سطح شهرستان و استان استفاده بهینه کرد.

با مشارکت مردمی این پروژه می‌تواند در سال ۹۷ تمام شود

مرمر فیروزپور رئیس شورای اسلامی شهرستان بابل با اعلام اینکه به سرانجام رساندن این پروژه می‌تواند مشکلات زیادی از مردم بابل در مساله ترافیک حل کند اظهار کرد: امروز با توجه به قیمت بالای زمین های این محدوده بزرگ‌ترین مشکل شهرداری هزینه تملک زمین است که هر ساله هم بر آن افزوده می شود.

وی افزود: کارهای متعدد عمرانی و خدمات اجتماعی که شهرداری‌ها از جمله شهزرداری بابل انجام می‌دهد که این اجازه را نمی‌دهد تا هزینه‌های سنگین این‌گونه پروژه‌ها را در کوتاه مدت بتواند محقق کند پس این گونه پروژه‌ها باید با کمک‌های مردمی به سرانجام برسد.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر کمی از بار ترافیکی شهر بابل به علت بهره‌برداری هر چند ناکامل از پروژه کمربندی جنوبی کم شده است اما قبول داریم که باید برای تکمیل پروژه کمربندی شرقی دوم بابل تصمیمات حجدی تری گرفت.

فیروزپور تصریح کرد: از مردم و کشاورزان این منطقه علی‌الخصوص آن دسته از عزیزانی که در راستای این پروژه بخشی از زمین‌هایشان باقی خواهد ماند باید توجه کنند که نفع عمومی و حتی شخصی این مساله از بابت ارزش افزوده در باقی مانده زمین های منطقه برایشان قابل اعتنا خواهد بود و انشاءالله با کمک و مساعدت بیشتر شهرداری را در تکمیل این پروژه همراهی کنند.

وی در مورد کمک دولت گفت: در سفر قبلی وزیر مسکن و شهرسازی قول مساعد داده شد که پس از تملک زمین‌ها و زیرسازی و جدول‌بندی‌های لازم، آسفالت این مقدار از پروژه را بر عهده خواهد گرفت که با توجه به ایجاد کمیته تملک اراضی برای این کمربندی و پیگیری‌های هفتگی، امیدواریم بتوانیم این پروژه را تا پایان سال ۹۷ به سرانجام برسانیم.

عدم مدیریت و عدم مطالبه‌گری مناسب مسئولان باعث کندی پروژه شده است

کوروش رضاپور گتابی یکی از فعالان شهرسازی در این زمینه با اشاره به ضعف مدیریت پروژه اظهار کرد: کلیت این کمربندی که نزدیک به۱۷ سال از زمان به اصطلاح استارت قطعی کار می‌گذرد و طول نزدیک به ۱۸ کیلومتری آن هنوز به بهره‌برداری نرسید، را باید در نوع نگاه مدیریتی مسئولان امر یافت.

وی افزود: چطور می‌شود در استان‌هایی مانند اصفهان، یزد و کرمان در طول یک سال بیش از ۲۰۰ کیلومتر کمربندی و بزرگراه ساخته می‌شود ولی در مازندران و بابل نتوانستیم پروژه‌ای با این اهمیت را سالی حتی یک کیلومتر از آن را کامل به بهره برداری برسانیم.

این دانشجوی دکترای شهرسازی ادامه داد: در یک اشتباه بزرگتر شاهد آن هستیم که در کنار بهره‌برداری از فازهای یک و دو این پروژه نواقص عظیمی مانند عدم روشنایی مناسب، استفاده از تابلوهاو علائم رانندگی و ایمنی در بخش هایی از دو فاز اول و در فاز سوم هستیم که در طول این سال ها باعث از دست دادن جان عزیزانی هم شده است که باید توجه کنیم که جان افراد به عنوان سرمایه های هر جامعه ای بسیار ارزشمند است.

این کارشناس عمران تصریح کرد: ضعف مدیران استانی و شهرستانی در این مسئله در کنار عدم توجه و درایت نمایندگان مجلس در طول نزدیک به دو دهه بسیار مشهود است که نتوانستند منابع مالی مورد نیاز طرح را از منابع ملی و استانی تامین نماییند و عر ساله شهرداری باید ضرر بیشتر از قبل تملک دارای بابت بالا رفتن قیمت های زمین و یا تجهیز مسیر بپردازد.

رضاپور افزود: نباید این مسئله را هم فراموش کنیم که مهمترین بخش قضیه ایجاد تقاطع غیر همسطح و زیر گذر بیش از ۱۲ مورد تعریف شده بود که به غیر از دو مورد بقیه انجام نشد و این خود در روند افزایش بار ترافیکی تا به امروز موثر بوده است.

وی در پایان گفت: نگاه غیر جهادی و عدم دلسوزی برخی افراد برای مردم باعث می شود این گونه پروژه ها به ثمر نرسد و اگر این گونه کنار گذرها که از ان به عنوان کمنربندی دوم یاد می شود زمان بیشتری برای بهره برداری کامال آن صرف شود خود در اینده به همین مشکل کمربدنی شرقی سابق دچار و عملا جزو محدوده شهری خواهد شد که باید زودتر این مسئله حل شود و نقشه شهری مناسب نیز تعریف شود.

به گزارش بلاغ، با توجه به نقطه‌نظرات کارشناسان در مورد پروژه پیر کمربندی شرقی دوم بابل آنچه که از شواهد، مصاحبه‌ها در خبرگزاری‌ها و نظرات مسئولان گذشته و فعلی شهرستان بابل بر می‌آید، این پروژه به دلیل عدم مدیریت و پیگیری مناسب از سوی برخی متولیان و هزینه‌های زیادی که در خود دارد، با رویه فعلی قادر به تامین هزینه‌های خود و تکمیل پروژه‌ای که نزدیک به ربع قرن عمر دارد، نیست و فرماندار و شهرداری باید فکر عاجلی کنند و در این میان از ظرفیت استاندار و وزیر مربوطه نیز باید بهره برد تا سرانجام این پروژه مسن ختم به‌خیر شود، که اگر چنین شود می‌توان در سال 97 شاهد افتتاح آن بود و در غیر این‌صورت، دمل چرکینی خواهد بود بر سر دل مردم بابل و مازندران و همه مسافران.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴