واردات بی‌رویه‌ مرکبات توسط جهاد کشاورزی موجب شد تا محصولات شمال به فروش نرود و تاکنون حدود 55 هزار تن مرکبات از کشور ترکیه و مصر وارد کشور شد.
۰
plusresetminus
واردات 55 هزار تن مرکبات از ترکیه و مصر به کشور/ واردات بی‌رویه مانع فروش مرکبات شمال شد
به گزارش بلاغ، سال گذشته به دلیل بارش برف سنگین نابهنگام مرکبات شمال دچار خسارت‌هایی شد که در این زمینه حمایت‌های دلسوزانه مسؤولان می‌توانست مرهمی باشد بر زخم عمیق اقتصادی باغداران مازندران.

اما مسؤولان بجای مرحم گذاشتن بر زخم‌های کشاورزان با واردات بی‌رویه مرکبات موجب افزایش مشکلات آنان شده و حتی دولتمردان جهاد کشاورزی تسهیلات مربوط به کشاورزان را به آنان پرداخت نکردند.

واردات مرکبات با چه توجیهی؟!
مهدی زینی رئیس اتحادیه باغداران شهرستان قائم‌شهر در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: حدود ۳۵ هزار تن پرتقال از کشور مصر وارد شد و حدود ۲۰ هزار تن پرتقال یخ‌زده و خراب نیز از ترکیه وارد شد که با قیمت ۱۵۰۰ تومان به فروش رسید و پرتقال‌های مصر نیز با قیمت ۳۹۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان داده شد.

وی افزود: با واردات بی‌رویه‌ مرکبات توسط جهاد کشاورزی موجب شد تا محصولات شمال به فروش نرود.

اقدام غیرقابل قبول دولت در واردات مرکبات
زینی تصریح کرد: در حالی که اتحادیه به وزارت جهاد کشاورزی اطلاعیه‌هایی ارسال کرد که برای کاهش خسارت به باغداران واردات انجام نشود و ما می‌توانیم با قیمت مناسب مرکبات را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

رئیس اتحادیه باغداران شهرستان قائم‌شهر درباره کمک‌های بلاعوض به کشاورزان خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی برای جبران خسارت باغداران ۳۰ میلیارد تومان برای امحاء و خرید تخمینی از کشاورزان به آنان پرداخت کرد که دردی از مشکلات کشاورزان را درمان نکرد.

حمایت دولت که از کاغذ فراتر نرفت
این مسؤول بیان کرد: برای بار دوم نیز ۵۰ میلیارد تومان برای خرید مرکبات و نیز ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۱۰ درصد ابلاغ شد، اما همچنان در چرخه اداری گیر کرده و محقق نشد.

زینی تأکید کرد: از دولت تقاضا می‌شود رفع مشکلات کشاورزان را به مشکلاتی که در این زمینه شکل گرفته واگذار شود و همه تعاونی‌های مختلف باغداران، دامداران و مرغداران را برای رفع مشکلات دخیل کند و این موارد نباید به تعاون روستایی که هیچ‌گونه تخصصی ندارد واگذار شود و باید به بخش‌های تعاونی که رهبری در برنامه‌های پنجم و ششم اعلام کرد که باید ۲۰ درصد رشد در زمینه تعاونی داشته باشیم، اما این دولت هنوز به این باور نرسیده که باید به تعاونی‌ها ارزش و بهاء بدهد.

وی افزود: برای رفع بیشتر مشکلات کشاورزان و روستائیان باید تعاونی‌های تخصصی را برای استفاده بیشتر از آنها پویاتر کنیم.

مسئولان پیگیر رفع مشکلات باغداران نیستند
عبدالله رضیان نماینده مردم قائم‎شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‎و‎گویی با خبرنگار ما، با بیان اینکه پس از بارش برف سال گذشته مشکلات فراوانی برای کشاورزان ایجاد شد، گفت: باید همه مسؤولان پیگیر مشکلات کشاورزان شوند چراکه تولیدکنندگان این شهرستان با مشکلات زیادی مواجه شدند.


وی افزود: در حال حاضر باغداران و سورتینگ‌داران قائم‎شهری محصولات مرغوب خود را به دلیل واردات بی‌رویه نمی‌توانند بفروش برسانند زیرا برای خرید مرکبات خریداری وجود ندارد.

محصول روی دست باغدار باد کرده ولی خریدار نیست
نماینده مردم قائم‎شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت مرکبات مازندران زیاد مناسب نیست و همچنین واردات در کنارش انجام شد، تصریح کرد: با توجه به قیمت اندک مرکبات شمال اما با این وجود خریداری وجود ندارد و این موجب واردآمدن خسارت جبران‌ناپذیری به باغداران شده است.

این نماینده تأکید کرد: دولت باید با برنامه‌ریزی درست از باغداران شمال حمایت کند و محصولات مرغوب باقی‌مانده از این تولیدکنندگان را خریداری کند تا اندکی از خسارت باغداران را جبران کند.

به گزارش خبرنگار ما، هرچند در مقابل سرما و خسارات ناشی از آن به باغداران مازندرانی دولت نمی‌توانست کاری کند، اما برخورد دولت پس از آن در حمایت از کشاورزان مستاصل مازندرانی بهیچوجه قابل قبول نبوده، و با واردات مرکبات، که از قبل با ادله فراوان و کافی بودن تولید دخلی، دولت از وارد کردن مرکبات منع شده بود، عملاً به باغداران و کشاورزان مازندرانی جفای بزرگی شد و این کشاورزان همچنان در انتظار خرید محصولات سالم خود هستند که ایام نوروز بهترین فرصت عرضه مرکبات سالم مازندران بود و دولت با واردات بدون توجیه خود، ضربه بزرگی به کشاورزان مازندرانی وارد کرد.
منبع : قائم آنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷