آمریکا با توجه به تمامی مشکلاتی که در جهان ایجاد کرده و تحریم‌های متعدد علیه ایران حال نمی‌تواند خود را حامی حقوق بشر بداند چراکه آمریکا خود به کشورهای مختلف برای جنگ طلبی کمک می‌کند.
۰
plusresetminus
آمریکا خود در برابر حقوق بشر ایستاده است/تحریم‌ها جدید آمریکا بر علیه ایران خود نشانه نقض حقوق بشر است
به گزارش بلاغ به نقل از قائم آنلاین، حقوق بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود.

این تعریف ساده عواقب و بازتاب اجتماعی و سیاسی مهمی را برای مردم و حکومت‌ها به دنبال دارد.
مطابق اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد بین‌المللی این حقوق ویژگی‌هایی همچون جهان شمول بودن، سلب ناشدنی، انتقال ناپذیری، تفکیک‌ناپذیری، عدم تبعیض و برابری طلبی، به هم پیوستگی و در هم تنیدگی را دارا است.

از این رو به تمامی افراد در هر جایی از جهان تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف منطقه جغرافیایی که در آن زیست می‌کند، از حقوق بشر محروم کرد ضمن اینکه همهٔ افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت، جنسیت و غیره در برخورداری از این حقوق با هم برابر و یکسانند و در این خصوص کسی را بر دیگری برتری نیست و این حقوق شامل حقوق طبیعی یا حقوق قانونی موجود در قوانین ملی و بین‌المللی می‌شود.

دکترین و فعالین حقوق بشر، در فعالیت‌های بین‌المللی خود در زمینه حقوق بین‌الملل، نهادهای جهانی و منطقه‌ای، سیاست‌های دولتی و در فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی، اساس و شالودهٔ سیاست‌های عمومی و اختصاصی در این زمینه را بنا نهاده است.[۳] در واقع می‌توان گفت در صورتی که جامعهٔ جهانی در فضای صلح، با یک زبان مشترک اخلاقی، گفتگو و مباحثه کنند، این زبان مشترک اخلاقی، در واقع، حقوق بشر نامیده می‌شود. با این وجود هنوز امروزه دکترین حقوق بشر، نظریه‌هایشان را در این مورد با شک و تردید بیان می‌کنند و مباحثه آن‌ها بیشتر در زمینه محتوا، ماهیت و چگونگی توجیه حقوق بشر است. در واقع، پرسش بحث‌برانگیز همانا خود معنای حق یا حقوقی است که باید به رسمیت شناخته شود و این بحث در گفتمان‌های فیلسوفان همچنان ادامه دارد.

احمد طالبی کارشناس علوم سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: حقوق بشر آمریکایی در جهان اسلام جز جنگ و طلم و ستم چیزی برای مردم به ارمغان نیاورد و حتی در برابر تمامی جنایات در جهان سکوت اختیار کرد.

طالبی افزود: فلسفه حقوق بشر، به بررسی مبانی اساسی مفهوم حقوق بشر می‌پردازد و محتوای آن را به نقد می‌کشد.

وی تصریح کرد: رویکردهای نظری متعددی وجود دارد که قصد آن توضیح چرایی و چگونگی تبدیل حقوق بشر، به بخشی از انتظارات جامعه است.

این کارشناس یادآور شد: قدیمی‌ترین فلسفه‌های غرب در مورد حقوق بشر، حاصل اندیشه حقوق طبیعی است که از دلایل مختلف فلسفی یا دینی نشات گرفته است.

وی گفت: حقوق بشر، رفتار اخلاقی را در نظریه تعیین می‌کند و اخلاق اجتماعی انسان را با فرایند تکامل بیولوژیکی و اجتماعی توسعه می‌هد و حقوق بشر به عنوان یک جامعه شناختی از تنظیم قوانین است و افراد جامعه اقتدار و مشروعیت قوانین را قبول می‌کنند، در ازای امنیت و مزیت‌های اقتصادی که به دست می‌آورند.

طالبی کارکرد اصلی حقوق بشر را محافظت و ترویج منافع انسان دانست و گفت: نظریه تلاش بر اساس ظرفیت انسان برای آزادی به حقوق بشر اعتبار می‌بخشد.

وی افزود: آمریکا با توجه به تمامی مشکلاتی که در جهان ایجاد کرده و تحریم‌های متعدد علیه ایران حال نمی‌تواند خود را حامی حقوق بشر بداند چراکه آمریکا خود به کشورهای مختلف برای جنگ طلبی کمک می‌کند و با توجه به اینکه بسیاری از مردم بی‌دفاع در جنگ‌ها کشته می‌شوند اما همچنان برای جنگ طلبی به آنان تجهیزات نظامی می‌دهد.

به گزارش قائم آنلاین، آمریکا از راه گزارشات دوره‌‌ای دفتر حقوق بشر و وزارت امور خارجه، به‌دنبال دو هدف استراتژیک است و از یک‌ سو این گزارشات می‌تواند مرجعی برای محکومیت کشورهای ناقض حقوق بشر در سازمان‌های بین‌المللی باشد و از سوی دیگر انتشار این گزارشات به معنای تحمیل و تسری قوانین داخلی حقوق بشری به‌عنوان قدرت نرم به جامعه بین‌الملل است.

در گزارش سال 2013 وزارت خارجه آمریکا هر چند نامی از اسراییل برده نشده است؛ ولی مبارزه دولت سوریه (بشار اسد) با تروریست‌های تکفیری را باعنوان نقض حقوق بشر مطرح می‌کند.

در مورد ایران نیز به مسایلی چون آزادی‌نداشتن اقلیت‌های دینی، آزادی‌‌نداشتن همجنس‌گرایان، احکام قضایی در رابطه با مجرمان، آزادی بیان و مطبوعات را از مصادیق نقض حقوق بشر اشاره می‌کند.

حمایت از دگر اندیشان و گروه‌های مخالف نظام‌های سیاسی خاورمیانه یکی از سیاست‌های حقوق بشری آمریکا برای پیشبرد منافع این کشور است.

بوش در 4 فوریه 2000 در سخنرانی در مؤسسه ملی موقوفه برای دموکراسی اعلام کرد که اصلاحات دموکراتیک واقعی باید از درون هر جامعه‌ای صورت گیرد و هر زمان که رهبران اصلاح‌طلب خواستار کمک از ما باشند، ما به آن‌ها کمک خواهیم کرد و در نطق گشایشی در دومین سال ریاست جمهوری بر برنامه‌های آزادی در خاورمیانه تأکید کرد. برای نمونه، اختصاص 85 میلیون دلار بودجه در دوران بوش برای پیشبرد دموکراسی در ایران (روبین، 2007) و حمایت آمریکا از نیروهای ارتش آزاد سوریه قابل اشاره است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴