کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در حاشیه سفر سفیر فنلاند به مازندران

وقتی سفیر فنلاند هم گفتار درمانی مسؤولان ما را به نمایش گذارد!

2 فروردين 1396 ساعت 19:09

سفیر جمهوری فنلاند قبلا سه بار به مازندران سفر کرده بود اما به صورت رسمی برای اولین بار 21 اسفند ماه امسال در روزهای پایانی سال به مازندران آمد.


به گزارش بلاغ، سفیر جمهوری فنلاند قبلا سه بار به مازندران سفر کرده بود، اما به صورت رسمی برای اولین بار 21 اسفند ماه و در روزهای پایانی سال 95 به مازندران آمد. سطح سفر یک مقام رسمی خارجی با هیئت همراه آن توجیه می‌شود، وقتی شخص سفیر جمهوری فنلاند با رایزن فرهنگی سفارت خانه به مازندران سفر کرد، نشان می‌دهد که هاری کمرانین به دنبال مقاصد اقتصادی است.

وی در سفر یک روزه خود به مازندران ابتدا در نشست با فعالان اقتصادی حضور یافت و سپس به دیدار استاندار رفت! این حرکت سفیر بسیار جالب و تامل برانگیز بود. در این نشست که برخی از فعالان اقتصادی حضور داشتند نکات جالبی بیان شده که حائز اهمیت است.

*به 90 درصد سطح روابط دست یافتیم
سفیر جمهوری فنلاند در تهران با بیان اینکه شناخت مناسبی از مازندران دارم، اظهار کرد: چند بار به مازندران سفر کرده ام اما امروز اولین سفر رسمی من به این استان شمالی است.

هاری کمرانین توانمندی‌های مازندران و فنلاند را در توسعه روابط صادراتی و تجاری زیاد دانست و تاکید کرد: توافق نامه هسته ای موجب شد تا سطح روابط با ایران بهبود بخشیده شود هر چند تا رسیدن به سطح عالی روابط فاصله داریم.

وی تاکید کرد: سال گذشته به 90 درصد از سطح روابط در نظر گرفته شده دست یافتیم، که نشان می‌دهد دو کشور علاقه مند به توسعه روابط تجاری با یکدیگر هستند.

سفیر جمهوری فنلاند در تهران به سفرهای دیپلماتیک مقامات دو کشور اشاره کرد و گفت: وزرای ارتباطات، نیرو، بهداشت و امورخارجه جمهوری اسلامی به فنلاند سفر داشته اند که این در پی سفر رئیس جمهور فنلاند و وزرای کشاورزی و محیط زیست جمهوری فنلاند به ایران بوده است.

*فنلاند کشور جنگل ها!
کمرانین، فنلاند را کشور جنگل‌ها توصیف کرد و گفت: 70 درصد از کشور فنلاند پوشیده از جنگل است، مردم فنلاند بیش از 500 سال از جنگل، بهره برداری اقتصادی و تجاری می‌کنند، اما در این مدت حتی یک متر کاهش مراتع جنگلی نداشتیم و در برخی مواقع نیز شاهد افزایش سطح جنگلی نیز بوده ایم.

وی دلیل این موفقیت را در استفاده درست از مراتع جنگلی دانست و تصریح کرد: فنلاند رتبه اول کیفیت تولید چوب را به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب دارد.سفیر جمهوری فنلاند در تهران خاطر نشان کرد: برخی از شرکت‌های فنلاندی فعال در این عرصه، سابقه ای بیش از 30 سال دارند.

وی استفاده مجدد از آب زائد تولید شده در صنایع را دغدغه مهم ایران برشمرد و اظهار کرد: فنلاند دارای سبزترین صنایع دنیا است به گونه ای این کشور توسط یونسکو به عنوان سبزترین کشور دنیا شناخته شده است. کمرانین تاکید کرد: فنلاند دارای فناوری‌های زیادی در پاکسازی صنایع است که یقینا مور توجه فعالان ایرانی قرار خواهد گرفت.

*صادرات فناوری‌های سبز به 100 کشور
وی با بیان اینکه فناوری‌های سبز فنلاند به 100 کشور دنیا صادر شده است، اظهار کرد: فنلاند هوشمند ترین آسانسورهای دنیا رو تولید می‌کند به گونه ای که 120 کشور دنیا از آسانسورهای فنلاندی استفاده می‌کنند.

سفیر جمهوری فنلاند در تهران با بیان اینکه این کشور در زمینه آموزش‌های دانشگاهی از امکانات ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: دانشجویان ایرانی می‌توانند برای ادامه تحصیل از دانشکده‌های تخصصی فنلاند بهره ببرند.

وی افزود: دانشکده‌های گردشگری فنلاند رشته‌های هتلداری و گردشگری را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند. تکته قابل تامل این بود که رایزن بازرگانی سفارت خانه سه مرتبه مانند بازاریاب‌ها اقدام به توزیع بروشورهای تبلیغاتی در مورد شرکت‌های تولیدی و خدماتی فنلاند کرد. سفیر نیز بارها در مورد توانمندی‌های تجاری کشورش سخن به میان اورد، اشتهای او در بیان توانمندی تولیدکنندگان فنلاندی به حدی بود که چندین بار به فارسی زبان باز کرد!

* به ما کمک کنید
سخنان سفیر و تعریف‌های وی از ظرفیت‌های اقتصادی کشور فنلاند آنقدر هوشمندانه بود که همه ی اعضای جلسه را به ذوق آورده بود! به گونه ای که مدیران جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی در برابر فناوری‌های شگفت آور فنلاندی ها، ظرفیت‌های تولیدی مازندران را فراموش کرده بودند، جالب تر اینکه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران، برای استفاده از تکنولوژی روز فنلاندی‌ها در عرصه‌های خدماتی، چند بار کلمه " به ما کمک کنید" را در میان سخنانش به زبان آورد!! اما نکته قابل تامل و افتخار برانگیز، موضع جالب مدیرکل گردشگری مازنددان در برابر بازاریابی جنگلی‌ها بود، بزرگ نیا با تعریف از ظرفیت‌های گردشگری مازندران گفت: 52 اثر ازصنایع دستی مازندران نشان کیفیت از سازمان یونسکو دریافت کرده اند و قابلیت صادراتی دارند.

*مازندران دارای جنگل‌های هیرکانی
بزرگ نیا افزود: اگر فنلاند دارای جنگل‌های سوزنی برگ است مازندران صاحب جنگل‌های پهن برگ هیرکانی با قدمت دو میلیون سال است که یقینا جذابیت گردشگری بیشتری نسبت به جنگل‌های فنلاند دارند. وی خواستار سرمایه‌گذاری فنلاند در توسعه زمینه‌های گردشگری مازندران شد و گفت: شهر رامسر و باغ تاریخی عباس آباد بهشهر در آستانه ثبت جهانی هستند.

این مسؤول افزود: در ایجاد دهکده‌های جنگلی خواستار سرمایه‌گذاری مشترک فنلاندی‌ها هستیم.

پس از بزرگ نیا؛ صابری جوان مخترع و مبتکر در زمینه مواد شوینده نیز با بیان اینکه در تولید سبز توانسته گام‌های موثری بردارد، اظهار کرد: فعالیتم در حوزه تولید سبز مورد توجه اتاق بازرگانی ژنو قرار گرفته است و برای من دعوت نامه فرستاده اند.

وی افزود: زمینه سرمایه‌گذاری در صنایع فنلاند برای تولید ابتکارتم وجود دارد، لذا می‌خواهم با شرکت‌های فنلاندی ارتباط داشته باشم.

نصیری رئیس کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی مازندران نیز از سفیر فنلاند خواست که روی سرمایه‌گذاری مشترک تمرکز داشته باشند و تاکید کرد: بازار مشترکی می‌توانیم با صنایع فنلاندی در این زمینه داشته باشیم.

مدیرعامل خانه صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه باید نیازمندهای دوطرف بررسی شود تا در تامین نیاز‌های متقابل پیش رفت، گفت: کریدور سبز آبی خاکی که از فنلاند شروع می‌شود زمینه مناسبی برای همکاری متقابل است.

*اطلاعاتی که برای واردات کامل بود!
نکته بسیار قابل توجه اطلاعات کامل سفیر در واردات خدمات به ایران بود اما اطلاعات او در حوزه صادرات اجناس ایرانی به فنلاند کامل نبود. کمرانین در برابر خواسته فعالان اقتصادی مبنی بر معرفی شرکت‌های خریدار فنلاندی گفت: الان اطلاعات دقیقی در مورد شرکت‌های خریدار برخی اجناس ایرانی ندارم اما مرجع نوع صادرات به اتحادیه اروپا را به همراه دارم که در اختیار اتاق بازرگانی مازندران قرار خواهم داد. جالب تر اینکه رایزن بازرگانی در پایان این نشست گفت: هنوز در انتقال ارزی مشکل داریم و با برخی محدودیت‌ها مواجه هستیم اما امیدورایم در ادامه این مشکلات کمتر شود.

نوع برخورد فعالان اقتصادی با سفیر جمهوری فنلاند بسیار جالب بود، آن‌ها صراحتا در برابر بازاریابی کمرانین موضع گرفتند و خواستار سرمایه‌گذاری مشترک شدند. به نظر می‌رسد که تولید کنندگان و فعالان اقتصادی استان به خردی از درک حضور مقام‌ها و هیئت‌های تجاری خارجی رسیده اند که به جای توجه به کالاهای آنان باید روی سرمایه‌گذاری مشترک جهت انتفاع دو طرفه تمرکز کرد. این مهم نیز می‌بایست در سیاست‌ها و نگاه دولتمردان درسطح استان و کشور به وجود آید.


کد مطلب: 274954

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/274954/وقتی-سفیر-فنلاند-هم-گفتار-درمانی-مسؤولان-نمایش-گذارد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com