تاریخ انتشاردوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۳۶۱۲۶
در حالی‌که تخم‌مرغ یکی از کالاهای اساسی و پرطرفدار در سبد غذایی بسیاری از خانوارهای ایرانی است، با این افزایش قیمت شاهد کوچک و کوچک‌تر شدن سفره مردم و به‌ویژه اقشار کم‌درآمد خواهیم بود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، قیمت تخم‌مرغ طی روزها و هفته‌های اخیر روند افزایشی به خود گرفته است و انگار قصد بازگشت که هیچ، توقف هم ندارد.

در حالی‌که طی هفته‌های اخیر قیمت هر شانه تخم‌مرغ به 15 هزار تومان و هر دانه 500 تومان در بازار مازندران رسیده بود و پیش‌بینی‌ها بر توقف این سیر صعودی با توجه به تزریق تخم‌مرغ تنظیم بازاری به بازار استان و کشور بود، اما این امر هم مانع از افزایش قیمت آن نشد.

شیوع بیماری‌ حاد تنفسی عامل کاهش تولید

ناصر نبی‌پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران طی گفت‌وگویی در واکنش به افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار به حدود 700 تومان، اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم از محصول درب مرغدارای به طور میانگین به  7 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری حاد تنفسی در میان طیور، درباره میزان مرغ‌های معدوم شده، افزود: 13 میلیون مرغ به طور قطعی معدوم شده بود اما براساس گزارشاتی که به ما می‌رسد بیشتر شهرها درگیر این بیماری شده‌اند و تصور می‌شود تاکنون، تعداد مرغ‌های معدوم شده به حدود 14 تا 15 میلیون قطعه رسیده باشد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه قیمت نهاده‌های دامی نیز همچنان بالا است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما وقتی قیمت کالایی بالا می‌رود، دیگر شاهد افت آن نخواهیم بود.

قیمت 550 تا 600 تومانی تخم‌مرغ در بازار مازندران

کامران هاشمی در گفت‌وگو با بلاغ عنوان کرد: علی‌رغم اظهارات برخی رسانه‌ها در خصوص قیمت 20 هزار تومانی هر شانه تخم‌مرغ اما این موضوع در مازندران صحت ندارد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت توزیع هر شانه تخم‌مرغ به واحدهای عرضه 15 هزار تومان است که با احتساب سود 10 درصدی، با قیمت 16 هزار و 500 تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران در خصوص عوامل نوسانات هفته‌ای بازار تخم‌مرغ پاسخ داد: شیوع بیماری حاد تنفسی در میان مرغ‌های مادر تخم‌گذار به‌ویژه در ورامین، اصفهان و قم شاهد کاهش تولید و در نتیجه افزایش تقاضا و افزایش قیمت هستیم.

هاشمی با بیان اینکه غالب تخم‌مرغ مورد نیاز مازندران از استان‌های دیگر تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: قیمت هر عدد تخم‌مرغ برای تک فروشی، 550 تا 600 تومان در بازار مازندران است.

احتمال افزایش قیمت دور از انتظار نیست

علی‌اصغر ایمانی عامل پخش تخم‌مرغ در مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما وقوع بیماری آنفولانزای مرغی را دلیل اصلی افزایش قیمت این کالا عنوان و اعلام کرد: طی روزهای اخیر شاهد افزایش 300 تومانی هر شانه تخم‌مرغ در بازار بوده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر، هر شانه تخم‌مرغ با قیمت 15 هزار و 500 تومان به واحدهای خرده‌ فروشی توزیع می‌شود و با قیمت 16 تا 17 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

این عامل پخش تخم‌مرغ در استان متذکر شد: احتمال افزایش 500 تومانی هر شانه تخم‌مرغ طی روزهای آتی دور از انتظار نیست.

افزایش تقاضا و کاهش تولید عوامل اصلی گرانی تخم‌مرغ


حسین نگهدار نیز در این‌باره به خبرنگار بلاغ گفت: بیماری آنفولانزا در واحدهای تولیدی مرغ‌های تخم‌گذار سایر استان‌های کشور موجب شده است تا شاهد افزایش قیمت این کالا باشیم.

وی افزود: وقتی یک واحد مادر تخم‌گذار درگیر بیماری می‌شود، کاهش تولید را خواهیم داشت که جایگزینی آن، زمان‌بر است و طی این بازه، شاهد افزایش قیمت به‌دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا خواهیم بود.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی مازندران عنوان کرد: در حال حاضر صادرات این کالا منتفی شده است و از سویی دیگر بحث واردات هم در حال انجام است تا بازار به وضع تعادل برگردد.

نگهدار اضافه کرد: در چند ماه قبل، میزان تولیدات تخم‌مرغ مازاد بر مصرف کشور بود و صادرات هم انجام می‌شد، اما به یک‌باره بیماری حاد تنفسی، تعادل را بر هم زد.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی مازندران در پایان سخنانش اذعان کرد: هر ساله در فصل زمستان میزان تمایل مصرف به تخم‌مرغ افزایش می‌یابد و این افزایش تقاضا از یک‌سو و شیوع بیماری و همچنین کاهش تولید از سوی دیگر موجب این افزایش قیمت شده است.

در حالی‌که تخم‌مرغ یکی از کالاهای اساسی و پرطرفدار در سبد غذایی بسیاری از خانوارهای ایرانی است، با این افزایش قیمت شاهد کوچک و کوچک‌تر شدن سفره مردم و به‌ویژه اقشار کم‌درآمد خواهیم بود.

امری که این روزها بعد از گرانی‌های یلدا، افزایش قیمت تخم‌مرغ، مرغ، شیر و لبنیات نگرانی مردم را برای موج گرانی متأثر از افزایش قیمت بنزین و نوروز پیش‌رو بیشتر و بیشتر کرده است.

حال باید منتظر ماند و دید مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط چه تمهیداتی را برای کنترل بازار اتخاذ خواهند کرد؟!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴