تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۰۶۲۳۹
آنچه امروز از دولت آمریکا و هم قطارانشان شاهدیم نتیجه عقب نشینی، کوتاهی و استفاده از دیپلماسی لبخند دولتمردان ایرانی بوده است.
۰
plusresetminus
«از ماست که برماست» وضعیت این‌ روزهای دولتمردان/ دیپلماسی لبخند عامل سیاه‌چاله تحریم
به گزارش بلاغ، «طرح جامع تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب شد» عنوانی بوده که تیتر یک بیشتر رسانه‌های تصویری و مکتوب را به خود اختصاص داد.

کنگره آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه واشنگتن علیه تهران و مسکو، طرح جامع تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه را تصویب کرد، این مصوبه که نسخه اصلاح‌شده طرحی است که 15 ژوئن باهدف تحریم ایران و روسیه در سنای آمریکا تصویب‌شده بود اما در پی پیشنهاد طرحی از سوی جمهوری‌خواهان مبنی بر گنجاندن کره شمالی به بسته تحریم‌های ایران و روسیه، رأی‌گیری این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا به تعویق افتاد و پس از تصویب این طرح در کنگره آمریکا، این مصوبه تنها منتظر امضای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا است تا به قانون تبدیل و اجرایی گردد.

نمایندگان آمریکا با 419 رأی موافق و فقط 3 رأی مخالف و سنای آمریکا هم با 98 رأی مثبت و 2 رأی منفی، طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کردند و این طرح تنها منتظر امضای ترامپ است.

این در حالی است که سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید پیش از این از حمایت ترامپ از این قانون خبر داده و اعلام کرده: رئیس‌جمهوری آمریکا به‌زودی مصوبه کنگره برای تحریم ایران، روسیه و کره شمالی را امضا و آن را به قانون تبدیل می‌کند.

در هر صورت اگر ترامپ از امضای طرح خودداری کند، مصوبه به کنگره بازگشته، دوباره به رأی گذاشته‌شده و در صورت کسب رأی مثبت دوسوم نمایندگان هریک از مجلس‌ها، لازم‌الاجرا می‌شود.

سیاه‌چاله تحریم به بهانه حمایت از تروریست

کارشناسان در حالی این تحریم را جامع‌ترین بسته تحریمی آمریکا علیه ایران در طول تاریخ می‌نامند و از آن با عنوان سیاه‌چاله تحریم یاد می‌کنند که سناتور «بن کاردین» پیش از شروع رأی‌گیری این طرح در سنا آمریکا گفت که بخش ایرانی این تحریم‌ها، غیرهسته‌ای است و به خاطر حمایت از تروریسم و عملکرد حقوق بشری بر این کشور اعمال می‌شود و به همین خاطر هیچ تناقضی با برجام ندارد.

این ادعا که «تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای است» در حالی است که تحریم S722 که توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، علاوه بر آنکه صراحتاً نقض بندهای 26، 28 و 29 برجام و بند 3 و 5 ضمیمه B قطعنامه 2231 شورای امنیت است، بر اساس دستور اجرایی 13382 سال 2005 رئیس‌جمهور وقت آمریکا علیه ایران به بهانه «هسته‌ای» بنیان گذاشته‌شده است.

اما حرف خنده‌دار سناتور آمریکایی جالب است که ایران را حامی تروریست می‌داند اما آمریکا که که تامین کننده اصلی سلاح تروریست‌های داعشی و سعودی‌هاست حامی تروریست محسوب نمی‌شود و حتی حامی حقوق بشر هم معرفی می‌شود، بهتر است سناتورهای آمریکایی چشمان خود با به روی جنایت‌های که انجام می‌دهند باز کنند و ببینند چه کسانی تروریست هستند و چه کسانی حامی تروریست.

تفاوت عکس‌العمل مسئولان ایرانی و روسی

با تصویب این تحریم‌ها دو کشور از سه کشور هدف، یعنی کره شمالی و روسیه واکنش‌های شدیدی به آن نشان دادند دولت کره شمالی در اقدام مقابله‌به‌مثل اقدام به آزمایش یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید کرد و هم‌زمان اعلام کرد «اکنون تمامی شهرهای آمریکا در تیررس موشک‌های پیونگ‌یانگ قرار دارند.»

واکنش روس‌ها اما شدیدتر بود و بلافاصله بعد از تصویب این تحریم‌ها پوتین اعلام کرد که صبر روسیه به سر آمده و به گستاخی آمریکا پاسخ خواهد داد.

روسیه درواکنشی «قاطع» به تحریم‌های جدید کنگره آمریکا، انبار و ویلای سفارت آمریکا در مسکو را توقیف کرد و به نوشته واشنگتن‌پست 755 دیپلمات آمریکایی نیز ظرف سه روز باید خاک روسیه را ترک کنند.

در این میان واکنش مسئولان ایرانی هم به‌نوبه خود جالب بود و باوجود لگدمال شدن برجام توسط آمریکا، متأسفانه مقامات ارشد دولت همچنان سیاست «حفظ برجام به هر قیمت» را در پیش‌گرفته‌اند.

این رویکرد منفعلانه و مغایر با منافع ملی، این پالس را به‌طرف مقابل می‌دهد که هرچقدر می‌توانید ما را تحریم کنید همچنین موجب شده است تا گستاخی مقامات آمریکایی هرروز ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد که بازرسی از اماکن نظامی ایران نیز ازجمله این گستاخی‌هاست.

بازگشت تدریجی به دوران پیش از برجام

سید یاسر جبرائیلی معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس در کانال شخصی خود نوشت: آقای دکتر عراقچی قبول دارند که تحریم سیدا بستر حقوقی بازگشت همه افراد و نهادهای کشور به لیست SDN را فراهم ساخته است و این یعنی بازگشت به نقطه قبل از برجام بدون فناوری هسته‌ای منتهی این بازگشت تدریجی خواهد بود و نه یک‌شبه؛ چیزی که می‌توان نام آن را نقض فزاینده (Cumulative Violation) گذاشت و به‌جرئت گفت یک فرآیند اعمال فشار برای کسب امتیازات فراتر از برجام است.

مردم از شنیدن درباره برجام و تحریم خسته شده‌اند

جبرائیلی در ادامه نوشت: ایشان (آقای عراقچی) یک مغلطه می‌کنند و می‌گویند موضوع تحریم جدید نیست. با این استدلال، صرفاً اولین تحریمی که به بهانه هسته‌ای وضع شد جدید بوده و تحریم‌های بعدی که تا بانک مرکزی ما را به لیست تحریم برد، چون در موضوع هسته‌ای بوده، جدید نبوده است! کل تحریم‌های ایران در چهار موضوع تسلیحات، حقوق بشر، هسته‌ای و تروریسم بوده است. با این دست‌فرمان آقای عراقچی، اگر موضوع جدیدی به میان نیاید، هرچقدر هم‌دایره این تحریم‌ها گسترده‌تر شود و افراد/نهادهای بیشتر و بیشتری را در برگیرد، تحریم جدید نیست.

مردم از شنیدن سخنان تیم مذاکرات هسته‌ای و شخص آقای روحانی درباره برجام و تحریم خسته شده‌اند. مردم امروز منتظر شنیدن این جمله طلایی از آقای عراقچی و ظریف و روحانی هستند: "راه برجام غلط بود، اشتباه کردیم، کلید حل مشکلات کشور در داخل کشور است".

آمریکا حلال مشکل آب خوردن مردم!

در طول مذاکرات اما برخی دولتمردان ما معتقد بودند آمریکا کلید حل مشکلات است و همه مشکلات کشور حتی آب خوردن مردم را به برجام ربط می‌دادند به این خیال که آمریکا هیچ‌گاه پرستیژ بین‌المللی خود را به‌واسطه یک توافق، خدشه‌دار نمی‌کند.

گوش این آقایان هم حرف حق را نشنیده می‌گرفت و انواع مختلف توهین‌ها را نثار منتقدین می‌کردند چراکه نمی‌خواستند باور کنند آمریکا همان شیطان بزرگی است که امام راحل فرمودند.

این آقایان و هم طیفانشان دل به قول و وعده‌های سر خرمن آمریکا خوش کرده بودند و امضا وزیر خارجه آمریکا را هم تضمین‌کننده این موضوع می‌دانستند اما وقتی برجام نافرجام شد و نقض مفاد این قرارداد بین‌المللی به روال عادی آمریکا تبدیل شد همین افراد با تغییر موضع آشکار حتی صحبت‌های خود در جایگاه یک مسئول عالی‌رتبه را نقض کردند و عنوان می‌کردند که آمریکا تنها یکی از طرفین توافق است و اروپا با آمریکا همراه نیست این در حالی است که حتی اروپا و اعضای 5+1 هم هیچ‌گاه اعتراض ایران در خصوص نقض برجام توسط آمریکا را نپذیرفتند و برخی از مقامات این کشورها از تحریم‌های جدید ضد ایرانی استقبال هم کردند.

آقایان مسئول ما ای‌کاش از روسیه و کره شمالی یاد بگیرند و به‌جای مدارا قاطعانه پاسخ دندان‌شکنی به آمریکا دهند چرا که دراین‌بین مردم منتظر پاسخی قاطع به اقدامات آمریکا هستند.

پاسخ محرمانه ایران به اقدامات آمریکا!

هیئت نظارت بر اجرای برجام، مهم‌ترین جایی بود که از آن انتظار واکنش عملی به رفتار آمریکایی‌ها می‌رود اما آنچه از رفتار امروز دولتمردان آمریکا دریافت می‌شود، گستاخی و وقاحت به دلیل کوتاهی و عقب‌نشینی پی‌درپی دولتمردان و برخی دیگر از مسئولین ماست.

نتیجه جلسه روز دوشنبه هیئت نظارت بر اجرای برجام در جلسه که با حضور تمامی اعضا و ریاست روحانی تشکیل شد تأکید بر نقض تعهدات آمریکا در برجام خصوصاً در مفاد بندهای 26، 28 و 29 کردند و پاسخ مقتدرانه، مناسب و هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران را ضروری داشتند.

هیئت نظارت از پیش‌نویس طرح قانون «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است حمایت کردند و واکنش‌های لازم به اقدام خصمانه آمریکا را در 16 بند تنظیم کردند که توسط رئیس‌جمهور به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود.

اما موضوع عجیب اینجاست که تصمیمات 16 بندی واکنش ایران به آمریکا، محرمانه مانده و هیچ جزییاتی از آن منتشرنشده است.

با توجه به اینکه به‌طورمعمول واکنش‌های متقابل به‌صورت علنی و آشکار اعلام می‌شود تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد اما متأسفانه برخلاف اقدام مشخص کره شمالی و روسیه این واکنش‌ها به‌صورت عملی اعلام‌نشده است که این موضوع جای سؤال دارد اگر این تصمیمات قرار است اجرا شود چرا محرمانه باقی‌مانده است.

تقریباً اکثریت اعضای هیئت نظارت بر برجام تاکنون حداقل یک‌بار از نقض روح و جسم برجام و همچنین نقض فاحش برجام توسط طرف غربی سخن گفته‌اند اما اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته و فقط با برگزاری جلسه‌های تقریباً بدون خروجی اقدام به واکنش‌های حداقلی کرده‌اند اما باید موضوعی را به آقایان یادآور شویم که اگر همچنان به ماله‌کشی ادامه دهند و پاسخ قاطع و درخوری به‌طرف نقض‌کننده برجام یعنی آمریکا ندهند و بخواهند بازهم با دیپلماسی لبخند پیش بروند موجب افزایش گستاخی طرف مقابل و ادامه روند نقض برجام (اگر چیزی از آن مانده باشد) می‌شود.

آقایان به خودتان بی آیید و به‌جای وقت‌کشی، قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب مهرماه سال 1394 مجلس شورای اسلامی را اجرا کنید.

در ماده 3 این قانون به‌طور روشن آمده است: «دولت موظف است هرگونه «عدم پایبندی» طرف مقابل درزمینهٔ لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا «وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر» را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یک‌صد و نود هزار سو افزایش یابد».

اما متأسفانه برخی که سنگ برجام را از ابتدا به سینه می‌زدند و همچنان هم باور ندارند برجامی که به آن دل‌بسته بودند در نزد طرف‌های غربی تنها تکه‌ای کاغذ است به‌جای اقدام متقابل به هر قیمت می‌خواهند برجام را حفظ کنند اما این کار دولتی‌ها بیشتر باعث زیاده‌خواهی طرف مقابل می‌شود و مشخص نیست این زیاده‌خواهی تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد.

تحلیل آقای ظریف از زمین تا آسمان بود

زهرا طباخی در یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: «پسابرجام است اما دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در اجماعی کم‌نظیر با مجموع 517 رأی موافق نمایندگان مجلسین آمریکا برابر تنها 5 رأی مخالف، طرح «مادر تحریم‌ها» را علیه کشورمان به تصویب رساندند. واقعه‌ای جالب‌توجه که دقیقاً یک هفته پس از گواهی دادن دوباره وزارت خارجه آمریکا به پایبندی ایران به قول و قرارهای برجامی، به وقوع پیوست و تحلیل‌های پس‌زمینه منجر به توافقات هسته‌ای را برای ثبت در تاریخ مجدداً باطل کرد.

این اجماع کم‌نظیر در هیئت حاکمه آمریکا علیه ایران، با 3 پیش‌فرض مهم توافق ژنو، لوزان و نتیجه نهایی مذاکرات که در قالب «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» به‌دقت آمد، در تضاد است. تیم مبدع و مجری دیپلماسی دولت حسن روحانی در سال 92 سه‌پایه تحلیلی در دفاع از برنامه خود ارائه کرد:

الف- اختلافات میان هیئت حاکمه آمریکا در موضوع ایران جدی است.

ب- آمریکا و اسرائیل درباره پرونده ایران با یکدیگر متحد نیستند.

پ- دموکرات‌ها خواهان عادی‌سازی روابط و صلح با ایران هستند.

امروز هر سه فرض مذکور بنا بر واقعیات بروز یافته در 2 سالگی توافق هسته‌ای، رد شده و جمهوری اسلامی ایران در آستانه روی کار آمدن دولت دوازدهم با شک و تردید به ادامه برنامه سیاست خارجی می‌نگرد، چراکه تغییر جهت دیپلماسی به سمت «مدارا با آمریکا و غرب» مطابق فرضیات ادعایی ظریف و همکاران نه‌تنها منافع ملی ایرانیان را تأمین نکرد، بلکه به رشد و گسترش دامنه تحریم‌ها و تضییع زمان و منابع کشور نیز در بحبوحه توقف قطار رشد و توسعه درون‌زا منجر شد. اکنون بسیار مهم است در مسیر تثبیت عبرت گیری از تجربه اعتماد به دیپلماسی ادعایی غرب‌گرایان، به مرحله مسئولیت‌پذیری در حوزه تحلیل کلان سیاست خارجی و امنیت ملی قدم گذاشته و با مرور فرضیات غلط، فضا را برای اصلاح جهت دیپلماسی کشور مهیا کنیم.

طباخی در بخش دیگری از این یادداشت خطاب به دولتی‌ها نوشت پاسخگو باشید و در ادامه گفت: این‌ها نشانه‌هایی واضح و غیرقابل‌انکار برای مواجهه با واقعیاتی بزرگ است. تحلیل آقای ظریف، به‌عنوان تئوریسین برنامه سیاست خارجی دولت یازدهم و احتمالاً دوازدهم در پیش‌بینی نیات و نقشه‌ها و اهداف گروه دموکرات‌های به‌اصطلاح حامی «توافق با ایران» بسیار با حقیقت فاصله داشت و هزینه این استراتژی ناصحیح امروز با وضع تحریم‌های متنوع علیه کشورمان پرداخت می‌شود!

اکنون مسؤولیت با کیست؟ مهم است که ظریف و همکارانش در دولت حسن روحانی به مردم و منتقدان روند مذکور، توضیح دهند چرا هیچ‌چیز پس از برجام مطابق نقشه پیش نرفت؟ آن اختلافات ایجادشده میان هیئت حاکمه آمریکا چطور از روز اول انعقاد برجام بی‌اعتبار شد؟! تکلیف سیاست خارجی دولت که بر مبنای «بهره‌گیری از اختلاف در بین هیئت حاکمه آمریکا» استوارشده بود، چه شد؟! مهم‌تر از همه اینکه چه کسی پاسخ مردمی را می‌دهد که امروز نه انرژی هسته‌ای دارند و نه رونق و گشایش اقتصادی وعده شده در چشم‌انداز پسابرجام! ریالشان تومان شده و تومانشان نیز اعتباری برابر دلار ندارد! بانک‌هایشان در معرض خطرند و بیکاری فرزندانشان را با خون‌دل به تماشا نشسته‌اند. چرا امروز در دفاع از تئوری پردازی‌های راکفلری، در معرکه حاضر نمی‌شوید آقایان؟»

هیچ‌گاه آمریکا با حسن نیت با ما برخورد نکرده است

علی‌اکبر ولایتی که در زمره حامیان تراز اول برجام به‌حساب می‌آید گفته: تصویب تحریم‌های جدید آمریکا به معنای نقض برجام است و باید به آن پاسخ داده شود.

ولایتی در حاشیه اعطای حکم ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به فرهاد رهبر در پاسخ به سؤالی درباره طرح کنگره آمریکا به‌منظور اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کره شمالی و روسیه که به‌عنوان «مادر تحریم‌ها» از آن یاد می‌شود، اظهار داشت: بدون تردید این تحریم‌ها نقض برجام است.

وی افزود: ما هیچ نگرانی از این حرکت‌های خصمانه آمریکا نداریم و در طول 38 سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، هیچ‌گاه آمریکا با حسن نیت با ما برخورد نکرده است، بلکه همواره، اعلام‌شده یا نشده، ما مورد تحریم بودیم.

ولایتی افزود: آمریکا پیش از اینکه نتیجه مادی و فیزیکی از مصوبه کنگره خود بگیرد می‌خواهد استفاده تبلیغاتی از حمایت رژیم صهیونیستی و مرتجعان منطقه داشته باشد.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی پاسخ این تحریم‌ها را خواهد داد و در هیئت نظارت بر برجام تصمیم‌گیری مناسب انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با اعتمادبه‌نفس و همکاری همه دستگاه‌ها و با داشتن روابط سازنده با بسیاری از کشورها ازجمله روسیه و چین مسائل خود را پیش ببرد.

ولایتی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران باقوت به کار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش بلاغ، این روزها برخی بزک کنندگان برجام با اقدامات خود به دشمن گرا می‌دهند که هرچقدر تحریم‌ها شدیدتر و گسترده‌تر شود، پاسخ ایران همین است و دولت آماده است تا با اجرای برجام دو، سه و ... در قلب موشک‌های خود همانند قلب راکتورهای اتمی بتن بریزد.

آنچه امروز از دولت آمریکا و هم قطارانشان شاهدیم نتیجه عقب نشینی، کوتاهی و استفاده از دیپلماسی لبخند دولتمردان ایرانی بوده که اگر با همین فرمان پیش بروند قطعا در آینده شاهد بد عهدی‌های بیشتری از آمریکا خواهیم بود که این موضوع یادآور ضرب‌المثل معروف «از ماست که بر ماست» است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴