تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۳۲۳۴۳
حضور متکدیان که این روزها نه تنها زیبایی شهر، بلکه روح انسان را آشفته می‌کند و در برزخ وجدانی که نمی‌داند او مستحق است یا خیر، تنها می‌گذارد.
۰
plusresetminus
ایجاد مرکز جمع‌آوری متکدیان؛ گامی به‌سوی حل معضل تکدی‌گری در مازندران
به گزارش بلاغ، تکدی‌گری پدیده‌ ناهنجاری‌ است که این روزها رشد قارچ گونه یافته، این معضل اجتماعی امروزه به‌قدری گسترش پیدا کرده که دیگر فقط برای رفع نیازهای مادی نیست، بلکه به صورت شغلی حرفه‌ای در میان برخی افراد تبدیل شده است.

تکدی، پدیده‌ای شرافت‌شکن و در حال رشد

تیپ‌های جدیدی که هر روزه از گداها رونمایی می‌شود یکی کیفش را گم کرده، یکی نسخه پزشک در دست دارد، یکی اسپند دود می‌کند و ادعای محتاج بودن می‌کنند.

با نگاهی واقع‌گرایانه می‌توان کاملاً دریافت این افرادی که در پیاده‌روها با برچسب گدایی همراه عروسک‌های زنده این طرف و آن طرف می‌روند تا درجه احساسات عابران را قلیایی‌تر کنند، به وسعت ناهنجاری‌های اجتماعی می‌افزایند، افرادی که میزبان‌شان پیاده‌روهای شهر است، به‌خوبی زمینه فسادهای گسترده‌ای را در خود جای می‌دهد.

متکدیان آمل جمع‌آوری می‌شوند

سید جعفر رسولی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل ضمن تشکر از همه ارگان‌ها در جمع‌آوری متکدیان گفت: با کمک دستگاه قضا، شورای اسلامی‌شهر، شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی و سایر دستگاه‌های مرتبط توانستیم مکانی که متعلق به بهزیستی است به‌صورت آزمایشی به جهت جمع‌آوری متکدیان بپردازیم.

وی با اشاره به فعالیت 40 روز مرکز حیات نو در آمل، خاطر‌نشان کرد: در طول این مدت حدود 80 نفر متکدی جمع‌آوری شد که از این تعداد 7 نفر کودک، 50 نفر خانم و 23 نفر مرد هستند.

متکدیان در انتخاب محل تکدی، به‌روز عمل می‌کنند

سید جعفر رسولی آغاز به کار مرکز جمع‌آوری متکدیان حیات نو در آمل را حل بخش عمده‌ای از مشکلات در سطح شهرستان دانست و افزود: هم‌اکنون متکدیان به محلات و روستاها پناه آوردند و به درب منازل مردم می‌روند و احساسات آنها را جریحه‌دار می‌کنند تا مردم به آنها کمک کنند‌.

وی خدمات‌رسانی به متکدیان جمع‌آوری شده را در این مرکز به‌صورت شبانه‌روزی دانست و بیان کرد: باید مایحتاج اولیه جهت نگه‌داری آنان به مدت 72 ساعت فراهم شود، بیشتر متکدیان شهرستان باتوجه به آغاز کار مرکز حیات نو حضورشان در سطح شهر سخت شد و به مکان‌ها و محلات پناه آوردند که این موضوع نیز توسط بخشداران و دهیاران باید به فرمانداری و مراکز مرتبط گزارش شود تا آنها در اسرع وقت ورود پیدا کرده و نسبت به جمع‌آوری آنان اقدام کنند.

لزوم بازگرداندن شرافت گم‌شده به متکدیان

علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندارمازندران با بیان برخورد مناسب با متکدیان تصریح کرد: متکدیان نیز مانند دیگر اعضای جامعه انسان هستند، حق زندگی دارند، اشرف مخلوقاتند و خداوند بعد از اینکه انسان را آفرید به خودش تبریک گفت و وظیفه سازمان‌ها است که به کارشان رسیدگی کنند و با درستی رفتار کنند.

وی با تاکید اینکه بد سرپرستان باید به بهزیستی سپرده شوند، تاکید کرد: نباید ابزار دست دیگران شوند و نباید از آنها سوء استفاده شود و با کسانی‌که از کودکان و زنان بدسرپرست استفاده‌های نابجا مثل پدیده شوم تکدی‌گری می‌کنند، نیروی انتظامی ‌باید با آنها برخورد کند.

یونسی به تکدی‌گران اتباع بیگانه اشاره کرد و گفت: برای پیگیری امور مربوط به اتباع بیگانه و جابجایی آنها برای بردن به اردوگاه باید تمامی ‌مخارج ایاب و ذهاب را خودشان پرداخت کنند‌. در شهرستان آمل با مدیریت خوب فرماندار و سایر دستگاه‌های دولتی، مجمع خیرین آمل یکی از سازمان‌های مردم نهادی است که در سطح استان حرف اول را می‌زند و واقعاً در تمام زمینه‌ها خوش درخشید که جای تشکر و قدردانی از مجموعه این سازمان باید داشت.

بسته‌های فرهنگی برای متکدیان

وی با بیان طرح بسته فرهنگی به متکدیان عنوان کرد: اداره بهزیستی به اتفاق کمیته امداد و سازمان تبلیغات باید کار فرهنگی بکنند و روی افرادی که موقتاً به مرکز حیات نو منتقل می‌شوند کارهای فرهنگی انجام شود و یک بسته فرهنگی دراختیار این عزیزان قرار دهند‌.

معاون سیاسی امنیتی استاندار، کودکان خیابانی را عمدتاً کودکان طلاق دانست و اظهار کرد: در رابطه با جمع‌آوری کودکان خیابانی همت خوبی انجام شد، معمولاً این کودکان بچه‌های طلاق هستند و از نعمت داشتن پدر و مادر محروم هستند و هیچ‌گونه سرپرستی هم ندارند، لذا بهزیستی متولی این امر است تا آنها را ساماندهی کند‌.

وی با بیان اینکه اداره بهزیستی و کمیته امداد باید هفته‌ای 2 روز در مرکز جمع‌آوری متکدیان حضور یابند، خاطرنشان کرد: نیازمندی‌های این مرکز را بررسی و آنرا برطرف کنند و با برنامه‌ریزی‌های لازم یک نفر پزشک جهت مداوا و بستری شدن متکدیانی که احیاناً دچار بیماری هستند‌، اعزام کنند.

ضرورت تداوم جمع‌آوری متکدیان

یونسی حضور شبکه بهداشت را در مرکز حیات نو لازم و ضروری دانست و افزود: شبکه بهداشت هفته‌ای یک‌بار به متکدیان جمع‌آوری شده و مسئولین مرکز حیات نو سربزنند تا دچار مشکل نشوند و بهزیستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به جمع‌آوری افرادی که در سطح خیابان بلاصاحب و متکدی هستند، اقدام کند و بعد از شناسایی افراد تلاش شود تا خانواده‌های آنها را پیدا کنند و تحویل خانواده‌های‌شان دهند.

به گزارش بلاغ، پیاده‌رو میزبان کودک بود، ساعت‌ها در روی زمین می‌نشست و مگس‌ها دست از سرش بر نمی‌داشتند، همیشه خواب بود همراه زنی که با چادر مندرس و رنگ و رو رفته‌اش، کاسه‌ای حلبی مقابلش به سکه‌هایی که عابران می‌انداختند نگاه می‌کرد.

تکدی‌گری، غبار غمبار نشسته بر سیمای مازندران

حضور متکدیان که این روزها نه تنها زیبایی شهر، بلکه روح انسان را آشفته می‌کند و در برزخ وجدانی که نمی‌داند او مستحق است یا خیر، تنها می‌گذارد.

متکدیان این روزها در حال جمع‌آوری هستند و اگر این روال راه اصولی پیش گرفته باشد باید به تمام زحمت‌کشان این عرصه تبریک گفت که نه تنها شهر را از انفجار آسیب‌های بعد آن خلاص خواهند کرد، بلکه به این متکدیان که جزء شهروندان این شهر هستند، امرار معاش درست را خواهد آموخت که اگر اینطور نشود و فقط به جمع‌آوری این گدایان بسنده شود، طولی نخواهد کشید این عرصه معیوب دوباره راه گذشته را به پیش خواهد کشید‌.

به امید اینکه شهری پویا و بدور از متکدی داشته باشیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴