با عملی نشدن وعده‌های دولت در حمایت از سورتینگ‌داران و ذخیره‌سازان مرکبات و پرداخت نشدن طلب باغداران، کشاورزان و ذخیره‌سازان برای فعالیت در سال جاری با مشکل روبرو شدند.
۰
plusresetminus
باغداران مازندرانی دچار سرمازدگی و عذاب عملی‌نشدن وعده‌های دولت/ سال 95، سالی ناگوار برای کشاورزان و سال 96...؟
به گزارش بلاغ، برف و سرمای آذرماه سال گذشته موجب وارد شدن خسارت زیادی به باغ مرکبات کشاورزان مازندرانی شد و دولت برای حمایت از کشاورزان اقدام به خرید و ذخیره سازی و یا انتقال به مراکز آب میوه‌گیری کرد.

امیدهای شکننده باغداران مازندرانی
در سال جاری کشاورزان همچنان به امید برداشت محصول مناسب و با کیفیت شروع به کار کردند تا خسارت و مشکلات سال گذشته را به فراموشی بسپارند.

سورتینگ‌داران مازندران نیز که در سال گذشته نقش بسیار مهمی در دریافت مرکبات و حمایت از کشاورزان و دولت در زمینه ذخیره سازی داشتند به امید سالی پر خیر و برکت هستند، اما شنیده شده دولت به وعده‌های خود در زمینه حمایت از آنها عمل نکرده و این اقدام خسارت زیادی به سورتینگ‌داران و ذخیره‌سازان مرکبات در استان وارد کرده است.

محمد احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: نزدیك به ١٠٠هزار تن ازمركبات ذخیره سازی شده در انبارهای فنی و سردخانه‌های استان مازندران در طی دو ماه گذشته به‌واسطه نبود استقبال عمومی در خرید و انبارمانی علیرغم رعایت كلیه نكات فنی ارائه شده توسط كمیته فنی مركبات سازمان جهاد كشاورزی مازندران در برداشت و نگه‌داری و نبود حمایت‌های كافی و سوق دادن وزارت جهاد كشاورزی توسط عوامل سودجو بعضا رؤسای میادین میوه و تره بار صاحب نفوذ به‌سوی واردات و تبلیغات منفی سازمان‌های مسؤل در بی‌كیفیت جلوه دادن مركبات شمال و تحقق نیافتن وعده‌های داده شده دولت در خرید ٦٠هزار تن پرتقال شب عید از ذخیره سازان مازندران فاسد شد.

کوهی از مرکبات فاسدشده
وی بیان کرد: هم اكنون در جاده‌های بین مزارع و رودخانه‌های مازندران می‌توان مشاهده كرد كه جلوه بدی به طبیعت داده و امراض و آلودگی‌های فراوانی را به‌دنبال خواهد داشت و از این بابت هم باغداران در سال زراعی جدید میلیون‌ها لیتر سموم برای میارزه با آفات باید استفاده كنند.

عضو هیئت مدیره تعاونی سورتینگ داران خاطرنشان کرد: این اقدامات از طرفی هم بیش از 500 واحد سورتینگ‌دار و ذخیره سازان استان كه بالغ بر50 هزار نفر اشتغال در استان ایجاد می‌كردند را در ورطه ورشكستگی و تعطیلی قرار داده است.

احمدزاده تصریح کرد: اگر دولت حمایت‌های لازم را از واحدهای سورتینگ و ذخیره ساز مركبات به‌عمل نیاورد باید شاهد بسته شدن واحدهای بسته بندی و ذخیره سازی مركبات كه یكی از حلقه‌های مهم در زنجیره تولید از مزرعه تا سفره هستند، باشیم و در طی سال جاری و سال‌های آتی با چالش جدی در جمع‌آوری و بسته بندی و صادرات مركبات استان مازندران مواجه خواهیم شد.

دولت دادرس زمان‌های بحران
عضو هیئت مؤسس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان و ذخیره‌سازان مركبات مازندران در ادامه تاکید کرد: در سال اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید و اشتغال انتظار داریم ریاست محترم جمهور و دولت و مسؤلین امر در سطح استان خصوصا استاندار و نمایندگان استان همت کنند و قوانین حمایتی از این 500 واحد بسته بندی و ذخیره سازی استان كه سالانه بیش از دومیلیون تن محصولات باغی را جمع‌آوری و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند، در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد و تدوین کنند تا از این طریق به تحقق منویات رهبری كه همان حمایت از تولید و اشتغال است، جامه عمل بپوشانند.

احمدزاده عمده مشكلات سورتینگ‌داران كه نیاز به توجه ویژه و فوری به رفع آن است را بخشودگی سود تسهیلات بانكی دریافتی كه سررسید شده یا در سال ٩٦ سررسید می‌شود و تمدید اصل تسهیلات و در نظر گرفتن دوره تنفس؛ در اختیار قرار دادن تسهیلات كم بهره در سال جدید برای فعالیت واحدها؛ كمك های بلاعوض به سورتینگ داران (سورتینگ داران و ذخیره سازان مركبات مازندران بیش از ٣٠٠ میلیارد تومان متحمل ضرر شدند).

بی‌برنامگی دولت عامل تشدید زیان باغداران مازندرانی
باباعلی جواهری یکی از کشاورزان و باغداران مازندرانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با انتقاد از محقق نشدن وعده‌های دولت در حمایت از کشاورزان گفت: دولت برای دریافت مرکبات کشاورزان در سال گذشته برنامه‌ریزی مناسبی نداشته و بسیاری از کشاورزان نتوانستند مرکبات خود را تحویل دهند و یا رغبتی به این کار نداشتند.

وی با بیان اینکه کشاورز برای ادامه کار خود نیاز به حمایت مالی و نقدینگی دارد، تصریح کرد: باغداران در فصل بهار برای آغاز دوباره کار کشاورزی در زمین‌های شالیزاری و یا آماده سازی باغ خود برای به ثمر نشستن درختان مرکبات و هلو نیاز به نقدینگی دارند که می‌بایست با فروش مرکبات سال گذشته به‌دست می‌آوردند.

چشم‌انتظار تحقق وعده دولت
این کشاورز نکایی تاکید کرد: دولت هنوز طلب کشاورزان از دریافت مرکبات را به طور کامل نداده و این باعث ایجاد مشکل برای کشاورزان در فصل کشاورزی جدید شده است.

به گزارش بلاغ، در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال اگر به‌دنبال تحقق آن هستیم باید حمایت‌های لازم از سوی دولت از کشاورزان و صنایع وابسته به آنها وجود داشته باشد تا هم چرخ تولید بچرخد و هم صنایع دیگر که وابسته به بخش کشاورزی هستند بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و این زمینه ایجاد و تداوم اشتغال برای مردم است و این نتیجه قطعا همان هدفی است که مسئولان باید به‌دنبال آن باشند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴