در پی هشدار کارشناسان به خطر محصولات تراریخته برای سلامتی و محیط زیست، در بسیاری از کشورها موجی برای ممنوعیت این نوع محصولات ایجاد شده اما همچنان قوت غالب مردم ایران محصولات دست‌کاری شده ژنتیکی است.
۰
plusresetminus
وقتی قوت غالب مردم ایران محصولات دست‌کاری شده ژنتیکی است/ کشت برنج تراریخته در مازندران!
به گزارش بلاغ به نقل از مشهدسر، چندی است که با افزایش اطلاع‌رسانی عمومی در مورد ماهیت خطرناک محصولات تراریخته که به لحاظ ژنتیکی دست‌کاری شده‌اند، افکار عمومی نسبت به این مسئله حساس شده و منتظر پاسخگویی مسئولان هستند.

چندی پیش علی‌محمد شاعری نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی به این مسئله واکنش نشان داد و اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت و گمرک هیچ‌گونه حساسیتی برای جلوگیری از واردات محصولات تراریخته ندارد.

وی افزود: میلیون‌ها تن محصولات تراریخته بدون هیچ‌گونه برچسب‌گذاری وارد کشور می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: من مقابل ورود محصولات تراریخته و دست‌کاری شده ژنتیکی می‌ایستم و اجازه تاخت و تاز در این حوزه را نمی‌دهم، چرا که سلامت افراد باید رعایت شود و همه ما مسئول هستیم.

38  کشور تولید محصولات تراریخته را ممنوع کردند

در پی هشدار کارشناسان به خطر محصولات تراریخته برای سلامتی و محیط زیست، در بسیاری از کشورها موجی برای ممنوعیت این نوع محصولات ایجاد شده است.

در این میان 38 کشور استفاده و کشت محصولات تراریخته را در کشورشان ممنوع کرده‌اند. 28 کشور عضو اتحادیه اروپا شامل اسکالند، ولز، ایرلند شمالی‌، آلمان، فرانسه، هلند، مالتا، قبرس، یونان، بلغارستان، روسیه، صربستان، کروتیا، ایتالیا، مولداوی، لتوانی،  استرالیا، لهستان، اسلوواکی، آذربایجان، بوسنی ، لوگزامبورگ،‌ اوکراین، نروژ و سوئیس، همچنین چهار کشور آمریکایی شامل بلیز، پرو، اکوادور و ونزوئلا هم استفاده از محصولات تراریخته را ممنوع کرده‌اند. در آسیا نیز چهار کشور ترکیه، قرقیزستان، بوتان، عربستان سعودی و در آفریقا دو کشور الجزیره و ماداگاسکار استفاده از محصولات تراریخته ممنوع شده است.

48 درصد برنج تولیدی در گیلان و مازندران تراریخته است!

ایران نه تنها کشت این محصولات را ممنوع نکرده بلکه در حمایت از آن بندی را در برنامه‌ ششم توسعه گنجانده بود. از سوی دیگر به گفته دبیرکل خانه کشاورزی و وزیر اسبق جهاد کشاورزی، سالانه 5.5 میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‌‌شود. در بدنه دولت هم موافقان زیادی به دنبال ترویج کشت محصولات تراریخته هستند.

از سوی دیگر برخی منابع آگاه می‌گویند کشت برنج تراریخته در شمال کشور انجام می‌شود.

زهرا جوکار یکی از محققانی که در زمینه محصولات تراریخته تحقیقاتی را انجام داده است، بیان کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از انجمن بیوتکنولوژی ایران، 48 درصد برنج تولیدی در استان‌های گیلان و مازندران تراریخته است. موضوع مهمی که به علت تخلف یکی از مسئولان که دارای پرونده قضایی در دولت اصلاحات است، اکنون دامن‌گیر کشور شده و جالب‌تر اینکه این فرد در دولت یازدهم مسئولیت تولید محصولات تراریخته و عرضه انبوه را در بازار عهده‌دار شد.

وی گفت: اکنون جای بسی تعجب است که وزارت بهداشت به عنوان رکن اصلی در تأیید یا عدم تایید سلامت محصولات تراریخته تاکنون موضع مشخصی اتخاذ نکرده است. فراموش نکنیم که مسئله امنیت غذایی و سلامت جامعه که به نحوی ارتباط مستقیم با امنیت ملی کشور دارد، موضوعی راهبردی و تعیین کننده است. با گذر از بسیاری از مشکلات برنامه ششم توسعه، یکی از خطرات بسیار مهلک در این برنامه، نفوذ امنیتی از طریق قانونی کردن  کشت یا واردات تراریخته‌هاست.

کالاها بدون برچسب زیستی وارد بازار ایران می‌شوند

پرفسور علی کرمی عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله در همایش «تراریخته‌ها و تهدیدات زیستی» در دانشگاه مازندران در بابلسر، با اشاره به اینکه تراریخته عوارض بسیاری برای انسان و محیط زیست دارد، اظهار کرد: در حالی که بر اساس مطالعات قرار بود تراریخته موجب افزایش غذا و کاهش سموم شود اما این امر برعکس شده و بر اساس آزمایشات مختلف، تراریخته‌ها موجب می‌شوند آسیب‌های زیادی به محیط زیست و انسان وارد شود.

وی افزود: یکی از آسیب‌های تراریخته‌ها، تضعیف سیستم ایمنی بدن و آسیب به سلول‌های کبدی است.

کرمی تصریح کرد: 64 کشور قوانین اجباری برای برچسب‌زنی را اجرایی کردند اما در ایران هنوز این اتفاق نیفتاده و کالاها بدون برچسب زیستی وارد بازار می‌شوند.

به گزارش مشهدسر، اغلب روغن‌های کلزا، آفتابگردان و سویای تولید داخل تراریخته محسوب می‌شوند.

با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان متوجه شد به همت دشمنان خارجی و بی‌کفایتی برخی از مسئولان، قوت غالب مردم ایران از محصولات تراریخته تشکیل شده است.

حال اینکه علت اصرار بر عادی ماندن مصرف محصولات تراریخته در ایران از سوی مسئولان چیست و چه کسانی پشت پرده تصمیم گرفته‌اند قوت غالب ایرانیان دست کاری شده و تراریخته باشد، مشخص نیست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴