کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاغ گزارش می‌دهد

رانت و لابی، جاذبه شورا برای منفعت‌طلبان/ وقتی همه‌چیز حتی شورا هم طعم جناحی به خود می‌گیرد

12 شهريور 1396 ساعت 0:07

اگر هر حرکتی در این مملکت دارای رنگ و لعاب جناحی سیاسی است، شما را به‌خدا شوراهای شهر و روستا را که قانون غیرسیاسی اعلام کرده است، لااقل جناحی نکنید که با این کار کشور را همواره دچار درجازدن کرده‌اید.


به گزارش بلاغ، شورا و دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود، از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در مقاطع مختلف به آن تصریح و تاکید شده و از افتخارات نظام اسلامی و رمز پایداری و ماندگاری آن در قبال انواع توطئه‌های خرد و کلان جهانی است.
 
شوراهای شهر و روستا، تجلی مردم‌سالاری دینی

انتخابات در نظام اسلامی ایران، مظهر باور عمیق نظام اسلامی به محور بودن مردم در اداره کشور و دخالت عموم در تعیین سرنوشت‌شان است.
 
انتخابات در جمهوری اسلامی زمینه‌های لازم برای چرخش نخبگان و دگرگونی در بخش‌هایی از گروه حاكمه را بطور مستمر فراهم می‌سازد. در یك نظام مردمی قدرت در چرخش است و بطور مداوم دست به دست می‌گردد. هیچ كس برای همیشه از دستیابی به قدرت محروم نمی‌شود. بنابراین رقابت و انتخابات به معنای نبرد مرگ و زندگی نیست. هنگامی كه گروهی خود را بر سر دو راهی مرگ و زندگی ببیند، امكان مقاومت خشونت‌ آمیز در او افزایش می‌یابد، در حالیكه در نظام مردم ‌گرای اسلامی، انتخابات به معنای حذف از صحنه نیست بلكه چرخش سیاسی و دست به دست گشتن قدرت می‌باشد.
 
انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا از نمادهای شاکله سیاسی جمهوری اسلامی مبتنی بر حضور مردم در همه عرصه‌های اجتماعی است؛ اما در میان همه انتخابات‌ها در جمهوری اسلامی، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از گستره فراگیر و ویژگی بی‌نظیری برخوردار است که گویای اهمیت این نهاد مردمی در نظام اسلامی می‌باشد.
 
انتخابات با هدف رفاه و آرامش مردم

طبیعی است در نظام‌های مردم‌گرا، تامین رفاه و آرامش مردم باید هدف انتخابات در گزینش افراد باکفایت و با صلاحیت باشد.
 
انتخابات به عنوان عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهم‌ترین مجرای تحقق حاكمیت مردم است. نظام مردم سالار نظام حاكمیت مردم بر سرنوشت خویش، نظام داشتن حكومتی برخاسته از مردم و پاسخگو در برابر مردم است. برگزاری انتخابات مشاركت‌آمیز و رقابتی احساس مسئولیت نظام در مقابل خواست‌های جامعه را افزایش می‌دهد. انتخابات موجب افزایش احساس مسئولیت حاكمان در مقابل خواست‌های جامعه می‌شود.
 
انتخابات و نتائج آن از منظر مقام معظم رهبری نیز درخور توجه اساسی است، آنجا که می‌فرمایند: "انتخابات، مظهر حضور مردم است. انتخابات، هم حقّ مردم و هم وظیفه آنهاست. حقّ مردم است؛ برای این که بیایند و مدیر اجرایی کشور را انتخاب کنند. تکلیف مردم است؛ چون با حضور شما، نظام تقویت پیدا می‌کند؛ اسلام عزیز می‌شود؛ حاکمیت اسلام در دنیا سرافراز می‌گردد و توطئه دشمن - که اسلام را به جدایی از آراء مردم متّهم می‌کند - باطل می‌شود. حضور شما می‌تواند دفاع از اسلام و کشور و انقلاب محسوب شود. هر مقدار این حضور وسیع­تر و قوی­تر باشد، نشانه اقتدار بیشتر نظام اسلامی است. نظام اسلامی در مقابل چشم­های دوستان و دشمنان خود در دنیا به این می‌بالد که تعداد حاضر شوندگان در پای صندوق‌های رأی، زیاد است. این مایه افتخار نظام اسلامی است. "
 
سکاندار بصیر کشتی انقلاب در ضرورت حضور مردم پای صندوق‌های انتخابات می‌فرمایند: "آحاد ملت ما باید بدانند آنچه بکارند، می‌دروند. بعضی ممکن است در رأی گیری شرکت نکنند؛ بعد بگویند چرا فلان کار نشد. شما باید شرکت می‌کردید و آن کسی را که فکر می‌کنید می‌تواند این کار را انجام دهد و می‌پسندید، انتخاب می‌کردید تا آن طور که می‌خواهید، بشود. نمی‌شود ما در انتخابات شرکت نکنیم؛ بعد نتیجه انتخابات احیاناً آن طور که ما می‌پسندیم، نشود؛ سپس بگوییم چرا نشد! بله، وقتی انسان شرکت نکند، همین است. همه باید شرکت کنند؛ این یک وظیفه است؛ هم وظیفه اسلامی است، هم وظیفه میهنی و ملی است و حفظ عزّت و شوکت کشور به این وابسته است".
 
انتخابات شوراها در مازندران

در انتخابات 29 اردیبهشت امسال، با توجه به اصلاح ماده 7 قانون انتخابات شوراها و قوانین ابلاغ شده برای این انتخابات در زمینه تعداد اعضاء، امسال راه‌یافتگان به اتاق‌های شورای شهر و روستا در مازندران کمتر از دوره گذشته بود.
 
در این دوره برای حوزه‌های شهری ۳۱۶ عضو اصلی و ۱۹۶ عضو علی‌البدل انتخاب شدند. تعداد مجموع اعضای شورای انتخاب شده در همه حوزه‌های شهری و روستایی مازندران نیز ۱۰ هزار و ۷۹۶ نفر به عنوان اعضای اصلی و علی‌البدل شورا می‌باشند.
 
براساس تغییرات اعمال شده، در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی، اعضای شورای شهرهای ساری، قائمشهر، بابل و آمل از 13 و 11 نفر به 9 نفر و اعضای شورای اسلامی شهرهای بهشهر، نکا، بابلسر، تنکابن و چالوس هم از 9 نفر به 7 نفر کاهش یافتند که با این روند تعداد اعضای شورای شهرهای مازندران نسبت به دوره چهارم، در این دوره 24 درصد کاهش ‌یافت.
 
در مازندران برای دوره پنجم شوراهای اسلامی، 4 شهر با شورای 9 نفره و 5 شهر با شورای 7 نفره و باقی شهرها نیز 5 عضو اصلی شورا دارند.
 
شورا و ماهیت آن
 
شوراهای اسلامی شهرها و روستاها طبق قانون دارای ماهیت غیرسیاسی و متکفل ماموریت در حوزه‌های خدمات‌رسانی عمرانی و شهری و روستایی به مردم هستند و هیچ برای این نهاد، کارکردی سیاسی تعریف نشده است؛ لذا آنانی که با انگیزه‌های سیاسی و جناحی وارد شورا می‌شوند و این شورا را از مسیر قانونی‌اش خارج می‌کنند، قطعاً ضمن آن‌که به مردم خدمت نمی‌کنند، بلکه ظلم بزرگی را متوجه مردم و ولی نعمتان خود می‌نمایند.
 
حسن غلامعباسی دانشجوی دکترای مدیریت شهری، دور افتادن شوراها از وظائف قانونی‌شان را ناشی از تلقی غلط اعضای آن از کارویژه‌های قانونی این شورا دانست و اظهار کرد: طبق نص قانون، شورای اسلامی شهر و روستا دارای وظائف مشخص و تعریف‌شده‌ای غیرسیاسی است که متاسفانه دست‌مایه فعالان سیاسی شده و از این جایگاه برای بدست آوردن  اعتماد مردم استفاده می‌کنند و در واقع، این سکوی پرش سیاسیون برای ورود به مجلس شورای اسلامی شده است.
 
وی با اشاره به هزینه‌کرد چند ده میلیاردی برخی راه‌یافتگان به شورا در برخی شهرهای بزرگ، افزود: برای مردم قابل توجیه و تحلیل نیست که برخی برای راه‌یابی به شورای شهر، چند میلیارد تومان هزینه کنند که مجموع کل دریافتی چهارساله آنها از محل شورا به پنج درصد هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی‌شان نمی‌رسد.
 
جناح‌بازی پدر مملکت را در آورده است
 
امیرحسین نجاتی، که خود را دبیر معرفی کرد، می‌گوید: عملکرد شوراها و جنگ و جدال آنها نشان از این واقعیت تلخ دارد که اعضاء، دارای بافت ناهمگون و غیرمتحد هستند و دائم در جلسات شورا با یارگیری و اردوکشی علیه یکدیگر موضع‌گیری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تا امور شهرها به‌خوبی پیش نرود. بدین‌جهت شهرها و مردم در این منازعات بسیار متضرر شده و باید جور دعواهای این اعضا را بکشند.
 
وی در همین ارتباط یادآور شد: واقعاً این جناح‌بازی به‌خصوص در شوراها پدر مردم را در آورده است. کشور در همه زمینه‌ها به دلیل مشغول شدن بزرگان کشور به کارهای کوچک جناحی و قبلیه سیاسی، فوق‌العاده زیان دیده و این خسارات در شوراها همچنان ادامه دارد و روبه تشدید است.
 
این دبیر دبیرستان‌های مازندران سپس به بگیر و ببند این روزهای شوراها در امر انتخاب شهرداران می‌پردازد و عنوان می‌کند: در تمامی شهرهای بزرگ کشور جریان جناحی بنام اصلاح‌طلب توانست شوراها را تسخیر کند و بدون استثنا نیز اقدام به تغییر شهرداران کرده، بدون اینکه اصلاً به کارآیی و توانمندی شهرداران توجه کنند و حتی با گذاردن موقت سرپرست بغایت ضعیف، ترجیح دادند که در زمان به قدرت رسیدن یک جناح، حتی برای چند روز تا انتخاب شهردار مطلوب، صبر کنند و با تحمل شهردار قبلی، چند روزی دندان به جگر بگذارند تا شهر و شهروندان آسیب نبینند.
 
رانت و لابی، جاذبه شورا برای منفعت‌طلبان
 
یکی از اعضای قدیمی شورای اسلامی یکی از شهرهای بزرگ مازندران، که نخواست نامش اعلام شود، جاذبه شورا برای فعالان منفعت‌طلب را ناشی از رانت‌خواری و لابی‌گری دانست و گفت: کمیسیون‌ها و فعالیت جاری در شورا برای برخی اعضاء ایجاد مفسده کرده و آنها را گرفتار فساد ناشی از پیوند با کانون‌های ثروت و قدرت می‌کند. از همین جاست که هزینه‌کردهای چندمیلیاردی برخی عناصر و سرمایه‌گذاری برخی جناح‌ها در تلاش برای راهیابی به شورای اسلامی شهر و روستا قابل توجیه می‌شود.
 
به گزارش بلاغ، شوراهای اسلامی شهر و روستا زمانی موفق خواهند شد به اهداف خود که رشد و توسعه متوازن شهرهای‌شان است، برسند که بهیچ‌وجه وارد فعالیت‌های جناحی و نگاه‌های بسته آنان نشوند و تنها در سایه اخلاص و توکل، تمام تلاش خود را مصروف رفاه و امنیت روانی شهروندان کنند که زمان به‌سرعت در حال سپری‌شدن است، تا چشم برهم بزنید این چهارسال به سر می‌رسد و "یوم‌العمل" جای خود را به "یوم‌الحساب" خواهد سپرد.  


کد مطلب: 310607

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/310607/رانت-لابی-جاذبه-شورا-منفعت-طلبان-وقتی-همه-چیز-حتی-هم-طعم-جناحی-خود-می-گیرد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com