تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۳۳۹۲۸۱
مسئولان همواره از عزم جدی ادارات برای کاهش آمار غرقی در سواحل و معضلات فرهنگی خبر می‌دهند اما نباید فراموش کرد که از دست رفتن حتی یک نفر از هم‌وطنان نیز زیاد است.
۰
plusresetminus
دریا موهبتی که نیاز به مدیریت دارد/ ساماندهی سواحل؛ رویایی دور در مازندران
به گزارش بلاغ به نقل از مشهدسر، مازندران دارای 478 کیلومتر نوار ساحلی است که می‌تواند مزایای فراوانی برای این استان داشته باشد. جدای از آنکه مازندران توانسته از این فرصت استفاده کند یا خیر، این موهبت الهی در صورت عدم مدیریت صحیح از سوی مسئولان، می‌تواند مشکلات فراوانی را نیز به‌وجود آورد.

آمار بالای غرقی در دریای خزر و مسائل فرهنگی متعدد، موضوعاتی هستند که نیاز به مدیریت استانی و حتی فرا استانی دارد.

هر ساله از چند ماه قبل از آغاز فصل تابستان، ساماندهی سواحل در مازندران پای ثابت جلسات و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در راستای ساماندهی سواحل در مازندران اجرایی و طرح‌ریزی شده است تا شاید بخشی از دغدغه‌های مردمی در این مناطق کاهش یابد.

توصیه‌های استاندار مازندران برای ساماندهی سواحل

محمد اسلامی استاندار مازندران در جلسه ستاد ساماندهی طرح‌های دریای مازندران با تاکید بر اینکه مدیریت سواحل در استان باید سازماندهی شود، اظهار کرد: سواحل مازندران باید مدیریت یکپارچه و واحد و یک مدیر و فرمانده داشته باشد و در ساز و کار جدید، نقش‌ها و مسئولیت‌ها به‌درستی مشخص و تبیین شود.

وی بر ارتقا ظرفیت مدیریت عملکرد در سواحل تاکید کرد و افزود: مهارت‌افزایی نیروهای مختلف دست‌اندرکار در سواحل باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد و با آموزش ناجیان غریق و برگزاری مانور برای آنان زمینه عملکرد چالاک و قوی برای آنان فراهم شود.

اسلامی بر تقویت تجهیزات و امکانات لازم برای مدیریت سواحل تاکید و تصریح کرد: وسایل و تجهیزات روی آب جدی‌تر لحاظ شود و برای سواحل لوازم و تجهیزات مورد نیاز تهیه شود.

وی با بیان اینکه از ظرفیت مردم و جوامع محلی در مدیریت سواحل استفاده شود، گفت: رسانه‌ ملی باید به مردم آگاهی‌های لازم را در این باره بدهد.

استاندار مازندران با تاکید بر اعمال گردشگری مدیریت شده در سواحل، تصریح کرد: باید در نگاه به سواحل تغییر ایجاد کنیم، مدیریت و نظارت‌ها را قوت ببخشیم و قراردادها را ساماندهی و یکپارچه‌سازی کنیم.

اسلامی دریا را یکی از مصادیق امداد و نجات در مازندران دانست که می‌تواند در سطح ملی به کمک هموطنان بیاید و افزود: دریا جزو انفال است و مالک خصوصی ندارد و باید تحت مدیریت حاکمیت باشد. از ساحل می توان استفاده کرد ولی دخل و تصرف در آن ممنوع است.

شرایط موجود در حوزه ساماندهی سواحل مطلوب نیست

ساماندهی سواحل یکی از مسائل مهم مطرح شده در جلسه شورای فرهنگ عمومی بابلسر بود. بابلسر با 27 کیلومتر نوار ساحلی یکی از شهرستان‌هایی است که بیشترین نوار ساحلی را داراست و هر ساله با آمار بالای غرقی و مشکلات مختلف فرهنگی مواجه است.

سیدعلی اسد فرماندار بابلسر در این جلسه اظهار کرد: شرایط موجود در حوزه ساماندهی سواحل مطلوب نیست اما اقدامات مناسبی برای نجات جان و روح مردم در سطح سواحل شهرستان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه موانع موجود در مدت‌دار بودن قراردادهای طرح‌های سالمسازی دریا برطرف شده است، افزود: سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این شهرستان را دارند، حمایت می‌شوند.

فرماندار بابلسر ادامه داد: سرمایه‌گذاران جهت ارائه طرح‌های خود باید به ستاد سرمایه‌گذاری مستقر در فرمانداری مراجعه کنند تا پس از بررسی‌های لازم و تصویب طرح‌های آنان، برای اخذ مجوز لازم به مراجع مرتبط ارسال شود.

اسد تصریح کرد: طرح‌هایی که در بخش ساماندهی سواحل بیشترین آورده مادی و معنوی را برای شهرستان به همراه داشته باشد مورد پذیرش است و به صورت مدت‌دار به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمداسماعیل قلی‌پور امام جمعه بابلسر نیز در این جلسه با بیان اینکه در بحث ساماندهی سواحل همه مسئول هستند و باید یک قسمت از کار را عهده دار شوند، اظهار کرد: کسانی که در سطح سواحل فعالیت می‌کنند برای فعالیت باید از مراکز فرهنگی شهرستان مجوز دریافت کنند و در صورت کم‌کاری به متولیان امور پاسخگو باشند.

وی افزود: در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بحث ایجاد طرح ساحل ویژه بانوان مطرح شد و به تصویب رسید و براساس آن باید یک نقطه در سطح سواحل شهرهای ساحلی ویژه بانوان احداث و اطلاع رسانی همگانی شود.

امام جمعه بابلسر با بیان اینکه امنیت لازم در سطح سواحل وجود ندارد، تاکید کرد: برای تمام کارهایی که در سطح سواحل دریا انجام می‌شود پیوست فرهنگی ایجاد شود.

ساماندهی سواحل مازندران؛ رویایی دور

به گزارش مشهدسر، اگرچه به نظر می‌رسد عزم‌ها برای ساماندهی طرح‌های دریا و کاهش آسیب‌های ناشی از آن جدی است اما ساماندهی سواحل در مازندران رویایی دوردست به نظر می‌رسد.

مسئولان همواره از عزم جدی ادارات برای کاهش آمار غرقی در سواحل و معضلات فرهنگی خبر می‌دهند اما نباید فراموش کرد که از دست رفتن حتی یک نفر از هم‌وطنان نیز زیاد است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴