نکته مهم درچند سال اخیر این است که این بازار از شکل سنتی و بومی خود خارج شده و مأمن فروشندگان غیر‌بومی با کالاهای متنوع غیراستاندارد و غیرمجاز شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، یک بازار محلی با قدمتی بیش از 100سال و در فضایی زیبا و پرجنب‌وجوش، پر از میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ، پرنده‌های زنده، ماهی، صنایع‌دستی، ابزار و ادوات کشاورزی، که با دست‌ساخته شده‌اند، و هر محصول دیگری که فقط باید در شهرهای شمالی پیدا کنید، در این بازار محلی شهر جویبار یافت می‌شود. جمعه‌بازار هر هفته در شهر زیبای ساحلی جویبار برگزار می‌شود شهری که امروز دنیا آن را به نام پایتخت کشتی جهان می‌شناسد.

بازاری کهن با دنیایی از خاطرات

این بازار به دلیل هم‌جواری با روستاهای اطراف، محلی برای عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی بومیان منطقه شده است، که به راحتی می‌توانند ضمن فروش محصولات خود مایحتاج روزمره زندگی خود را نیز ازاین بازار تهیه کنند.

این بازار هر هفته خریداران بی‌شماری از اکثر نقاط شهرستان‌های مازندران و سایر استان‌ها به سمت خود جذب می‌کند، که می‌توان آن را یک مرکز بزرگ تجاری دانست.

دراین بازار هفتگی حدود 600 نفر فروشنده حضور دارند که هر هفته محصولات خود را در جمعه بازار جویبار عرضه می‌کنند. نکته مهم درچند سال اخیر این است که این بازار از شکل سنتی و بومی خود خارج شده و مأمن فروشندگان غیر‌بومی با کالاهای متنوع غیراستاندارد و غیرمجاز شده است.

جمعه‌بازار جویبار بیمار شد، لطفاً بداد او برسید

مسئولین بهداشت و درمان شهرستان جویبار در جلسات مختلف اداری بر غیر بهداشتی بودن برخی از محصولات خوراکی، آرایشی و بهداشتی در این بازار تأکید می‌کنند و از سوی دیگر، مسئولین اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان بر غیراستاندارد و قاچاق و غیرمجاز بودن بسیاری از کالاهای عرضه شده هشدار می‌دهند.

محمودفیرزجایی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان جویبار دراین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: جمعه بازار جویبار محلی برای عرضه انبوه کالاهای قاچاق است و کسی نیز به این موضوع اعتراضی نمی‌کند.

وی افزود: انواع کالاهای قاچاق ازجمله کفش، لوازم آرایشی و پوشاک با حجم وسیعی در جمعه بازار به فروش می‌رسد.

قطعاً جمعه‌بازار جویبار را می‌توان نظارت و هدایت کرد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت جویبار در پاسخ به این سؤال که نظارت بر فروشندگان با چه نهادی است گفت: به دلیل اسکان غیر ثابت، این فروشندگان قابل نظارت نیستند زیرا ممکن است هفته‌ای در ابتدای بازار، وسط یا انتهای بازار حضور داشته باشند به همین دلیل نمی‌توان نظارت دائمی و دقیقی انجام داد.

فیروزجایی به راهکار مبارزه با کالای قاچاق دراین بازار اشاره و عنوان‌کرد: شهرداری به عنوان متولی کلی این بازار می‌تواند با ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن فروشندگان، جلوی بسیاری از عرضه‌کنندگان کالاهای قاچاق و غیرمجاز را بگیرد.

وی افزود: دراین صورت می‌توانیم با اجرای گشت نظارت در این مکان با همکاری نهادهای ذی‌ربط از ورود کالاهای قاچاق و غیرمجاز جلوگیری کنیم.

وقتی نظارت و حمایت نباشد، همه‌چیز حتی بازار پررونق جویبار هم بیمار می‌شوند

محمدجعفری معاون مرکز بهداشت و درمان شهرستان جویبار به مشکلات بهداشتی جمعه بازار جویبار اشاره و عنوان کرد: عدم امکان نظارت سریع و گسترده بر کیفیت کار دستفروشان، استاندارد نبودن کالاهای عرضه شده و فاقد مشخصات و قاچاق، عدم رعایت ضوابط بهداشتی در تهیه، نگهداری و عرضه کالا، عدم وجود زیرساخت‌های لازم بهداشتی عمرانی، عرضه فرآوردهای خام دامی، طیور و ماکیان در شرایط کاملاً غیربهداشتی، احتمال انتشار انواع و اقسام بیماری‌های مشترک انسان و دام و بیماری‌های عفونی و ... از جمله مشکلات جمعه بازار جویبار است.

وی بر لزوم ساماندهی صحیح و اصولی این اماکن تأکید و اظهار کرد: باید برنامه ریزی اصولی، کیفی و مناسب در جهت بهبود زیرساخت‌ها و بسترهای اصلی آن، بهبود وضعیت ظاهری آن با اولویت حفظ بافت سنتی جمعه بازار توسط متولیان امر و ارگان‌های ذیربط، اطمینان از اجرای موازین بهداشتی از سلامت مواد غذایی عرضه شده مصرف کنندگان آن‌ها در این بازار سنتی انجام شود.

از سوی دیگر جدای از مسائل بهداشتی، این بازار بنا به گفته بسیاری از کسبه‌های شهر موجب کاهش آورده اقتصادی به شهرستان شده و ضربه بزرگی را به وضعیت اقتصادی شهر وارد کرده است.

ضرورت انتفاع مردم و کسبه از جمعه‌بازار

البته فشار اقتصادی ناشی از برپایی این بازار بر دوش کسبه و مغازه‌داران شهر جویبار است، به‌طوری که با نزدیک شدن به روز جمعه مغازه‌داران شهر جویبار با کاهش شدید فروش محصولات و کالاهای خود روبرو هستند.

معلمی یکی از پوشاک فروشان شهر جویبار در این ارتباط گفت: فروش پوشاک در طول سال در زمان‌های خاصی رونق دارد، ولی جمعه بازار باعث شده همان دوران طلایی فروش نیز چیزی نصیب ما نشود.

وی افزود: زمان‌هایی وجود دارد که حتی به اندازه اجاره بهای مغازه فروش نداریم.

این فروشنده خاطرنشان کرد: معمولا کسانی که در جمعه بازار بساط می‌کنند غیر بومی هستند و محصولات خود را به مردم این شهرستان می‌فروشند که این برای ما و برای وضعیت اقتصادی شهرستان یک سم است.

به گزارش بلاغ، با توجه به ماهیت وجود جمعه بازار، در ضرورت برپایی آن شکی نیست زیرا به عنوان یک برند فرهنگی برای شهرستان ثبت شده است و اخیراً توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت ملی رسیده است، اما چیزی که جای نقد دارد گسترش غیر منتظره و دور از انتظار این بازار است.

حدود و ثغور جمعه بازار قدیمی جویبار مشخص است، ولی بازاری که امروز در جویبار برپا می‌شود محدوده مشخصی ندارد و در سال‌های اخیر شاهد گسترش بیش از حد و بی‌ضابطه بازار بوده‌ایم که منجر به عرضه کالاهای بی‌کیفیت و حتی قاچاق شد. براین اساس می‌طلبد نهادهایی که به نوعی مرتبط با این بازار هستند با اقدامات پیشگیرانه و برنامه‌ریزی و ساماندهی دقیق از عرضه کالاهای غیربهداشتی و قاچاق جلوگیری کنند تا ضمن حفظ سلامتی مراجعه‌کنندگان به این بازار وضعیت اقتصادی شهر نیز از آسیب‌ها در امان بماند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴