تاریخ انتشارجمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۳۰۸۱۸۹
بیماری‌های فصلی هر ساله آسیب‌های فراوانی را به جامعه وارد می‌سازند، در حالی که در اکثر موارد می‌توان با احتیاط‌ و پیشگیری‌های ساده، جلوی بروز بسیاری از این بیماری‌ها را گرفت.
۰
plusresetminus
احتیاط و پیشگیری موجب عدم بروز بیماری‌های فصلی می‌شود
به گزارش بلاغ، مهم‌ترین علت شیوع عفونت‌های روده‌ای به ویژه در فصل تابستان، استفاده از موادغذایی مانده، حرارت ندادن کافی غذاهای سرد شده، مصرف زرده تخم‌مرغ نیم‌پز و مصرف بستنی‌ها و آب‌های آلوده است.
 
از آنجا که بیماری‌های شایع در ماه‌های گرم سال اغلب هنگام مسافرت و در مکان‌های تفریحی و گردشی بروز می‌کنند، لذا بهتر است غذاها در منزل تهیه گردند یا از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های معتبر خریداری شوند.
 
غذا باید به طور کامل بپزد و از مصرف غذاهای نیم‌پز خودداری شود، ضمن این که حتی‌المقدور سعی شود غذا بلافاصله پس از تهیه، مصرف شده و از استفاده مجدد در وعده‌های غذایی دیگر پرهیز شود، در غیر این صورت غذای باقی‌مانده در یخچال نگهداری شود و در صورت استفاده مجدد حتماً غذای مصرفی در دمای بالای ۶۰ درجه گرم شود.
 
جوشاندن آب، مهم‌ترین راه از بین بردن باکتری‌ها و انگل‌ها است و آب آلوده، یکی از مهم‌ترین راه‌های ابتلا به بیماری اسهال در افراد به ویژه کودکان است.
 
دکتر احسان میران‌زاده متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار ما، شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما را مسمومیت‌های غذایی و در پی آن اسهال و استفراغ دانست و گفت: این بیماری اغلب کودکان زیر ۵ سال را گرفتار می‌کند و هر کودک زیر ۵ سال، به طور تقریبی سه بار در سال به بیماری اسهال مبتلا می‌شود که این آمار در برخی مناطق، ۹ بار در سال است.
 
میران‌زاده افزود: کودکان زیر ۵ سال، ۱۵ درصد روزهای زندگی خود را با بیماری اسهال می‌گذرانند و همچنان ۸۰ درصد مرگ و میر کودکان زیر ۲ سال ناشی از اسهال است.
 
وی تصریح کرد: اسهال موجب از دست رفتن آب بدن و الکترولیت‌ها، بروز سوء تغذیه و در نهایت بیماری‌های عفونی در کودکان می‌شود و آنان را مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها می‌کند.
 
این پزشک با اشاره به اینکه خوشبختانه این بیماری در سال‌های اخیر از طریق مصرف محلول خوراکی او. آر. اس کنترل شده و میزان مرگ و میر کودکان به حداقل رسید، گفت: در اسهال حاد که بین ۷ تا ۱۴ روز به طول می‌انجامد، در هر بار مقدار زیادی آب از بدن بیمار دفع شده و مدفوع فرم آبکی دارد، اما در اسهال مزمن مدفوع کمتر آبکی بوده و خون و بلغم دارد.
 
وی افزود: عامل اسهال حاد، ویروس‌ها و در برخی موارد باکتری‌ها هستند، حال آن که عامل اسهال مزمن، باکتری‌هایی چون آمیب و انگل هستند.
 
علیرضا یونسی مخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه هنگامی که سطح سواد عمومی بالا می‌رود و مردم نکات آموزشی را مطالعه می‌کنند پیام‌های بهداشتی به آن‌ها منتقل می‌شود، گفت: با رعایت بهداشت شاخص‌های بهداشتی ارتقا پیدا می‌کند و بیماری‌های عفونی روده‌ای قابل کنترل‌تر می‌شوند.
 
یونسی افزود: بیماری‌های عفونی روده‌ از جمله وبا، اسهال خونی، بیماری‌های انگلی و حصبه از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که طی سال‌های گذشته باعث مرگ و میر بسیاری در کشورمان شد.
 
وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راه انتقال بیماری‌های عفونی، عدم رعایت بهداشت فردی و نشستن دست‌ها قبل از غذا است.
 
این متخصص عفونی تصریح کرد: مردم تصور می‌کنند که آب چاه، برکه، رودخانه‌ها و چشمه‌ها که ظاهر شفافی دارند، برای نوشیدن مناسب هستند، در حالی که این آب‌ها دارای انواع انگل هستند و خوردن آن‌ها موجب بیماری‌های روده‌ای می‌شود به طوری که چندین سال علائمی نشان نمی‌دهند.
 
وی یادآور شد: گندزدایی آب در محل مصرف از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های عفونی است، به طوری که با استفاده از کلر به موازات تهیه و تدارک مخازن مطمئن می‌توان از آب آشامیدنی سالم استفاده کرد.
 
یونسی گفت: سبزیجات و میوه‌های خام باید به دقت شسته و ضدعفونی شوند، در غیر این صورت باعث ابتلا به بیماری‌های روده‌ای شوند و گاهی اوقات می‌بینیم افراد کاهو را بدون این که خوب ضدعفونی کنند، مصرف می‌کنند و این باعث ایجاد بیماری کیست هیداتیک می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه بیماری کیست هیداتیک توسط نوعی کرم ایجاد می‌شود که انتقال آن از طریق سبزی‌های آلوده است، افزود: برای اطمینان از انتقال نیافتن این بیماری‌ها، باید پس از پاک کردن انواع سبزی، آن‌ها را در ظرف پر از آبی قرار داد و مقداری مایع ظرف‌شویی یا پرکلرین روی آن ریخت و پس از ۵ دقیقه شستشو داد، طوری که کفی روی آن‌ها باقی نماند تا کاملاً آلودگی آن‌ها برطرف شود.
 
به گزارش خبرنگار ما، بیماری‌های فصلی هر ساله آسیب‌های فراوانی را به جامعه وارد می‌سازند، در حالی که در اکثر موارد می‌توان با احتیاط‌ و پیشگیری‌های ساده، جلوی بروز بسیاری از این بیماری‌ها را گرفت.
منبع : بصیرنیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴