تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۳۲۳۹۴۸
شهرستان سیمرغ نامی به بلندای خلبان شهید احمد کشوری دارد، این دیار بااستعداد در زمینه فرهنگی، کشاورزی و علمی، برای پروازی دوباره نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.
۰
plusresetminus
«سیمرغ» دیگر تاب محرومیت ندارد/ سیمرغ نیازمند همکاری بیشتر مسئولان
به گزارش بلاغ، در آذرماه 91 بود که به دستور رئیس‌‌جمهور وقت، بخش کیاکلا با انتزاع از قائم‌شهر به شهرستان سیمرغ تغییر نام داد.

این شهرستان تازه‌تأسیس به‌دلیل رشادت 150 شهید به‌ویژه امیر سرلشکر خلبان احمد کشوری و به‌پاس رشادت و دلاوری‌های این شهید به نام کد پروازی او که به سیمرغ معروف بود، با هدف پیشرفت همه‌جانبه و خدمت به مردم این خطه، فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

از شهید کشوری همین بس که رهبر معظم انقلاب درباره آن بزرگوار فرمودند: شهید کشوری از «مؤمنین بالله» و «رجال صادق» در راه این انقلاب بود.

سردمداران جاهل با خیال ضعف انقلاب و کشور، قصد عقده‌گشایی و تصرف خاک سرشار از حماسه ایران(ایلام) را داشتند که فرزندان این سرزمین کهن و پیروان دین نبی(ص) و علی(ع) به دفاع برخاستند و شهید کشوری‌ها چون مرغان ابابیل و با ادوات کم، سجیل را بر آنها فرو ریختند و پس از تحمل زحمات و محنت فراوان، با اتحاد، همدلی و توکل به خدا از کیان خود دفاع و دشمن را تار و مار کردند که البته در این میان، کشوری ستاره‌ای دیگر بود.

شهید کشوری، اسطوره مقاومت در روزهای خون و خطر، مردی که افتخار اسلام و هوانیروز بود، مردی که ارتشی نمونه لقب گرفت، دلاوری که همه عشقش اسلام و امام بود، شهیدی که در دامان پدر و مادری باایمان پرورده شد.

اما سیمرغ قله‌های سرافرازی ایران همچنان غریب و ناآشنا برای اطرافیان است، سیمرغی که از زحمات و تلاش‌های مادری مهربان متولد شد، مادری که همیشه نگران سیمرغ جوان بود.

همه فکر و ذکر مادر سیمرغ «مرحومه فاطمه سیلاخوری» پیشرفت مردم بود و تا زمانی که زنده بود امکان نداشت، سیمرغ هر هفته یک مهمان کشوری را به‌خود نبیند اما با رفتنش گویا سیمرغ هم فراموش ‌شده است، مهمانانی که پای درددل‌های مادر سیمرغ می‌نشستند و گوش به مشکلات و مسائل مردم این شهرستان فرا می‌دادند، دیگر گویا سراغی از سیمرغ ما نمی‌گیرند.

شاید بد نباشد یادآوری کنیم دکتر روحانی در اولین سفر خود به استان مازندران در دیداری مهم با با نخبگان، ایثارگران و علما هشت دقیقه از زمان 45 دقیقه‌ای صحبت‌های خود را به شهید کشوری و شهید شیرودی اختصاص داده و از این دو افتخار آفرینان دفاع مقدس یاد کردند.

رئیس جمهور در این دیدار درباره شهید کشوری گفت: در اوایل سال 58 نیاز شدید به فعالیت هوانیروز و نیروی هوایی داشتیم و من برای شکستن اعتصاب و تحصن نیروی هوایی و هوانیروز مسئول شدم و یکی از جاهایی که برای شکستن تحصن سفر کردم، هوانیروز کرمانشاه بود.

روحانی ادامه داد: وقتی به این شهر رسیدم ابتدا به داخل سالنی رفتم و برای خلبانان اندکی صحبت کردم و گفتم که چند ساعت بعد برای سخنرانی پایانی و به‌قولی اتمام‌ حجت حضور پیدا می‌کنم.

وی افزود: از سالن سخنرانی به سمت دفتر فرماندهی رفتم که در آنجا خلبان کشوری و شیرودی وارد اتاق شدند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: کشوری را کم‌وبیش از قبل می‌شناختم و ایشان از چهره‌هایی بود که در ارتش حضور داشت اما فعالیت انقلابی نیز انجام می‌داد.

وی ادامه داد: هر دو مثل شیر غرنده در آن شرایط سختی که داشتیم حاضر شدند و کشوری گفت تو اصلاً اعتنایی به این‌ها(خلبانان) نکن، تحصن را می‌خواهند بشکنند‌، می‌خواهند نشکنند.

روحانی بیان کرد: آنها گفتند که چقدر پرواز می‌خواهی؟ ما دو نفر انجام می‌دهیم؛ از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب به‌طور مداوم پرواز می‌کنیم و همین کار را انجام دادند.

رئیس‌جمهور گفت: تمام مأموریت‌های رزمی هوانیروز را برای چند روز که ما مشکل داشتیم، این دو نفر انجام می‌دادند و پرواز می‌کردند.

روحانی اظهار کرد: شهید کشوری و شهید شیرودی هر دو جزو افتخارات ارتش جمهوری اسلامی ایران، جزو افتخارات نیروهای مسلح و جزو افتخارات این دیار هستند، یکپارچه این دو نفر شهامت، شجاعت و احساس وظیفه در زندگی‌شان بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وقتی جنگ شروع شد واقعاً این دو نفر شیر غرنده میدان بودند، افزود: روزهای اول دفاع مقدس خیلی مشکلات داشتیم و ارتش و سپاه شرایط خاصی داشتند، در آن شرایط ما در برابر نیروی زرهی عراق مشکل داشتیم چرا که در برابر نیروی زرهی باید نیروی زرهی مقابله کند اما امکانات و شرایط نبود.

وی بیان کرد: هوانیروز و نیروی هوایی کار نیروی زرهی ما را انجام می‌دادند و یکی از آن خلبانان شجاعی که در ماه‌های نخست جنگ فوق‌العاده تلاش کردند، شهید کشوری و شیروی بودند.

سهم شهرستان سیمرغ از سفر رئیس‌جمهور افتتاح ورزشگاه 5 هزار نفری شهدای سیمرغ بود که توسط سیدرضا صالحی‌امیری نماینده رئیس‌جمهور در سفر به سیمرغ، افتتاح شد،
ورزشگاهی که این روزها حرف و حدیث‌های فراوانی پشت‌سر آن است که بیان آن در این یادداشت نمی‌گنجد.

پنج‌سالی از شهرستان شدن سیمرغ می‌گذرد و طی این سال‌ها یکی از خواسته‌ها و معضلات مردم و مسئولان سیمرغ نبود راه ارتباطی مناسب و استاندار است که طی سفر ریاست محترم جمهور مشکلات و نیازمندی‌ها این شهرستان در قالب یک گزارش به اطلاع وزیر آموزش ‌و پرورش و نماینده ویژه رئیس‌جمهور رسید.

در این گزارش که در 14 بند تنظیم‌شده بود به ترتیب اولویت نیازمندی‌های سیمرغ به اطلاع نماینده ایشان رسید که شاید بد نباشد این گزارش بعد از بروزرسانی در اختیار استاندار جدید مازندران قرار گیرد تا به طور جامع با نیازمندی‌های این شهرستان آشنا و گام موثری در جهت رفع آن برداشته شود.

یکی از بندهایی که در آن گزارش 14 بندی به آن اشاره شده بود ایجاد ظرفیت‌های مناسب شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جویای کار بود که گام‌های برداشته شده در این زمینه مشخص نیست.

دیگر بند اشاره شده در آن گزارش 14 بندی تعریض و چهارخطه کردن محورهای منتهی به شهرستان‌های قائم‌شهر، جویبار، بهنمیر و بابل بود که به طور مختصر به بررسی آن می‌پردازیم.

شهرستان سیمرغ و شهر کیاکلا به لحاظ موقعیت مکانی و جغرافیایی نسبت به چند شهر بزرگ مازندران، مرکزیت دارد ولی از راه‌های مناسبی برخوردار نیست و همت و کمک مسئولان در این زمینه لازم است چراکه راه‌ها یکی از عوامل پیشرفت هر شهر، روستا و شهرستان محسوب می‌شود.

این شهرستان ظرفیت خوبی برای دسترسی آسان‌تر مسافران و گردشگران جاده فیروزکوه به قائم‌شهر از دریای مازندران در سواحل بهنمیر و بابلسر است.

در هفته دولت سال 95 شاهد افتتاح تعریض و بهسازی فاز اول راه ارتباطی سیمرغ ـ قائم‌شهر با حضور علی نبیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران همچنین شاهد آغاز و کلنگ‌زنی تعریض و بهسازی راه ارتباطی سیمرغ ـ بهنمیر هم بوده‌ایم که این پروژه با پیشرفت 45 درصدی از کمبود اعتبارات رنج می‌برد.

در نهمین روز دهه فجر سال 94 هم با حضور علی‌رضا یونسی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران به طول 4.6 کیلومتر و اعتبار 4 میلیارد و 600 میلیون تومان کلنگ‌زنی شد که این پروژه هم با یشرفت 25 درصدی خود از کمبود اعتبارات رنج می‌برد.

از دیگر مشکلات شهرستان سیمرغ می‌توان به پل تاریخی تلار که پل ارتباطی سیمرغ به بابل نیز محسوب می‌شود، اشاره کرد با این توضیح که پل تلار با عرض کم و قدمت 100 ساله سبب ترافیک و ایجاد خطرات احتمالی در این مسیر شده که شاید بی راه نباشد پل تلار را پلاسکو سیمرغ معرفی کنیم که می‌طلبد پل جدیدی در کنار آن احداث شود.

محور سیمرغ به بابل هم با پیگری‌های نماینده مردم بابل از سمت بابل عملیات تعریض آن مدتی است که آغاز شده است.

یکی دیگر از مسائلی که سیمرغ با آن روبه‌رو است، مشکل آب‌های سطحی است که ادامه پروژه احداث زهکش برای اراضی شمالی شهرستان به‌دلیل ماندابی آب‌های سطحی و هدایت و خروج هرزاب‌ها، اصلاح و احیای اراضی باتلاقی و آبگیر در راستای ایجاد بستر مناسب برای چند کشت شدن و افزایش ظرفیت تولید محصولات کشاورزی شهرستان، ضرورت دارد.

که در این حوزه هم با اعتبارات ملی تجهیز و نوسازی بیش از هزار و 200 هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان سیمرغ انجام شد و دولت گام مؤثری در افزایش راندمان و بهره‌برداری از زمین‌های کشاورزی شهرستان برداشت اما با این وجود تجهیز و نوسازی حدود 60 درصد از اراضی شالیزاری سیمرغ و ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ باقی مانده است.

جمعیت سیمرغ بر اساس سرشماری سال 95 برابر با 19 هزار و 376 نفر است که غالب اصلی این جمعیت را کشاورزان و دام‌داران تشکیل می‌دهند و اقتصاد شهرستان نیز بر پایه کشاورزی و دام‌پروری است.

بنا به اظهار کارشناسان امر این منطقه از مازندران دارای حاصل‌خیزترین زمین‌ها و بهترین محصولات کشاورزی است که میوه‌هایی چون بلال، توت‌فرنگی و کیوی این شهرستان، بسیار شناخته‌شده و معروف هستند که معروفیت برخی محصولات این شهرستان به استان‌های مرکزی کشور هم رسیده که از این استان‌ها هم برای خرید محصولات کشاورزی به سیمرغ مراجعه می‌کنند.

با وجود این پتانسیل عظیم در بخش کشاورزی اما این شهرستان از نداشتن صنایع تبدیلی رنج می‌برد که لازم است در این حوزه هم اقداماتی صورت گیرد.

استقرار نیافتن تمامی ادارات در این شهرستان نیز از جمله مشکلات مردم شهرستان سیمرغ است که باید مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد چرا که بعد از گذشت پنج سال از ارتقای کیاکلا به سیمرغ، اداراتی همچون اداره ثبت‌ اسناد و املاک، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، آب و فاضلاب روستایی، تأمین اجتماعی، بهره‌برداری و توزیع آب، جمعیت هلال‌احمر، شیلات و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در شهرستان مستقر نشده و با شهرستان‌های هم‌جوار مشترک است.

کیاکلا به‌عنوان شهری با قدمت بیش از نیم‌قرن است اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و همواره از محرومیت‌ها رنج می‌برد.

وضعیت اورژانسی آب در سیمرغ هم از دیگر مشکلات این شهرستان است که طبق صحبت فرماندار و مدیر آبفای شهرستان‌های قائم‌شهر و سیمرغ از 150 کیلومتر طول شبکه آب‌رسانی روستایی این شهرستان حدود 60 کیلومتر فرسوده و در شبکه آب رسانی حوزه شهری هم حدود 30 کیلومتر فرسوده است.

مطالب مطرح شده شاید تنها بخشی از مشکلات این شهرستان 20 هزار نفری باشد.

به گزارش بلاغ، سیمرغ، سرزمین سیمرغ خونین‌بال ایران اسلامی، «خلبان شهید احمد کشوری» است، همان شهید گران‌قدری که فرماندهی تیم آتش هوانیروز در استان ایلام را بر عهده داشت و در دفاع از خاک، نظام، ولایت و مردم میهن خالصانه به میدان آمد و نگذاشت ذره‌ای از خاک پاک کشور به دست بیگانگان بیفتد.

سیمرغ می‌خواهد پروازهای موفقیت‌آمیزی برای اعتلای ایران اسلامی داشته باشد و مواضع خصمانه و ددمنشانه دشمنان دین خدا را با جنگ نرم و اقتصاد مقاومتی موشک‌باران کند، سیمرغ برای این موفقیت‌ها نیاز به همکاری بیشتر مسئولان نظام لازم دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴