تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۲۸۰۹۱۴
بافت‌های روستایی باید برای جذب گردشگر حفظ شود و در این زمینه با تلاش و حمایت بنیاد مسکن باید مقاوم‌سازی و مرمت بافت‌های فرسوده آن انجام شود.
۰
plusresetminus
لزوم احیای بافت روستاهای مازندران برای جذب گردشگر/ بنیاد مسکن برای مقاوم‌سازی بافت روستایی تلاش کند
به گزارش بلاغ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نخستین نهاد سازندگی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد و با توجه به اهمیت مسأله مسکن محرومان به فاصله 10 روز پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی طی پیام مهمی در تاریخ 21 فروردین 1358 اقدام به افتتاح حساب 100 و تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرد.

نهادی برای سرپناه‌دار کردن محرومان
اساسنامه قانونی این نهاد انقلابی در تاریخ 19 آذرماه 1366 به تأیید مجلس شورای اسلامی و در تاریخ 9 دی‌ماه 1366 به تأیید شورای نگهبان رسید که به موجب آن وظایف اصلی بنیاد مسکن تعیین شد.

مهدی حسینی کارشناس مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: همزمان با فرمان تاریخی حضرت امام (ره)، سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی با اختصاص قسمتی از محل دفتر خود و معرفی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین مناقب به سمت نماینده ولی فقیه و رئیس شورا در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد به عنوان اولین شعبه در کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای محرومیت‌زدایی
حسینی درباره فعالیت بنیاد مسکن در روستاها افزود: سازمان بنیاد مسکن به تنهایی نمی‌تواند مشکلات موجود در روستاها را مرتفع کند و در این زمینه سایر نهادها نیز باید به وظایف خود در جامعه عمل کنند.

وی تصریح کرد: اگر ارائه خدمات در روستاها به سطح مطلوبی برسد آمار مهاجرت روستاییان به شهرها کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس با بیان اینکه کشاورزی و صنعت گردشگری باید در روستاها رونق پیدا کند، گفت: در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی جمعیت روستاییان به شهرنشینان، زیاد بود و اشتغال یکی از مولفه‌های مهم به منظور ماندگاری روستاییان در محل زندگیشان محسوب می‌شود.

حمید فراهانی کارشناس مسکن و امور روستایی در گفت گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه با اقدامات ماندگار امام راحل در رفع محرومیت‌زدایی در کشور انگیزه و نگاه مردم به نظام و جمهوری اسلامی در زمینه مثبت تغییر کرد، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گذر سی سال گذشته متناسب با شرایط هر زمان فعالیت‌های خود را در راستای محرومیت زدایی و ساخت مسکن برای قشر روستایی جامعه گسترش داد.

مقاوم‌سازی روستاها گام اساسی در محرومیت‌زدایی
فراهانی افزود: با توسعه روستاها، مشکلات و معضلات شهرها، کاهش می‌یابند و اجرای طرح هادی، مقاوم سازی و بهسازی مساکن روستایی و خدمات رسانی در حوزه آب و برق، گاز و تلفن نقش اساسی در توسعه و پیشرفت بخش‌های مختلف کشور دارد.

وی تصریح کرد: اجرای طرح هادی در روستاها، چشم‌اندازی است که روستاها را به مکانی برای گردشگری تبدیل می‌کند.

این کارشناس با بیان اینکه تهیه و عملیاتی کردن طرح بهسازی و احیای بافت‌های با ارزش در روستاها، موجب تثبیت بناهای باارزش در روستاهای هدف گردشگری می‌شود، گفت: تهیه و اجرای طرح بهسازی و احیای بافت‌های باارزش روستایی، نتایج خوبی در آبادانی روستا دارد و موجب جذب گردشگران و ماندگاری مردم در روستاها می‌شود.

وی رعایت موازین فنی و مهندسی در طرح‌های مسکن شهری را نیز بسیار ضروری دانست و یادآور شد: از جمله موازینی که در احداث واحدهای شهری و روستایی باید لحاظ شود، رعایت موازین مقاوم سازی است و باید در شرایط بروز حوادث طبیعی از مقاومت کافی برخوردار باشند.

به گزارش بلاغ، واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها باید به تناسب آن شهر و روستا و نوع آب و هوای آن منطقه در ساخت آن مورد توجه قرار گیرد.

در برخی از روستاها بافت‌های روستایی باید برای جذب گردشگر حفظ شود و در ابن زمینه با تلاش و حمایت بنیاد مسکن مقاوم‌سازی و مرمت بافت‌های فرسوده آن انجام شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴