تاریخ انتشاردوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۳۶۰۶۹
در نمایشگاه لوازم یدکی ساری تنها تعداد معدودی از تولیدکنندگان از استان و استان‌های دیگر وجود دارند که به عرضه و نمایش برخی لوازم جانبی خودرو پرداخته‌اند.
۱
plusresetminus
به گزارش بلاغ، اولین نمایشگاه قطعات و لوازم یدکی خودرو در ساری از یکم تا چهارم دی‌ماه در حالی با تبلیغات گسترده در مرکز مازندران و شهرهای مجاور در حال برگزاری است که با بازدید از این نمایشگاه در می‌یابید که این نمایشگاه بیشتر از آن‌که به معرفی و نمایش قطعات و لوازم یدکی تولیدکنندگان داخلی و بومی بپردازد، شبیه به یک بنگاه یا نمایشگاه بزرگ فروش خودرو است.


نمایشگاهی که با حضور نمایندگی‌های فروش خودروهای داخلی و خارجی بسته شده است و خبری از قطعه‌سازها و تولیدکنندگان بومی و داخلی نیست و شاید بهتر بگوییم به‌ندرت است.


در حالی‌که انتظار بازدیدکنندگان از این نمایشگاه، مجموعه‌ای نمایشگاهی گسترده شامل غرفه‌های گوناگون تولیدات داخلی در بخش صنعت داخلی و لوازم یدکی آن است اما با حضور در این نمایشگاه، این تصور و ذهنیت از خاطرتان کاملا محو می‌شود و کم‌کم سرگرم تماشای خودروهای خارجی و داخلی و همچنین خودروهای قدیمی لوکس و کلکسیونی و حتی موتورسیکلت خواهید شد.


با ورود به این نمایشگاه در خواهید یافت که بخش وسیعی از این نمایشگاه به نمایش خودروهای گوناگون خارجی مستقر در این مجموعه و نمایندگی‌های آنان اختصاص یافته است که شاید گرفتن عکس سلفی بازدیدکنندگان، هیجان انگیزترین بخش بازدید از این نمایشگاه باشد تا شاید طی مسافت چند کیلومتری به محل برگزاری، حداقل به یک سلفی متفاوت انجامیده باشد.


باید اذعان کنیم در این نمایشگاه تنها تعداد معدودی از تولیدکنندگان از استان و استان‌های دیگر وجود دارند که به عرضه و نمایش برخی لوازم جانبی خودرو نظیر کف‌پوش و تجهیزات تعمیرگاهی  نظیر دستگاه بالانس، عیب‌یاب وغیره و همچنین برخی خدمات نظیر کلاج اتوماتیک و دزدگیر پرداخته‌اند که این امر هم قانع‌کننده به‌نظر نمی‌رسد.


هرچند به‌نظر می‌رسد شاید مسئولان برگزاری با تعیین نرخ 140‌ هزار تومانی برای هر متر از فضای نمایشگاه و همچنین حضور نمایندگی‌های گوناگون، بیشتر دنبال اهداف تجاری و کسب درآمد هستند، اما باید به این موضوع اشاره کنیم که حمایت از تولیدات داخلی که موضوعی لاینفک از اقتصاد مقاومتی است در این نمایشگاه، کم‌رنگ و شاید بیرنگ بوده است.
 

از سویی دیگر حضور گسترده خودروهای قدیمی و کلکسیونی و همچنین انواع موتورسیکلت نیز همخوانی و تناسبی با این نمایشگاه نداشته است که شاید به‌دلیل عدم استقبال احتمالی از این نمایشگاه، مسئولان برای پر کردن فضای نمایشگاه اقدام به استفاده از آنان شده باشند.

یکی از بازدیدکنندگان از این نمایشگاه در خصوص ارزیابی‌اش از این نمایشگاه به ما گفت: علی‌رغم اینکه در این نمایشگاه قطعاتی ندیدیم، بلکه غالب خودروهای حاضر نیز چینی هستند و برندهای روز دنیا در این نمایشگاه حاضر نبودند.


احمدی بازدید کننده دیگری با بیان اینکه در این نمایشگاه بیشتر از آنکه قطعات ببینیم، خودرو دیدیم، عنوان کرد: اگر تعداد کمی هم تولیدکننده و لوازم جانبی خودرو بود، غالبا وارداتی بودند و حاضران تنها نمایندگان فروش آن لوازم بودند.

وی افزود: بخش عظیمی از نمایشگاه هم به خودروهای قدیمی اختصاص داشت که به‌نظر نمی‌رسد موضوعیتی با نمایشگاه داشته باشد.

این بازدیدکننده با بیان اینکه در واقع اینجا، بیشتر به نمایشگاه خودرو شبیه است تا نمایشگاه قطعات و لوازم یدکی، بیان کرد: این عدم حضور بیانگر آن است که یا ما در مازندران تولیدکننده قطعات نداریم و یا اینکه اصلا دعوت نشده‌اند. شاید هم لابی و دست‌های پشت پرده‌ای برای حضور در این گونه نمایشگاه‌ها وجود دارد، شاید هم این عدم حضور، اعتراض قطعه سازان به این دست از نمایشگاه‌ها باشد.


در ادامه حضورمان در این نمایشگاه به یک فرد مطلع برخورد کردیم که اذعان کرد: در استان مازندران نزدیک به 40 قطعه ساز وجود دارد که هم‌اکنون تنها 15 واحد آنان، فعال هستند.

وی افزود: عدم حضور برندهای معروف خارجی به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی و بسته‌بودن سامانه ثبت‌سفارش خودروهای خارجی ‌است که منجر شده تا این برندها، سبد پری از محصولات در اختیار نداشته باشند تا جوابگوی متقاضیان باشند.

در بخش پایانی این گزارش باید به این نکته اشاره کنیم که برگزاری نمایشگاه‌ها فرصت خوبی برای جلوه‌نمایی ظرفیت‌های استانی در بخش‌های گوناگون است که با فراهم آمدن فرصتی تازه، راه‌های جدیدی را برای تعامل، توسعه و بازاریابی حاضران مهیا خواهد کرد.

در این راستا، باید این نکته را یادآور شویم که در گام نخست باید این ظرفیت در اختیار تولیدکنندگان داخلی و بومی قرار داده شود و از سویی دیگر، نگاه تجاری و درآمدزایی از این ظرفیت جای خود را به نگاه حمایتی به بخش تولید دهد تا شاهد توسعه باشیم.

در پایان باید این نکته را هم اضافه کنیم که برگزاری نمایشگاه‌های جزیره‌ای در استان، علی‌رغم وجود محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در مازندران خود معضلی جدی در این بخش محسوب می‌شود که پرداختن به این موضوع در این مقال نمی‌گنجد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴