تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۳۳۳۸۰۵
شهرداری نکا اکنون با پشت سر گذاشتن مراحل زیباسازی و بهسازی ظاهری، نیازمند توجه به تحول درونی و ترمیم جدی لایه‌های داخلی خود در راستای خدمات‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از پیک نکا، در زمان نزدیک به دو ماه از تغییر در رأس مدیریت شهری نکا، اکنون می‌توان ادعا کرد که موج جدیدی از اقدامات روبنایی در قالب پروژه‌های کوتاه‌مدت و زودبازده در راستای ایجاد جو اجرایی و روانی در میان لایه‌های گوناگون شهری و شهروندان صورت گرفته است.

یکی از اقدامات جالب توجه در همین راستا را باید نگاه به درون مدیریت جدید شهرداری نکا بیان کرد که با شعار تغییر از خود و سرایت آن به لایه‌های مختلف جامعه توانست موجی از تحول‌خواهی را هم در بدنه مجموعه شهرداری و هم شهروندان ایجاد کند.

به پایان رساندن پروژه بهسازی و زیباسازی ساختمان اداری، محوطه، نمازخانه و مجموعه ورزشی شهرداری نکا اقدامی قابل تحسین و الگوساز از سوی این مجموعه در راستای یک نشاط اداری، اجرایی و مردمی بوده که بهانه‌ای شد تا در همین راستا به برخی نکات مهم دیگر نیز بپردازیم.

 
نیاز به تغییر از درون

در کنار تمام اتفاقات خوب چند وقت اخیر از سوی شهرداری نکا برای شهروندان اما باید مهم‌ترین نکته قابل توجه برای جناب شهردار را عمقی‌نگری در متن اتفاقات در حال وقوع در بطن بدنه شهرداری نکا قلمداد کرد.

شهرداری نکا بیش از انقلاب ظاهری نیازمند تحول درونی است که البته توجه به ظاهر و ایجاد نشاط به عنوان موتور محرک و عامل تلنگر در میان کارکنان یک ایده شایسته و قابل تقدیر به شمار می‌آید.

اما به نظر می‌رسد بطن بروکراسی اداری مجموعه شهرداری را باید مانند یک ساختمان کلنگی طوفان‌زده که هر از چندگاهی شخصی بر رأس آن نشسته و براساس نظر خود به این سو و آن سو کشانده ابتدا کاملاً ویران کرد و با فاکتورهای مدرن امروز در کنار فرهنگ غنی ایرانی اسلامی از نو مهندسی کرد و ساخت.

تنبلی، خمودی، فرار از کارهای بزرگ، شانه خالی کردن از تحول سازنده و در یک کلام عدم اعتقاد به تحول آنی و لحظه‌ای برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مردم را باید درد امروز شهرداری به عنوان خانه دوم مردم بیان کرد.

البته این دردی مزمن و درونی است که شاید در ظاهر چندان به نظر نیاید اما در باطن آنچنان مرموزانه همچون موریانه درحال نابودی این بدنه است که اگر دیر جنبیده شود این بدنه جوان، توانمند و آینده‌دار نیز مانند بسیاری از پرسنل کهنه‌کار با هزارها اتهام باید از کار خود کنار بروند.

در سال‌های اخیر متأسفانه شاهد اتفاقات ناخوشایند فراوانی در مجوعه شهرداری نکا بوده‌ایم به گونه‌ای که هر از چندگاهی فردی با اتهاماتی مواجه شده و سرانجام خدمت وی درسی می‌شود برای سایر کارکنان.

به نظر می‌رسد بیماری مسری و البته قابل علاج در مجموعه شهرداری نیاز به یک مدیریت، بازرسی و کنترل مداوم، تزریق روح خلاقیت و البته فضای لازم برای بازی دادن و نتیجه گرفتن از طرفیت‌ها و خلاقیت‌های موجود دارد.

صرف شعار دادن و بیان مطالبات، طرح‌ها و اقدامات پیش رو نه تنها سبب ایجاد روحیه در پرسنل و کل مجموعه نشده بلکه تجربه شهرداران سابق نشان داده که سرخوردگی، تنبلی و فرار از ستگ بزرگ برداشته شده از سوی مدیران برای کارکنان را در پی دارد.

حال انتظار می‌رود تا شهردار نکا با مرور گذشته شهرداری این شهر و آنچه به مرور زمان بر آن گذشته است نسبت به در پیش گرفتن ناخواسته همان مسیر شهرداران گذشته مراقبت جدی به عمل آورد که دنباله‌روی از همان خط‌ومشی یقیناً دلسردی و عدم اعتماد خود مجموعه و درنتیجه مردم را به همراه دارد.

 
شهرداری خانه دوم شهروندان

در همین راستا سیدمهدی احمدی شهردار نکا در مراسم بهره‌برداری از ساختمان اداری و نمازخانه شهرداری نکا شهرداری را خانه دوم شهروندان توصیف و اظهار کرد: شهرداری محل رجوع قالب مردم بوده و باید از نما، نظافت و تمیزی خاصی برخوردار باشد که در همین راستا مکانی در شأن شهروندان بازسازی شد.

وی افزود: فکر شد که اگر بخواهیم زمین چهار هزارمتری ساختمان جدید شهرداری ساخته شود نیاز به بیش از چهار سال زمان نیاز دارد که برای خروج از این وضعیت نسبت به بهسازی ساختمان فعلی و نمازخانه مجموعه شهرداری نکا اقدام شد.

شهردار نکا با بیان کافی نبودن ساختن مسجد و تعمیر آن خواستار حضور یک روحانی به صورت روزانه به منظور اقامه نماز جماعت در محل نمازخانه شهرداری نکا از امام جمعه شهرستان شد.

این مسئول این اقدام را نمونه‌ای از ما می‌توانیم برشمرد و اضافه کرد: نشان داده شد همچنان که اینجا را ساختیم می‌توانیم با بهره‌گیری از توان و ظرفیت فراوان پرسنل شهرداری شهر را نیز بسازیم.

وی همچنین با بیان نزدیک به 150 میلیون تومان صرف هزینه در پروژه بهسازی شهرداری نکا، گفت: طرح ساختمان شهرداری نکا براساس طرح ایرانی اسلامی تنظیم شد که تعمیرات دیواره و کف، نقاشی اطراف و نمای بیرونی ساختمان شهرداری و شورای شهر در کنار بازسازی نمازخانه و بهسازی مجموعه ورزشی شهرداری ازجمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

احمدی به محوطه‌سازی و فضای سبز نیز اشاره و تصریح کرد: در همین حال سیستم دوربین امنیتی مداربسته مجموعه نیز راه‌اندازی شده و با حل سیستم امنیتی و رفاهی به این توجه شد که کار کردن پرسنل در یک محیط تمیز و منضبط سبب افزایش روحیه و کارایی مجموعه می‌شود.

وی افزود: با این اقدامات تلاش شد تا به پرسنل مجموعه شهرداری بیان شود که باید سازندگی شهر را ابتدا از خود شهرداری آغاز کرد و اینکه ما می‌توانیم چراکه در حدود یک ماه موفق به انجام این پروژه شدیم.

شهردار نکا با بیان پیگیری چند پروژه با جدیت تمام تا قبل پایان سال 96، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها شامل چند پروژه روبنایی و زیربنایی می‌شود که زیباسازی، تجهیز فضای سبز و پارک‌ها و نورپردازی شهر در قالب پروژه‌های روبنایی تعریف شده هستند.

در پایان این مسئول  اضافه کرد: در حوزه روبنایی تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان سال بتوانیم به حد مطلوبی از ارائه خدمات به شهروندان برسیم و در کنار آن نیز تلاش می‌شود تا آرامستان شهر نیز احیا و در آخرین پنجشنبه سال 96 تحویل مردم شهرستان داده شود.

 
توجه به مردم فقیر بدون پارتی

همچنین آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی امام جمعه نکا در جمع کارکنان شهرداری نکا به موضوع سلامت در دین و دنیا پرداخت و با اشاره به سلامت امنیت در سطح جامعه ایران باوجود گرفتاری کشورهای مسلمان در آتش فتنه دشمنان خواستار توجه بیشتر به سلامت معنوی و اخلاقی مردم شد.

وی افزود: سلامت در دین همان دزدی نکردن، سو استفاده نکردن، به بیت‌المال خسارت وارد نکردن، اختلاس نکردن و به جان، حقوق و ناموس دیگران دست‌اندازی نداشتن است که خود را به جای خدا ننشانیم بلکه خود را نخواسته و خدا را بخواهیم.

امام جمعه نکا با بیان اینکه اگر خداترسی در وجود انسان وجود نداشته باشد چه بسیار بازرسی و نظارت نیز نمی‌تواند آن را کنترل کند، خاطرنشان کرد: با وجود کنترل خطاکاران باید به این بی‌اندیشیم که این انسان مجرم چه رشدی کرده است.

این مسئول اضافه کرد: دنیای امروز تنها می‌خواهد که جنایت اتفاق نیفتد اما خداوند و دین نه تنها می‌خواهد جنایتی اتفاق نیفتد بلکه می‌خواهد این انسان رشد نیز بکند بنابراین با ابزارهای کنترل، بازرسی و از این دست تنها دست و پای افراد را می‌بندیم که کج نجنبند اما چه مقدار رشد می‌کنند.

وی گفت: زمانی که به افراد تقوا، فرهنگ، بینش و انگیزش داده شود و خود فرد به خاطر ترس خدا و وجدان خود رشد کرد این هم جلوی جنایت را گرفته و هم فرد را رشد داده است.

محمدی لائینی خاطرنشان کرد: اگر افراد در ادارات نیز کار خود را در ابتدا با درخواست نور از خداوند آغاز کنند سبب ایجاد امنیت می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه اگر فردی در خانه خود امنیت، کرامت و احترام نداشته باشد چه فایده را به همراه دارد.

وی افزود: زیباسازی ظاهری به صورت مستقیم به درد کارکنان و غیر مستقیم به درد مردم می‌خورد چراکه کارکنان در یک محیط بانشاط بهتر کار می‌کنند پس در واقع شهرداری مانند خانه اول باید همان احترام، امنیت و حرمت را مردم در آن داشته باشند.

امام جمعه نکا با بیان توجه به مردم فقیر بدون پارتی در شهرداری به عنوان خانه دوم مردم، تأکید کرد: تعبیر شهرداری به عنوان خانه دوم مردم باید با همه پیامدهای آن پیاده شود تا واقعاً مردم در آن مانند خانه خود احساس آرامش و امنیت داشته باشند.

 
چند پیشنهاد به شهردار نکا

به نظر می‌رسد اقدامات روبنایی صورت گرفته از سوی شهرداری در مدت زمان چند ماه گذشته نشان از وجود عزمی قابل ستایش برای ایجاد یک تحول روبنایی و زیربنای در سطح شهر دارد.

حال اینکه تا چه اندازه در رسیدن به اهداف تعیین شده موفقیت لازم کسب شود بستگی به میزان توان شهردار نکا در جاری ساختن روح تحول و نشاط در بدنه شهرداری برای انجام کارهای بزرگ و نوآورانه دارد.

البته پیشنهاداتی به شهردار نکا برای پیمودن هرچه بهتر مسیر خدمت به شهروندان وجود دارد که در ادامه بیان می‌شود تا با در نظر گرفتن آن‌ها هم خود عملکرد قابل قبولی را بر جای گذاشته و هم مردم بتوانند طعم شیرین خدمت سازنده و هدفمند را بیش از پیش بچشند.

برهمین اساس انتظار می‌رود شهردار نکا بیش از بیان و اعلام عمومی تمام پروژه‌ها و ایجاد یک توقع کاذب در افکار عمومی بیشتر به انجام کارها پرداخته و در زمان لازم نسبت به اطلاع‌رسانی آن‌ها اقدام کند.

چراکه بالا بردن سطح توقع مردم و نخبگان شهر شاید در ابتدا عامل محرکی در راستای ایجاد فضا برای یک مدیر تلقی شود اما از سوی دیگر یک خودزنی نرم نیز به شمار می‌آید که سبب ایجاد حاشیه و عدم تمرکز برای مدیران و در نتیجه ناتوانی در دست‌یابی به آنچه بیان می‌گردد شود.

از سوی دیگر انتظار می‌رود تا شهردار نکا سقف‌ها را در این شهر بالاتر ببرد بدین معنی که سقف خلاقیت، اعتماد به نفس، تحمل شرایط سخت کار برای دست‌یابی به یک نتیجه آرامش‌بخش، کار و ابتکار در سطح شهر نکا و به خصوص بدنه شهرداری نیاز به یک تلنگر و تحول جدی دارد.

شهر نکا در این متن شامل تمام اقشار و بدنه شهر از نخبگان علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در کنار پیمانکاران مختلف اجرایی، عمرانی، فرهنگی و هنری می‌شود که شاید به علت عدم توجه در سال‌های گذشته چندان رشد نکرده باشند اما می‌توان با کمی اعتماد و ارائه تجربه این شهر را به دست فرزندان همین شهر به رونق و پیشرفت رساند.

همچنین در نظر گرفتن کرامت سه قشر مرتبط با بدنه شهرداری نکا که خود کارکنان شهرداری، مراجعه کنندگان و عموم مردم شهرستان را شامل می‌شود از اهمیت بسزایی برخوردار است بدین معنی که شهرداری نکا باید با بهره‌مندی از کاکنان فهیم با کرامت بالا به خدمت‌رسانی کریمانه به مردم مشغول باشد.

حفظ احترام مردم با وجود حق شهرداری در بسیاری از امور اصلی است که می‌تواند بازه زمانی خدمت‌رسانی را به یک دوران طلایی، ماندگار و فراموش نشدنی از یک مدیر در اذهان مردم بدل سازد.

 
استفاده از ظرفیت تحولی شب

و در آخر اینکه انتقال بخشی از بدنه اجرایی شهرداری به شیفت شب نیز مورد بررسی قرار گیرد، چراکه انجام برخی از امور پیش پا افتاده و دست و پا گیر در طول روز علاوه بر ایجاد مزاحمت برای مردم از سوی دیگر سبب کندی انجام آن برای خود مجریان می‌شود.

شاید بیان شود که این کار در طول شب سبب ایجاد مزاحمت صوتی برای مردم می‌شود، اما باید این درک را ایجاد کرد که اولاً این مزاحمت ناخواسته بوده دوم اینکه در راستای ایجاد آرامش و رفاه خود مردم بوده و سوم اینکه مدت زمان آن همیشگی نبوده و در مدت بسیار کوتاهی صورت می‌گیرد که امکان تحمل آن وجود دارد.  

از سوی دیگر به نظر می‌رسد موج روانی و نوبینی قابل ایجاد برای مردم زمانی که پس از گذراندن استراحت شب در ابتدای صبح با یک تغییر و تحول در سطح شهر مواجه می‌شوند خود غیرقابل توصیف است.

حال تصور کنید که مردم از ابتدا در جریان تغییر لحظه به لحظه در یک پروژه شهری باشند که در این صورت چندان نباید انتظار وجود شوق و شور ناشی از آن در میان شهروندان را داشت، در صورتی که مواجه شدن مردم با یک تغییر هرچند کوچک اما ناگهانی و غیرمنتظره یقیناً اثرات ناشی از آن را بیش از ابعاد خود آن پروژه بر قلب و ذهن مردم خواهد نشاند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما